![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Flybransjen er veldig standardisert idag. Man reiser til stadig strørre flyplasser minst en mil utenfor bysenteret, stapper så mange reisende som mulig inn i et digert rør og flyr det så billig som mulig til en annen flyplass. Man ser at automatikk/roboter tar over betjeningen ombord og i løpet av noen tiår vil enkelte flyselskap antagelig starte med ubetjente flighter. Flyene blir også stadig mere gjerrige på forbruk av drivstoff og mer støysvake. Supersoniske fly som man hadde stor tro på for 40-50 år siden vil muligens også komme tilbake om noen tiår.
Utover denne forventede utviklingen de neste tiårene er det noen som ser noe nytt om dere prøver å titte enda lengere frem i tiden, 100 år for eksempel? I vinter er det jo 100 år siden man startet kommersielle flighter. ![]()
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 22-09-2013 at 00:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Om 100 år går vi inn i noe som ser ut som en TSA kroppscanner i Oslo og ut av den i Honolulu eller hvor det måtte være. Beam me up, Scotty!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Aner ikke om det blir noen stor forskjell, men jeg forventer at jeg på den tid kan reise på honørbillett.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Ønsker du virkelig at det skal lage en kopi av deg i Honolulu, som også får all din hukommelse, mens du selv opplever at du oppløses og livet ditt stopper?
![]() |
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Ser for meg at vi i tillegg til telepresence fortsatt må transportere kroppen verden rundt, men kanskje mere individuelt.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For å utnytte plassen i de store, flyvende rørene ennå bedre så blir alle passasjerer dopet ned og stablet som Tetris-brikker. Det er ikke umulig at Tetris-sangen spilles i bakgrunnen som boarding-musikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Eg held meg rett og slett til å ynskje/spå to enkle ting: Sub-orbital flights på longhaul, slik at til dømes SYD - NYC vil ta kortare tur enn til syden... Og gjerne direkterute frå Noreg til hotellet på månen...
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]()
Får bare håpe for våre etterkommeres skyld at det ikke finnes wrap lengre da..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da har SAS nok en gang "relansert service"...
Spøk til side, leste litt om concorden her i går - fasinerende hvordan utviklingen var såpass langt tilbake i tid. Spørsmålet nå er hva er det vi ikke ser komme - som om noen år plutselig er "normalen"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Slenger ut en spådom om en alternativ fremdriftsmetode til erstatning for dagens turbinmotorer basert på petroleumsprodukter. Det vil tvinge seg frem på et tidspunkt siden lufttransport er en svært effektiv måte å forflytte mennesker på. Kjente globale oljereserver pr i dag varer ca 50-60 år, og om 100 år vil det overraske meg om det ikke begynner å bli nokså magert med olje&gass å finne.
Men til den tid er jeg nok mest opptatt med å spa kull... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Den største endringen ser vi antakeligvis, som skrevet ovenfor, innenfor fremdrift av maskineriet. Vi får kanskje løsninger som baserer seg på fusjon og fisjons energi. Det kan også bli kamp om vannet i verden for å løse energibehovet. Jeg tror ikke fremtiden i fremdrift av luftfartøy ligger i elektrifisering. Pr. dag virker det litt "puslete".
Det foregår jo allerede i dag forsøk med miljødrivstoff. Men jeg tror ikke vi i en verden hvor befolkningen stadig øker og dermed behovet for mat vil bruke dyrkbare arealer til å "dyrke" drivstoff for forbrenningsmotorer. En sideefffekt av disse forbrenningsmotorene er også utslipp av drivhusgasser som bidrar til forverring av klimaet globalt, og et forverret klima kan minske de dyrkbare arealene. Selv om jeg er fornøyd med resultatet av den globale oppvarmingen, lokalt, i år. Klimaendringer vil bli en spore til å finne andre fremdriftsmetoder og forsøkene foregår allerede i dag. Om interkontinentale reiser vil foregå i rommet er jeg ikke så sikker på. Det koster mye energi å bringe luftfartøy dit, selv om energien til fremdrift er liten når man først er kommet dit. Og behovet for energi og den mengden energi vi kan produsere vil bli en begrensing for de løsninger som blir valgt. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Russland laget jo utgave av Bear med atomreaktor.
Ellers har jeg ikke noe tro på teleportering. Det er ikke mulig å måle både posisjon og bevgelse til en partikkel med 100% sikkerhet. Vakuumtransport virker mest fornuftig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Det er litt som da industrien skulle erstatte CD-en med bedre lydkvalitet med SACD eller DVD-Audio som ingeniørene likte, men det var mp3 med lavere kvalitet og bedre portabilitet som vant markedet. For å se flyenes fremtid bør man se vel så mye på hva markedet trenger som hva som vil være teknisk mulig. De største markedene for langtransport vil da være områder som som vi oppfatter som relativt fattige idag, India og Kina. Om 100 år kan vi regne med at gjennomsnittsborgeren der er minst like rik som en gjennomsnittlig europeer idag og antagelig også like lysten på å reise. Det vil gi enorme mengder transport og kapasitet kan bli den største utfordringen i fremtiden. Tenk for eksempel at det er 10 millioner kinesere som ønsker se Sognefjorden hver måned i høysesongen. Vi må tenke helt nytt for infrastrukturen for å kunne klare dette.
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Om hundre år er allting glemt
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Om 100 år er der ikke noget der hedder luftfart...Der hedder det rumfart....
CPH-LAX på max 2 timer... Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor kommer man for 100.000 EB-poeng hos SAS? | Dreyer | Reiseforum | 3 | 18-01-2013 21:14 |
Utfordringer i flybransjen | fuglern | Flyforum | 6 | 14-11-2012 10:18 |
Sommerjobb i flybransjen | Fluren | Flyforum | 6 | 24-09-2010 08:16 |
Flybransjen bråsnur. | Hickok | Flyforum | 0 | 18-03-2010 15:33 |
Flybransjen er idiotisk | sirpjalle | Flyforum | 5 | 14-09-2007 13:00 |