Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2014, 00:35   #1
Bergern
ScanFlyer Dusty

Default Beijingtråden

Hola!
Rett på;
Hvilket selskap bør jeg velge for å se selvfølgelighetene?
Noe annet vi bør besøke?
Beste Pekingand? Andre restauranter?
Shopping? Jeg er ute etter klær.
Transport? Til og fra flyplass og internt i Beijing.
Ethvert tips mottas med stor takknemmelighet,
Old 20-09-2014, 02:12   #2
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Default Re: Beijingtråden 2014

Selskap? De fleste selvfølgelighetene (f.eks. Den Forbudte By, Wangfujing etc.) besøker man jo fint i egen regi. Skal man besøke Badaling (den mest besøkte delen av muren) er toget (evt. buss) helt kurant og koster en femmer. For mindre tilgjengelige deler av muren kan man leie en taxi for dagen for noen hundrelapper.

Transport til flyplassen kommer jo litt an på hvor mange dere er og betalingsvillighet. Er man alene kan man spare et par daler ved å ta Airport Express fra terminal 2 eller 3 og deretter bytte til metro. Er man flere er prisforskjellen til taxi forholdsvis liten (betalte vel en 100-150 yuan fra sentrum). Internt i byen pleier jeg å sverge til metroen. Beveger seg ofte fortere enn trafikken, men er som regel fullt (spesielt i rushtid). Igjen, er man flere er det ikke så mye dyrere med taxi (og veldig behagelig etter en lang dag med gåing).
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 09:32   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Husk å ha printet ut alt av adresser og veibeskrivelse på kinesisk, hotellsiten har ofte dette. Drosjesjåfører skjønner som oftest ikke ett eneste ord engelsk og det inkluderer ordet "hotell".

QuanJude er kansje ikke den beste peking-anden, men det er en institusjon i Kina. De har holdt på i over 150 år og serverer flere millioner ender i året. Det er et must å besøke for mange når man er i Beiing. Bilder av mange kjendiser som har spist der. Man får med sertifikat som viser hvilket nummer i rekken anden man spiste hadde.

Tok en tur til muren tilbudt via hotellet. Det kostet ikke mye og vi fikk med guiding, bespisning med introduksjon til spennende mat, en skulpturpark og fabrikkutsalg som hadde mye spennende selv om det var dyrere enn på markedet i byen, utvalget var utrolig stort så noen kroner mere overlevde man. Eg glad jeg ikke prøvde spare noen hundrelapper på å finne en offentlig buss til muren.

Ellers bør du lese deg opp på de vanligste svindelene mot turister. Kommer noen bort til deg og sier de ønsker trene seg i engelsk er det med 99,9% sannsynlighet innledning til en av de vanlige svindlene som kan koste deg veldig dyrt. Du vil garantert treffe på dem.

http://wikitravel.org/en/Beijing#Stay_safe

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 20-09-2014 at 09:38.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 10:22   #4
pingo
ScanFlyer Silver

Kom hjem for en måned siden efter en tur til Beijing. Prisen for taxi mellem lufthavnen og centrum af Beijing (Wangfujing området) blev begge gange omkring 100 Yuan. Og som Robert skriver er det et must at have hoteladressen udskrevet på kinesisk.
OL byen er også et besøg værd, og man kommer nemt derud med metro. Man kan komme ind og se og gå rundt på det Olympiske stadion ("fuglereden"). Lige ved siden af ligger det berømte svømmestadion i "bobleplast".
Peking and skal man selvfølgelig smage, men hvis du ikke har smagt det før , er det en god ide og gå ind og Google eller evt finde en YouTube beskrivelse af hvordan man spiser den.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 09:39   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty

Herlig! Tusen takk!
Da er det bare å sette igang med planleggingen.
Old 21-09-2014, 09:51   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Tja man har jo Summer Palace, Beijing OLs park (som er en spøkelsesby - tro meg, det er folk OVERALT i Beijing, her er det knapt mennesker å se, eller det føles ihvertfall sånn), Den Forbudte By, Tianamen Square, man kan tom dra på Tusenfryd for en 30-50 norske kroner, men jeg synes sikkerheten var litt sketchy der. Er mye å se i Beijing. Det å ha alt på mandarin er et must, få om noen kan engelsk og kan de det (utenom hotellets personell) er det noe lureri som oftest. Ikke bli fornærma om folk skriker og roper tilhverandre, dette er Kina. Folk spytter også og kan virke uhygienske til de grader, men jeg gikk nå igjennom et besøk i Beijing uten å dra på meg noe magetrøbbel. Kinesisk mat tilbredes ofte på ekstrem varme on the spot og det dreper jo det meste. Skulle uhellet først være ute så har man vel pakket Imodium på forhånd, ellers får man tak i en del på kinesisk apotek.

Ellers er vel ord som 啤酒,你好, 谢谢 osv greit å kunne. (pi'jiu - øl, uttales pi'jåå med en j som i engelsk jam, ni hao - hei, xie-xie - takk), men tonene kan være litt kompliserte. I Beijing dialekta har de også en tendens til å legge på en eerrrrr lyd på slutten av en del ord.

Last edited by Hypern; 21-09-2014 at 09:53.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 11:46   #7
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Default Re: Beijingtråden

Anbefaler at du tar turen til Mutianyu og ser muren der. Der er det mye mer fredelig og autentisk en over-turistifiserete Badaling.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 12:08   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Bargata (det er vel flere) er en artig opplevelse. Husker ikke hvilken av dem jeg var på, men ganske artig å være ute på egenhånd i pussige barer med blant annet live musikk. Ganske sprø opplevelse å få servert en øl fra en hyggelig ung bardame som setter ned ølen med ordene: "You have to loose weight!". Da skjønner man at kulturen er noe annerledes. Og jeg ble ikke fornærma en gang, for det var jo sant.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 13:17   #9
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Bargata (det er vel flere) er en artig opplevelse. Husker ikke hvilken av dem jeg var på, men ganske artig å være ute på egenhånd i pussige barer med blant annet live musikk. Ganske sprø opplevelse å få servert en øl fra en hyggelig ung bardame som setter ned ølen med ordene: "You have to loose weight!". Da skjønner man at kulturen er noe annerledes. Og jeg ble ikke fornærma en gang, for det var jo sant.
Rundt Huhei lake? Der var det litt spesielt. Nesten så ein treng laservernebrille... Muytanju er eit godt tips for muren. Eg har berre budd i området rundt OL-byen, det var passeleg lite folk der ja! Hald eit auge oppe for lureri. Ei av dei eg reiste med gjekk på det meste. Men som han sa, han hadde det sabla artig på karaoke mm med ei kinesisk studine som ville trene engelsk... When in China! God tur!
Old 26-09-2014, 21:55   #10
Bergern
ScanFlyer Dusty

Takk for tips folskens!
Helgen brukes til å lese seg opp og pugge litt kart.
Old 28-10-2014, 22:44   #11
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Er det noen som vet om man har adgang til fast track i Beijing hvis man flyr sas og har *A?
Old 28-10-2014, 22:51   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Er det noen som vet om man har adgang til fast track i Beijing hvis man flyr sas og har *A?
SAS har ingen Fast track i Asia.

http://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-f...en/fast-track/

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 28-10-2014, 23:07   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Har FBG status og reiste med Skyteam (Aeroflot) nå i oktober. Ingen fasttrack på Terminal 2. Der henger immigration og securety tett sammen. Husk å fylle ut utreiseskjema. Hele styret tok vel et kvarter tidlig en lørdags morgen.
Old 19-07-2015, 11:49   #14
Entusiasten
ScanFlyer Blue

Default Hotell nær PEK

Er ute etter et flyplasshotell for en liten ekstra time i sengen før jeg reiser fra Beijing. Ut fra TripAdvisor å dømme er de fleste rimelig drit, kan noen anbefale noe eller er dette en tapt sak?
Entusiasten is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2015, 12:04   #15
Eirik
Livsnyter

Default Re: Hotell nær PEK

Dette var både dyrt og bra :

http://www3.hilton.com/en/hotels/chi...AHI/index.html
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2015, 12:08   #16
Entusiasten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Takker og bukker!
Entusiasten is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2015, 12:14   #17
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Jeg bodde der(Hilton) i 2 dager etter Nord Korea turen min det er fint men litt mye rødt trepanel for min smak. Prisen er litt vel stiv syns jeg. Det finnes et days inn som koster rundt 500 som er veldig bra og har shuttle.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 07:50   #18
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Er Beijing i starten av okt en god ide mtp klima? Virker ikke helt håpløst ut fra statistikk, men noen med erfaring?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 10:38   #19
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Er Beijing i starten av okt en god ide mtp klima? Virker ikke helt håpløst ut fra statistikk, men noen med erfaring?
Statistisk sett en av de bedre, hvis ikke den beste, måneden. Jeg har stort sett vært der i september og oktober, det har vært bra alle ganger. Lite eller ingen nedbør, bra temperatur (15-20 grader) og fine forhold. Med litt flaks får du noen høstvinder nordfra som blåser bort smogen også. God tur!

Last edited by KnutW; 10-05-2018 at 15:23.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 15:30   #20
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det er april-mai og september-oktober som gjelder for Beijing.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Reply

Posting Rules