Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Med så mye kaos og tapte inntekter for kjøpere av Dreamliner, hva gjør Boeing for å prøve å opprettholde troverdighet. Tilbyr de gratis Leiefly til de selskapene som nå taper penger og omdømme ?
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Hvis rykter fra Arlanda pä hösten ifjor er troverdige, skal Boeing ha antydet til DU ä ville spandere med oppgradering fra 788 til 789, for at Kjos' smil kommer tilbake ... noen som vet om slik storstilt gavmildhet er blitt konfirmert ?
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Erstatning/kompensasjoner mellom flyselskap og produsenterer er forskjellig fra selskap til selskap avhengig av en rekke faktorer.
Dette reguleres gjennom avtaler som er konfidensielle av hensyn til konkurransen både flyselskapene i mellom og produsentselskapene.
Jeg kjenner ikke til noen situasjoner der har blitt opplyst størrelsen på erstatning/kompensasjoner tidligere og tror ikke vi vil få innsyn i dette fremover heller.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Det skal heller ikke glemmes at flere operatører er fornøyde med sine eksemplarer .. En ny flytype har alltid barnesykdommer, og de som tar høyde for dette, og har anpasset tine operasjoner, klarer seg stort sett greit. Hadde vi hatt sosiale media da f.eks. 747 og DC-10 ble innført, hadde det nok blitt langt mer støy enn det ble den gangen .. Spesielt med DC-10, som hadde en rekke uhell. Med A380 begynte vi å se konturene av dette, men 787'en er den første flytypen (av de store) som har blitt faset inn i full 'social media age' ...
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Mye krisemaksimering ute og går. Dette er på ingen måte vitenskaplig, men her er noen få sitat fra idag og igår:

Gårsdagens utgående kabinsjef: "Everytime I'm scheduled to fly on something else than the 787, I'm disappointed."

Dagens innkommende kaptein på spørsmål om hva han synes om maskinen: "Love it, never flown anything better".

Pax som boardet gjennom dør 2 idag: "Wooow..."

Og så dro vi 7 minutter før rute.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Pressekonferanse med Boeing i Oslo 24. januar om problemene med Norwegians 787:
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=86301#.UuDNy_v8LUY

Dette var sannelig på tide! Litt skeptisk til at Norwegian ser ut til å ha tvunget fram dette, ser mest ut som vill spekulering av Check-in. Men hvis så er tilfelle håper jeg Boeing står fritt til å diskutere hovedpunktene i serviceavtalen med Norwegian med pressen. Uansett skal det bli spennende å se hva de tenker om det som har skjedd og hva de kommer til å gjøre annerledes i framtiden.

Regner med det er flere enn Norwegian og deres kunder som er spent på hva Boeing kommer med i morgen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Tror nok dette er mer for å prøve å spre litt kunnskap og fakta. Boeing er ikke pressesky.

"Vi kan afvise, at det er Norwegian, der har bedt Boeing om at stille op til pressemødet. Derimod tror jeg, at Boeing har indset, at der er et aktuelt behov for at kommunikere med den skandinaviske presse," lyder forklaringen fra presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Tror nok dette er mer for å prøve å spre litt kunnskap og fakta. Boeing er ikke pressesky.

Men vil det bli en politiker style pressekonferanse? Eller vil de legge frem om ev. DU har "skyld" i noen av problemene, les feiltolkninger av crew, etc.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Det får vi se .. ;)

Men siden dette ikke er i regi av DY, vil jeg tro de vil prøve å holde seg mest mulig 'high level' .. men de får sikkert spørsmål om dette.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

En leverandør vil sjelden sette kundene i et direkte dårlig lys.

Nei, var ikke det jeg tenkte på, mer om så var tilfelle, og, om de ville på ta seg "all skyld" eller fortelle det som det er(var) om der er noe.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Jeg finner dette opplegget med pressekonferanse noe spesielt. Et norsk flyselskap har hele 3 Dreamliner-fly som de har hatt noen innkjøringsproblemer med, og så drar man i gang med en stor pressekonferanse som streames direkte i flere medier. Ganske utrolig i mitt hode.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Og språket Mike Fleming snakker er så teknisk avansert at jeg tipper at ingen (utenom "flyfolk") sitter igjen med noe av denne pressekonferansen.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Ja, altfor teknisk som journalistene fort kan finne på å utnytte på andre negative måter. En ting er jeg i hvert fall sikker på, og det er at Boeing hadde ikke dratt igang denne pressekonferansen hvis ikke DY hadde bedt dem om det. Synes også at Sandaker-Nielsen uttaler seg litt merkelig og later som han er spent på å høre hva Boeing har å si om hvordan de skal få opp kvaliteten på sin leveranse til DU.....akkurat som om DU ikke kjenner til det fra diverse møter:

Norwegian er selv på plass på møtet med sine representanter.

- Faktum er at Boing har ansvaret for det tekniske vedlikeholdet på Dreamlinerne. Da er det viktig at det er de som fronter den type problematikk i media og ikke vi. Vi forventer at Boing kommer til å forklare i detalj hva det er de har anvaret for og hva det er vi har ansvaret for, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til DN.no fredag morgen.

- Hvor stor del av ansvaret har Boing for alle forsinkelsene?

- Jeg har ikke noe prosentandel, men mye av det skyldes det tekniske. I tillegg er det en del andre uforutsette ting, blant annet natur og vær. Det blir interessant å høre hva de har å si om hvordan påliteligheten til Dreamlineren skal forbedres fremover. Det er ingen tvil om at vi i Norwegian har det overordnede ansvaret for passasjerene, men det som er viktig for oss er at Boing kommenterer det som handler om det tekniske. Vi har ikke vært fornøyd med påliteligheten den siste tiden, svarer Sandaker.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2753750.ece
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Jeg finner dette opplegget med pressekonferanse noe spesielt. Et norsk flyselskap har hele 3 Dreamliner-fly som de har hatt noen innkjøringsproblemer med, og så drar man i gang med en stor pressekonferanse som streames direkte i flere medier. Ganske utrolig i mitt hode.

Jeg synes ikke det er spesielt i det hele tatt med tanke på alle de negative presseoppslagene det siste halvåret i Skandinavia der overskriftene i 8 av 10 tilfeller inneholder "problemer" og "Dreamliner" (i tillegg til "Norwegian" for øvrig). Dersom du spør 5 på gaten om hva de assosierer med Dreamliner så tror jeg du får utelukkende negative assosiasjoner og det er Boeing nødt å forsøke å dempe.

At pressen velger å streame direkte har lite med Boeing å gjøre men sier vel litt om lesernes interesse for temaet.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Man må jo gi credd til DY som har fått hit "Director of 787 Services and Support" Mike Flemming OG i tillegg fått han til å holde en pressekonferanse om hvorfor flyene ikke går som de skal.
Ingen tror vel at dette er noe Boeing gjør på eget initiativ, kun på direkte ordre fra DY.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Aftenposten/NTB skriver følgende fra pressekonferansen (min markering):

På en pressekonferanse i Oslo fredag snakket han blant annet om Boeings kontrollsenter, som kan bistå Norwegians nye fly når de får problemer.

– Kontrollsenteret fungerer på sitt beste når vi ringer kunden før de vet at det er feil på flyet. Nå tar vi dette et steg videre med et gullservice-program, og Norwegian blir vår første Dreamliner-kunde som får denne servicen, sier Fleming.

Jeg trodde DU allerede var en del av gullservice-programmet, og at de har vært det hele tiden? Det hjelper lite å skryte av det hvis det ikke fungerer, men det er jo mulig jeg tar feil.

Ref http://www.aftenposten.no/nyheter/Boeing-topploverbedre-Norwegian-service-7445183.html#.UuI1F3kha8U
 
Back
Top