![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vurderer en tur til Brasil, nærmere bestemt Rio. Min aversjon mot å dra til Sør Amerika generelt er den ekstremt høye kriminaliteten der. Jeg skjønner jo at det ikke er til å kimse av, men forholdsregler om å legge fra seg alt på hotellet og kun dra ut med litt cash høres jo litt ekstremt ut.
Dvs stemmer dette? Altså om det stemmer for at man ikke skal bli rana for mye så skjønner jeg det jo, jeg *vil* jo ikke bli ranet naturlig nok, da jeg selv faktisk har blitt utsatt for det en gang. Hvordan skal man ha en problemfri tilværelse i Brasil og Rio? Jeg er ikke akkurat veldig vant med og ferdes i Sør Amerika som jeg er andre steder så der er jeg bare ærlig om. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hei,
Jeg var ti dager i Rio i mai. For det første: en moderne, fin by og fine strender, men relativt dyrt sammenlignet med resten av kontinentet. Hva gjelder kriminalitet er det ikke til å legge skjul på at Rio blir ansett som en noe farlig by. Imidlertid opplevde jeg aldri noe, selv om jeg et par ganger gikk alene hjem fra byen (noe man ikke skal gjøre). Som i alle byer som er litt lugubre må man ta sine forhåndsregler. Ikke ha med for mye kontanter, ikke ha med både visa- og mastercard samtidig og hold deg unna de bydelene som det anbefales å holde seg unna, og ikke gå langs strendene når det er mørkt. Du kan fint ta en guidet tur i favelaene - det anbefales. Nå skal det sies at jeg var der før VM slik at det følgelig krydde av politi. Det gjør det nok fremdeles og helt til OL er ferdig. Oppsummert opplevde i allefall ikke jeg Rio som spesielt farlig, men man hører jo endel historier om ting som har skjedd og kan skje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
kan garantere deg at Rio er en smule sikrere enn alle de byene som nordmenn pleier å besøke i Asia som ikke er feriested
bare du tar forhånsregler og som man kaller i Søramerika, at du ikke"selge deg" (gå med smykker og verdisaker der man kan lett ta fra deg) så skal gå bra, nytt ferien din i Søramerika, selvom om du vil virkelig oppleve virkelig Brasil og Søramerika, er rio det siste sted du kan dra, mer plastisk- og pynte på masse fin- by finner du ikke Buzios, fortaleza, bahia blanca, camboriu har mer å tilby og noen av de er finere enn Rio |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Besøkte Rio under Fotball-VM i sommar, og politioppbudet var jo sjølvsagt enormt.
Som dei fleste andre har vore inne på, kriminaliteten er nok ikkje så enorm som den var for berre nokre år sida men det er heller ikkje ein norsk småby ein ruslar rundt i. Den beste forholdsregelen er vel eigentleg å ikkje rava rundt gatelands synleg berusa og gjera deg til eit enkelt mål. I Ipanema og Copacabana-området er det såpass mykje folk døgnet rundt (inkludert politi) at eg ville ikkje sett på det som eit problem, og hvis du bur i nærleiken kan ein enkelt gå heim i fred. Hvis du er ute etter ein liten getaway så kan den vesle "byen" Buzios ca. 3 timars kjøring (eller buss) frå Rio anbefalast. Her har du det stikk motsatte av Rio, alt går mykje meir tregare, alle er litt meir avslappa og du kan forholdsvis billig leiga eit heilt beach house for deg sjølv. Lykke til! Det vert garantert ikkje din siste tur til Brasil ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Paulo Fernandes
|
![]()
Kriminalitet finner du over alt =) Brasilianere flest er kjempehyggelige, positive, imøtekommende mennesker som det ikke ville falle inn å stjele fra noen. Ikke la et rykte ødelegge for et fint besøk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Snart fem år siden jeg var der sist. Det var andre besøk. Første besøk ble lenge utsatt pga "frykt" og "historier". Blant annet hørte jeg snakk om kidnappinger. Men da jeg så Prinsesse Ragnhild i et TV-innslag gå rundt på et shoppingsenter og i en gate, tenkte jeg at det vel var mulig for vanlige folk å gå i gatene der også.
![]() Var der alene begge ganger. Opplevde en gang et triks med noen gutter som smurte "grease" på skoene på strandpromenaden, og så tilbydde de seg å fjerne dette (distraksjon). Hadde lest om denne metoden, så bare gikk videre. Taxi til og fra hotellet er et must om man skal over noe distanse om kvelden, mener jeg. Den siste uka ved andre besøk følte jeg meg helt "hjemme" - med mørkt hår grei brunfarge, samt shorts og flip-flops, gjennom gata rundt om på dagtid, så jeg ikke spesielt mye turist ut, trur jeg selv, i hvert fall. Det er jo en sammensatt befolkning der, og mange utlendinger som er vant til å føre seg der. Ellers er Rio definitivt den byen jeg helst ville ha bodd i hvis jeg skulle valgt helt fritt her i verden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Ikke noe problem, Rio er langt bedre enn sitt rykte i forhold til kriminalitet. Ta enkle forholdsregler som allerede er nevnt i tråden. Ta ut cash på dagtid, og legg igjen kredittkort, gullkjede og Rolex i safetyboksen på hotellet. Har susa rundt på Copacabana, Ipanema, Lapa og andre (og værre) steder på kvelden uten problemer. Har dog blitt utsatt for lommetyver et par ganger. Ta bare med cash, og fordel pengene på flere lommer så greier du deg som regel
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Var offshore Rio nå rett før jul, og hadde 4 dager avspasering i Rio før jeg dro hjem. Selv syntes jeg 4 dager var mer enn nok for å gjøre turist tingene. Ut fra det jeg hørte, samt jeg har sett bilder av, så vil jeg anbefale en tur til Buzios (noen timer øst) og/eller Parity (noen timer vest) når en først er der. Kommer garantert til å gjøre det selv hvis det blir ny tur til de trakter.
ADVARSEL: Ta ikke ut penger i minibanken på flyplassen. Selv tok jeg ut penger i Itau Bank sin minibank i Terminal 1 på GIG. 6 dager etter fikk jeg en SMS fra DNB om at det var 0,49kr igjen på konto. Heldigvis var det DNB som hadde tappet kontoen min grunnet mystiske forsøk på transaksjoner i USA. Så en stor takk til DNB Quote:
![]() Ellers gikk resten av turen kriminalitetsfritt. Hørte litt skuddveksling fra en av favelaene bak Ipanema/Copacabana en dag, samt observerte 2 politifolk med våpen i hånden i full fart etter det som jeg antar var en kriminell nedover Copacabana på selveste julaften. For å få med meg turist tingene leide jeg meg en guide/sjåfør en dag. Trygt og enkelt. Og ikke så veldig dyrt, taxi Stavanger-Sandnes-Stavanger er dyrere. Flyspotting er helt topp fra Sukker Toppen ![]() Og ikke alle kler string trusen like bra på Cobacabana, da er Ipanema mye bedre ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Har vært i Rio mange ganger av familiære årsaker. Mye er allerede sagt i tråden, og mange tips er gitt.
Regelen om å ikke "flashe" rikdom er kanskje den viktigste. Inn i favelaene skal ikke under noen omstendighet om man ikke er der på en guidet etablert tur fra et kjent selskap. Legg igjen dyre eiendeler hjemme, og det er dumt å ta på seg en fake rolex med det i tankene at det gjør jo ikke noe om den blir stjålet. Problemet er at et ran i verste tilfelle kan innebære truing med våpen, og i aller verste tilfelle blir man ranet at gunpoint av yngre tenåringer som ikke har noe respekt for liv i det hele tatt. Så alt som glimrer av gull bær legges på hotellrommet uansett verdi slik at man unngår å tiltrekke seg oppmerksomhet. Penger bør man alltid ha med og på ulike steder på kroppen. Sjansen for å bli ranet er nok ganske liten (aldri hendt meg på på noen av mine titalls turer til byen..."bank i bordet") om man følger retningslinjene gitt i tråden her (hvor/når man går, alene/ikke alene, etc). Men om det verste skulle skje er det viktig å opptre fornuftig. Ikke spill helt. Det kan fort komme våpen frem og i verste tilfelle kan de du støter på ha særdeles liten omtanke om andres liv...spesielt de som er veldig unge. Derfor bør man alltid ha en god slant med penger man lett kan gi fra seg (feks 100-200 reais) slik at de blir fornøyd og forsvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brasil går for Gripen | jameson82 | Flyforum | 13 | 11-05-2023 20:44 |
Flynonstop på vei fra Brasil | TKDahl | Bilder & foto | 18 | 19-04-2013 20:52 |
Flystyrt i Brasil | LN-MOW | Flyforum | 53 | 02-11-2009 16:16 |
A109 crash i Brasil | salmon-air | Bilder & foto | 2 | 07-01-2009 16:07 |
Med GOL på innenriks i Brasil | Desk pilot | TripReports | 4 | 30-11-2008 20:49 |