Hvor er flybransjen om 100 år?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Hvor er flybransjen om 100 år?

Flybransjen er veldig standardisert idag. Man reiser til stadig strørre flyplasser minst en mil utenfor bysenteret, stapper så mange reisende som mulig inn i et digert rør og flyr det så billig som mulig til en annen flyplass. Man ser at automatikk/roboter tar over betjeningen ombord og i løpet av noen tiår vil enkelte flyselskap antagelig starte med ubetjente flighter. Flyene blir også stadig mere gjerrige på forbruk av drivstoff og mer støysvake. Supersoniske fly som man hadde stor tro på for 40-50 år siden vil muligens også komme tilbake om noen tiår.

Utover denne forventede utviklingen de neste tiårene er det noen som ser noe nytt om dere prøver å titte enda lengere frem i tiden, 100 år for eksempel? I vinter er det jo 100 år siden man startet kommersielle flighter. :fly
 
Last edited:
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Om 100 år går vi inn i noe som ser ut som en TSA kroppscanner i Oslo og ut av den i Honolulu eller hvor det måtte være. Beam me up, Scotty!
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Aner ikke om det blir noen stor forskjell, men jeg forventer at jeg på den tid kan reise på honørbillett.
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Aner ikke om det blir noen stor forskjell, men jeg forventer at jeg på den tid kan reise på honørbillett.

Om hundre år vil vel de av forumets deltagere som ikke flyr for egen maskin, lempe kull. ;)



Vidar
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Om 100 år går vi inn i noe som ser ut som en TSA kroppscanner i Oslo og ut av den i Honolulu eller hvor det måtte være. Beam me up, Scotty!
Et problem med en slik teleporting er at man lager en kopi av det som transporteres og så ødelegger orginalen.

Ønsker du virkelig at det skal lage en kopi av deg i Honolulu, som også får all din hukommelse, mens du selv opplever at du oppløses og livet ditt stopper?
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Ser for meg at vi i tillegg til telepresence fortsatt må transportere kroppen verden rundt, men kanskje mere individuelt.
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

For å utnytte plassen i de store, flyvende rørene ennå bedre så blir alle passasjerer dopet ned og stablet som Tetris-brikker. Det er ikke umulig at Tetris-sangen spilles i bakgrunnen som boarding-musikk.
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Eg held meg rett og slett til å ynskje/spå to enkle ting: Sub-orbital flights på longhaul, slik at til dømes SYD - NYC vil ta kortare tur enn til syden... Og gjerne direkterute frå Noreg til hotellet på månen...
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Et problem med en slik teleporting er at man lager en kopi av det som transporteres og så ødelegger orginalen.

Ønsker du virkelig at det skal lage en kopi av deg i Honolulu, som også får all din hukommelse, mens du selv opplever at du oppløses og livet ditt stopper?

Og hvordan kan du vite hvordan det evt. vil fungere om 100 år?
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Får bare håpe for våre etterkommeres skyld at det ikke finnes wrap lengre da..
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Da har SAS nok en gang "relansert service"...
Spøk til side, leste litt om concorden her i går - fasinerende hvordan utviklingen var såpass langt tilbake i tid. Spørsmålet nå er hva er det vi ikke ser komme - som om noen år plutselig er "normalen"...
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Slenger ut en spådom om en alternativ fremdriftsmetode til erstatning for dagens turbinmotorer basert på petroleumsprodukter. Det vil tvinge seg frem på et tidspunkt siden lufttransport er en svært effektiv måte å forflytte mennesker på. Kjente globale oljereserver pr i dag varer ca 50-60 år, og om 100 år vil det overraske meg om det ikke begynner å bli nokså magert med olje&gass å finne.

Men til den tid er jeg nok mest opptatt med å spa kull...
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Den største endringen ser vi antakeligvis, som skrevet ovenfor, innenfor fremdrift av maskineriet. Vi får kanskje løsninger som baserer seg på fusjon og fisjons energi. Det kan også bli kamp om vannet i verden for å løse energibehovet. Jeg tror ikke fremtiden i fremdrift av luftfartøy ligger i elektrifisering. Pr. dag virker det litt "puslete".

Det foregår jo allerede i dag forsøk med miljødrivstoff. Men jeg tror ikke vi i en verden hvor befolkningen stadig øker og dermed behovet for mat vil bruke dyrkbare arealer til å "dyrke" drivstoff for forbrenningsmotorer. En sideefffekt av disse forbrenningsmotorene er også utslipp av drivhusgasser som bidrar til forverring av klimaet globalt, og et forverret klima kan minske de dyrkbare arealene. Selv om jeg er fornøyd med resultatet av den globale oppvarmingen, lokalt, i år. Klimaendringer vil bli en spore til å finne andre fremdriftsmetoder og forsøkene foregår allerede i dag.

Om interkontinentale reiser vil foregå i rommet er jeg ikke så sikker på. Det koster mye energi å bringe luftfartøy dit, selv om energien til fremdrift er liten når man først er kommet dit. Og behovet for energi og den mengden energi vi kan produsere vil bli en begrensing for de løsninger som blir valgt.




Vidar
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Spøk til side, leste litt om concorden her i går - fasinerende hvordan utviklingen var såpass langt tilbake i tid. Spørsmålet nå er hva er det vi ikke ser komme - som om noen år plutselig er "normalen"...
Det man ikke så med Concorde var at pris for nesten alle var langt viktigere enn fart. Og man laget en løsning for ingeniørene og ikke for brukerne.

Det er litt som da industrien skulle erstatte CD-en med bedre lydkvalitet med SACD eller DVD-Audio som ingeniørene likte, men det var mp3 med lavere kvalitet og bedre portabilitet som vant markedet.

For å se flyenes fremtid bør man se vel så mye på hva markedet trenger som hva som vil være teknisk mulig. De største markedene for langtransport vil da være områder som som vi oppfatter som relativt fattige idag, India og Kina. Om 100 år kan vi regne med at gjennomsnittsborgeren der er minst like rik som en gjennomsnittlig europeer idag og antagelig også like lysten på å reise. Det vil gi enorme mengder transport og kapasitet kan bli den største utfordringen i fremtiden.

Tenk for eksempel at det er 10 millioner kinesere som ønsker se Sognefjorden hver måned i høysesongen. Vi må tenke helt nytt for infrastrukturen for å kunne klare dette.
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Om 100 år går vi inn i noe som ser ut som en TSA kroppscanner i Oslo og ut av den i Honolulu eller hvor det måtte være. Beam me up, Scotty!

...mens etterkommerne fra dette forumets brukere dropper lunchen for mileage run?
 
Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Om 100 år er der ikke noget der hedder luftfart...Der hedder det rumfart....
CPH-LAX på max 2 timer...

Hilsen ole
 
Back
Top