Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2014, 08:19   #1
LA8PV
Newcomer
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 31
Default SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Jeg har ikke frekventert selskapene i SkyTeam tidligere, rent bortsett fra en ow CDGTLS for et par tusen år siden, men ser nå at det faktisk kommer til å bli endel flighter innen den alliansen fremover pga oppdrag i "deres" verden. Derfor lurer jeg på hvilket flyselskap jeg skal velge for å samle points. Kommer til å fly jevnt over med AF, KL og en og annnen Garudaleg.

Er ingen hai, men velger gjerne det beste programmet :-)
__________________
Øppkåmming flaits: 11MAR OSL-ALC DY, 16MAR ALC-OSL, 09AUG OSL-ALC SK, 16AUG ALC-OSL SK.

We are Leeds!
LA8PV is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2014, 09:17   #2
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Jeg er langt fra en ekspert, men jeg valgte Delta fordi det er bedre opptjening av poeng og de går ikke ut på dato. Opptjeningen på økonomibilletter med AF/KLM er slikt og ingenting og de utgår etter noen år.

Hvis du reiser mye og regner med å oppnå statuskort, vil kanskje ting fortone seg litt annerledes mht. valg av program.
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2014, 18:55   #3
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,415
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

AF/KLM gir deg sølvstatus etter 15 flygninger, mens hos Delta må du ha 30. Poeng hos AF/KLM utløper IKKE så lenge du har poeng inn på konto minst en gang hver 20 måned.

Problemet til AF/KLM er at billige ECO-billetter hos AF/KLM gir kun 25%, mens Delta vil gi deg 100%, på en annen side, vil AF/KLM gi deg poeng på flere klasser, men også forksjellig mot andre selskaper.

Så det beste er å finne ut hva/hvem/hvor du skal fly, og gå gjennom programene vær for seg.

Selv vurderte jeg å gå fra AF/KLM til Delta, men ettersom jeg foretrakk sølv/gullstatus over 100% opptjenning, så ble jeg værende. Og nå flyr jeg stort sett kun Premium Eco og Biz, som gir meg over 100% opptjenning unasett.

Edit: Husk at det er 20 medlemer i Skyteam, som alle har sine programer, som gir X antall poeng rundt omkring. Vanskelig å si hva som er best, men noen er selvfølgelig bedre enn andre, sett ut fra hva du flyr.
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2014, 20:52   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Relevant informasjon for å gi råd er reisemønster (antall reiser, andel short vs. long haul) om du reiser på dyre eller billige billetter, og om du prioriterer status eller flest mulig poeng til å brenne.

På short haul er fordelen med FB rabatt på innsjekket bagasje hos KL (vet ikke med AF mini?). Reiser du mest short haul er så klart status på få segment en fordel. Ellers har FB kredittkort tilgjengelig i Norge for poengopptjening.

Jeg valgte Delta Skymiles av samme grunner som kosvines. Man får 100% på mange klasser hos KL der FB gir 25, men òg 0% i noen klasser dessverre. Dessuten er amerikanerene ivrige med degradering av programmene sine for tida.

Har òg sett på China Southern sin Sky Pearl Club som stort sett gir OK opptjening, selv om mange av de billigere billettene er skrudd ned til 40% nå. At poengene ikke kan holdes i live ved aktivitet er dessverre no-go for min del. Forøvrig kan nettsidene til mange asiatiske flyselskap være en prøvelse å forholde seg til.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2014, 22:13   #5
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
På short haul er fordelen med FB rabatt på innsjekket bagasje hos KL (vet ikke med AF mini?). Reiser du mest short haul er så klart status på få segment en fordel.
Også gratis bagasje hos AF med FB-member
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 23:23   #6
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Jeg har et lite spørsmål her. Jeg sitter og vurderer SVG-IAH med MSP-SVG på retur, våren 2015. Via KLMs (og Deltas) nettside finner jeg en grei routing ved utreise via CDG. Flyet går da fra SVG 06:45, og en kort layover i CDG. Imidlertid så vil jeg helst unngå så tidlig flight fra SVG da jeg bor litt utenfor Stavanger, for jeg blir nødt til å overnatte kvelden før.

Via KLM så får jeg fint booket en ettermiddagsflight (direkte) til CGD dagen før. Så kan jeg overnatte i Paris og behagelig fly videre neste dag. Men når jeg gjør samme søk hos Delta, så får jeg kun opp flighter med mellomlanding i AMS (altså SVG-AMS-CDG).

Hvordan er det da med bonusopptjening med Delta hvis jeg booker via KLM? I og med det er null opptjening med noen klasser, kan jeg havne i en situasjon der en booking via Delta kan gi 100 % opptjening, mens samme flightene booket via KLM kan gi 0 %?
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 16:21   #7
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
KLM Bonus for flights med AF og KLM

Skal innrømme jeg er ei novise innen bonusverdenen. Det er altfor mange programmer der ute, så jeg har prøvd å holde meg til noen "få" og unngå noen flyselskaper der prisdifferansen mot andre selskaper jeg har program hos er liten. KLM og AF har jeg derfor unngått, selv om jeg har Flying Blue(uten poeng på omtrent). Prioriterer EB og OneWorld/FinnairPlus, og setter også bonus fått via hotellovernattinger dit (f.eks. går poeng for overnattinger på Holiday Inn og Accor automatisk inn på Finnair Pluss-kontoen min, mens jeg her i Norge registrerer EB ved innsjekking på Scandic, Rica osv.).

Nå MÅ jeg fly med AF og KLM, og lurer på om det er mulig å få poeng for turen uten å sette de på Flying Blue-kontoen? Evt. omveier eller andre programmer det lønner seg å samle mest mulig på?

Hilsen en idiot
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 20:26   #8
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default SkyTeam - hvilket program velger jeg?

AF/KLM er det nok FB som gjelder. JEG ville ikke valgt et annet, men andre kan jo ha andre reisemønstre enn meg.
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 21:06   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Et hvilket som helst SkyTeam-program er aktuelt. Du må bare finne ut hvilket som gir mest for pengene. Er selv FBG og er strålende fornøyd.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2014, 22:41   #10
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Et hvilket som helst SkyTeam-program er aktuelt. Du må bare finne ut hvilket som gir mest for pengene. Er selv FBG og er strålende fornøyd.
Strålende fornøyd? Endel bra ting med FB, blant annet praktisert prio boarding, men inntjening er vel ganske dårlig og EB og BAEC er vel hakke vassere generelt sett?
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2014, 00:12   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Strålende fornøyd? Endel bra ting med FB, blant annet praktisert prio boarding, men inntjening er vel ganske dårlig og EB og BAEC er vel hakke vassere generelt sett?
Business innsjekk, fasttrack i security, lounge, prioritert boarding verden rundt og fasttrack passkontroll i Paris og Amsterdam. Har tilgode å ikke bli oppgradert til USA med KLM. Rett og slett veldig smidig reise og effektivt håndtert. Poengene bryr meg ikke så veldig, men det er riktig at de billigste billettene gir dårlig opptjening.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2014, 11:39   #12
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Har tilgode å ikke bli oppgradert til USA med KLM.

Fra eco til biz eller bare economy comfort?
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2014, 12:41   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Quote:
Originally Posted by Ph34r View Post
Fra eco til biz eller bare economy comfort?
Til business ja.
Samtlige flighter som ikke allerede var booket der.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2014, 13:11   #14
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

Det er nice! Jeg er fornøyd med on-the-ground fordelene som FBS gir meg, men har nå forsøkt å oppgradere fra (dyre) eco billetter til biz en 8-10 ganger og alltid fått nei, så er litt fed up av hele programmet. Får ikke brukt hardt opptjente poeng og blir aldri oppgradert som FBS.. Kanskje det blir bedre om jeg får FBG neste år. Ligger ann til det.
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2014, 13:27   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SkyTeam - hvilket program velger jeg?

I Europa har jeg vel blitt oppgradert tre-fire ganger av flere hundre flighter. En ulempe hver gang, da det var før de gikk tilbake til blokkert midtsete og havnet selvfølgelig der.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2018, 20:29   #16
jjmm
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 2
Default a380 AIR FRANCE

HEI
skal til MEX med ektefelle i januar. Elsker A380, og hadde herlig reise med TG t/r BKK/LHR i sommer. Men konfigurasjonen og setekartet til A380 AF ser ikke spesielt lovende ut - noen som har råd eller tips?
jjmm is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2018, 10:45   #17
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: a380 AIR FRANCE

Quote:
Originally Posted by jjmm View Post
HEI
skal til MEX med ektefelle i januar. Elsker A380, og hadde herlig reise med TG t/r BKK/LHR i sommer. Men konfigurasjonen og setekartet til A380 AF ser ikke spesielt lovende ut - noen som har råd eller tips?
Hvis du flyr i Eco så er det den lille kabinen i 2 etg bak premium eco som gjelder
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2018, 11:06   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: a380 AIR FRANCE

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Hvis du flyr i Eco så er det den lille kabinen i 2 etg bak premium eco som gjelder
Enig, jeg har floeyet Prem Eco der og den lille eco kabinen rett bak denne er fin sammenlignet med den stoooore eco kabinen nedenfor. Paa foerste plan finnes kun Eco og La Premiere, i annen etg. finnes biz, prem eco og liten eco.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skyteam-program for infrequent flyers Mjolnir Reiseforum 29 11-01-2013 15:42
Hvilket fotoredigerings program burde jeg bruke? winrace12 Bilder & foto 4 22-10-2012 23:59
Jeg velger meg mai Piddien Bilder & foto 15 06-06-2012 16:51
Jeg velger meg April putzmeister Bilder & foto 10 21-04-2011 08:49
Hvilket Frequent Flyer program? kristian Flyforum 11 21-04-2008 21:27


All times are GMT +2. The time now is 12:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.