Svenske -600er i Norsk produksjon

LN-KRF

ScanFlyer Gold
Ser av flightradar at OY-KKS, SE-DNX og LN-RRD er å flyr på Norsk Produksjon nå..

Noen som vet om dette er for godt eller har SAS NO mangel på fly på OSL basen nå siden de roteres inn i Norsk Produksjon?

Ser at OY-KKS skal på kystruten SVG-BGO-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD-AES-BGO-SVG-BGO-AES-TRD i morgen..

Samme med LN-RRD, mens SE-DNX osså gjør en del ruter som -500 har gjort..

Tenker at disse 600erne skal erstatte de 3 -500erne som skal ut i løpet av de kommende månedene..

Er dette noe som er rett eller er jeg helt på jordet nå? :)

Noen som vet?
 
Last edited:
Ikke helt på jordet, men litt :)

Da svenskene får alle nye -800 faser dem over sine -600 + noen -700 hit ettervert.
Mange av dem blir omregistrert og. Blant annet RPE, og RPS :)
 
Mulig jeg var litt uklar.
De er registrert til LN-RPS, og LN-RPE fra tidligere dansk registrering :)
 
Så SE-DNX og OY-KKS, pluss LN-RRD er kommet for bli?

Bortsett fra at OY-KKS og SE-DNX blir omregistrert til Norsk register?
 
Om de blir omregistrert vet jeg ikke, men regner med det ettersom de er kommet for å bli ja :)
 
Om de blir omregistrert vet jeg ikke, men regner med det ettersom de er kommet for å bli ja :)

Hvorfor er det nødvendig? Flyr jo plenty (kanskje mesteparten) med norskregistrerte fly i Sverige både for SK og DY, samt en del i Danmark + enkelte OY i Sverige og SE i Danmark. Er norske myndigheter så mye vanskeligere på dette enn naboene?
 
Även SE-DOR och LN-RRC har flyttat från Sverige till Norge.

Det verkar som SAS har gjort en rockad mellan Norge och Sverige.
Fem tidigare norgebaserade 600-or har setts på svenskt linjenät nu i
helgen, nämligen LN-RCU, LN-RCW, LN-RPF, LN-RPH och LN-RRZ.

Därmed har Sverige bara 600-or av konfiguration 2 och Norge huvudsakligen konfiguration 1. Det är kanske därför skiftet har gjorts?
 
Last edited:
Så alle disse 5, -600erne skal forbli i Norsk produksjon nå med andre ord?

Gøy å se svenskregistrerte -600er innenriks i Norge da :)

Hva er forskjell på konfigurasjon 2 og konfigurasjon 1 egentlig siden de har byttet om?
 
Mulig jeg var litt uklar.
De er registrert til LN-RPS, og LN-RPE fra tidligere dansk registrering :)

Akkurat disse to kom fra svensk til norsk produksjon tidligere i år, og det er hhv 11 og 9 år siden de ble omregistrert, det har ingenting med baseskiftene å gjøre.
LN-RPE ble levert som nettopp -RPE, men ble så OY-KKY før den var utleid til Air Europa og da den kom tilbake var den SE-DOT men ble så LN-RPE igjen.

LN-RPS ble levert som OY-KKC og fløy kanskje et år før den ble LN-RPS.
Det var vel mest salg og lease-back som gjorde alle de omregistreringene som herjet 737NG flåten til SAS for drøye 10 år siden. (Slik var det forøvrig også med store deler av MD-80 flåten og DC-9 flåten før de forsvant).
 
Skillnaden mellan de två konfigurationerna är knappt märkbar för resenären. Ursprungligen var den ena typen avsedd för utrikestrafik och den andra för inrikes. Men gränserna har nog suddats ut - och idag tror jag skillnaden totalt är tre platser. Det lär vara något större pentry i den ena versionen, och en extra toalett.
Själv ser jag skillnad främst genom att bästa platserna (strax bakom nödutgång, och utan framförvarande stol) är 11A och 11F i konfig. 1, och 10A resp. 10F i konfig. 2.
 
Ser at i går fløy LNRPF, LNRPH og LNRRZ til ARN, og i retur kom LNRRC, LNRRD og SEDOR, fredag fløy LNRCU og LNRCW til ARN, i retur kom SEDNX og OYKKS, så ser ut at det er sånn de har bytta om på det :)

Noen som vet om hva slags andre SE fly vi får til NO produksjon fremover?

De snakket om noen -700er også, regner med de som da evt kommer er LNRNU og LNRNW siden de allerede er norskregistrerte :)
 
Last edited:
Må være det samme å ha en svensk/dansk registrering på norske ruter, akkurat som en irsk registrering som DY og FR bruker i Norge hver dag, så kan da ikke være noe forskjell på de`t?

Og spesielt om det skulle være samme selskapet liksom..
 
Må være det samme å ha en svensk/dansk registrering på norske ruter, akkurat som en irsk registrering som DY og FR bruker i Norge hver dag, så kan da ikke være noe forskjell på de`t?

Og spesielt om det skulle være samme selskapet liksom..

Norwegian bruker vel ikke irsk registrering på fly som flyr innenriks i Norge, og Ryanair flyr ikke innenriksruter i Norge. Så det er ikke sammenlignbart med å fly på dansk/svensk registrering innenriks av SAS.



Vidar
 
Er ikke det hele poenget med dette konsortiet til SAS? At de kan flytte fly kostnadsfritt mellom de skandinaviske landene, mens Norwegian må betale en avgift hver gang et fly bytter base.
 
SAS har kun ett AOC, som vel administreres av det svenske (?) tilsynet. Alle flyene er under dette AOC'et og det er ingen restriksjoner på bruken.
 
Back
Top