Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Jeg kjenner godt potensialet, men det forbauser meg at DY har så mye trafikk USA-Asia med tanke på at de kun flyr til Bangkok. Dette burde ikke bare være en vekker for Avinor, men også for SAS. Man må tilrettelegge bedre for denne trafikken. Ankomst på morgenen og videre på kvelden holder ikke ....

http://e24.no/naeringsliv/norwegian...gardermoen-knytte-usa-og-asia-sammen/23334710

Ved enkelte tilfeller har så mange som 200 av 290 passasjerer på Norwegians flighter fra USA byttet fly i Oslo, og fløyet videre til Asia. Norwegian tror Gardermoen kan bli et internasjonalt knutepunkt for amerikanere som vil til Asia, og vise-versa.
 
Interessant, sjekket priser og tider litt tilfeldige datoer. Verkar stort sett være 2-3h connections i OSL og enda korter ii CPH. Det sammen med prisnivå fra 5-7k skjønner jeg godt er konkurrensdyktigt.

Men sen har vel DY egeninteresse i å skrøyte opp volumet så vanskelig å si noe som helst basert på enkelttilfeller, mer enn at det sannsynligvis aldrig har vært fler enn 200 på en flyvning da..
 
En enveispris på en tilfeldig dato er jo i allefall meget konkurransedyktig på pris.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    43.9 KB · Views: 1,305
Dette er helt kurant. Når man slinger maskinene øst-vest får man gode forbindelser og er samtidig godt beskyttet mot forsinkelser når det er samme maskinen som skal videre.
 
Myndighetene burde også legge til rette for at man kan slippe passkontrollen i transit Non-schengen. Det er bak mål å måtte skaffe seg Schengen-visum bare for å mellomlande i Norge.
 
Jeg liker Norwegians proaktive holdning. Først utfordrer de SAS og tvinger de til å åpne Europaruter de tidligere ikke har hatt interesse/vært i stand til å åpne fra OSL av ulike årsaker. Så er det samme i ferd i å skje på langdistanse. Og i tillegg så utfordrer de nå Avinor og OSL med ideer og tanker de aldri har vært i nærheten av å tenke, ei vært i stand til, samtidig som de stiller krav.
 
Myndighetene burde også legge til rette for at man kan slippe passkontrollen i transit Non-schengen. Det er bak mål å måtte skaffe seg Schengen-visum bare for å mellomlande i Norge.

Dette har vel blitt mulig det siste året mener jeg? Men samtidig burde jo non Schengen utvides etterhvert nå som det har blitt en nokså god runde med widebodies i tillegg til de regulære shorthaul til London med SAS/DY/BA. Blir fort trangt der ute ja.
 
Jeg liker Norwegians proaktive holdning. Først utfordrer de SAS og tvinger de til å åpne Europaruter de tidligere ikke har hatt interesse/vært i stand til å åpne fra OSL av ulike årsaker. Så er det samme i ferd i å skje på langdistanse. Og i tillegg så utfordrer de nå Avinor og OSL med ideer og tanker de aldri har vært i nærheten av å tenke, ei vært i stand til, samtidig som de stiller krav.
Helt enig.
Kanskje norwegian kan innta en rolle for USA som sandkasseselskapene får for Europa..
 
Fant priser nede i 2795 en vei både fra JFK og OAK. +1500 for mat/bagasje/sete

Og det er egentlig ok, men stadig ikke super attraktivt taget i betragtning. EVA, Etihad og Cathay tilbyder ofte fra NYC til ex. BKK en pris på ca 550 USD one-way og der får man jo adgang til lounge om man er EBG samt vældig god service om bord.
 
Og det er egentlig ok, men stadig ikke super attraktivt taget i betragtning. EVA, Etihad og Cathay tilbyder ofte fra NYC til ex. BKK en pris på ca 550 USD one-way og der får man jo adgang til lounge om man er EBG samt vældig god service om bord.

Hva du selv oppfatter som attraktivt er selvsagt veldig subjektivt. Norwegians uttalelse og erfaringer tilsier vel at det tydeligvis er noe som har en annen oppfattelse av deres attraktivitet. Og nå går vel neppe DU uansett etter EBG segmentet.
 
Det er vel ikke så overraskende at en del benytter seg av muligheten til å fly via Oslo på ruter mellom USA og Asia, både fordi det er geografisk praktisk og fordi man kan få lave priser. Jeg tviler på at det er mange asiater eller amerikanere som aktivt tenker på Norwegian som alternativ - det er vel mer sannsynlig at alternativet dukker opp hos søkemotorer.

Ellers tipper jeg Norwegian trenger høyere priser på interkontinentale ruter, og at dette segmentet vil dø litt ut etter hvert som prisene øker og rutene for alvor innarbeides i markedet.
 
Hva du selv oppfatter som attraktivt er selvsagt veldig subjektivt. Norwegians uttalelse og erfaringer tilsier vel at det tydeligvis er noe som har en annen oppfattelse av deres attraktivitet. Og nå går vel neppe DU uansett etter EBG segmentet.

Nej, ikke efter EBG segmentet. DU er dog attraktive ifht tid. Man kan opnå en relativ hurtig forbindelse på ca. 20 timer. Men som jeg siger er Etihad eksempelvis billigere med ca 100 USD ifht billigste pris hos DU med baggage.

Det er dog altid godt med options. Etihad er ex en morgenafgang og DU's afgang er om aftenen med ankomst morgen i BKK. Også et Plus til DU her.

Jeg prøver at forholde mig lidt objektivt og sammenligner de enkelte produkter. Synes dog det er spændende og ser perspektiver - særligt hvis prisen kunne komme lidt længere ned. Og det kommer jo ikke kun OSL til gode, men også ARN og i mindre grad CPH.
 
Back
Top