SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Dash

ScanFlyer Gold
Hei! Siden vi alltid diskuterer DY sine kanselleringer på IC, så er det vel rett og rimelig at vi gjør det med SK sine også. I det siste har følgende avganger blitt kansellert:

SK901/SK902 CPH-EWR-CPH 13NOV13
SK935/936 CPH-SFO-CPH 11NOV13
SK925/926 CPH-IAD-CPH 06NOV13
SK925/926 CPH-IAD-CPH 07NOV13
SK909 CPH-EWR and SK908 EWR-OSL 21OCT13

Det skal vel hjelpe litt når LN-RKP blir satt i drift.
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Har vært en del kanselleringer den siste tiden, men det kan da være greit på ta med denne meldingen fra SAS:

Passengers will be rebooked by SAS.

Trolig derfor VG ikke har fylt opp forsiden med sinte passasjerer som tilbringer sin 29. time på EWR...

Kanselleringer er uansett aldri moro. På IC har jeg opplevd det to ganger med SAS - begge gangene ble jeg booket om til en Star Alliance-avgang senere samme dag. I det ene tilfellet ble faktisk routingen mer effektiv enn min opprinnelige, men planen om å oppgradere med poeng gikk imidlertid i vasken.
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Enligt uppgift skall SK925/6nov + 7 nov bero på en birdstrike (gås/goose) vid landning den 6 nov fra USA (SK910 el SK926)
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Skulle reist med 901 fra CPH idag. Kansellert. Får håpe SAS klarer å skaffe meg plass fra OSL i morgen.
Forbannet irriterende. Jeg skal hjem på søndag, og får dermed 1 dag mindre hos min US-familie.
Ja ja, sånn er livet .... Får ta det igjen neste gang.
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Skulle reist med 901 fra CPH idag. Kansellert. Får håpe SAS klarer å skaffe meg plass fra OSL i morgen.
Forbannet irriterende. Jeg skal hjem på søndag, og får dermed 1 dag mindre hos min US-familie.
Ja ja, sånn er livet .... Får ta det igjen neste gang.

Blir du ikke booket om til andre Star Alliance-partnere i dag da?
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Blir du ikke booket om til andre Star Alliance-partnere i dag da?

Nei, det ble 907 i morgen formiddag.
En liten fordel er det jo. Jeg slipper å ankomme sent på kvelden. Blir mindre trøtt. Jeg har 2 timer bilkjøring når jeg kommer frem.
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Blir du ikke booket om til andre Star Alliance-partnere i dag da?
Er vel begrenset med muligheter å booke om til, særlig hvis man ikke har planlagt å ta fri fra jobb idag.
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Ikke mange muligheter for rebooking så sent desverre ....
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Ja, men da hadde han vært på feil flyplass ved 23-tiden. Med to timers kjøring i vente, var det kanskje ikke så veldig attraktivt uansett.
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Ja, men da hadde han vært på feil flyplass ved 23-tiden. Med to timers kjøring i vente, var det kanskje ikke så veldig attraktivt uansett.

Nå vet ikke jeg hvor han skal, men jeg antar at for en del passasjerer så er det litt hipp som happ om det er EWR eller JFK man flyr til?
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Et alternativ til SK901 aflysningen var nok SK943 som var kraftigt forsinket....
Men så opstår jo et nyt problem ved ankomst til Chicago...Rebookings var stort
set umulige idag...
Hilsen Ole
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Et alternativ til SK901 aflysningen var nok SK943 som var kraftigt forsinket....
Men så opstår jo et nyt problem ved ankomst til Chicago...Rebookings var stort
set umulige idag...
Hilsen Ole

Det var ikke det inntrykket som ble gitt når kanselleringene/forsinkelsene til Norwegian sto i kø tidligere i høst. Det var ikke måte på hvormange mulighetene det var for nettverksselskapene å få passasjerene over dammen.



Vidar
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Det var ikke det inntrykket som ble gitt når kanselleringene/forsinkelsene til Norwegian sto i kø tidligere i høst. Det var ikke måte på hvormange mulighetene det var for nettverksselskapene å få passasjerene over dammen.

Det er noe som heter realiteter også. Står du på OSL ved 16-17-tiden finnes det minimalt med fly å booke om til ... :headbang
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Det er noe som heter realiteter også. Står du på OSL ved 16-17-tiden finnes det minimalt med fly å booke om til ... :headbang

Hvordan gjør man det med kansellering av en så sen avgang? Tar man kontakt med passasjerene for å sjekke om de kan & ønsker å reise senere samme dag (gitt at man får oversikt over kanselleringen tidlig nok), og sjekker man om passasjerene kan være interesserte i å fly til JFK i stedet, eller går man rett på med neste mulighet dagen etter til EWR?
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Hvis de starter andre steder, prøver man å finne alternativer derfra, hvis det finnes. Men det kommer veldig an på når man får vite det. Det vil alltid virke mer strømlinjeformet når man har noen timer på seg. Står man der plutselig med 250 kunder i gaten, blir det litt mer armer og ben. Det er sjelden at man har plass til alle på samme altenativ, men man prøver selvfølgelig å beholde flest mulig på egne ruter. Særlig hvis alternativene er likeverdige. Du kommer f.eks. ikke no særlig tidligere frem enn SK907 om man drar ned i Europa med et tidlig morgenfly ... Men det er mange faktorer som spiller inn ...
 
Last edited:
Re: SAS kansellerer IC avganger

og sjekker man om passasjerene kan være interesserte i å fly til JFK i stedet, eller går man rett på med neste mulighet dagen etter til EWR?

Normalt ikke, det er best å unngå alternative flyplasser, da det raskt kan komme store merkostnader som følge av EU261/2004 artikkel 8(3).
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Normalt ikke, det er best å unngå alternative flyplasser, da det raskt kan komme store merkostnader som følge av EU261/2004 artikkel 8(3).

Hvis du kommer frem (kanskje mer enn) et halvt døgn tidligere via en annen flyplass i samme by så forstår jeg ikke hvordan det kan tilkomme store merkostnader.
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Hvis folk har videreforbindelser videre i Nord-Amerika etter ankomst EWR, vil det jo skape litt ekstra styr å lande på JFK.
 
Re: SAS kansellerer IC avganger

Hvis folk har videreforbindelser videre i Nord-Amerika etter ankomst EWR, vil det jo skape litt ekstra styr å lande på JFK.

Opplagt, men det er vel fullt mulig å sjekke dette ut? Om de flyr på separate billetter så hjelper det vel uansett lite, for de færreste beregner vel et halvt døgn mellom ankomst EWR og avgang så flyet videre er uansett fløyet. Har de gjennomgående billetter så vil jeg tro at SAS ser dette. Er New York endestoppet så er det kanskje hipp som happ hvor man lander for veldig mange.
 
Back
Top