![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Tenkte at man fikk kladde ned noen ord og laste opp noen bilder fra årets lille sommerferie.
Planleggingen startet på vinteren en gang. Jeg ville se Machu Picchu og jeg visste at det lå i Peru men stoppet der så man fyrte igang research, fylte ut detaljer, booket hosteller og enkelte flybilletter rundtom i Peru og Sør-Amerika, da tilgangen på ID-billetter der er heller beskjeden. Anyways, natt til søndag 6. juli tok man nattbussen inn til byen for å ta SAS flybussen til OSL da man jo måtte ha et grisetidlig fly. Forøvrig ganske fascinerende å sitte i sentrum natt til søndag helt edru. Målet for dagen var jo å komme seg til Lima, hovedstaden i Peru. Direkte fra Europa har man fire muligheter, AF, KLM, Iberia og Air Europa, hvor franskmennene hadde best plass denne søndag så det ble ruten man satset på. Insjekk til AF på OSL ligger helt borte i enden, der man kommer opp fra jernbanen, som jo var greit, mtp at køen til sikkerhetskontrollen startet på samme sted. Jaja, hadde ikke dårlig tid. Ble kvitt ryggsekken med tag helt til LIM og dama i skranken maste veldig på om jeg hadde ESTA… ![]() Omtrent slik så det ut der hvor gaten til CDG lå, de lokalkjente kan sikkert sette ett nr på den for det husker ikke jeg. Ruten mellom OSL og CDG opereres av HOP! med en Embraer 190. Første flytur i typen for min del. Ingen neglebiting og/eller bønner til høyere makter jeg egentlig ikke tror på for å få komme med på denne flighten, var vel en 5-10 seter ledig rundtom. ![]() Så ganske nøyaktig slik ut på innsiden. Husker ikke hva som var av servering utenom te/kaffe så kan vel ikke ha vært så mye å skryte av. ![]() Ankomst gate CDG. Hadde aldri vært på CDG før og etter å ha lest på flyprat en del år nå så var jeg muligens noe skeptisk. Ut av flyet og inn i ett bygg, fant et skilt til passkontroll eller lignende og fulgte det, på veien møtte jeg en hyggelig AF ansatt som ordnet BP for CDG-LIM, ba meg gå til service desk 1t før avgang for å få eventuelt sete. Fra jeg gikk av flyet til jeg var i riktig terminal og gateområdet gikk det ikke stort mer enn 15 min tror jeg. ![]() 1t før avgang gikk man til service desk og fikk nytt BP med et sete på denne gangen. Da jeg så setenr 11E var det to ting som slo meg, ”Dette var jo fryktelig langt forran i en B77W” og “pokker, jeg har fått midtsetet”. Det viste seg at configen AF brukte på denne flygningen hadde 2 rader biz, 4 rader Eco+ og resten økonomi, som tilsvarer omtrent 420 seter. En annen ting er at AF heller ikke har noe “D” sete, så 11E var da midtgangsete på andre raden med økonomi. Ombord ikke så mye å skryte av plassmessig, IFE var lite men det var AVOD og OK utvalg, som jo er greit på en flytur på ca 11t30m. Man fikk noe mat og drikke og slikt og eneste verdt å nevne om det er at på matbrettet lå det som standard en flaske rødvin og en flaske portvin, så kunne man bestille mer/annet fra drikkevogna også. Viva la France. Så man spiste litt, sov litt, så et par filmer og hadde etter det bare fem timer igjen av flyturen. Immigrasjonskjema ble fylt ut, samt tollskjema (med hjelp av sidemann ta tollskjema bare sto på spansk og mine kunnskaper der består bare av livsviktige fraser som “uno cerveza por favor”). Immigrasjon og slikt gikk raskt da man jo satt langt foran i flydoningen. Hadde bestilt pick-up fra hostellet som jeg syns er greit når man ankommer i mørket til fremmed by man ikke snakker språket. Lima som by er egentlig ikke noe man trenger å bruke så mye tid i, de har en type vær og det er overskyet, klamt og 15 grader. Hadde fire netter der, men det gikk akkurat da semifinalene i VM ble spilt da, som jo på Peru-tid går på formiddagen. Peru er forøvrig 7t bak norsk tid. Picture time! ![]() Kysten, til venstre er det et kjøpesenter bygd inn i klippesiden. ![]() ![]() ![]() ![]() Ceviche til lunch, rå sjømåt tilbredt i sitron og chili. Lokale brygget til. ![]() ![]() ![]() ![]() Ruin som ligger midt i byen, stammer fra før Inka-tiden. ![]() ![]() ![]() Takterassen på hostellet. Alltid god stemning og mye folk uten at det var “dunk-dunk” party og grisefylla. God stemning og se VM. Forøvrig, så virker det som om det er et krav for fotballkommentatorer her nede og kunne skrike “GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOAAAL” veldig lenge. ![]() Bodde på seksmannsrom med privat bad og det å slippe å måtte gå ut på gangen og til fellesbad for dusj/do/tannpuss er grei luksus og unne seg. Rommet kostet meg rundt 70 kroner natten mener jeg å husker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det ble etterhvert på tide å komme seg videre mot turens hovedmål Machu Picchu og dermed bar det opp i fjellene til byen Cusco som er den gamle hovedstaden i Inka-riket.
Hadde kjøpt billett med Star Peru som kostet en 700 kroner en vei, flys med BAe 146 og tar litt over 1t. ![]() Utsikt over Andesfjellene, var slik omtrent hele veien og herlig å stirre ut vinduet fra 1A. ![]() ![]() Skulle være omtrent en uke i Cusco før jeg bega meg ut mot Machu Picchu, delvis for å se og oppleve ting der og i området rundt, men mest fordi byen ligger 3400 meter over havet, noe man merker relativt kjapt etter å ha gått av flyet. De første 2 dagene for min del var omtrent som å være småfyllesyk med litt vondt i hodet, slapp og lite matlyst. Heldigvis har man en naturlig kur på symptomer på høydesyke her, nemlig te brygget på coca-blader. Oh Store Wikiepedia har følgende å si om det: “A cup of coca tea prepared from one gram of coca leaves (the typical contents of a tea bag) contains approximately 4.2 mg of organic coca alkaloid.[1] (In comparison, a line of cocaine contains between 20 and 30 milligrams”. Så de første dagene ble relativt rolige, gikk rundt og kikket litt, pratet med folk og leste. ![]() Uteområdet på hostellet i Cusco, godt og varmt i solen og man ble fort solbrent, mens i skyggen var det ganske kjølig. Snitt makstemp er 19 grader, mens snitt min temp er omtrent 0, så fine temperatursvingninger. ![]() ![]() ![]() Plaza de Armas, hovedplassen, lå et par min gange fra hostellet. ![]() Parade, hvor både militæret, skoler og foreninger deltok. Absolutt alle marsjerte, noen mer vellykket enn andre. Spurte tre forskjellige personer om hvorfor det var en parade og fikk tre forskjellige svar. 1: Hadde noe å gjøre med en helgenen 2: Skoleparade 3: Finale i fotball VM var samme dag. Drev også med litt aktiviteter, som blant annet klatring av typen Via Ferrata (satt ut ståltrinn og vaier man klatrer langs, mer nybegynnervennlig en tradisjonell klatring med tau, mindre utstyr) med Zip Lining ned, samt elverafting dagen etter. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sammenlignet med elveraftingen jeg gjorde på Zambezi i vinter var dette heller en padletur i fantastisk natur. https://www.youtube.com/watch?v=Z5yM...ature=youtu.be
Kort video som viser hvordan det for det meste var |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Så kommer man til det som var turens hovedformål og høydepunkt, Inca Trail til Machu Picchu. Dette er en tur som tar 4 dager/3 netter og koster rundt 700 USD avhengig av hva du leier av utstyr og personlig bærer. Er en begrensning på hvor mange som kan starte turen pr dag så det gjelder og booke en god del måneder i forveien, jeg booket i mars for start midt i juli og det begynner å bli i seneste laget. Det finnes andre treks som også går til Machu Picchu, men sannheten er at de faktisk går til landsbyen nedenfor Machu Picchu og du tar da bussen eller går opp. Inca Trail ankommer man Machu Picchu ovenfra rundt soloppgang som er en god del kulere mener nå jeg.
Turen var booket hos Wayki Trek som er både eiet og drevet av personer fra nærmiljøet, i motsetning til et par andre større selskaper som gjerne eies av personer utenfor Peru. Jeg anbefaler Wayki Trek om du skulle ønske å gjøre Inca Trail eller andre treks i området. ![]() Gruppen + bærere ved startpunktet. ![]() ![]() ![]() ![]() Høydeprofil ![]() Mye fantastisk utsikt ![]() Campsite første natt ![]() Kjøkkenteltet, spiseteltet i bakgrunnen. Maten holdt høy kvalitet med tre retter til lunch og middag, samt “happy hour” med popcorn og te/varm sjokolade. På tross av dette så var det noe i kroppen som ikke var helt enig i det jeg hadde spist så i løpet av første natten forsvant all mat ut igjen. Ekstra fint at dag 2 regnes som den tøffeste dagen og den skal nå gjøres på tom mage helt uten matlyst. En powerade og en cola, samt et par kjeks fikk meg nå gjennom dagen. ![]() Dag 2 så veldig mye sånn ut, man går oppover i fem timer i masse ujevne trappetrinn før man ender på 4200 moh som er passet man ser bak der. Det kalles populært for “Dead womans pass” ![]() På 4200 moh. Yngste på gruppen var 13 år og han slet ikke noe mer eller mindre enn andre. For øvrig var eldste bæreren rundt 60 eller 70. ![]() Sliten? En anelse. Så skal man jo også ned igjen et stykke før det er lunch. ![]() Lunch stopp dag tre, formen og matlysten er tilbake på topp, været var stort sett tåke med regnbyger hele dagen uheldigvis, men turtøy fra Bergans holdt fint stand. ![]() Ny venn. ![]() Bærerene som alle gjorde en fantastisk jobb, de starter etter deg, ankommer før deg og alt er som regel klart når man kommer til campen, inkludert varmt vann til å vaske seg med. Hver morgen blir man også vekket med varmt vaskevann samt coca-te. Bærerene har forøvrig ikke lov til å bære mer enn 20kg og dette sjekkes et par ganger underveis også. ![]() ![]() Ruiner underveis ![]() Siste kvelden og de baker selvfølgelig kake. Litt usikker på hvordan, da alt av kjøkkenutstyr og ingredienser bæres med seg, men det smakte himmelsk. Tror det står “god tur” på kaken. ![]() Siste morgen er det opp grisetidlig, da det er om å gjøre å være først i køen til når de åpner siste sjekkpunkt før Machu Picchu, samt at man vil være ved Sun Gate, hvor man ser Machu Picchu første gang, rundt soloppgang og ikke laaangt på dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() ![]() Endelig! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadde i et glupt tidspunkt hjemme i godstolen sagt at jeg ville opp på toppen man ser rett bak Machu Picchu. Angret noe på valget når jeg sto der og faktisk skulle opp men… ![]() Så sånn ut der oppefra, man kan se stien og Sun Gate opp mot venstre i bildet. ![]() Riiimelig bratt opp og ned. ![]() Landsbyen nedenfor Machu Picchu hvor vi spiste lunch og sa farvel til guidene, samt fikk togbilletten tilbake til Cusco. Kort oppsumert om Inca Trail: 700 USD kan virke som en stiv pris, men det inkluderer all mat og transport, telt, liggeunderlag og alt av innganspenger som er nødvendig + møte med en av guidene dagene før avreise med briefing. Leie av sovepose, staver, personlig bærer samt tips kommer utenom. Verdt å nevne at togbilletten tilbake til Cusco har en pris på 85USD men er inkludert den også. De henter og kjører deg til stedet du overnatter i Cusco. Kan nok engang anbefale Wayki Trek på det sterkeste om du er i området og skal noe lignende. Dette konkluderer Peru-delen av reisen men man skal ikke hjem på enda et par uker… Kommer mer imorgen vil jeg tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tommel opp! Vi trenger flere slike rapporter!
![]() Gleder meg til neste del! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Herlig reise, topp rapport!
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Helt toppers flotte bilder, venter i spenning på del to
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Veldig bra! Takk for titten!
![]() |
#10 |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]()
Veldig inspirerende. Takk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Superflyer
|
![]()
Super start -ser frem til fortsettelsen
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flott rapport saa langt. Jeg var der i 2010, men vi hadde ikke saa god tid, saa vi jukset litt og tok versjonen hvor du gaar de to siste dagene av det du gjorde paa en dag, da man er mindre sliten enn dem som gaar hele veien. Macchu Picchu er et fantastisk sted og besoeke. Det er mange turister men det er ikke uten grunn og de har klart aa bevare stedet i god stand.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Fantastiskxfantastisk. Ser alle steder vi var for noen år siden, samme hotell i Cuzco . Men vi tok toget opp...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Nominerer denne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk for en flott rapport, fikk veldig lyst til å ta denne turen :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Super rapport så langt
![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Helt herlig! Ser frem til fortsettelsen!
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fantastisk rapport! Kjempebra med masse bilder!!
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Super rapport!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flott rapport! Modig du som setter igang med en sånn utfordrende reise helt på egenhånd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Det store utland | S. Holberg | Bilder & foto | 11 | 07-05-2012 01:11 |
Det store Europæiske bagage rod | sk931 | Flyforum | 33 | 03-01-2011 01:07 |
det årlige store russerinvasjon til Salzburg | B767 | Flyforum | 2 | 02-01-2011 15:25 |
En hendelse av det store... | Harald Oanes | Bilder & foto | 5 | 16-09-2010 22:55 |
O.T. men det gjelder pilot og store høyder! | FBU 4EVER | Flyforum | 1 | 24-04-2005 09:36 |