• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Når noe går i stykker ...

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Når noe går i stykker ...

Hva gjør man hvis man finner en feil på flyet før avgang? Kan man likevel fly? Mange vet sikkert ikke at tekniske feil er delt opp i forskjellige kategorier, med forskjellige dispensasjonsregler. Interessant lesning for en del her kanskje?

http://www.nycaviation.com/2014/09/flying-stuff-breaks/#.VClwBFeukdl

Commandment number one for airlines is “Thou shalt not depart with an open discrepancy in the logbook.” This is a really good rule. No one wants to ride in a jet until a mechanic gives it the okay.
 
Re: Når noe går i stykker ...

Hva gjør man hvis man finner en feil på flyet før avgang? Kan man likevel fly?

Kanskje som noen jockeyer sikkert gjør daglig, gir f... i enkelte ting og bare flyr.
Kom til å tenke på den b-707 frakteren vi hadde fra Egypt på '80 tallet, der hvor værradaren skulle være var der bare noen ledninger som stakk ut, og når de skulle starte #4 så var det opp på stigen, opp med luka og inn med skiftenøkkelen.
 
Re: Når noe går i stykker ...

Kanskje som noen jockeyer sikkert gjør daglig, gir f... i enkelte ting og bare flyr.
Kom til å tenke på den b-707 frakteren vi hadde fra Egypt på '80 tallet, der hvor værradaren skulle være var der bare noen ledninger som stakk ut, og når de skulle starte #4 så var det opp på stigen, opp med luka og inn med skiftenøkkelen.
Uten å kjenne MEL for 707 kan jeg vel bare si at både radar og starter valve under gitte forutsetninger er "dispatchable" i henhold til 737-MEL. ;)

En annen ting er jo hvordan det tar seg ut. Og hvor mange andre ting som ikke virket på en gammel 707..... :drunk:
 
Re: Når noe går i stykker ...

Hvilket selskap var det som brukte skiftenøkkel ? Trodde det var forbudt redskap i flybransjen.
 
Re: Når noe går i stykker ...

Skiftenøkkel? Ja, det som ikke kan festes med ducttape, bruker man gorillalim til ... ;)
 
Back
Top