Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-12-2014, 13:55   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Hei og takk for at du klikker deg inn på min første trip-report. Har fulgt med i denne seksjonen både på flyprat og på airliners.net veldig lenge, men har alltid vært for lat til å ta mange bilder. Forhåpentligvis får de av dere som orker å lese alt det meningsløse jeg har på hjertet noe glede av å gjøre så. Siden jeg er litt lat og faktisk gjør dette i arbeidstiden så lot jeg være å bruke tid på å resize bildene, håper det går greit. Alle bilder er tatt med iPhone 5s

Av en eller annen grunn hadde jeg aldri vært i Irland, så for noen uker siden tenkte jeg at bookingfingeren måtte få arbeide litt. Valget falt på kveldsflyet til British Airways fra BGO til LHR og samme selskap videre morgenen etter. Tilbake fra DUB var SAS en vinner både på avgangstidspunkt og pris. BGO-LHR ble booket i Club Europe, LHR-DUB ble booket i euro traveller, men som vanlig kom det tilbud om oppgradering for en billig penge etter to uker så da ble det Club Europe hele veien til Dublin. Sas Plus var 200 kroner dyrere enn GO så valget av plus var også enkelt. Etter litt prat med et annet medlem på dette forumet kom jeg frem til at det ville vært gøy å sammenligne de to produktene gjennom en trip-report.

Så til selve turen:

Fredag 5 desember:
Rute: BGO-LHR
Rutenummer: BA759
Selskap: British Airways
Registreringsnummer: G-EUUO
Flytype: Airbus A320-232
Levert: 11 april 2003.
Sete: 1F(favorittsetet)
Fyllingsgrad: 7 i club Europe (3 rader), estimert rundt 70 % i euro traveler.

Folksomt i utenlandsterminalen i kveld med SAS til MAN, BA til LHR og DY til CPH. Ikke mye annet stort å nevne om enn en kar som ruslet rundt barbeint, han om det.

Kveldens avganger:


Rusler rundt barbeint:


Ny og fin kabin:


Nok med beinplass:


Bakt torsk med potet(litt wasabi)stappe. Smakte helt fortreffelig.


Sniktitt inn i førerhuset etter landing:


Lørdag 6 desember
Rute: LHR-DUB
Rutenummer: BA830
Registreringsnummer G-EUYI
Flytype: Airbus A320-232
Levert 3. juni 2010
Sete: 5F
Fyllingsgrad: 80% i club europe (7 rader), helt fult i euro traveler.

Tidlig opp fra Sofitel, hadde allerede sjekket inn så gikk rett til security. Var så trøtt i trynet at jeg ikke husker om jeg gikk i fast track men security gikk uansett som en lek og trøtt som jeg var tok jeg første mulige lounge som var første til venstre etter security. Forholdsvis rolig og greit med plass samt et ok tilbud av mat og drikke.

Lounge:


Ruslet til gate noen minutter før boarding som i dag var bussgate. Ingen priority-boarding, men vet ikke hva som er gjeldende praksis på buss-gate. Var lite trengsel i bussen så gikk greit uansett, men det tok jaggumeg lang tid før neste buss dukket opp så pushback var 10-15 etter oppsatt rutetid.



Etter å ha taxet til 27L vendte flyet snuten først mot Luton og deretter nordover mot Manchester før kursen ble satt mot Dublin. Klart og fint flyvær til vi var rett over Liverpool.

Så vidt bestått:


BA-land:


Frokost:


Rett før landing i Dublin:


Landing, taxi og immagrasjon gikk som en lek og vi satt i en ekstremt kjip(riktignok billig) flybuss som tok oss inn til sentrum.

Nydelig vær i Dublin:


Søndag 7 desember.
Rute: DUB-CPH
Rutenummer: SK2538
Registreringsnummer: OY-KAN
Flytype: Airbus A320-232
Levert (til SAS): 31 jan. 2013
Sete: 1F
Fyllingsgrad: Kun 1B og 1D som var ledig, resten fult. Så vidt jeg husker var det 3 rader plus.


Flybussen som vi hadde kjøpt t/r billett til kjørte rett forbi oss to ganger, så vi endte opp med å ta taxi ut til flyplassen. Fast track gikk unna mens det var veldig lang kø i den vanlige sikkerhetskontrollen. Loungen var ganske så kjip med lite tilbud av mat og en skikkelig ekkel dass, men det var rolig der om ikke annet. Resten av flyplassen var travel og bråkete. Siden SAS bruker samme terminal som Ryanair på DUB var det ingen «bro», men en kort rusletur til flyet ned en trapp og ut en dør.

Noen bilder fra loungen:






Selve boardingen var som vanlig et kaos med SAS der priority-boarding ikke ble nevnt. Derimot kom det en eldre dame viftene med et gullkort som hun mente var nok til å snike foran hele køen, jaja henne om det. Kort taxi med avgang vestover før nesen ble snudd 180 grader og vi satt kursen mot CPH.

Vedkommende som var purser på denne flyvningen må ha ramlet ned fra et tre da hun stod opp den morgenen, for hun var ekstremt sur og lite høflig. Da hun kom med maten sa hun høyt "HER" og viftet pakken under nesen min. I tillegg ga hun og kollegaene hennes blanke i å sjekke kabinen, noe som medførte at vedkommende som satt i 1D hadde vesken og noen poser liggende på gulvet da vi landet. Uhørt og lite profesjonelt spør du meg, men orker ikke å bry meg noe mer med det. Det vi fikk å spise smakte forresten ingenting, og kaken lot jeg ligge. Vi landet noen minutter før oppsatt rutetid, og etter noen minutter i passkontrollen hadde jeg to timer før flyet hjem til Bergen.


Flyet parkert:


Noen minutter etter takeoff:


Dette smakte rett og slett ikke godt:


Rute: CPH-BGO
Rutenummer: SK2870
Registreringsnummer: OY-KBK
Flytype: Airbus A321-232
Levert: 12 nov. 2001
Sete: 3D
Fyllingsgrad: 100%. 11 rader plus.

Lite å melde om denne flyvningen, satt meg ned i setet og sovnet med en gang. Våknet først da vi landet i Bergen, men ifølge broderen var det litt dårlig stemning i kabinen siden de ikke hadde noe mat å tilby de som satt i Plus.

Oppsummering: Alt i alt er dessverre SAS milevis bak BA i det meste hvis servicenivå sammenlignes. Ny og fin kabin og god mat servert i porselen løfter opplevelsen ganske så mange hakk hos BA. I tillegg er det vanlig engelsk høflighet blant de ansatte og de snakker til deg på en hyggelig måte. Hos SAS har jeg den siste tiden opplevd til tider meget frekke personer som jobber i kabinen og maten i Plus er under enhver kritikk spør du meg. Derimot skal SAS har ros for at jeg ikke en eneste gang i år har gått ut av flyet bak oppsatt rutetid, noe som dessverre ikke alltid er tilfelle for BA sin kveldsavgang fra BGO. Derimot synes jeg det er helt håpløst at SAS Plus selges som C når det i beste fall er Y+. Siden forståsegpåere varsler nye sparerunder i SAS tviler jeg på at Plus blir noe bedre med tiden, men siden flere selskap kutter inn på pengebruken kan det hende at det ikke er så farlig at Plus egentlig er et Y+ produkt. Derimot synes jeg at noen av de som jobber i kabinen burde bli sendt på holdningskurs og lære seg litt vanlig høflighet.

Takk for at du leste gjennom det tullet jeg hadde å si
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2014, 23:21   #2
barca
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 577
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Takk for en interessant rapport. BA vinner som regel alltid over SAS på slike tester
barca is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 09:20   #3
rkvalvaa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Takk for flott rapport. Har selv reist denne strekningen (BGO-DUB) svært mange ganger, både med SAS, BA, Lufthansa og KLM, da hovedsaklig i fremre del (PLUS, CE etc.)

BA har imponert meg mest, spesielt på flyet fra LHR til DUB hvor serveringen alltid er i gang særdeles kjapt pga. kort flytid og med høy kvalitet på service og mat.

Lufthansa er også greit å reise med, jevnt over god service, litt lang reise, men fordelen er at de som oftest parkerer rett ved passkontrollen i Dublin, mens med SAS så må du gå rimelig langt.

SAS plus har stort sett fungert greit, priority boarding i DUB har de vanligvis klart å få til, men ikke alltid, har da større problemer med det på BGO, OSL eller CPH.

Jeg reiser som oftest med SAS og det har hovedsaklig med reisetid å gjøre.
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 13:55   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Takk for flott sammenligningsrapport. Er vel unødvendig å si at jeg er enig i konklusjonen?

BA sin frokost er forøvrig vesentlig bedre ut fra LHR enn fra OSL, hvor det er en småekkel og vassen graut
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 14:38   #5
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Takk for flott sammenligningsrapport
når serverer BA afternoon tea fra OSL eller BGO ?
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 19:16   #6
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
Takk for flott sammenligningsrapport
når serverer BA afternoon tea fra OSL eller BGO ?
Avganger fra 14:00 til 16:59. Full oversikt her: http://www.flyertalk.com/forum/briti...de-2014-a.html
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 19:26   #7
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Litt urettferdig å sammenligne med Club Europe. Lufthansa Economy er nok mer sammenlignbart med SAS Plus mht. ombordprodukt.

Fin rapport!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2014, 00:58   #8
peterfox
Peter Fox
 
peterfox's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Fighter town - Gardermoen
Posts: 409
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Hei,
Takk for fin rapport.
Angående SK Plus produktet er jeg enig. Ikke verdt noen ting lenger.
Fløy med SK C SFO-CPH, og maten var ikke spiselig. Kanskje bikkja hadde spist det etter en helg hjemme alene.
__________________
Peter Fox
EBG & EBD since 1993 - Club Carlson Gold - HH Gold - Qatar Airways Privilege Club - Platinum. https://frequentflyer.no.
peterfox is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2014, 17:37   #9
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Hei,
Takker for en flott rapport mister :-)
Jeg må si at BA sin Club Europe ser fristende ut. Spesielt maten ser veldig solid ut for å være innen Europas grenser.
Liker godt bildene dine av både kabin/lounger/flyplasser, kombinert med passe mengder tekst!

Håper på flere rapporter fra deg fremover!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2014, 00:11   #10
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Sammenligning av BA CE og SAS plus til og fra Dublin

Takk for kommentarer alle sammen ☺ Jeg for øvrig å nevne at alle flightene landet godt før oppsatt rutetid.

Quote:
Originally Posted by barca View Post
Takk for en interessant rapport. BA vinner som regel alltid over SAS på slike tester
Hei og takk for kommentar ☺
Ja det var kanskje dårlig gjort å sammenligne CE og Plus, men prisen var såpass lik at jeg synes det er lov å spørre hva man faktisk får når man betaler for Plus.

Quote:
Originally Posted by rkvalvaa View Post
Takk for flott rapport. Har selv reist denne strekningen (BGO-DUB) svært mange ganger, både med SAS, BA, Lufthansa og KLM, da hovedsaklig i fremre del (PLUS, CE etc.)

BA har imponert meg mest, spesielt på flyet fra LHR til DUB hvor serveringen alltid er i gang særdeles kjapt pga. kort flytid og med høy kvalitet på service og mat.

Lufthansa er også greit å reise med, jevnt over god service, litt lang reise, men fordelen er at de som oftest parkerer rett ved passkontrollen i Dublin, mens med SAS så må du gå rimelig langt.

SAS plus har stort sett fungert greit, priority boarding i DUB har de vanligvis klart å få til, men ikke alltid, har da større problemer med det på BGO, OSL eller CPH.

Jeg reiser som oftest med SAS og det har hovedsaklig med reisetid å gjøre.
Hei og takk for hyggelig kommentar ☺

Etter at LH pakket sammen på BGO har jeg som regel valgt BA på kvelden, natt på Sofitel og videre morgenen etter. Jeg synes det er et greit alternativ til å stresse seg forbi trafikken på Kokstad mellom 3 og 5.

Pri-boarding fra DUB fungerte ikke, men siden det var en del irer på flyet var det ok køkultur. SK2870 CPH-BGO var katastrofalt. Selv om det ble annonsert at plus/EBG og D skulle gå først var det ingen som brydde seg og jenten i skranken var heller ikke interessert i å følge med. Dessverre er jo dette også vanlig å oppleve på CPH..

Som du til slutt nevner passet avgangstidene fra DUB mye bedre enn BA sine, men jeg har et håp om at BA en gang kommer med en kveldsavgang på LHR-BGO med påfølgende morgenavgang den andre veien. Da skal SK få det enda tøffere.


Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for flott sammenligningsrapport. Er vel unødvendig å si at jeg er enig i konklusjonen?

BA sin frokost er forøvrig vesentlig bedre ut fra LHR enn fra OSL, hvor det er en småekkel og vassen graut
Siden BA kun flyr 2x daglig fra BGO har jeg ingen erfaring med frokost fra Norge. Maten på formiddagsavgangen fra BGO synes jeg er veldig god, selv om jeg i farten ikke husker hva jeg fikk sist. Uansett er jeg villig til å betale litt for komfort og da er valget av BA ikke så veldig vanskelig. Hvis SK en gang i fremtiden skulle ta til fornuft og innføre blokkering av midtsete igjen så skal jeg heller la den ufyselige maten passere.
Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
Takk for flott sammenligningsrapport
når serverer BA afternoon tea fra OSL eller BGO ?
Takk takk. ☺

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Litt urettferdig å sammenligne med Club Europe. Lufthansa Economy er nok mer sammenlignbart med SAS Plus mht. ombordprodukt.

Fin rapport!
Ja du har rett, men når prisen er relativt lik synes jeg at det er greit å sammenligne hva man faktisk betaler for.

Quote:
Originally Posted by peterfox View Post
Hei,
Takk for fin rapport.
Angående SK Plus produktet er jeg enig. Ikke verdt noen ting lenger.
Fløy med SK C SFO-CPH, og maten var ikke spiselig. Kanskje bikkja hadde spist det etter en helg hjemme alene.
Takk for kommentar ☺

Ja maten er rimelig stusselig. Når du i tillegg blir servert av djevelen selv blir man ikke videre imponert.

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Hei,
Takker for en flott rapport mister :-)
Jeg må si at BA sin Club Europe ser fristende ut. Spesielt maten ser veldig solid ut for å være innen Europas grenser.
Liker godt bildene dine av både kabin/lounger/flyplasser, kombinert med passe mengder tekst!

Håper på flere rapporter fra deg fremover!
Ja på tide å ta til seg litt god gammeldags britisk gjestfrihet og service.

Jeg ser at rapporten er litt vel kvass mot SK, men jeg har en oppfatning over hvordan servicenivået bør være sammenlignet med hva BA tilbyr og i dette tilfellet var forskjellen som natt og dag.

Kommer med en ny sammenligningsrapport på nyåret ☺ Igjen sier jeg takk for alle kommentarene.
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AerLingus startet Dublin til Montreal og Minneapolis Someone Flyforum 0 12-09-2018 18:54
Flere fly til Dublin og Alicante fra Rygge sarpingen87 Flyforum 1 02-09-2010 16:17
Artig sammenligning SAS vs BA priser Fnate Reiseforum 6 13-04-2010 12:46
SAS og Lufthansa sammenligning SQ 777 Flyforum 3 20-10-2005 09:03
flyNordic til Tallin, Dublin, München og Berlin fra 2005 CK Flyforum 3 16-11-2004 11:21


All times are GMT +2. The time now is 14:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.