Spørsmål ang Shanghai transit/visa og råd om flyselskap

Yeager

ScanFlyer Blue
Spørsmål ang Shanghai transit/visa og råd om flyselskap

Jeg flyr t/r Oslo-Shanghai med SAS i november 2014 (kjøpte biletten på salget for en tid tilbake, nok 3480). Har tenkt dette som et utgangspunkt for en videre liten tur i sørøst-Asia.
Blir etter planen i Shanghai i maks to døgn bortover, og under et døgn på hjemturen.
Kan jeg bruke visa-fri transitt etter 48-timers regelen, som skissert her:
http://no.china-embassy.org/eng/lsfwss/qz/t931125.htm ??
Noen som har erfaring med hvor greit dette funker?
Planen er altså å fly videre fra Shanghai til Singapore og Bangkok. Har sett at flere av de kinesiske flyselskapene er lite anbefalt her inne. Jeg tenker da å bruke enten Air Asia eller Cathay/Dragonair, de har rimelige priser. Noen kommentarer/erfaringer mht disse flyselskapene?
Ellers er tips/råd om Shanghai velkommen (har lest Shanghai-tråder her inne da..), særlig er jeg interessert i tips til hotell nær Pudong-flyplassen, regner med å trenge det før returen med SAS.

Kirsti/Yeager

Re: Spørsmål ang Shanghai transit/visa og råd om flyselskap

Transitt visa i Shanghai var uproblematisk for meg i påsken. Kun noen timer mellom. Du må kunne vise frem ny billett.

Chatay vil jeg anbefalle i alle fall.

Transfer Shanghai

Skal reise til New Zealand i julen og en brukbar routing er med SAS inn til Shanghai og Air New Zealand videre derfra. Transfer tid på ca 2.5 timer. Noen som har erfaring med transfer i Shanghai? Er 2.5 timer tilstrekkelig for en familie med to barn. Trenger man visum?

Tips mottas med takk

Om statsborderskapet er Norsk, og biletten gjennomgående SK -> NZ, så skal det ikke være nødvendig med visum (TWOV -24h). For separate biletter merker jeg at vi ikke ble helt enige, så da ville jeg forhørt meg med ambassaden (2.5 time virker også noe optimistisk dersom det er separate biletter).

Nordmenn har jo 72/144 timer transfervisa i Shanghai, men går Taiwan, Macao og Hong Kong som tredjeland? Altså, kan jeg ta to netter i Shanghai og fortsette til disse stedene?

Nordmenn har jo 72/144 timer transfervisa i Shanghai, men går Taiwan, Macao og Hong Kong som tredjeland? Altså, kan jeg ta to netter i Shanghai og fortsette til disse stedene?
Ja, du kan overnatte to netter i Shanghai hvis du flyr til disse områdene.
Hvert fall hvis det er en gjennomgående billett.

Last edited:
Back