787 Teknologi og Kvalitet

Et av de større "daglidagse" problemene er at om bakkestrømmen forsvinner, så kan det ta lang - meget lang - tid å starte opp alle systemer igjen.
 
"dagligdagse" problem er at bakkestrømmen forsvinner?? kan du utdype hvorfor det er et 787 problem?
 
Computeren tåler ikke å miste strøm og restartes uten at den genererer feilmeldinger. Disse kan ikke resettes uten å kjøre utallige tester først. Qatar airways flyr 787 på OSL og har hatt snag hver dag.
 
Heisan Terje!

"dagligdagse" problem er at bakkestrømmen forsvinner?? kan du utdype hvorfor det er et 787 problem?

Det stemmer det som Propell beskriver, men er blitt mye bedre etter Block Point 90 software var lastet opp. Flyet boer normalt ha 2 X 90KVA stinger koblet opp paa gate da det trenger mye stroem til de forskjellige systemene. Vi har sett at enkelte GPU'er ikke taaler den store in-rush current naar systemene kommer opp og detter av. Dette skaper problemer for enkelte computer funksjoner og du kan faa feilmeldinger naar de starter opp igjen, samme som skjer med PC'en din om du drar ut kontakten... ^_^ Dette er som regel ikke noe stort problem som The Ticketor nevner, en trent mekaniker kan ofte klarere disse feilene med et system test.

Litt interessant, skal du starte motoren fra ground power maa du ha 3 X 90KVA stingers koblet opp. Du bruker 180KVA bare paa motor start og den tredje 90KVA stingeren som kobles opp rett bak vingen holder systeme i live til motoren starter.

Dag
 
Bare for å kunne sammenligne, siden jeg er økonom, og ikke ingeniør eller elektrikker: i forhold til 787 sitt strømbehov som Dag her viser til: hvordan er dette i forhold til f.eks 737, 767 og 777?
 
Bare for å kunne sammenligne, siden jeg er økonom, og ikke ingeniør eller elektrikker: i forhold til 787 sitt strømbehov som Dag her viser til: hvordan er dette i forhold til f.eks 737, 767 og 777?

Sjuuukt høyt :)
 
Å, hehe!
Jeg har ikke sertifikat på 787, så skyt meg om jeg tar feil.

I 737NG sitter det en AC generator på hver motor, også kalt CSD(Constant speed drive), denne kan levere 45KvA. Man kan godt si at det er mye, men så kommer 787 med sin VFSG (Variable Speed Starter Generator) som leverer 250KvA! Men det skal jo tross alt en del effekt til når man erstatter en haug tidligere luftopererte systemer, over til elektrisk...
 
Last edited:
Å, hehe!
Jeg har ikke sertifikat på 787, så skyt meg om jeg tar feil.

I 737NG sitter det en AC generator på hver motor, også kalt CSD(Constant speed drive), denne kan levere 45KvA. Man kan godt si at det er mye, men så kommer 787 med sin VFSG (Variable Speed Starter Generator) som leverer 250KvA! Men det skal jo tross alt en del effekt til når man erstatter en haug tidligere luftopererte systemer, over til elektrisk...
Skal vi så pirke litt i en kollega...: ;)

I 737NG er det en AC generator på hver motor, kalt IDG (Integrated Drive Generator) som kan levere 90kVA hver. APU generator kan også levere 90kVA opp til 32000 ft, redusert til 66kVA i 41000 ft.

Kilde: B737-600/700/800/900 Maintenance Manual Part 1...

Forøvrig er det classic som har CSD + generator, eventuelt erstattet av VSCF (Variable Speed Constant Frquency) som på SK's classics.

På 787 har også motorene (samt APU) to hver av de nevnte VFSG og ytelsen blir jo deretter. Litt info her: http://787updates.newairplane.com/787-Electrical-Systems/787-Electrical-System#
 
Last edited:
Skal vi så pirke litt i en kollega...: ;)

I 737NG er det en AC generator på hver motor, kalt IDG (Integrated Drive Generator) som kan levere 90kVA hver. APU generator kan også levere 90kVA opp til 32000 ft, redusert til 66kVA i 41000 ft.

Kilde: B737-600/700/800/900 Maintenance Manual Part 1...

Forøvrig er det classic som har CSD + generator, eventuelt erstattet av VSCF (Variable Speed Constant Frquency) som på SK's classics.

På 787 har også motorene (samt APU) to hver av de nevnte VFSG og ytelsen blir jo deretter. Litt info her: http://787updates.newairplane.com/787-Electrical-Systems/787-Electrical-System#

Ehhh, flaut ja.. Her surret jeg mye med teksten før posting. Begynte å skrive forskjeller mellom CL og NG, men det gikk visst litt i ball :)
IDG jepp, og du som gammel BU mann(?) kjenner vel godt til VSCF, "kjempefine" greier...

Men takk for korrigering. Vi driver da ikke vranglære på dette forumet...
 
Det bør kanskje poengteres for økonomen, før kalkulatoren går varm, at strømmen genereres internt og ikke kjøpes fra lokale vassdrag .. ? ;)
 
Vi kan jo alle blingse litt.. :)

..og du som gammel BU mann(?) kjenner vel godt til VSCF, "kjempefine" greier...
Jo takk. VSCF, ofte omtalt som "Variable Speed Constant Fault"..:rolleyes:
Elektrogutta på Sola begynte å få dreis på dem etter hvert, men da skulle jo alt legges ned.... De hadde jo alt for de aller fleste europeiske operatører (BA, LH etc..) og var Sundstrands europeiske verksted for VSCF. Masse godt arbeid og gode inntekter.
 
Det bør kanskje poengteres for økonomen, før kalkulatoren går varm, at strømmen genereres internt og ikke kjøpes fra lokale vassdrag .. ? ;)

Nja, jeg tenkte litt i forhold til hva som er koblet til av stikkontakter når flyet står på bakken, som vel Dag snakker om?

Ellers er vel ikke jetturbiner den mest ideelle for ren strømproduksjon ;)
 
De kobles til bakkestrøm, enten via aggregat eller flyplassanlegg. Men jeg har aldri sett at noen har målt aktuelt strømforbruk. Kanskje på tide å begynne? ;)
 
Back
Top