• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bookingklasser og tilgjengelighet (splittet)

Discus

Galley Slave
Medlem
Jeg er booket med SK973 fra CPH til BKK 26.12.2013, og har fulgt med på tilgjengelighet på KVS Tool ifbm mulighetene for oppgradering med Optiontown. I går kveld var det kun ett sete ledig på hele flyet (i C), mens det i dag ser slik ut:

C8 D8 Z0 R0 J0 Y6 S6 P0 A0 E6 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0 B0

Har folk begynt å få kalde føtter, eller kan det være noe annet som er årsaken til at det plutselig er minst 20 ledige plasser? Systemoppdatering?
Minst 20 ledige plasser sier de tallene ikke noe om, det eneste de sier er at de selger minst 8 billetter på flighten. ;)
 
De sier bare at de selger et antall billetter (det er ikke det samme som antall seter) i priskategoriene, så om de selger en økonomibillett så kan det være tilgjengeligheten i alle klasser går ned.

Eksempel:
#1: Du har ett ledig sete på flyet, og legger ut "A1" og "B1", der A er oneway og B er return. Selger du A eller B så er du utsolgt.
#2: Om eks. economy er fullbooket men mye ledig i business, så kan de selge economybilletter og heller oppgradere noen til business enn å ikke selge noe

Også omtalt her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83174
 
Kopi fra mitt innlegg i en annen post:
Minst 20 ledige plasser er feiltolkning. Det eneste du kan lese med sikkerhet ut fra tilgjengeligheten over er at det er maks 8 billetter igjen for salg, tilgjengelighet pr. klasse er gjensidig avhengig av hverandre.

Tilgjengeligheten er svært dynamisk og endrer seg hele tiden. Det kan ha kommet kanselleringer, overbookingsnivået kan ha endret seg, prognosen til flighten kan ha endret seg, tilgjengelighet pr. point of sale eller O&D kan ha endret seg etc. etc....

Eksempel: En flight med 189 seter legges ut for salg og flyselskapet overbooker ikke, det er altså 189 billetter for salg. Lang tid før avgang er det tilgjengelighet i alle bookingklasser. Det selges 4 billetter i laveste priskategori/bookingklasse. Tilgjengeligheten vil da gå ned selv i øverste priskategori/bookingklasse, og i dette tilfellet være maks 185 billetter igjen for salg i den øverste bookingklassen.
 
Kopi fra mitt innlegg i en annen post:


Eksempel: En flight med 189 seter legges ut for salg og flyselskapet overbooker ikke, det er altså 189 billetter for salg. Lang tid før avgang er det tilgjengelighet i alle bookingklasser. Det selges 4 billetter i laveste priskategori/bookingklasse. Tilgjengeligheten vil da gå ned selv i øverste priskategori/bookingklasse, og i dette tilfellet være maks 185 billetter igjen for salg i den øverste bookingklassen.

Så skal man huske på at man ikke ser mer enn 9 ledige pr. bookingklasse (hos noen er det lavere tall), med mindre man sitter godt på innsiden av systemene.
 
Kopi fra mitt innlegg i en annen post:


Eksempel: En flight med 189 seter legges ut for salg og flyselskapet overbooker ikke, det er altså 189 billetter for salg. Lang tid før avgang er det tilgjengelighet i alle bookingklasser. Det selges 4 billetter i laveste priskategori/bookingklasse. Tilgjengeligheten vil da gå ned selv i øverste priskategori/bookingklasse, og i dette tilfellet være maks 185 billetter igjen for salg i den øverste bookingklassen.

Færre seter å selge ja, men fortsatt 9 ledige i høyeste bookingklasse da den høyeste bookingklassen selger man til siste sete. Er det 9 eller flere seter igjen på flyet, så vil du ha 9 ledig i høyeste RBD.
 
Færre seter å selge ja, men fortsatt 9 ledige i høyeste bookingklasse da den høyeste bookingklassen selger man til siste sete. Er det 9 eller flere seter igjen på flyet, så vil du ha 9 ledig i høyeste RBD.

Mitt eksempel er hvordan det vil kunne se ut i optimeringssystemet til flyselskapet der man har reell tilgjengelighet, at det i GDS kun vil stå maks 9 i en klasse er en annen sak.

Poenget er uansett at man ikke kan summere tilgjengeligheten i de forskjellige klassene og tro det er totalt antall billetter tilgjengelig, fordi salget vil påvirke tilgjengeligheten i alle bookingklasser. Ref. mitt eksempel.
 
For de aller fleste kunder er en vanlig availability det mest avanserte dem kan få adgang til, og det er det trådstarter snakker om.
 
Back
Top