Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-04-2014, 16:23   #1
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Mitt første forsøk på en TR. Mesteparten har blitt skrevet underveis mens jeg har knatret på iPoden. Det som har skjedd på destinasjonene har blitt skrevet i etterkant. Ryddet opp noe i setninger som ikke ga mening, var på stikkordsform eller hadde masse skrivefeil. En overraskende stor andel av avsnittene er også skrevet i beruset tilstand, og disse har jeg ikke endret noe på. Har ikke lest gjennom de engang. Vet ikke om jeg tør. Men de kommer først mot slutten av rapporten.

Ihvertfall. I år ble påskeferien til familien litt amputert, mye fordi et familiemedlem nå bor i USA og fordi både jeg og lillebror har eksamen like etter påske. Fant ut at det ble vanskelig å finne en grei påskeferie som passet for alle de fem familiemedlemmene med jobb og skole, så vi delte oss opp litt. Jeg benyttet sjangsen til å besøke en venninne i Bangkok, og startet heller påskeferien min en uke tidlig - og kom tilbake midt i. Hytteturer, jobb og oppussingsprosjekt har stått på planen for resten av familien.
Billetter ble bestilt med Singapore Airlines fra Stavanger til Bangkok via København og Singapore. Lurer på om jeg var full da jeg bestilte. 24 timer reisetid på vei over. 18 timer på vei hjem. Jaja. Sånn her ser reiseruten ut inkludert turen til Yangon med AirAsia.




Fredag 04.04.14
Alarm 03:45. Våknet av meg selv rett før alarmen på iPhonen satt i gang. Var overraskende oppegående på dette klokkeslettet også, nok til at jeg ble imponert over meg selv. Dusj, en veldig kjapp og enkel frokost og så var det plutselig på tide å rusle ned til flybussen. Er såpass heldig at jeg har gangavstand ned til et av stoppene. 10-15 minutter, bare nedoverbakker. Bratte som sådan. Fint på vei til flyplassen, forferdelig på vei hjem.


Etter litt venting kom Flybussen, og 60 kroner fattigere kom jeg til flyplassen etter gode 10 minutter. Noe kø ved innsjekk, men gikk rimelig greit. På med priority-tag og opp til sikkerhetskontroll. Stavanger sin nyåpnede fast-track var der også, men for de av oss som har gullkort med *A får man ikke tilgang, må være EBG. Ikke det at det gjorde noe på et slikt ukristelig tidspunkt, det var så vidt kø. Gjennom på noen få minutter.

Omtrent på dette tidspunktet kjente jeg også trøttheten komme tilbake. Var på whiskysmaking dagen før med en gjeng fra linjeforeningen. 10 personer, 10 whiskyer å smake. Fikk god gang og etter en liten snartur innom studentbaren var det på tide å legge seg i 10-tiden og sove ut alkoholen. I etterpåklokskapens lys burde jeg kanskje gitt meg rett etter smakingen og droppet den siste turen.

Er det rart formen ikke var på topp?

SK1871
SVG-CPH
06:00-07:15



Gate 10. A321.
Helt fullbooket, ingenting ledig verken i Plus eller Go. 9 rader med Plus. Sikkert pga LH-streiken, vil jeg tro.


Fant fort frem til setet mitt, 10F, med helt upåklagelig benplass. Boarding gikk sin vante gang, men 05:55 kom plutselig en cargo-kasse som skulle på. Kapteinen kom på PA 06:03, minutter etter oppsatt avgangstid, for å informere om grunnen til den lille forsinkelsen. Like etterpå hadde vi pushback, 06:10, etterfulgt av at flyet fikk en liten dusj med varmt vann på vingene for å fjerne det som var av rim. I hvert fall slik kapteinen forklarte det. Vet ikke om det bare var en enkel måte å si de-ice på eller om det bare var varmtvann. Vi lettet uansett sørover 06:27. Med QC15 på ørene og Kygo spillende tok jeg en kjapp lur og våknet en halvtime senere. 07:05 startet innflyvning og setebelte-lyset kom på. Landet 07:18, kom inn fra en ukjent vei over land jeg aldri har kommet før.


Her fra Stavanger. Har ikke helt forstått hvordan man endrer fokuspunkt på det lille kompaktkameraet jeg hadde med meg, så bra fokus på vanndråpene og ikke så mye fokus på alt annet…


Target aquired.

Etter en laaaaang gåtur fra A17 fant jeg frem til gullkantinen. Klokket noen timer der og fikk i meg litt mat, som hjalp godt på den skrantende formen min.
En cappuccino etter frokost. Og en Gammel Dansk. Viktig å reparere etter en hard kveld.

Ellers lite å rapportere, en del folk på morgenrushet og kom også en del da lunsj ble satt frem i 10-tiden.
Fikk tiden til å gå blant annet ved å kikke gjennom Tinder og se hva slags mennesker som fantes der. Mye merkelig og mange som er veldig direkte.


Etter mer venting flyttet jeg meg bortover til vinduene med utsikt over passkontrollen. En liten stund før min boarding begynte var det lang kø, men tok en øl og litt mer mat og holdt hodet kaldt.

Da tiden for å bevege seg mot gate kom var det nesten ingen kø i passkontroll, var vel hele to personer foran meg da jeg kom. Hadde gått noen flights til Washington DC, Toronto m.fl. rett før, så køen var vel fra disse.


Igjen syns kameraet det er gøy å fokusere på ting i vinduet og ikke det bak.

SQ351
CPH-SIN
12:30-06:35 (+1)

Gate C32. Boardet sammen med Business og PPS med et par andre *G-kortholdere. Ikke venstresving på meg, men høyresving og sete 32D.
Det første som møtte meg da jeg kom inn var The Singapore Girls. Dæven. Skal ikke fly SAS mer. Skjer ikke.


Stappet fullt med blader og aviser foran meg, men helt grei benplass til en kar på 183.

Setene til SQ er komfortable og romslige. Jeg hadde helt kurant god plass, og setet er passe mykt for min smak. Etter litt frem og tilbake med boarding av resten av flyet ble dørene lukket, og varme håndklær ble utdelt. Fikk også utdelt meny, men den trengte jeg egentlig ikke. Hadde på forhånd valgt indisk vegetar til lunsj. Med fiskeallergi er det fort gjort at jeg ikke tåler f.eks. forrett, så helgarderte meg for dette. Det var lurt, for i menyen vi fikk utdelt stod det at forrett til lunsj hadde laks i seg.

Før maten ble det en runde med drikke og peanøtter. Jeg gikk for hvitvin som smakte helt greit. Skulle gjerne sagt hvilken men det husker jeg ikke. Var en Chardonnay. Helt genetisk på alder og navn også tror jeg. Ingenting å skrive hjem om.

Fikk i meg lunsj med et glass vin, og hadde vel så vidt jeg husker en drink etterpå også. Sikkert gin tonic. Ellers gikk tiden med til å se på underholdningstilbudet. Veldig bra utvalg på KrisWorld, og filmutvalget inkluderte blant annet nye Hunger Fames, American Hustle, Saving Mr. Banks. Så sistnevnte og koste meg med den før jeg tok kvelden og sov noen timer.

Våknet opp etter noen timer, klar for frokost. Varme håndklær igjen før servering. God stemning. En av ulempene med spesialmat, AVML i mitt tilfelle, kan være at maten kommer først. Rett etter at maten min kom fikk CC beskjed om å sette seg pga turbulens (det var såvidt merkbart, men det er nå så), så matservering ble utsatt. Endte med at jeg ble sittende med et tomt brett foran meg ganske lenge. Bortsett fra det ingen problemer. Veldig god frokost, en av de beste jeg har hatt. Blir nok indisk vegetar hjem også. Ingen bilder av verken frokost eller lunsj, men flymat bak i bussen ser sjeldent appetittvekkende ut. Hadde for øvrig noe alkoholholdig til dette også. Hadde en lang dag i Bangkok foran meg hvor vi skulle starte rett på, så fant ut at det var best å bare fortsette drikkingen og utsette fyllesyken til søndag morgen.

Landing gikk fint, omtrent på rutetid, og kom meg ut av flyet og bort til loungen i T3 for en kjapp matbit. Og en drink. Klokken var tross alt 06:00 på morgenen.

På vei til lounge.


Fremme!

Loungen i T3 var ikke den beste jeg har vært i, men fikk nå i meg noe mat, skiftet til en ny t-skjorte, liten kattevask og tannpuss. Alt på toalettet som ligger utenfor loungen. Nuvel.


Frokost og Kentucky Mule.



Siden den neste flighten min gikk fra T2 bestemte jeg meg for å ta turen over dit og sjekke ut loungen der, så da bar det til Skytrain.


Det var en tabbe. Har ingen bilder fra loungen, men den hadde samme matutvalg, men var ekstremt mørk og traust. Huff. Etter å ha ledd litt av alt det rare de hadde på duty free dro jeg tilbake til loungen i T3.




Fortsettelse...

Last edited by Henrik C; 19-04-2014 at 16:31.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2014, 16:24   #2
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

... følger.

SQ972
SIN-BKK
09:40-11:05


Denne gangen klarte jeg å få et rimelig brukbart bilde.

Ruslet fra loungen i T3 til T2 og fant fort gate E3. Her stod vår 777-200ER, samme type som på CPH-SIN. Sete litt lengre bak denne gang, 38A, fordi jeg ville se SIN fra luften. 38A er over vingen, men fortsatt grei nok utsikt. Forøvrig ledig midtsete denne gang.

Knyttnevetest har jeg forstått at må med. Fikk plass. Og nei, buksene mine har ikke to forskjellige farger på beinene. Tror bare kameraet mitt hater dårlig lys.

Kaptein holdt oss oppdatert gjennom hele prosessen mens vi ventet på pushback, og informerte om at vi skulle fly på 40.000 fot på den to og en halv time lange turen til Bangkok.

Stort fly mens vi taxer.

Litt venting, taxing og mer venting før vi tok av, og var i luften omtrent 10.00. Litt turbulens på veien opp gjennom skylaget, men ellers ganske lite begivenhetsrikt. Mat fikk vi også. Indisk vegetar her også. Ganske god, men ikke helt på høyde med hva de serverte på vei til Singapore.


Det er vel også det jeg husker før jeg bråvåkner av at flyet har landet og jeg ser rett bort på vakre BKK.

BKK.

Etter litt om og men kom også bagasjen min. Priority-taggen hadde falt alt, så den kom ikke veldig tidlig, men gikk helt greit. Kom meg ut av flyplassen, fikk kjøpt et simkort fra dtac og hoppet på flytoget til Makkasan, da jeg skulle sove hos en venninne med leilighet noen hundre meters gange derfra.


Og det var vel omtrent første del av reisen. Hvis jeg ikke blir ledd ut herfra skal jeg få postet litt om uken jeg hadde i Bangkok, om turen til Yangon og returen. Spesielt den siste biten er vel skrevet nesten utelukkende i fylla. Tror det kan bli artig.

Last edited by Henrik C; 19-04-2014 at 16:29.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2014, 16:39   #3
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

super lesning , gleder meg til fortsettelsen
var det noe grunn til at du valgte å reise med Singapore Airlines istedenfor å reise
direkte med Thai Airways ?
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2014, 17:05   #4
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Hahaha, jeg morer meg med denne påskefortellingen! Gleder meg til mer!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2014, 17:08   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Har De et alkoholproblem ? Morsomt så langt. Ser fram til Yangon!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2014, 17:08   #6
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
super lesning , gleder meg til fortsettelsen
var det noe grunn til at du valgte å reise med Singapore Airlines istedenfor å reise
direkte med Thai Airways ?
Thai flyr ikke direkte fra Stavanger, så måtte uansett hatt en mellomlanding. Hovedgrunnen var imidlertid tidspunktene - ville ankomme enten fredag kveld eller lørdag morgen så jeg fikk mye ut første helgen, men kunne ikke dra før tidligst torsdag ettermiddag pga. en presentasjon og innlevering i et av fagene mine. Da stod Singapore igjen som det beste alternativet, selv om jeg kunne ha flydd i 13:00-tiden og kommet noen timer senere hvis jeg hadde flydd f.eks. Swiss SVG-OSL-ZRH-BKK. Singapore kom imidlertid gunstigere ut prismessig, og tenkte de var fine å prøve.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 07:14   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,755
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Ha ha ha! Fantastisk bra start Henrik! Gleder meg virkelig til fortsettelsen, og særlig å lese om Yangon!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 07:38   #8
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Har De et alkoholproblem ? Morsomt så langt. Ser fram til Yangon!
Håper ikke det. Akkurat på det tidspunktet virket det som en fantastisk god idé å bare holde det gående. Heldigvis ikke dagligdags kost.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 08:23   #9
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Quote:
Originally Posted by Henrik C View Post
Håper ikke det. Akkurat på det tidspunktet virket det som en fantastisk god idé å bare holde det gående. Heldigvis ikke dagligdags kost.
Sjelden en dårlig idé å bare holde det gående er nå min påstand...

Brillefin raport, ser frem til fortsettelsen.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 08:30   #10
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Sjelden en dårlig idé å bare holde det gående er nå min påstand...

Brillefin raport, ser frem til fortsettelsen.
Man lærer av sine feil. Eller ikke...

Takk for fine ord folkens! Her kommer første dagen i Bangkok. Ikke døm meg enda er dere snille, hadde opptil flere dager hvor jeg ikke var borti alkohol.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 08:34   #11
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Bangkok, dag 1
Ble møtt ved flytoget av venninnen min jeg var her for å besøke, og etter en rask tur opp til leiligheten med bagasjen min og et kjapt skifte til shorts var vi klare for første ting på planen. Vi skulle på et pool party på et hotell i nærheten. Som sagt så gjort.



Spiste litt mat her og vi hadde hver vår GT. Eller to. God stemning å sitte ute i solen med godt selskap, god mat og helt greie drinker. Var særdeles behagelig at det var litt skyer her og der og at det i tillegg blåste, så overgangen fra Stavanger til Bangkok ikke skulle bli så altfor stor klimamessig.

Klarte også å snike meg med på opptil flere bilder som fotografen på festen tok. Om det var meg han ville ha bilde av er vel heller tvilsomt…


Etter å ha fått litt mat i magen og kjølt oss ned litt tok vi turen tilbake for en rask powernap, og så gikk det videre til åpningsfest på et galleri – Toot Yung Art Center, hvor sveitsiske Maja Hürst hadde utstilling.

Klarte å snike meg med på ganske mange bilder her også. Her har jeg lurt meg meg i bakgrunnen. Tok forresten ikke bare med dette bildet for å vise at jeg er kulturell, men også fordi det viser litt av utstillingen.
Lånt fra Facebook-siden til Toot Yung.

Planen var egentlig å se på utstillingen, mingle litt og så dra til middagsreservasjonen på Opposite Mess Hall. Litt kikking ble til mye, og litt mingling ble til mye vingling. Vinen fløyt fritt, og før jeg visste ordet av det endte jeg opp med å kjøpe en særdeles politisk korrekt t-skjorte. Kan jeg skylde på vinen?


Fikk også malt en ”tattovering” på underarmen. Prøvde å lure mamma til at den var ekte, men det var visst ikke så lett. Den var uansett kjempekul.


Endte også opp med å kjøpe en linskjorte lagd av kunstneren. Det er noe med den som minner meg om da man lagde kunst i barnehagen med poteter og maling. At det også er tre slike i verden, en i lin, en i bomull og en i en silkeblanding, gjør det også litt artig. Og bidro sikkert også til prisen. Den var ikke akkurat billig.


Som jeg nevnte gikk vi glipp av middagsreservasjonen. Det satte imidlertid ingen stopper, når vinen gikk tom på galleriet tok vi turen til Opposite og spiste dessert og hadde en drink. Delte en fantastisk økologisk hvit sjokoladekake, og jeg hadde en fabelaktig Sazerac.


Der møtte også venninnen min en bekjent fra den svenske ambassaden, og sammen med henne dro vi videre. I gaten rett utenfor Opposite støtte vi på enda flere kjentfolk som hadde vært på en bar rett ovenfor, og sammen dro vi til Sugar Ray, en av de bedre cocktailbarene i Bangkok. Intimt lite sted med kanskje 20 plasser, innredet som en stue/kjøkken.

Etter å ha gått inn en sidegate fra en sidegate til Ekkamai ser man stedet. Dvs., man ser byggeplassen på utsiden. Og et lite, lilla lys.


Så er det bare å gå opp trappen.


Etter å ha tvunget opp den store ståldøren kommer man inn til det aller helligste.

Lånt fra Facebook-side til Sugar Ray.

Lokalet var mørkt, så min trofaste iPhone 4 var ikke veldig samarbeidsvillig til å ta bilder, men flinke bartendere lagde utsøkte drinker.



Hadde en Corpse Reviver #2, en Boulevardier og en Amaretto sour uten amaretto men med pisco, almond syrup og Amargo Chuncho bitters. Fantastisk! Mine drinker falt også i smak hos følget, så det endte med at de bestilte det samme jeg hadde hatt runden før.

Etter noen timer på Sugar Ray tok vi en rask tur innom Maggie Choo’s, en evig lang taxitur, bare for å komme dit rett før de stengte. Lokalet er kjempekult, og absolutt et sted jeg skal besøke neste gang jeg er i Bangkok. Gammelt bankhvelv og de har visst rimelig bra underholdning tidligere på kvelden også.


Dro hjem i 3-4-tiden på natten. På det tidspunktet var det vel omtrent 30 timer siden jeg hadde stått opp hjemme i Norge. Hadde nok sovet en 7-8-9 timer i løpet av turen, så søvn lå det relativt greit an med. Sov imidlertid som en baby og våknet opp uten noe nevneverdig fyllesyke (hei allergitabletter) og uthvilt, helt inne i døgnrytmen. Perfekt!

Last edited by Henrik C; 20-04-2014 at 10:07.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 09:39   #12
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Bangkok dag 2
Etter å ha våknet og spist en liten frokost ved bassenget i 44. etasje hadde vi en liten time til avslapping før det var videre. Vi hadde billetter til en fest på Zen World, arrangert av Kolour. De har 6-7 fester i året på takterasser med bra musikk og god stemning, og årets største ble arrangert rett etter at jeg kom - så timingen kunne ikke vært bedre. Masse kule DJ-er og god stemning på dagtid og kveldstid, så da tok vi turen dit.





Etter mye fest og moro på dagtid droppet vi after party, som begynte 23.00, og spiste heller kveldsmat på 1881 by Water Library sammen med en variert og spennende sammensetning av mennesker, inkludert en av eierne. God stemning og kjempegod mat.

Neste dag hadde jeg helt for meg selv, og startet dagen med å surre meg gjennom noen smågater.


Etter litt om og men fant jeg endelig frem til der jeg skulle, nemlig et av stoppene for de små elvebåtene.


Jeg forstår ikke thai, og billettdamen forstod ikke engelsk, men fikk nå gitt henne en passe mengde penger og fikk en billett i retur, og så var det bare nyte utsikten mens vi kjørte nedover elven. Mye spennende å se ut fra båten.






Godt hjulpet av telefonens GPS fikk jeg hoppet av på riktig fergestopp, og ruslet den korte turen bort til Golden Mount.


Utsikten fra toppen var rimelig habil, og ikke minst var det utrolig godt å få litt vind i ansiktet. Var godt og varmt denne dagen, og selv om Stavanger hadde sjeldent bra vær rett før jeg dro (les: 10-15 grader) var de 35 gradene litt mye å tilvenne seg til i begynnelsen.


For å komme meg videre hoppet jeg på en motorsykkeltaxi, som inkluderte kjøring mot kjøreretningen over en enveiskjørt bro. Herlig!
https://www.youtube.com/watch?v=sqNivzYZ3uQ




Etter å ha kommet frem klarte jeg å surre meg inn i noen smågater like ved Wat Ratchanaddaram. Balanserte langs den tynne kanten ned den lille elven og endte opp igjen ved en annen inngang til Wat Ratchanaddaram, hvor jeg gikk inn.








Turen gikk så innom Wat Ratchanaddaram.










Får ikke lov å legge til flere bilder i denne posten, så fortsettelse følger i en ny post. Det er vel i hovedsak fra Wat Pho.

Last edited by Henrik C; 20-04-2014 at 13:24.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 10:20   #13
Helikopter
ScanFlyer Blue
 
Helikopter's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Herlig rapport! Spent på resten!
Helikopter is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 11:23   #14
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Etter en rundtur her tok jeg turen videre til Wat Pho. Mye templer denne dagen. Mye vann også. Drakk vel omtrent hundre liter vann. 35 grader er rimelig varmt.
















Etter å ha ruslet rundt inne på Wat Pho dro jeg av gårde igjen, men jeg aner virkelig ikke hvor. Husker ikke hva jeg skulle der heller. Eller hvordan jeg kom dit. Tror nok jeg tok en motorsykkeltaxi, men vet ikke hvilken adresse jeg kan ha fortalt han. Får være et mysterie.








Etter å ha ruslet litt rundt i området her og slått i hjel litt tid, igjen på noe jeg ikke kan huske hva var, tok jeg en taxi bort til Lumpini Park. Valgte å ikke ha kamera synlig mens jeg gikk gjennom så jeg ikke skulle komme i bråk med noen av demonstrantene, men ruslet meg inn langs hovedveien og inn til en stor scene der de hadde noe som lignet på et talkshow. Jeg forstod ikke et kvekk av hva de sa, så startet på tilbakeveien og fant veien tilbake til leiligheten.

Ingen bilder fra kveldstid, men vi spiste en bedre middag på The Library by Water Library og så en halv episode av Sherlock.

De neste dagene glir litt inn i hverandre, så peiser inn noen bilder og lar det stå til. Møtte en kompis som kom fra Phnom Phen her også, så hang en del med han. Ellers bruket jeg tid med venninnen min på kveldstid, og har nesten ingen bilder derfra. Spiste på Quince en av dagene, Opposite Mess Hall en annen. På sistnevnte ble jeg faktisk igjen litt mens hun gikk for å gjøre noen andre ærend, og endte opp med å prate med eieren ved baren. Spennende fyr, han arbeider egentlig som reisefotograf, og har OMH som et sideprosjekt. Et annet sideprosjekt er baren WTF, som ligger rett opposite of opposite (hehehehe) som har et lite kunstgalleri. Spennende fyr med fine historier, og ikke minst et øye for gode drinker. En av de egenkomponerte drinkene hans var en 4711 Gin & Tonic, med blant annet lavendel i tillegg til alle sitrusnotene for å minne om den eldgamle, kjente parfymen 4711. De infuserte ginen selv og det var den aller beste gin and tonicen jeg noensinne har smakt.

Men over til bilder…


Spiste gatemat.










Wat Phrakaew (Grand Palace)


Å kjøre bakpå motorsykkel er alltid spennende.


Tidlig middag på Quince. Kjøkkensjefen er en tidligere vegetarianer som har hentet inspirasjon fra nose-to-tail cooking blant annet, og kunne diske opp noen helt nydelige retter.

(Flere bilder i neste post)

Last edited by Henrik C; 20-04-2014 at 13:24.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 11:24   #15
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon




Ikke alle er like fornøyde med den politiske situasjonen. En av dagene kjørte masse demonstranter forbi, de hadde vel en 50-60 pickuper i kolonne og kanskje 30 busser, alle stappfulle med folk. Klarte å snike til et lite bilde i forbifarten også, men fant ut at det nok var lurt å holde en litt lav profil.






Kjørte mer elvebåt.




Spiste mer gatemat.




Kjørte enda mer båt. Denne gangen litt større ferge.










Besøkte Wat Arun.


Spiste mer gatemat. Denne gangen rett ved togskinnene, og midt under middagen dundret et svært tog forbi. Har en fin video av det jeg skal legge til her.


Fikk en dagsplan fra en hyggelig dame jeg spiste frokost med på gaten. Så meg nødt til å fylle inn litt selv med egne notater for å ikke gå helt i surr, men dette er altså en dagsplan som dekker fire distrikter i Bangkok.

Last edited by Henrik C; 20-04-2014 at 13:25.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 15:36   #16
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Inspirerende - og et morsomt gjensyn med Bangkok. Jeg snublet også over dette talkshowet, og stusset litt over det hele. Kan jeg spørre om du kjente til alle disse utestedene og restaurantene? Det virker som om du er godt kjent med spisestedene i byen, eller hang du på venninnen din? Ser ikke dumt ut med rooftop-party i den varmen!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 15:54   #17
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Inspirerende - og et morsomt gjensyn med Bangkok. Jeg snublet også over dette talkshowet, og stusset litt over det hele. Kan jeg spørre om du kjente til alle disse utestedene og restaurantene? Det virker som om du er godt kjent med spisestedene i byen, eller hang du på venninnen din? Ser ikke dumt ut med rooftop-party i den varmen!
Jeg hadde ingen kjennskap til de, den æren må nok gå til min venninne. Imidlertid var det jeg som fant Quince, så kan kanskje ta bittelitt ære. Bittelitt.

Det var absolutt ikke dumt med rooftop-party nei, men det var skrekkelig varmt. Selv de som var der og bodde i Bangkok syns det var varmt, så personalet gikk rundt med vifter og kalde håndkler i mange timer så folk ikke skulle svime av. Var heldigvis et par strategiske steder hvor det alltid blåste godt, så det ble mye mingling i de områdene.

Starter straks på Yangon-biten min, og leste nettopp gjennom rapporten din. Kjenner meg godt igjen av mange av beskrivelsene, og merker samtidig at jeg er veeeldig klar for en tur til Bagan og Inle Lake i nær fremtid.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2014, 16:32   #18
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Fredag 11.04.14
FD255
DMK-RGN
12:00-12:55


Med bagen pakket var det bare å ta farvel og hoppe i en taxi ut til Don Mueang International Airport, et lite stykke nord for Bangkok. Klarte å forklare første stoppested til sjåføren, ved Ratchaprarop Airport link, hvor jeg skulle plukke opp en kamerat. Nevnte han vel tidligere – han hadde vært i Phnom Penh tidligere, men var giret på å bli med til Myanmar. Han fikk derfor endret hjemreisen sin. Han ble imidlertid ikke like lenge som meg i Yangon, men dro på søndag – samme dag som Thingyan, den burmesiske nyttårsfeiringen, startet.
I hvert fall stoppet taxien rett utenfor hotellet, han slang inn bagene og så var vi på vei til DMK. Ingen nevneverdig trafikk, og vi kom oss fort ut. Vekslet noen tusen baht til dollar, som det er kjekt å i hvert fall ha litt av, selv om nødvendigheten av det ikke er like stor nå som tidligere.

Innsjekk gikk helt greit, og etter en kopp te på Starbucks og en liten sandwich var det på tide å rusle ut til gaten. Don Mueang er en overraskende stor flyplass, og de har duty free og masse forskjellige butikker. Vi brukte tiden der på å researche Yangon litt mer og legge litt planer, så har ingen bilder derfra. Henviser til SeatBelt sin TR – ikke bare har den bilder fra DMK, men den er også særdeles god.

Vi fikk en liten forsinkelse på flighten vår, så benyttet tiden til å kikke ut av vinduet og gjøre et iherdig forsøk på å bruke opp de siste megabytene på mobilabbonementet.




Etter litt om og men var det på tide å boarde, og klarte jammen meg å snike til et overeksponert bilde av flyet som skulle ta oss til Yangon.


Vel ombord fant jeg setet mitt, 11F, et trangt vindussete. Knyttnevetesten hadde vel ikke blitt bestått, men for en flytur på halvannen time var det mer enn overlevbart. Myanmar er nemlig GMT+6.5, mens Bangkok er GMT+7. Jeg innbilte meg alltid at det var en time bak, så trodde vi skulle fly i to timer, så ble en hyggelig overraskelse for min del. Ihvertfall. Kameraten min hadde midtsetet, og ved midtgang satt det en kar som senere skulle vise seg å bo på akkurat samme hotell som oss. Traff han også hver eneste gang vi gikk ut av hotellet når han var på vei tilbake. Artig.

Sov for det meste hele turen, og våknet rett før landing. Fikk fylt ut et arrival card med litt informasjon om meg selv, og så var det bare å gå gjennom immigrasjon.


Ingen overraskelser eller problemer her, og et stempel rikere fikk jeg komme inn i det mystiske landet Myanmar. Tok ut en liten slump med penger fra en minibank så jeg hadde litt kyats. Omstillingen fra baht var imidlertid litt vanskelig. 1000 baht er vel rundt 200 kroner, mens 1000 kyats er en dollar – eller 6 kroner. Så følte meg plutselig veldig rik da jeg hadde denne stabelen med sedler med 5000 kyats.


Hoppet i en taxi på utsiden som raskt tok oss til hotellet. Her velger jeg å sitere Wikitravel – "the easiest way to get around the city is by taxi and Yangon is the city where Toyota cars come to live out the rest of their days”


Med en fastpris på 10 USD, som er vanlig fra flyplassen og inn til sentrum, hoppet vi inn og etter ikke lenge sjekket inn på et billig hotell på 12th street i downtown Yangon.

Last edited by Henrik C; 20-04-2014 at 19:10.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2014, 00:51   #19
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,927
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Hva het hotellet i Bangkok?
Ellers svært bra tripreport!
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2014, 06:26   #20
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Hva het hotellet i Bangkok?
Ellers svært bra tripreport!

Hotellet het sofa hos venninne, veldig mye for pengene. Imidlertid noe kort seng for en nordmann på 183 cm, og turndown service hadde de ikke, men kan varmt anbefales
Henrik C is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
VIP nattbuss fra Yangon til Bagan robertaas TripReports 15 28-04-2016 12:53
God søndag fra Yangon robertaas Flyforum 22 20-03-2016 20:36
Bangkok Airways Trat-Bangkok og hotell i Bangkok SNSK TripReports 11 19-02-2011 17:17
Påskeferie med baby? Chriscross Reiseforum 5 28-01-2011 09:11


All times are GMT +2. The time now is 05:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.