Dyr på fly, regler/erfaring.

Basse-HAU

ScanFlyer Gold
Dyr på fly, regler/erfaring.

Regjeringen her hjemme har enstemmig vedtatt at det heller ble 4 beint familiemedlem neste gang. Så da er det gjort, og både husmor og husfar og alle ungene er fornøyd, og nytt familie medlem er funnet, etter nitidig leiting etter oppdretter, stamtavler etc.

Valget falt på en Flat Coated Retriever, som da skal hentes 15/16 mai. Blir litt langt å kjøre, så da det dukket opp ett jobb møte i tigerstaden noenlunde rette datoer då var det easy choice.

Valpen er jo ikke større enn går i kabinen, noen som har erfaring med å ha med seg hund i kabin, tips og som gjør reisen enklere. Sitter i utgangspunktet i pluss (SK) , men må snart bestemme meg for hvilken avgang jeg skal ta, ettermiddags fly er som regel stappfullt til HAU. Hadde sett på torsdag kveld, men en trøtt kamerat kan fort litt vanskelig ombord, eller enklere. Så mulig det kan bli morgen fly fredag.
Må jo også bestille plass til hunden, noen som har erfaringer om når det bør gjøres seinest med SK.

Re: Hund i kabin, regler/erfaring.

Hvor gammel er valpen? Den må være minst 8 uker gammel for å kunne fly.

Den er rundt 10 uker år jeg henter den. Normalt så overleveres ikke valper før de er 8 uker.

Er der allergiker ombord så er sjangsen stor for at den havner i kjelleren uansett bekreftet booking i kabinen.

Hva med førerhunder? De kan vel ikke bare bli plassert i lasterommet? De reiser gratis i kabinen hos SAS...

"Først til mølla" prinsippet. Den som legger inn request først, er den som blir med.

Bestill plass så fort du vet når du skal, her er det first come, first serve.
Hunden skal være i godkjent reisebur og skal være plassert under setet hele turen.
Dette går nok kjempefint! Vi har med oss masse pet in cabin og det er aldri noe problem :)

Er de strenge med størrelse på reise bur? Ser flere er litt over str som er max hos SK. Er jo ikke alltid verden som går under setet.
Om jeg ikke får lånt meg bur, kunne jeg godt tenkt å kjøpe ett rimelig, hunden blir fort større en buret, noen som har noen anbefalinger?

Om jeg ikke får lånt meg bur, kunne jeg godt tenkt å kjøpe ett rimelig, hunden blir fort større en buret, noen som har noen anbefalinger?

Jeg kan ikke anbefale noe, men det er et merke som heter Sherpa som er populært og de fleste modellene er godkjent til å ha ombord.

Stusser litt på dette her, var ikke klar over at man kan ha hund i kabinen i det hele tatt jeg. Man lærer noe hele tiden !

Men altså......
Mange mennesker er hyper allergiske mot pels skapninger.
Hvordan gjør man det i praksis ?

Tar man bare sjansen på at ingen er allergiske ombord, eller blir alle passasjerer spurt på forhånd, eller hvordan virker dette her ?

Skjønner ikke helt hvordan man kan få spurt alle heller på forhånd. Mange bytter fly i siste liten osv. Og samtidig så skjønner jeg heller ikke at flyselskapet tar sjansen på å risikere at en passasjer blir fryktelig syk på grunn av han ikke visste det var hund ombord.

Så hadde vært interessant å vite hvordan dette her egentlig virker i praksis :)

Så hadde vært interessant å vite hvordan dette her egentlig virker i praksis :)

Hvis man er allergisk mot dyr, så må man kontakte flyselskapet så legges det inn sperre for dyr på den avgangen. Gjør man det ikke og det er dyr bekreftet ombord, så prøver vi å løse dette til det beste for begge, men dyret vil være prioritert siden det er bekreftet, den som er allergisk må dermed velge om han eller hun ønsker fly eller ikke.

Hvis man er allergisk mot dyr, så må man kontakte flyselskapet så legges det inn sperre for dyr på den avgangen. Gjør man det ikke og det er dyr bekreftet ombord, så prøver vi å løse dette til det beste for begge, men dyret vil være prioritert siden det er bekreftet, den som er allergisk må dermed velge om han eller hun ønsker fly eller ikke.

Litt OT, men prioriteres dyr foran alle så lenge dyret er bekreftet først? Hva med en hyperallergisk Diamond eller Pandion? Trumfer bikkja EBD/EBP? :p

Trumfer bikkja EBD/EBP?

Med så mye dyr som flyr til enhver tid, så tviler jeg på at noen som er hyperallergiske blir EBP uten å kjenne til at det kan finnes dyr ombord. Men ja, er dyret bekreftet så kan man ikke bare avvise det og kunden.

Heisann!

Følger diskusjonen her med interesse, da jeg er Diamond og fruen EBG. Hun er hyperallergisk, og kan ikke fly når det er hund eller katt ombord.

Vi har tidligere prøvd å varsle om dette ved å ringe SAS, men der sier de at dette må vi si fra om ved Gate.. Har flere ganger skjedd at folk med husdyr har måttet gå av når vi har kommet ombord, og fra USA et par ganger har dyrene blitt sendt i bagasjerommet i stedet for i kabinen, her har vi flydd i Eco Extra eller Business..

Vet at dere i kabinen sier vi må varsle på forhånd, men dette funker altså ikke i praksis når man kontakter SAS.. Så skal dere ha med uttyskene deres ombord, så send dem nede så slipper man noe styr.. :) :)

Kim

Skjønner at folk har allergi ol. Men det er tross alt levende vesener dette også! Så lenge selskapet har bestilling for dyr, burde det også gå an å bestille "allergi". Synes ikke det er noe kjekt å sende en liten valp i lasterommet.

Hei Basse-HAU!

Skjønner at du og andre ikke synes det er kjekt å sende dyr i bagasjerommet.. Men når valget er mellom det og få fruen på sykehus (hun har vært der flere ganger pga allergien..) fordi dyr skal inn i kabinen, er valget mitt fryktelig enkelt.

Heldigvis er det sjelden det blir konflikter, men når det blir håper jeg SAS (og andre..) forstår våre synspunkter også når de oppstår!

Kim

Skjønner deg kimpe, derfor burde det gått an å lagt inn en slik allergi forespørsel i systemet, slik vi også må gjøre når vi skal bestille dyr i kabinen. Kanskje du neste gang må bestille dyr i kabinen, mener det max er lov til ett dyr i kabinen ;-)

Hahaha, kanskje det er det som er løsningen ja.. haha. :)

Enig i deg at det i 2014 burde vært mulig å få til et system på dette helt klart. Meningen er jo at alt skal gå smidig for alle parter.

Uansett skal ikke fruen til Haugesund de neste ukene, så du slipper henne omboprd i hvertfall.. hehe.

Kim

Dette stemmer ikkje. Eg er allergisk, hadde ikkje lagt inn varsel om dette, likevel blei ein hund sendt i lasterommet pga det. Eg er naturligvis glad for det, og syns det var korrekt avgjerd. Synd om eg skulle blitt dårlig i høyden.

Digresjon: Prioriteres dyr?! Merkelig prioritering spør du meg, menneskene som betaler for flighten. Syns det er merkelig i dag at dyr i det heile tillates i kabinen.

Back