Veivalget videre var imidlertid vanskelig. Flesteparten reiser til Inle, en innsjø åtte-ni timer lenger øst, som visstnok skal være helt fantastisk. Men bussene var fulle, og ettersom to av fire busselskap nylig hadde gått konkurs, var tilgjengeligheten dårlig. Det ble en bråstopp for reisen for noen av de jeg møtte underveis, men på visse punkter tar ikke Lonely Planet feil: Reising i Myanmar krever tålmodighet., og er noe helt annet enn andre steder i Sørøst-Asia.
Inle er nok verdt å se, og reiser jeg tilbake til Myanmar, vil jeg reise dit. Jeg tror likevel at Inle er i ferd med å bli overtatt av masseturismen, og dessuten ville statsviteren i meg et annet sted. I stillhet har myndighetene over tid bygget en ny hovedstad, og flyttet alt av administrasjon fra Yangon (Rangoon) til en slette midt mellom Mandalay og Yangon: Nay Pyi Taw. Begrunnelsen var mangel på plass i Yangon, men er den egentlige grunnen en annen?
Uansett - Nay Pyi Taw er en konstruert by. 20-felts motorveier ligger rundt enorme komplekser som rommer de ulike departementene, parlamentet og andre administrasjonsbygg. Det skjer ingenting der, og turisme er ikke-eksisterende. Alle jeg snakket med frarådet meg å reise dit. ”Du vil ikke dit.” ”Det er ingenting der.” ”Ingen reiser dit.”
Så valget var egentlig ganske enkelt. Det ble Nay Pyi Taw.
Det går ingen såkalte VIP-busser (turisttilpassede busser) fra Bagan til Nay Pyi Taw. I stedet ble det VIP-setene på en lokalbuss. Omtrent ni timer fra soloppgang gjennom smålandsbyer, større byer og øde landeveier førte oss til den nye hovedstadens slitne bakside. Bussen var en skranglekasse og måtte repareres underveis, og det var tre ansatte ombord. Én kjørte, én sto i døra og ropte på folk som kanskje ville bli med og én samlet inn penger og viste folk til plassene sine. Folk hadde med seg enorme mengder av bagasje: Kylling, spisestuebord, madrasser, ris og kaker. Alt skulle selvsagt inn i bussen, ikke i bagasjerommet under. Det ble trangt, særlig når folk begynte å stå. Det er på denne måten man virkelig kommer tett på folket i et land, og det slo meg hvor skittent alt var. Folk var syke - flere lå bak i bussen og kastet opp, mange virket urene og tygget ekkel tyggetobakk og spyttet røde klyser over alt. Hovedattraksjonen var selvsagt turistene på rad 1, både for passasjerene, alle som hang på gatehjørnene og ikke hadde noe å drive med. Selv sitronselgerne som gikk av og på lot seg fascinere av nordmenn, og stoppet opp og hilste pent.
Ni timer var nok, men nok en eksotisk reiseopplevelse i Myanmar var unnagjort.
Turister (når det i det hele tatt kommer noen) eller andre tilreisende som kommer til Nay Pyi Taw henvises til hotellsonen. Det er også en helt nybygget bydel, med luksushoteller på rekke og rad - men på flere kilometers avstand fra hverandre. De skal huse diplomater og andre som kommer for å jobbe eller er på et eller annet slags statsbesøk. Jeg hadde valgt et hotell nærmest mulig byen, men det var det ikke noe poeng i, for avstandene var så enorme, og det var ikke snakk om å gå noe sted utenfor hotellet. Det hadde blitt en flere timer lang vandring selv til neste hotell. Det finnes ingenting annet der enn hotellet, veien og øde sletter. Jeg følte meg nesten fanget.
Hotellet var prikkfritt, og ga en følelse av å være i Nord-Korea eller noe liknende. Alt er perfekt og velholdt.
Det samme med resten av Nay Pyi Taw. Jeg fikk hotellet til å bestille en taxi som tok oss på en tur gjennom byen, med stopp utenfor parlamentet...
...en ny stadion i forbindelse med SE Asia Games i desember 2013...
...pagoden – helt nybygget den også, og utvilsomt den største jeg har sett!
.... og en av de store parkene der en lunsj ble inntatt. Alt er prikkfritt. Veiene er enorme, opptil ti felt i hver retning.
Jeg kan ikke forestille meg hvor mye penger som er sprøytet inn i denne nye og nærmest utopiske hovedstaden. Parlamentet er større enn noen annen nasjonalforsamling jeg har sett, parkene er gedigne og krever vanvittig med vedlikehold for å holdes så perfekte, og byggene som tilhører myndighetene er omringet av store gjerder, strengt vakthold og fontener. Men hvor er menneskene? Jeg kunne spasere på de store motorveiene uten problemer. En motorsykkel kom forbi nå og da. Sjåføren vår kunne ta en u-sving midt på 12-felten nesten uten å se seg for.
Det er faktisk helt utrolig. De som rådet meg til ikke å dra hadde rett i at det ikke er noe å gjøre i Nay Pyi Taw, og for den jevne turist er ikke dette en destinasjon. Det er ingen her. Men for en statsviter som vil ha med seg et viktig stykke av dette landets historie, er det et must å se superbygningene som har vokst opp av intet i kombinasjon med den egentlige Nay Pyi Taw litt lenger nord - fattig og møkkete. Kontrastene er enorme – fattigdom og rikdom ligger vegg i vegg, men likevel fullstendig adskilt.