Mens fornuftig folk har kommet seg hjem fra sine helgeturer er jeg fortsatt stuck på chartertur i charterhelvete Dudva. Ja, jeg har prøvd charter. Joda, det er et pent område og gammelbyen hadde vært pen om man hadde hatt mulighet til å velge hvor man går og ikke bare hadde måtte følge strømmen av turister. En tur hit i begynnelsen av oktober hadde muligens vært greit, men pga endring av planer for sommeren gjorde jeg noe så dumt som å dra hit midt i perioden serbere og russere har ferie.
Byen er kaotisk bygd ut med lite plan. Hver lille rullestensstrand er fyllt opp av solstoler og hver lille plass i og rundt gamlebyen er fyllt opp av serverignssteder. Og de tror de kan tiltrekke seg flere kunder ved å spille serbisk disco høyere enn naboen. Serbisk disco er en utspekulert torturmetode som antagelig ble utviklet under balkankrigen. De som har sett Melodi Grand Prix har antagelig kjennskap til mindre skadelige versjoner av dette som ikke faller inn under våpenkontroll.
Har valgt meg å betale ekstra for det som skulle være et litt fjongt hotell med byens beste beliggenhet. Betale mere for bedre rom gjør jeg og, men ender opp med et rom hvor jeg bare såvidt får en gløtt av gammelbyen og stranden ser jeg såvidt noe av gjennom glassvinduene i et annet bygg.
4 stjerner påstår de de er. Men wlan er utrolig tregt. Ikke rart det inkluderte nettet heter "Avala low speed". Og de har selvsagt også "Avala pay", men når jeg går forbi resepsjonen ser jeg personer som klager på det nettet så jeg tror ikke jeg vil la meg ergre av å prøve det. Å la private ta betalt for alle lukurative områder og å ta seg ekstra betalt er de flinke til her. En av de fineste ikoniske byene i som ligger på en liten halvøy, Sveti Stefan, er helt tatt over av et hotell. Man kommer seg ikke inn i byen uten å bo på hotellet. Men stranden på landet innenfor kommer man seg nedpå, for kun 50 euro. På mindre lukurative strender slipper man unna med 20 euro for solsengene. Etter å ha gått litt rundt har jeg funnet at det er noen fliker innimellom og langt unna hvor de ikke har satt opp solstoler, men de er fulle litt over 7 om morgenen.
Joda, hotellet har egen strand hvor man slipper betale for solsengene. Prøvde det en dag, men fikk bare plass like inn mot "naboinnhegningen" hvor de spilte serbisk disco så høyt at naboene hadde gitt opp å konkurrere. Som om det ikke var nok hadde jeg også damedusjen midt i synsfeltet. Og det ser ut som om den russiske bikini-moten går i gull, sølv og paljetter... også denne sesongen. Og under dusjen prøver de ut mooves de hadde sett fra gogo-danserne kvelden før. Det var altså fysisk umulig å få lest noe i boken jeg hadde med meg.
Langs bukten i Budva er det nederst mot vannet resturant/bar, solsenger eller båter hvor de optimistisk tilbyr "partyboat", sightseeing, taxi, dykking, vannski og parasailing, uansett hvor liten og skrøpelig båten er. Hakket innenfor ligger hovedprommenaden hvor det er mest folk. Det er et slags tivoliområde over flere kilometer uten ordentlige bygninger. Det er flere bokser med "7D cinema", ett hadde 8D. Og utsalgssteder for alskens mat, drikke, ferieting. Noen hadde satt ut noen plastdinosaurer inni et buskas og tok inngangsbilletter der. Mest markant var gogo-barene, som ikke er noe kjellerlokale i en luguber bakgate, som var plassert midt på prommenaden. Man trengte visst bare en bar, innhegning, og noe stort som stod opp som sjørøverskip eller eifeltårn. Og lyskjegler mot himmelen og selvsagt serbisk disco så høyt at man kunne høre dem over hele byen. Det ble litt av en infernalsk kakofoni når man gikk forbi. Fikk meg til å lure på hvor mange dB som skulle til før man ble døv. De kvinnelige innkasterne ble nakne utpå kvelden ble jeg fortalt. Jeg takket for advarselen. Traff noen som hadde vært på "bloody beach" i Bulgaria som sa Budva var "10 ganger værre"-
Idag skal jeg prøve å komme meg til Bar. Ikke på, men til, altså.
Byen er kaotisk bygd ut med lite plan. Hver lille rullestensstrand er fyllt opp av solstoler og hver lille plass i og rundt gamlebyen er fyllt opp av serverignssteder. Og de tror de kan tiltrekke seg flere kunder ved å spille serbisk disco høyere enn naboen. Serbisk disco er en utspekulert torturmetode som antagelig ble utviklet under balkankrigen. De som har sett Melodi Grand Prix har antagelig kjennskap til mindre skadelige versjoner av dette som ikke faller inn under våpenkontroll.
Har valgt meg å betale ekstra for det som skulle være et litt fjongt hotell med byens beste beliggenhet. Betale mere for bedre rom gjør jeg og, men ender opp med et rom hvor jeg bare såvidt får en gløtt av gammelbyen og stranden ser jeg såvidt noe av gjennom glassvinduene i et annet bygg.
4 stjerner påstår de de er. Men wlan er utrolig tregt. Ikke rart det inkluderte nettet heter "Avala low speed". Og de har selvsagt også "Avala pay", men når jeg går forbi resepsjonen ser jeg personer som klager på det nettet så jeg tror ikke jeg vil la meg ergre av å prøve det. Å la private ta betalt for alle lukurative områder og å ta seg ekstra betalt er de flinke til her. En av de fineste ikoniske byene i som ligger på en liten halvøy, Sveti Stefan, er helt tatt over av et hotell. Man kommer seg ikke inn i byen uten å bo på hotellet. Men stranden på landet innenfor kommer man seg nedpå, for kun 50 euro. På mindre lukurative strender slipper man unna med 20 euro for solsengene. Etter å ha gått litt rundt har jeg funnet at det er noen fliker innimellom og langt unna hvor de ikke har satt opp solstoler, men de er fulle litt over 7 om morgenen.
Joda, hotellet har egen strand hvor man slipper betale for solsengene. Prøvde det en dag, men fikk bare plass like inn mot "naboinnhegningen" hvor de spilte serbisk disco så høyt at naboene hadde gitt opp å konkurrere. Som om det ikke var nok hadde jeg også damedusjen midt i synsfeltet. Og det ser ut som om den russiske bikini-moten går i gull, sølv og paljetter... også denne sesongen. Og under dusjen prøver de ut mooves de hadde sett fra gogo-danserne kvelden før. Det var altså fysisk umulig å få lest noe i boken jeg hadde med meg.
Langs bukten i Budva er det nederst mot vannet resturant/bar, solsenger eller båter hvor de optimistisk tilbyr "partyboat", sightseeing, taxi, dykking, vannski og parasailing, uansett hvor liten og skrøpelig båten er. Hakket innenfor ligger hovedprommenaden hvor det er mest folk. Det er et slags tivoliområde over flere kilometer uten ordentlige bygninger. Det er flere bokser med "7D cinema", ett hadde 8D. Og utsalgssteder for alskens mat, drikke, ferieting. Noen hadde satt ut noen plastdinosaurer inni et buskas og tok inngangsbilletter der. Mest markant var gogo-barene, som ikke er noe kjellerlokale i en luguber bakgate, som var plassert midt på prommenaden. Man trengte visst bare en bar, innhegning, og noe stort som stod opp som sjørøverskip eller eifeltårn. Og lyskjegler mot himmelen og selvsagt serbisk disco så høyt at man kunne høre dem over hele byen. Det ble litt av en infernalsk kakofoni når man gikk forbi. Fikk meg til å lure på hvor mange dB som skulle til før man ble døv. De kvinnelige innkasterne ble nakne utpå kvelden ble jeg fortalt. Jeg takket for advarselen. Traff noen som hadde vært på "bloody beach" i Bulgaria som sa Budva var "10 ganger værre"-
Idag skal jeg prøve å komme meg til Bar. Ikke på, men til, altså.
Attachments
Last edited: