Boeing inviterede i går til pressemøde i Oslo med Mike Fleming, vicepræsident for flyfabrikkens B787 program, hvor han fredag formiddag vil give en kort redegørelse for Boeings B787-problemer og herefter svare på spørgsmål fra journalisterne.
Pressekonferanse med Boeing i Oslo 24. januar om problemene med Norwegians 787:
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=86301#.UuDNy_v8LUY
"Vi kan afvise, at det er Norwegian, der har bedt Boeing om at stille op til pressemødet. Derimod tror jeg, at Boeing har indset, at der er et aktuelt behov for at kommunikere med den skandinaviske presse," lyder forklaringen fra presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.
Tror nok dette er mer for å prøve å spre litt kunnskap og fakta. Boeing er ikke pressesky.
DU har "skyld" i noen av problemene, les feiltolkninger av crew, etc.
En leverandør vil sjelden sette kundene i et direkte dårlig lys.
Norwegian er selv på plass på møtet med sine representanter.
- Faktum er at Boing har ansvaret for det tekniske vedlikeholdet på Dreamlinerne. Da er det viktig at det er de som fronter den type problematikk i media og ikke vi. Vi forventer at Boing kommer til å forklare i detalj hva det er de har anvaret for og hva det er vi har ansvaret for, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til DN.no fredag morgen.
- Hvor stor del av ansvaret har Boing for alle forsinkelsene?
- Jeg har ikke noe prosentandel, men mye av det skyldes det tekniske. I tillegg er det en del andre uforutsette ting, blant annet natur og vær. Det blir interessant å høre hva de har å si om hvordan påliteligheten til Dreamlineren skal forbedres fremover. Det er ingen tvil om at vi i Norwegian har det overordnede ansvaret for passasjerene, men det som er viktig for oss er at Boing kommenterer det som handler om det tekniske. Vi har ikke vært fornøyd med påliteligheten den siste tiden, svarer Sandaker.
Jeg finner dette opplegget med pressekonferanse noe spesielt. Et norsk flyselskap har hele 3 Dreamliner-fly som de har hatt noen innkjøringsproblemer med, og så drar man i gang med en stor pressekonferanse som streames direkte i flere medier. Ganske utrolig i mitt hode.
På en pressekonferanse i Oslo fredag snakket han blant annet om Boeings kontrollsenter, som kan bistå Norwegians nye fly når de får problemer.
– Kontrollsenteret fungerer på sitt beste når vi ringer kunden før de vet at det er feil på flyet. Nå tar vi dette et steg videre med et gullservice-program, og Norwegian blir vår første Dreamliner-kunde som får denne servicen, sier Fleming.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.