Enda en kjedelig frapport.

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Ja, da var det på tide med en ny trip-report, det er vel årets første fra meg.
Som vanlig blir det en del menyer, bilde av mat og drikke, litt fra kabinen og litt om servicen om bord. Derimot blir det ikke kleine familiebilder og annet som passer bedre på den rosa bloggen min.
Kameraet er dessverre ikke så bra, men før neste langtur blir det nok et nytt kamera.

Ikke noe er som å reise hjemmefra kl 4 om morgenen, spesielt når man ser på klokka for siste gang kl 2 om natten. Om det er reisefeber eller annet skal være usagt, men det er slik det pleier å bli.
Etter en kjapp rusletur til flytoget var man på vei mot OSL. Der var gullinnsjekken ikke åpen, og av pur latskap ble flere stående til den åpnet i stedet for å gå bort i den vanlige køen. Bagasjen ble ikke tagget til ende-destinasjonen, siden den ene mellomlandingen hadde en ekstra vri.
Null kø i fast-track, og en Taittinger rikere var man klar for litt frokost i den nesten tomme loungen der menyen var den samme som den pleier.


OSL-FRA
LH865 A319 D-AILT "Straubing"
06:10-08:35



Jeg tror det ble gjort et forsøk på priority boarding, men med en stor saueflokk rundt skranken fungerte det svært dårlig. Like greit å sitte å vente til de andre har kommet om bord.
Vel ombord var selvsagt hattehyllene fulle, og på rad 1 må bagasjen plasseres i et skap. Flyvertinna var raskt på pletten og fant et ledig skap foran 1C.

Utsikt fra 1F en kald høstmorgen


Grei benplass på rad 1. Det virker også som setene har blitt litt mykere med tiden


Siden frokosten i loungen var litt begrenset, så var det plass til litt til



Ikke så mye å skryte over egentlig, selv om det er et mer variert serveringsbrett enn i wrap-klasse. Mange som skryter av Lufthansa, men i forhold til SAS så er det i mine øyne det tomme nabosetet som er den eneste forskjellen som betyr noe.

Servicen var hyggelig, men så tidlig på morgenen var det mest fristende å sove.


Utsikt mot vest når sola var på vei opp



Slik så det ut i Frankfurt en tidlig oktobermorgen før landing på 7L


Tok av fra OSL på rute, men var 10 min sene inn til FRA. Landet på den nye rullebanen nord for terminalen, 7L.

Sharklets


Vi taxet inn til området ved A1. Mulig det var noe vedlikeholdsarbeid der, det var i alle fall ingen jetbridge. «Luksusen» besto derfor i å bli kjørt fra flyet til inngangen til B-terminalen med en Cayenne. Helt greit, men det spilte liksom ikke så stor rolle når man bare blir sluppet av ved en kjellerinngang.
Så gikk turen via to worldshops, forbi en taxiholdeplass og inn i en terminal som har blitt nøye beskrevet her tidligere.

Dagens frokostmeny




Litt småtteri mens man venter på at lunsjmenyen skal tre i kraft
 
Deretter ble det en flute Taittinger og så en liten høneblund i en av disse gode stolene.


Badene er romslige og rene, men begynner å bli litt slitt og umoderne.




På tide med litt mer mat, her er lunsjmenyen






En chianti fra Antinori fikk følge smårettene


Dagens beste rett, scampi med sjøgress


Møre biter av biff med chilli, paprika og ris


Kyllingsuppe med kokosmelk, sopp og chilli. Rimelig frisk


Spekeskinkekuttestasjon


Mange typer vann tilgjengelig


Litt mindre å velge i når det kommer til vin


Diverse typer konjakk. Baren har mest Whisky, men det var for tidlig på dag til at utvalget ble testet


Etter to måltid, en dusj, en blund og en runde på nettet var det på tide å bevege seg videre, mer i neste episode.
 
Ah...
Også akkurat nå som jeg hadde overbevist meg selv om at økonomiklasse er lurt...
Men kjør på! Jeg skal heldigvis ikke lenger enn til Sveits i år :D
 
Artig å lese :). Må man ha gull status for å komme inn i loungen på Frankfurt?

Nei. Det holder å fly første klasse.
Hjelper ikke med gullkort her.
Lufthansa Hon Circle har vel også tilgang.

Dette blir nok en bra rapport fra deg Dag-V
 
Last edited:
Hvilken dag var du på FCT og flygningen til FRA? Jeg var på LH 865 sete 2A den 17/10 og var da også på FCT og det var samme mat på flyet og i FCT.
Fikk du and?
equsuvup.jpg
6eqabe9u.jpg
 
Last edited:
Ligner mistenkelig på frokosten jeg fikk i går.. Men fasttrack var stengt. Åpner kanskje senere på lørdag?
 
FRA-IAD
LH418 13:15-15:45 Sete 2A
Boeing 747-8i D-ABYH "Thuringen"


Ca 25 min før avgang blir man hentet og ført ned i underetasjen. En S-klasse deles med en medpassasjer. S-klasse er en særdeles tiltalende bil, og hadde jeg pleid å sitte i baksetet eller hvis Mercedes hadde utstyrt sine biler med HUD hadde den muligens blitt min neste bil.
Turen fra FCT til gaten, som lå vest for FCT, var meget behagelig, og gikk unna på 3-4 minutter. Vel framme ved gaten må man ta heis opp i jetbridgen, her er et bilde på vei inn.



Lufthansa er gode på mye, men de har også sine svakheter. Mens deres kollegaer i Air France virkelig gir kundene følelsen av å være en VIP som selskapet bryr seg om, blir man fort en i mengden hos Lufthansa. Jeg vet ikke om det er antall F-passasjerer pr dag, stillingsinstruks eller at det er et annet folkeslag som gjør forskjellen, men det er en forskjell. Det blir noe upersonlig over det hele.
Uansett, man kommer seg frem i god tid til flyet, og man blir godt tatt vare på, dette var bare en refleksjon over forskjellene mellom FRA og CDG. På CDG blir man dessuten geleidet helt frem til loungen, og på plass i sofaen, og ikke bare satt av utenfor døra i kjelleren på terminalen.

Tilbake til dagens flight:
I motsetning til den ypperlige konfigurasjonen med 8 seter på upper deck på 744, har 748 F i nesen. Dette betyr mindre areal pr passasjer, og ikke separat seng og sete.

Må bare legge inn et par bilder av dette flyet, som er det flotteste man finner på himmelen i dag.
2158775.jpg


2228000.jpg



Kabinen er ny og flott, med solide materialer. Det er brukt mye skinn, som i mine øyne er mye mer classy enn bling bling. Setene er dessuten plassert slik at man har minimalt innsyn fra de andre passasjerene.
Må låne litt bilder, siden jeg ikke fikk tatt så mange bra bilder

2149609.jpg


2119979.jpg


Trepaneler og stor Lufthansalogo
 
Last edited:
Store vinduer, roseholder og god benplass


Sete 3A


Før avgang var bordet dekket med roser, champagne, vann og nøtter. Fint å komme tidlig ombord og la roen senke seg i nesen. Før avreise var kune 3 seter tatt, men vi endte med 6 av 8 seter besatt. Setet over «midtgangen» forble tomt, sammen med 3A.


Sete 1A og 1K er nært nok til at et par kan ha glede av å sitte sammen, og samtidlig langt nok fra hverandre til at ukjente kan sitte ved siden av hverandre uten at man mister privatlivet man ønsker i 1.kl.


Håndkontroll


Sete-kontroll, vesentlig flere funksjoner enn på 744


Privacy og lys-kontroll


God plass til oppbevering i ottoman, og blad i hylla


To oppbeveringsrom i armlenet




Merket med en gang at crewet var på hugget. Vennlige, oppmerksomme og med en avslappet tone. Man følte seg med en gang hjemme i nesen.
Nøtter og champagne før avgang


Så var det amuse bouche, den kjipeste jeg har fått i F. En slags innbakt pai med ost og noe greier. Sjelden jeg ikke spiser opp flymat, men her gikk halve tilbake


Stilig detalj med logo på knivene. Kan ikke huske å ha sett det tidligere
 
Last edited:
Her var det visst noe som manglet. Jeg måtte rett og slett ta en solid pause fra professor Knowitall, Franz Jäger og de andre forumtrollene.

Vi kan jo begynne med dagens meny:






Menyen for måltid nr 2







Kanskje det mest spennende, hva hadde de i flaskene denne dagen:



En helt ukjent Champagne for meg, mye bedre enn både «D» og LP 2000 som jeg har fått hos Lufthansa tidligere
















 
Dagens oppsett for forretten. Kaviar med vodka, champagne, brød og det vanlige tilbehøret



Det var jo godt, men tar heller laksen til Swiss om jeg kunne velge.


LH har slutta å serverte forrettene 3 i høyden, nå kommer de heller tre på rekke. Valgte 2011 Scharzhofberger Riesling Grosses Gewächs til de rettene.


Hummeren var god og passet fint sammen med en fyldig Riesling GG


Veggisretten med ost og selleri var ikke i min gate, så spiste ikke mange bitene av den


Fuglen var heller ikke en innertier, men spiste opp mesteparten.


Bestilte suppe også, men den så jeg aldri noe av. De beklaget etterpå, og kunne informere om at den ikke var noe god uansett.
Det ble biff med noe basillikumtilbehør til hovedrett, og som følge fikk den Chateau Belgrave 2006. Både kjøtt og vin var skikkelig godt.


Neste rett var osten. Må innrømme at jeg ikke husker hvilke oster jeg spiste, det gikk vel i glemmeboken etter 20 sekunder. Godt var det i alle fall, men jeg husker ikke om jeg valgte dessertvin eller portvin til osten.


Et skikkelig måltid må avsluttes med noe søtt, noe varmt og noe sterkt, derfor ble det sjokolade, en lungo og en blue label.




Et godt måltid var over, lysene ble dimmet og det var på tide å tilpasse seg en ny tidssone






 
Internett ombord, og da kunne man høre på lyden av Norge og den vanlige køen på ring 3 mens man tok et glass champagne og definitivt ikke hadde følelsen av å være i kø


Etter en god blund ble det en tur bak i flyet




Vinduene kan blendes i to omganger








Toalett med plass til å legge fra seg pysj eller klær når man skal bytte


Lufthansa har ikke sløst bort unødvendig plass på toalettene sine


Så var det klart for dagens andre runde med mat, og denne gangen var det spansk tema. Baconsurret daddel. Ble overtalt til å prøve både den chilenske og spanske vinen. Den chilenske var for enkel og den spanske for slank, så da gikk man tilbake til den franske.


Litt av hvert. Spekemat, melon, blekksprut. Det var ganske så godt.



God scampi, tok Riesling til denne.



Ganske bra privatliv når man har opp skjermen. Det fine med kabinen i nesen er at man ikke sitter 4 personer på rekke og rad, slik man typisk gjør Lufthansas 340, 330 og 380.



En ganske enkel dessert med dessertvin



Etter en lang innflyging landet vi 1,5 time forsinket på en av Uniteds huber. Flytid var hele 9:20. Det største flyet er det likevel AF som har, IAD er deres siste 380-destinasjon (?)






Håper på et snarlig gjensyn med et herlig fly


Skal man oppsummere denne flighten litt og sammenligne med andre selskap og flytyper så vil jeg trekke frem dette:
-Lufthansa leverer på det jevne når det gjelder mat. Langt bak Swiss og bak Air France og ANA. Heldigvis er de godt foran Thai. Note to self er å spise seg kanonmett i loungen og heller bruke maten ombord som snack (gjorde dette forrige gang)
-God drikke, den beste så langt av mine LH F flighter. Likevel noe bak LX, NH og AF
-Servicen var på topp. Hyggelig og uformell, men likevel korrekt på alle måter.
-Kabinen er meget bra. Stilig og ikke tacky bling bling. Stolene er bedre å sitte i enn de som er i andre etasje på 744, men sengene dårligere. Selvsagt er kabinen trangere enn f.eks. AF sin 77W og 380, men siden folk ikke sitter på rekke og rad blir man i liten grad sjenert av andre passasjerer.
-Transfer i FRA er en fin opplevelse, det samme er FCT. Likevel klarer de ikke gi den eksklusive følelsen som AF klarer på CDG, der man blir passet på fra ankomst til avgang. First-opplevelsen bråstoppet når man steg ut av flyet. Håpløse IAD-busser, over en time i immigrasjonskø og ikke en LH-rep i sikte. AF på JFK var en helt annen opplevelse.
 
Last edited:
Transfer i Washington D.C involverte bytte av flyplass, noe som i seg selv var litt spennende en fredag ettermiddag. Noen søk på google avslørte av kombinasjonen av buss og t-bane ga mer forutsigbarhet på reisetid enn limoservice eller taxi. Det hele gikk temmelig smertefritt, og tok under en time. Fra buss til t-bane var det 100m å gå, det samme fra t-bane til innsjekk.
Ankomst DCA var 1,5 time før avgang, selv tid mellom flightene var hele 5 timer. Sen ankomst og lang immigrasjon må ta skylden for dette, ikke transport mellom flyplassene.
DCA var nesten tom kl 20 om kvelden, og innsjekk gikk på 2 minutter. Terminalen var overraskende fresh og flott, og et sted jeg gjerne tar fly fra igjen.







Det begynte nå å bli lenge siden siste måltid hos Lufthansa, på tide med litt påfyll. Ekte USA-junk på Fridays som ligger utenfor sikkerhetskontrollen.


Det begynte å nærme seg avgang, rakk likevel en tur på 3 minutter i loungen for å se hvordan det ser ut. Ser ut som Fridays var et klokt valg


Jeg ler!!




Piren der jungeljeten skulle gå fra. Det var noen barer i enden som så ok ut, men da blinket det plutselig «boarding»


DCA-MSP
US3318 E-175 operert av Republic
20:40-22:26 Sete 2A




Måtte jo prøve det lokale oppvaskvannet før avgang


Grei benplass



Litt morsomt med avgang fra DCA, tviler på de bruker redusert motorkraft der.

Ellers var denne flighten et sorgens kapittel til å være F. Nesten 3 timer og kun noen runder med øl og en snackbasket. Tilsvarende fra Florida til MSP med NW pleide å være en god middag. Bortsett fra at øl er gratis (men ingen av de sortene de hadde var gode) så har en flight i Plus fra OSL til BGO mye bedre servering. I det minste var setet ok og ankomst var på rute. Hadde glemt å lade pc på DCA, så den var selvsagt tom for strøm -> mer tid til søvn.

Deretter ble det 3 flighter med CRJ-200 og 1 med ERJ-145 hit og dit i Minnesota, Wisconsin, North-Dakota og Illinois før jeg havnet i en stor by for litt shopping. Flightene var helt standard all economy, så de er ikke verdt noen omtale.
 
Back
Top