Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-11-2014, 20:47   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Jeg kjenner godt potensialet, men det forbauser meg at DY har så mye trafikk USA-Asia med tanke på at de kun flyr til Bangkok. Dette burde ikke bare være en vekker for Avinor, men også for SAS. Man må tilrettelegge bedre for denne trafikken. Ankomst på morgenen og videre på kvelden holder ikke ....

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-...ammen/23334710

Quote:
Ved enkelte tilfeller har så mange som 200 av 290 passasjerer på Norwegians flighter fra USA byttet fly i Oslo, og fløyet videre til Asia. Norwegian tror Gardermoen kan bli et internasjonalt knutepunkt for amerikanere som vil til Asia, og vise-versa.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2014, 21:41   #2
bhen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 144
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Interessant, sjekket priser og tider litt tilfeldige datoer. Verkar stort sett være 2-3h connections i OSL og enda korter ii CPH. Det sammen med prisnivå fra 5-7k skjønner jeg godt er konkurrensdyktigt.

Men sen har vel DY egeninteresse i å skrøyte opp volumet så vanskelig å si noe som helst basert på enkelttilfeller, mer enn at det sannsynligvis aldrig har vært fler enn 200 på en flyvning da..
bhen is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2014, 21:45   #3
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

En enveispris på en tilfeldig dato er jo i allefall meget konkurransedyktig på pris.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1305
Size:	43.9 KB
ID:	37795  
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2014, 21:47   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Dette er helt kurant. Når man slinger maskinene øst-vest får man gode forbindelser og er samtidig godt beskyttet mot forsinkelser når det er samme maskinen som skal videre.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 05:39   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Myndighetene burde også legge til rette for at man kan slippe passkontrollen i transit Non-schengen. Det er bak mål å måtte skaffe seg Schengen-visum bare for å mellomlande i Norge.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 08:51   #6
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Jeg liker Norwegians proaktive holdning. Først utfordrer de SAS og tvinger de til å åpne Europaruter de tidligere ikke har hatt interesse/vært i stand til å åpne fra OSL av ulike årsaker. Så er det samme i ferd i å skje på langdistanse. Og i tillegg så utfordrer de nå Avinor og OSL med ideer og tanker de aldri har vært i nærheten av å tenke, ei vært i stand til, samtidig som de stiller krav.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 11:01   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,213
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Myndighetene burde også legge til rette for at man kan slippe passkontrollen i transit Non-schengen. Det er bak mål å måtte skaffe seg Schengen-visum bare for å mellomlande i Norge.
Dette har vel blitt mulig det siste året mener jeg? Men samtidig burde jo non Schengen utvides etterhvert nå som det har blitt en nokså god runde med widebodies i tillegg til de regulære shorthaul til London med SAS/DY/BA. Blir fort trangt der ute ja.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 11:26   #8
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,912
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
En enveispris på en tilfeldig dato er jo i allefall meget konkurransedyktig på pris.
Fant priser nede i 2795 en vei både fra JFK og OAK. +1500 for mat/bagasje/sete
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 13:43   #9
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Jeg liker Norwegians proaktive holdning. Først utfordrer de SAS og tvinger de til å åpne Europaruter de tidligere ikke har hatt interesse/vært i stand til å åpne fra OSL av ulike årsaker. Så er det samme i ferd i å skje på langdistanse. Og i tillegg så utfordrer de nå Avinor og OSL med ideer og tanker de aldri har vært i nærheten av å tenke, ei vært i stand til, samtidig som de stiller krav.
Helt enig.
Kanskje norwegian kan innta en rolle for USA som sandkasseselskapene får for Europa..
Are G is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 14:05   #10
EBGflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 380
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Fant priser nede i 2795 en vei både fra JFK og OAK. +1500 for mat/bagasje/sete
Og det er egentlig ok, men stadig ikke super attraktivt taget i betragtning. EVA, Etihad og Cathay tilbyder ofte fra NYC til ex. BKK en pris på ca 550 USD one-way og der får man jo adgang til lounge om man er EBG samt vældig god service om bord.
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 14:24   #11
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Quote:
Originally Posted by EBGflyer View Post
Og det er egentlig ok, men stadig ikke super attraktivt taget i betragtning. EVA, Etihad og Cathay tilbyder ofte fra NYC til ex. BKK en pris på ca 550 USD one-way og der får man jo adgang til lounge om man er EBG samt vældig god service om bord.
Hva du selv oppfatter som attraktivt er selvsagt veldig subjektivt. Norwegians uttalelse og erfaringer tilsier vel at det tydeligvis er noe som har en annen oppfattelse av deres attraktivitet. Og nå går vel neppe DU uansett etter EBG segmentet.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 14:43   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Det er vel ikke så overraskende at en del benytter seg av muligheten til å fly via Oslo på ruter mellom USA og Asia, både fordi det er geografisk praktisk og fordi man kan få lave priser. Jeg tviler på at det er mange asiater eller amerikanere som aktivt tenker på Norwegian som alternativ - det er vel mer sannsynlig at alternativet dukker opp hos søkemotorer.

Ellers tipper jeg Norwegian trenger høyere priser på interkontinentale ruter, og at dette segmentet vil dø litt ut etter hvert som prisene øker og rutene for alvor innarbeides i markedet.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 14:50   #13
EBGflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 380
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Hva du selv oppfatter som attraktivt er selvsagt veldig subjektivt. Norwegians uttalelse og erfaringer tilsier vel at det tydeligvis er noe som har en annen oppfattelse av deres attraktivitet. Og nå går vel neppe DU uansett etter EBG segmentet.
Nej, ikke efter EBG segmentet. DU er dog attraktive ifht tid. Man kan opnå en relativ hurtig forbindelse på ca. 20 timer. Men som jeg siger er Etihad eksempelvis billigere med ca 100 USD ifht billigste pris hos DU med baggage.

Det er dog altid godt med options. Etihad er ex en morgenafgang og DU's afgang er om aftenen med ankomst morgen i BKK. Også et Plus til DU her.

Jeg prøver at forholde mig lidt objektivt og sammenligner de enkelte produkter. Synes dog det er spændende og ser perspektiver - særligt hvis prisen kunne komme lidt længere ned. Og det kommer jo ikke kun OSL til gode, men også ARN og i mindre grad CPH.
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2014, 06:56   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Norwegian med krav til Avinor: Bedre forhold for connection USA-Asia

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Dette har vel blitt mulig det siste året mener jeg?
Nei, det er ikke mulig. Du må gjennom passkontrollen, men det er mulig å passere om du har visum til enkelte andre land (USA, Canada, EU, Japan).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og 6-dagersregelen til Asia (el. USA) simenjw Reiseforum 4 20-08-2013 20:53
Vindforhold i høyen, i forhold til ekstreme forhold på bakken. Polaris Flyteknisk forum 16 27-03-2011 23:51
SAS med knallpriser til USA og Asia mckvakk Reiseforum 3 08-03-2011 17:28
Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika adressa Flyforum 169 26-10-2009 15:00
20.000 poeng til Asia/USA Maltwhisky Flyforum 39 02-12-2008 23:23


All times are GMT +2. The time now is 22:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.