Det er sant at Houston kan virke som en kjedelig by med lite å by på av attraksjoner og arrangementer, det vil si hvis man forventer at man kan nå det meste til fots eller med offentlig transport. Houston har faktisk en god del å by på bare man er villig til å lete litt og komme seg rundt med bil. Houston er tross alt USAs fjerde største by (eller mer en samlig av urbane strøk, litt som Tokyo).
Houston har et komplett "theater district" med opera, ballett, konserthus og div teatre. I museumsdistriktet sør for downtown ligger det to ganske så ålreite kunstmuseer: The Museum of Fine Arts (som er gratis på torsdager) og The Menil Collection som har fri inngang. Det naturhistoriske museet er helt greit og like ved ligger Houston Zoo og Hermann Park. Været denne uken har dog ikke vært helt optimalt for utendørsaktiviteter (mellom 5 og 10 grader).
Som nevnt av andre er Houston en fantastisk matby. For noe av det beste av tex-mex og margaritaer i Houston, prøv Ninfa's på Navigation eller El Tiempo Cantina på Montrose Blvd. De beste breakfast tacos jeg har funnet (så langt) var på Tacos a Go-Go i Midtown.
For BBQ prøv Goode Co. eller Killen's. Sistnevnte ligger i Pearland ca.30 min fra downtown på vei mot Galveston, men det kan være verdt turen. Denne uken starter også første del av Houston Rodeo med verdensmesterskapet i BBQ. Sjekk
hjemmesiden for billetter.
Det eldste bryggeriet i Texas,
Saint Arnold, tilbyr guidede omvisninger med smaksprøver (5 min fra downtown).
Den eneste skyskraperen i downtown som tilbyr et utsiktspunkt er Chase Tower. Det er bare åpent i normal arbeidstid, så det stenger trolig 16 eller 17 på torsdag og fredag. Bare ta heisen rett opp til 60. etasje.
For en turistopplevelse litt utenom det vanlige kan jeg anbefale et besøk i en av USAs største megakirker,
Lakewood Church. Vi er ikke religiøse og går absolutt ikke fast i kirken, men har tatt med besøk fra Norge på gudstjeneste i Lakewood. Det er en opplevelse som beviser at mye er stort i Texas. Lakewood holder til på The Rockets gamle hjemmebane, en ombygd stadion med plass til 17000. Pastoren Joel Osteen preker ikke så mye religion, men mer "prosper gospel", altså jo mer du ber og gir til kirken, jo rikere blir du. Du kan komme og gå som du vil og behøver ikke delta på noen måte. Det er en hoderystende og fascinerende opplevelse og kan virkelig anbefales hvis du vil ha et innblikk i en typisk side av Texas de fleste besøkende fra Norge ikke ser.
Et absolutt must for luftfartsentusiaster og spottere er
The 1940 Air Terminal Museum på HOU bare 20 minutter fra downtown. Åpent hver dag fra 10 til 17 og med greie spottermuligheter på baksiden. Lone Star Flight Museum i Galveston er også verdt et besøk dersom dere tar turen ned dit. Space Center ligger på veien, men er ikke store greiene å bruke tid på med bare tre dager her.
For events, konserter o.l., følg med på denne
subredditen der det legges ut en "Things to do this weekend" hver onsdag/torsdag, samt
Culturemap Houston.