Når noe går i stykker ...

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Når noe går i stykker ...

Hva gjør man hvis man finner en feil på flyet før avgang? Kan man likevel fly? Mange vet sikkert ikke at tekniske feil er delt opp i forskjellige kategorier, med forskjellige dispensasjonsregler. Interessant lesning for en del her kanskje?

http://www.nycaviation.com/2014/09/flying-stuff-breaks/#.VClwBFeukdl

Commandment number one for airlines is “Thou shalt not depart with an open discrepancy in the logbook.” This is a really good rule. No one wants to ride in a jet until a mechanic gives it the okay.
 
Re: Når noe går i stykker ...

Hva gjør man hvis man finner en feil på flyet før avgang? Kan man likevel fly?

Kanskje som noen jockeyer sikkert gjør daglig, gir f... i enkelte ting og bare flyr.
Kom til å tenke på den b-707 frakteren vi hadde fra Egypt på '80 tallet, der hvor værradaren skulle være var der bare noen ledninger som stakk ut, og når de skulle starte #4 så var det opp på stigen, opp med luka og inn med skiftenøkkelen.
 
Re: Når noe går i stykker ...

Kanskje som noen jockeyer sikkert gjør daglig, gir f... i enkelte ting og bare flyr.
Kom til å tenke på den b-707 frakteren vi hadde fra Egypt på '80 tallet, der hvor værradaren skulle være var der bare noen ledninger som stakk ut, og når de skulle starte #4 så var det opp på stigen, opp med luka og inn med skiftenøkkelen.
Uten å kjenne MEL for 707 kan jeg vel bare si at både radar og starter valve under gitte forutsetninger er "dispatchable" i henhold til 737-MEL. ;)

En annen ting er jo hvordan det tar seg ut. Og hvor mange andre ting som ikke virket på en gammel 707..... :drunk:
 
Re: Når noe går i stykker ...

Hvilket selskap var det som brukte skiftenøkkel ? Trodde det var forbudt redskap i flybransjen.
 
Re: Når noe går i stykker ...

Skiftenøkkel? Ja, det som ikke kan festes med ducttape, bruker man gorillalim til ... ;)
 
Back
Top