Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-01-2014, 11:58   #1
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Med så mye kaos og tapte inntekter for kjøpere av Dreamliner, hva gjør Boeing for å prøve å opprettholde troverdighet. Tilbyr de gratis Leiefly til de selskapene som nå taper penger og omdømme ?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 12:07   #2
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Hvis rykter fra Arlanda pä hösten ifjor er troverdige, skal Boeing ha antydet til DU ä ville spandere med oppgradering fra 788 til 789, for at Kjos' smil kommer tilbake ... noen som vet om slik storstilt gavmildhet er blitt konfirmert ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 12:36   #3
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Lot fikk erstatning, men man vet ikke hvor mye.

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2733053.ece
econ is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 14:08   #4
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,603
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Erstatning/kompensasjoner mellom flyselskap og produsenterer er forskjellig fra selskap til selskap avhengig av en rekke faktorer.
Dette reguleres gjennom avtaler som er konfidensielle av hensyn til konkurransen både flyselskapene i mellom og produsentselskapene.
Jeg kjenner ikke til noen situasjoner der har blitt opplyst størrelsen på erstatning/kompensasjoner tidligere og tror ikke vi vil få innsyn i dette fremover heller.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 14:32   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Det skal heller ikke glemmes at flere operatører er fornøyde med sine eksemplarer .. En ny flytype har alltid barnesykdommer, og de som tar høyde for dette, og har anpasset tine operasjoner, klarer seg stort sett greit. Hadde vi hatt sosiale media da f.eks. 747 og DC-10 ble innført, hadde det nok blitt langt mer støy enn det ble den gangen .. Spesielt med DC-10, som hadde en rekke uhell. Med A380 begynte vi å se konturene av dette, men 787'en er den første flytypen (av de store) som har blitt faset inn i full 'social media age' ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 19:21   #6
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Mye krisemaksimering ute og går. Dette er på ingen måte vitenskaplig, men her er noen få sitat fra idag og igår:

Gårsdagens utgående kabinsjef: "Everytime I'm scheduled to fly on something else than the 787, I'm disappointed."

Dagens innkommende kaptein på spørsmål om hva han synes om maskinen: "Love it, never flown anything better".

Pax som boardet gjennom dør 2 idag: "Wooow..."

Og så dro vi 7 minutter før rute.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 09:02   #7
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Boeing kommer til Oslo i morgen og skal i følge Standby så skolerett:

Quote:
Boeing inviterede i går til pressemøde i Oslo med Mike Fleming, vicepræsident for flyfabrikkens B787 program, hvor han fredag formiddag vil give en kort redegørelse for Boeings B787-problemer og herefter svare på spørgsmål fra journalisterne.
http://www.standby.dk/boeing-skal-st...rdiske-medier/
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 13:35   #8
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Pressekonferanse med Boeing i Oslo 24. januar om problemene med Norwegians 787:
http://www.check-in.dk/newselement.c...1#.UuDNy_v8LUY
Dette var sannelig på tide! Litt skeptisk til at Norwegian ser ut til å ha tvunget fram dette, ser mest ut som vill spekulering av Check-in. Men hvis så er tilfelle håper jeg Boeing står fritt til å diskutere hovedpunktene i serviceavtalen med Norwegian med pressen. Uansett skal det bli spennende å se hva de tenker om det som har skjedd og hva de kommer til å gjøre annerledes i framtiden.

Regner med det er flere enn Norwegian og deres kunder som er spent på hva Boeing kommer med i morgen.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 15:28   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Tror nok dette er mer for å prøve å spre litt kunnskap og fakta. Boeing er ikke pressesky.

Quote:
"Vi kan afvise, at det er Norwegian, der har bedt Boeing om at stille op til pressemødet. Derimod tror jeg, at Boeing har indset, at der er et aktuelt behov for at kommunikere med den skandinaviske presse," lyder forklaringen fra presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 16:55   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,785
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tror nok dette er mer for å prøve å spre litt kunnskap og fakta. Boeing er ikke pressesky.
Men vil det bli en politiker style pressekonferanse? Eller vil de legge frem om ev. DU har "skyld" i noen av problemene, les feiltolkninger av crew, etc.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 17:00   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,716
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
DU har "skyld" i noen av problemene, les feiltolkninger av crew, etc.
En leverandør vil sjelden sette kundene i et direkte dårlig lys.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 17:01   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Det får vi se ..

Men siden dette ikke er i regi av DY, vil jeg tro de vil prøve å holde seg mest mulig 'high level' .. men de får sikkert spørsmål om dette.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 19:32   #13
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,785
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
En leverandør vil sjelden sette kundene i et direkte dårlig lys.
Nei, var ikke det jeg tenkte på, mer om så var tilfelle, og, om de ville på ta seg "all skyld" eller fortelle det som det er(var) om der er noe.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 09:05   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,716
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Pressekonferansen startet kl. 9, streames av Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/Bo...e-7445183.html
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 09:26   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Jeg finner dette opplegget med pressekonferanse noe spesielt. Et norsk flyselskap har hele 3 Dreamliner-fly som de har hatt noen innkjøringsproblemer med, og så drar man i gang med en stor pressekonferanse som streames direkte i flere medier. Ganske utrolig i mitt hode.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 09:29   #16
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Og språket Mike Fleming snakker er så teknisk avansert at jeg tipper at ingen (utenom "flyfolk") sitter igjen med noe av denne pressekonferansen.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 09:43   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Ja, altfor teknisk som journalistene fort kan finne på å utnytte på andre negative måter. En ting er jeg i hvert fall sikker på, og det er at Boeing hadde ikke dratt igang denne pressekonferansen hvis ikke DY hadde bedt dem om det. Synes også at Sandaker-Nielsen uttaler seg litt merkelig og later som han er spent på å høre hva Boeing har å si om hvordan de skal få opp kvaliteten på sin leveranse til DU.....akkurat som om DU ikke kjenner til det fra diverse møter:

Quote:
Norwegian er selv på plass på møtet med sine representanter.

- Faktum er at Boing har ansvaret for det tekniske vedlikeholdet på Dreamlinerne. Da er det viktig at det er de som fronter den type problematikk i media og ikke vi. Vi forventer at Boing kommer til å forklare i detalj hva det er de har anvaret for og hva det er vi har ansvaret for, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til DN.no fredag morgen.

- Hvor stor del av ansvaret har Boing for alle forsinkelsene?

- Jeg har ikke noe prosentandel, men mye av det skyldes det tekniske. I tillegg er det en del andre uforutsette ting, blant annet natur og vær. Det blir interessant å høre hva de har å si om hvordan påliteligheten til Dreamlineren skal forbedres fremover. Det er ingen tvil om at vi i Norwegian har det overordnede ansvaret for passasjerene, men det som er viktig for oss er at Boing kommenterer det som handler om det tekniske. Vi har ikke vært fornøyd med påliteligheten den siste tiden, svarer Sandaker.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2753750.ece
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 09:51   #18
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Jeg finner dette opplegget med pressekonferanse noe spesielt. Et norsk flyselskap har hele 3 Dreamliner-fly som de har hatt noen innkjøringsproblemer med, og så drar man i gang med en stor pressekonferanse som streames direkte i flere medier. Ganske utrolig i mitt hode.
Jeg synes ikke det er spesielt i det hele tatt med tanke på alle de negative presseoppslagene det siste halvåret i Skandinavia der overskriftene i 8 av 10 tilfeller inneholder "problemer" og "Dreamliner" (i tillegg til "Norwegian" for øvrig). Dersom du spør 5 på gaten om hva de assosierer med Dreamliner så tror jeg du får utelukkende negative assosiasjoner og det er Boeing nødt å forsøke å dempe.

At pressen velger å streame direkte har lite med Boeing å gjøre men sier vel litt om lesernes interesse for temaet.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 10:10   #19
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Man må jo gi credd til DY som har fått hit "Director of 787 Services and Support" Mike Flemming OG i tillegg fått han til å holde en pressekonferanse om hvorfor flyene ikke går som de skal.
Ingen tror vel at dette er noe Boeing gjør på eget initiativ, kun på direkte ordre fra DY.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 10:43   #20
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Aftenposten/NTB skriver følgende fra pressekonferansen (min markering):

Quote:
På en pressekonferanse i Oslo fredag snakket han blant annet om Boeings kontrollsenter, som kan bistå Norwegians nye fly når de får problemer.

– Kontrollsenteret fungerer på sitt beste når vi ringer kunden før de vet at det er feil på flyet. Nå tar vi dette et steg videre med et gullservice-program, og Norwegian blir vår første Dreamliner-kunde som får denne servicen, sier Fleming.
Jeg trodde DU allerede var en del av gullservice-programmet, og at de har vært det hele tiden? Det hjelper lite å skryte av det hvis det ikke fungerer, men det er jo mulig jeg tar feil.

Ref http://www.aftenposten.no/nyheter/Bo...l#.UuI1F3kha8U
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegians Dreamliner sine destinasjoner patrickdidrikson Småprat 28 17-08-2013 15:48
SAS pisser på sine beste kunder! Bizflyer Reiseforum 18 29-09-2009 21:27
SQ gjør om sine 340-500 til all-business class Someone Flyforum 16 18-05-2008 15:48
Selskapet som elsker sine kunder... EB Flyforum 6 07-03-2007 21:08
Og nå begynner SAS Braathens råtne behandling av sine kunder i Molde å få konsek enml Flyforum 72 02-02-2007 13:14


All times are GMT +2. The time now is 15:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.