Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-09-2014, 10:17   #1
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
SAS Service ombord på SAS longhaul

Har et inntrykk av at det er ganske rotete hva som egentlig tilbys på SAS Plus på langdistanse for tiden. Hva får man egentlig når jeg flyr i SAS Plus over Atlanteren?

Fri børst hele veien er det vel ikke f. eks?
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 10:24   #2
Hagen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 202
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Det var vertfall fri børst begge veier da jeg fløy OSL-EWR-CPH i Plus i juni.
Hagen is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 12:22   #3
OSLKSSK
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 4
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Fløy ARN-ORD i forrige uke i Plus, og var veldig fornøyd. Så mye alkohol du ville ha, valg på to hovedretter til middag, skikkelige tepper og hodetelefoner. Observerte på menyen at det står klart at alt er gratis på SAS Plus, så noen flasker "sprudlende" ble det også. Kan anbefale Plus (fikk oppgradert via Optiontown) da det gir samme poengopptjening som i Business.
OSLKSSK is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 12:58   #4
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Noe amenity kit ?
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 14:13   #5
CaptainMorgan
AirBussjåfør
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 414
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

SAS Plus er skuffende dersom du ikke havner på SAS' egne fly. Fløy CPH-ORD/EWR-CPH denne uken og begge flightene gikk med henholdsvis OY-KBI og LN-RKP, som er innleide fly (A343) med samme konfigurasjon i Plus som GO. Eneste forskjellen ombord var en gardin, noe bedre benplass (ikke meget), en varm håndduk og valget mellom to retter istedenfor én. Hadde det ikke vært for loungetilgangen før og etter avgang, hadde jeg aldri giddet å oppgradere på disse flyene. Jeg brukte 15 000 poeng på å oppgradere, mens ene reisefølget betalte 1400 via OptionTown. Ikke verd prisen i mine øyne når setene er de samme...

Derimot kan jeg anbefale upgrade til business dersom du flyr med en av SAS' innleide fly. Da får du skikkelig stol som kan legges helt flat, samt at underholdningssystemet ombord er bedre enn ellers på SAS. Når det er sagt så fungerte det ikke på CPH-ORD for min del, og på returen til CPH fra EWR var AVODen ødelagt på mitt sete - derfor måtte jeg finne et annet sete for å kunne se film osv. Men systemet hang seg opp flere ganger, så jeg ga opp og satte meg tilbake på setet jeg hadde betalt ekstra for.

Kort sagt, lite imponerende! Blir ikke bedre om jeg skal fortelle om crewet heller..

EDIT: Fløy LN-RKP begge veier, ikke OY-KBI

Last edited by CaptainMorgan; 26-09-2014 at 15:13.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 14:46   #6
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
SAS Plus er skuffende dersom du ikke havner på SAS' egne fly. Fløy CPH-ORD/EWR-CPH denne uken og begge flightene gikk med henholdsvis OY-KBI og LN-RKP, som er innleide fly (A343) med samme konfigurasjon i Plus som GO. Eneste forskjellen ombord var en gardin, noe bedre benplass (ikke meget), en varm håndduk og valget mellom to retter istedenfor én. Hadde det ikke vært for loungetilgangen før og etter avgang, hadde jeg aldri giddet å oppgradere på disse flyene. Jeg brukte 15 000 poeng på å oppgradere, mens ene reisefølget betalte 1400 via OptionTown. Ikke verd prisen i mine øyne når setene er de samme...

Derimot kan jeg anbefale upgrade til business dersom du flyr med en av SAS' innleide fly. Da får du skikkelig stol som kan legges helt flat, samt at underholdningssystemet ombord er bedre enn ellers på SAS. Når det er sagt så fungerte det ikke på CPH-ORD for min del, og på returen til CPH fra EWR var AVODen ødelagt på mitt sete - derfor måtte jeg finne et annet sete for å kunne se film osv. Men systemet hang seg opp flere ganger, så jeg ga opp og satte meg tilbake på setet jeg hadde betalt ekstra for.

Kort sagt, lite imponerende! Blir ikke bedre om jeg skal fortelle om crewet heller..
Litt pirk på faktaene her, slik at vi har alt på det rene. OY - KBI er en av de vanlige 340-maskinene, og har dermed det originale oppsettet med 2-3-2 i SAS Plus. Forskjellen er ganske dramatisk i beinplass når det kommer til de "vanlige" Airbus 340 sammenliknet med LN-RKP. LN-RKP har 2-4-2 i SAS Plus, med identiske seter som i SAS Og. Flyr du SAS Plus og velger rad 14 i en av de "vanlige" 340-maskinene, ligger alt til rette for en komfortabel tur med 1meter beinplass.
Merk at det kun er LN-RKP som har flate seter i Business. Kan for øvrig bekrefte at disse er gode å sove i
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 14:48   #7
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 854
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

KBI er vel ikke innleid fra et annet selskap ? Er ikke det en SAS maskin siden 2001 ?

i Plus på 908 kom serveringen kun en gang, purser sa at alt måtte bestilles når de kom med kun denne ene serveringen, og iht til en SAS ansatt her på Flyprat, var det korrekt. Ikke noe mer etter den ene gangen, men det er jo en nattflight.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 15:15   #8
CaptainMorgan
AirBussjåfør
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 414
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Jo, jeg som husket feil.. Fløy LN-RKP begge veier med 2-4-2 i såkalt "PLUS". Grunnen til at jeg oppgraderte var nettopp fordi jeg trodde vi kom til å få et "vanlig" SAS-fly med skikkelige seter i PLUS, noe det selvfølgelig ikke var......
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 18:43   #9
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Au da, nå fikk jeg angst for min kommende flyvning i Plus. Teller det som involuntary downgrade om man er uheldig og ender opp med LN-RKP? 15 laken er mye for å sitte trangt.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 19:16   #10
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Hvordan kan man finne ut hvilket fly man skal reise med ?
Skal med SK935 den 8 Okt, med retur SK936 25 Okt.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 19:26   #11
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Hvordan kan man finne ut hvilket fly man skal reise med ?
Skal med SK935 den 8 Okt, med retur SK936 25 Okt.
På Widerøe.no kvelden før du skal reise
__________________
B738
B738 is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 19:31   #12
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 854
Default Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Det er mulig å avgjøre om en skal reise med LN-RKP lengre tid i forveien. Det er bare å hente inn seatmap for Plus fra Expertflyer ol. Er det 2-4-2 i Plus, så har du svaret
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 19:50   #13
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Det er mulig å avgjøre om en skal reise med LN-RKP lengre tid i forveien. Det er bare å hente inn seatmap for Plus fra Expertflyer ol. Er det 2-4-2 i Plus, så har du svaret
OK. prøver den. Er i C, men ønsker jo helt et så flatt sete som mulig
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 22:50   #14
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 854
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
OK. prøver den. Er i C, men ønsker jo helt et så flatt sete som mulig
Eventuelt kan du bare se på seatmapen i bookingen din på SAS sidene og se hvordan radene passer inn

SAS A330:
Business: Rad 1-6
Plus: Rad 14-18
Go: Rad 20 ->

SAS A340:
Business: Rad 1-8
Plus: Rad 14-17
Go: Rad 23 ->

SAS LN-RKP (A340)
Business: Rad 1-7
Plus: Rad 11-15
Go: Rad 16 ->
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 23:20   #15
CaptainMorgan
AirBussjåfør
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 414
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by B738 View Post
På Widerøe.no kvelden før du skal reise
Var jo nettopp dette jeg gjorde, og da sto flighten oppført med OY-KBI, men da vi kom til kastrup ble vi møtt av LN-RKP. Føler meg rett og slett snytt! Har sendt klage til SAS og håper jeg får refundert deler av billetten. Er ikke så veldig opptatt av de småkronene, men prinsippet av at jeg blir lovet et produkt de ikke kan stille opp med..
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 23:42   #16
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

At SAS flyr et fly uten fullverdig Plus uten å opplyse om det er totalt håpløst. For min egen del er Eco-seter uaktuelt på longhaul, men Premium Eco klarer jeg meg i.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 23:55   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Eventuelt kan du bare se på seatmapen i bookingen din på SAS sidene og se hvordan radene passer inn

SAS A330:
Business: Rad 1-6
Plus: Rad 14-18
Go: Rad 20 ->

SAS A340:
Business: Rad 1-8
Plus: Rad 14-17
Go: Rad 23 ->

SAS LN-RKP (A340)
Business: Rad 1-7
Plus: Rad 11-15
Go: Rad 16 ->
Også har du OY-KBM, som er en A340 innredet som en A330, om jeg husker riktig.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 23:57   #18
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 854
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Også har du OY-KBM, som er en A340 innredet som en A330, om jeg husker riktig.

Du husker riktig
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2014, 10:44   #19
Hagen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 202
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
At SAS flyr et fly uten fullverdig Plus uten å opplyse om det er totalt håpløst.
Ja, det er fullstendig håpløst. Om jeg hadde opplevd dette har jeg sendt inn klage uansett om det var med betalt billett eller oppgradering med poeng. Det burde bli tydelig opplyst at en risikerer å sitte i ett vanlig Go sete med minimalt bedre beinplass.

De fleste kjøper vel Plus for å få litt bedre comfort på reisen, ikke for ett ekstra valg av matrett og fri børst.
Hagen is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2014, 06:56   #20
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Quote:
Originally Posted by Hagen View Post
De fleste kjøper vel Plus for å få litt bedre comfort på reisen, ikke for ett ekstra valg av matrett og fri børst.
Fri børst har vel aldri trukket ned noe som helst, snarere tvert imot; men skjønner hva du mener.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc) ghostern Småprat 619 22-01-2020 18:51
De optimale rutetider på longhaul / rutiner ombord Fnate Småprat 16 23-05-2016 21:21
Hva ville dere hatt som bra service ombord på et fly FlyboyKarsten Småprat 7 29-05-2011 15:00
Hvilken service ombord? Marcus W Reiseforum 3 16-02-2010 16:13


All times are GMT +2. The time now is 11:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.