"You deserve to be slapped!" - Hawaii 2013

BSSW

Browncoat
Da er det endelig tid for ny TR fra meg, og denne gangen så har jeg vært nesten på andre siden av kloden. I tillegg så har man reist mesteparten av turen i Executive First :8:

Det hele begynte med at jeg ble tipset om at det var billige billetter i C-klasse til HNL fra BRU. I tillegg så trengte jeg å fornye sølvkortet mitt hos LH.
Når man først er inne på det med kort så kan man nevne at man ble tipset om at man ville få *G med denne bookingen hvis jeg ville. Men da jeg nevnte begrunnelsen til ikke å gjøre det, på Skype, så "merket" jeg at det ble himlet med øynene helt hit :p
Heldigvis så er det andre som skjønner mitt valg, så jeg er ikke for rar :p

Men over til turen, bestilte først BRU-HNL, før man over noe tid booket hoteller og tilslutningsbilletter. Hotellene var alle innen Starwood-gruppen, siden det er det eneste gruppen, i det store utlandet, hvor man har kort man bruker.

SVG-FRA-BRU_zps2288f5c4.gif

LH879 SVG-FRA
06:40-08:30 - 16/8-13
B735 – D-ABIB
Sete 12A/11A

OLCI foretatt kvelden før, men fikk ikke lov til å velge nødutgang, så man endte opp med 12A.

Stod opp alt for tidlig og fikk gjort seg klar. Taxien dukket opp ca 05:15, og fraktet meg til flyplassen. Vurderte om jeg skulle sende kofferten, men fikk visst ikke lov til det på automaten. Gadd ikke styre med å kontakte betjening for å få det til, så da ble koffert og fotobag med inn i kabinen. Fikk ikke lov til å endre sete på FRA-BRU heller :8:

Så var det å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen, det gikk ganske greit, men jeg måtte dra frem laderen til laptopen sammen med laptopen. Har ikke opplevd det på SVG før.
Vel gjennom sikkerhetskontrollen, og fått kommet seg gjennom "kjøpesenteret" så var det å bytte en kontaktlinse som hadde plaget meg en stund. Noe må ha vært galt med den, for jeg har ikke merket noe plager med den nye linsen etterpå.
Kom på at jeg ville trenge noe valuta i og med at NOK ikke funker så godt i utlandet. Fant en minibank med valuta borte ved gate 11, som spyttet ut både Euro og USD til meg, men den siste valutaen jeg trengte hadde den ikke.

Boarding begynte ca kl 06 så da var det bare å komme seg inn og finne setet sitt. Da boarding var ferdig så var radene 10 og 11 ledige, og da ingen av de 2 naboene mine antydet å flytte på seg så gjorde man det heller selv. Så da endte man opp med god plass på 11A.

IMG_2421_zpsf3edd6b7.jpg

Man flyttet fra dette til...
IMG_2423_zps2b6c7fb8.jpg

... dette :colgate:
Da all setebytting var gjennomført så var vi 5 stk på de 2 radene.

Flighten var en ganske standard LH-flight, eneste som jeg ikke likte var at de kun hadde sjokoladecroissant å spise på. Kan ikke se for meg at det er så vanskelig å finne noe bedre, og like billig, å servere i stedet.

IMG_2424_zps8306692f.jpg

I tillegg til sjokoladecroissanten så fikk jeg OJ og tomatjuice.

Landet på den nye rullebanen på FRA (Polderbaan 2.0) hvor vi da brukte over 15 min på å nå parkeringsplassen vår. Hvor onkel stod og ventet på noen, antageligvis de som preboardet og havnet på bakerst rad, sete D, E og F på SVG. Da alle var om bord i bussen så begynte vi på den lange turen fra øst av T2E og inn til T1B. Totalt så brukte vi over 40 min fra vi landet til vi var inne i T1B :drunk:
Hadde heldigvis god tid, så jeg slapp å springe for rekke neste flight.
Tok turen bort til T1A og fant veien inn i biz-kantina der. Der har de gratis internett, så da satte man seg til med det. Fant frem til en viss fnat sin blogg hvor han ba meg om ikke å spise opp all isen på øya jeg skulle til. Det kunne jeg dessverre ikke love ham.
Da Fnate hadde lest det så antar jeg at han fikk fatt på pappas mobil og ringte til LH for å be dem om å servere is i kantina jeg satt i. For å få meg til å bli lei is innen jeg kom frem. Det dukket i hvert fall opp en dame som delte ut is til de som ville ha.

IMG_2434_zps4c769518.jpg

Denne fikk jeg da.

Ellers så brukte man tiden på å surfe, slappe av og kikke ut av vinduet.

IMG_2433_zps8dedffc8.jpg

Slik ser det ut i fra kantina.

Mens man satt der så fikk jeg sms om at det hadde vært gatebytte på min flight videre, men ikke bare en slik sms. I mellom kl 11:11 og 11:34 så datt det inn hele 13 slike smser, med en etterslenger kl 16:24. Antar at LH ville være sikker på at jeg fikk med meg gatebyttet :p

LH1012 FRA-BRU
13:10-14:05 - 16/8-13
B735 – D-ABIS
Sete 6A

Fant frem til gate og satte meg ned for å vente. Boarding ble litt forsinket pga cleaning, men jeg hadde det ikke travlet, så ikke nødvendig å stresse.
Fant frem til sete mitt, 6A, som har denne utsikten...

IMG_2439_zps759664af.jpg

... :(

Ellers ikke noe å melde fra flighten.

Ved ankomst BRU så ble man møtt av denne gutten...

IMG_2441_zps51c2d42e.jpg

Etter litt frem og tilbake, pluss en tur i informasjonen, så fant man veien til hotellet rett over gata for terminalen. Det lå akkurat der den skulle :p
Fikk etter hvert utdelt romnr 3026 med utsikt rett utover øverste nivå på ett av parkeringshusene på siden av hotellet. Hotellet er, for de som ikke vet det, Sheraton Brussels Airport Hotel.

IMG_2445_zpsabaaf3d7.jpg

Slik ser rommet ut.
Ikke noe kinky bilde denne gangen :p

Fant ut at man kan prøve spottermulighetene fra toppen av nevnt parkeringshus, men det var ikke så mye som skjedde på den siden av flyplassen. Tok i stedet turen over i et parkeringshus på andre siden av hotellet, hvor det skjedde mye mer. Det var derifra at alle fly tok av og landet.

DSC_4372_zpsb0c52c9f.jpg

Denne fyren stod og holdt på med ett eller annet.

DSC_4401-red_zps8b588208.jpg

Fikk også med meg min første A320 fra SK

Etter å ha stått der en stund så kjente man at man ble sulten. Så da var det å komme seg inn til byen, som man da hadde planlagt, og finne HRC. Google Maps foreslo en rute som bestod av buss og metro, pluss litt vandring innimellom, som skulle ta ca en time :drunk:
I stedet så ble det tog til Brussels Centraal og å gå resten. Mye enklere og mye raskere :p

På HRC så fikk man det siste bordet som var rett overfor baren. Meny utdelt og rett bestemt. Fikk vente litt på denne, men akkurat da jeg hadde tenkt å spørre om hvor den ble av, så dukket den opp. Smakte helt ok, og ble nesten mett av den. Etterpå så ble det dessert :p
Da alt var fortært og regningen betalt, så fant man frem til det lille hjørnet hvor de selger HRC-t-skjorter og andre HRC-varer. Valgte en t-skjorte og ble noen euro fattigere.

Så var det å komme seg tilbake til hotellet. På veien tilbake så traff man på en slekting av Fnate

IMG_2456_zpsba8d4a86.jpg

Tror det nå er en fnat som maser på pappa om å reise til BRU for å hilse på en slektning :p

Etter hvert havnet man på hotellrommet og man fikk kommet seg i seng mens man gledet seg til neste dag hvor man skal sitte blant de vaskede.

En sjokkofant... Den tør jeg knapt vise han. Gleder meg til fortsettelsen.

Det hele begynte med at jeg ble tipset om at det var billige billetter i C-klasse til HNL fra BRU. I tillegg så trengte jeg å fornye sølvkortet mitt hos LH.
Når man først er inne på det med kort så kan man nevne at man ble tipset om at man ville få *G med denne bookingen hvis jeg ville. Men da jeg nevnte begrunnelsen til ikke å gjøre det, på Skype, så "merket" jeg at det ble himlet med øynene helt hit :p

Altså: *G for 20K miles hos Aegean, eller *S for 35K miles hos Lufthansa... Du lever opp til tittelen på TR'en, hvertfall ^_^

Venter på mer :)

Og når kan man forvente neste del av denne TR'en Olav? Regner med at vi må vente til du er ferdig med hangoveren din etter i går? :-D

BRU-YUL_zpse97c583e.gif

Dagen etter ble det å komme seg ut av senga tidsnok til å vaske liket, pakke og sjekke ut for at man skulle få litt kantinetid før avgang.

AC833 BRU-YUL
10:50-12:30 - 17/8-13
B763 – C-FCAB
Sete 8A

Ved innsjekk så ble det gjennomført en liten samtale med en representant for AC. Som f.eks hvor lenge jeg skulle være på HNL, om ESTA var ok, hvorfor jeg reiste via BRU, osv. Hun reagerte litt på lengden på oppholdet på Hawaii, men det hjalp å si at man er flyentusiast (altså flygal :p). Selv om det var over 24 timer til neste flight så fikk jeg også ut BP for den neste flighten.

Gjennom sikkerhetskontrollen, ved hjelp av fast-track, og videre til SN sin kantine hvor man satt og ventet en liten stund før det var på tide å gå til gate. En enhet fludium inntatt, og litt glaning på internett ble gjort mens man ventet.

Da klokken nærmet seg boarding så tok man å kom seg av gårde til gate, hvor man ble stående å vente i noen minutter før boarding begynte. Ved gate så møtte man på igjen ACs rep fra innsjekk, fra hvem jeg ble ønsket god tur videre.

Om bord i flyet fikk man funnet frem til setet man skulle sitte i de neste timene, helt bakerst i C-kabinen. Pute og teppe, som lå i setet fant fort veien opp i en av overhead bin’ene sammen med koffert og bag.
Siden det ikke er noe 2L dør å bruke på AC sine B763 så måtte alle inn gjennom 1L, så da ble det litt trafikk forbi meg frem til boarding complete.
Fikk utdelt meny og et glass med drikke før push-back, valgte da selvsagt et glass med OJ. Til lunsj/middag så landet valget på kyllingen.

Etter hvert så ble det push-back og take-off. Det var en merkelig følelse å sitte på skrått i forhold til fartsretningen ved take-off. Men det verste med å sitte på skrått var at man måtte snu seg ca 120 grader for å kikke ut :(
Det tok lang tid før skiltet med fest setebeltet ble slått av, begynte nesten å lure på om vi skulle opp på cruise først :p

Etter en stund så begynte de å dele ut varme kluter, før dette dukket opp på bordet foran meg

IMG_2466_zps50583bf0.jpg

Etter en stund så fortsatte det med

IMG_2468_zps7eb4917b.jpg

IMG_2469_zps672c3137.jpg

IMG_2470_zps953ccfbd.jpg

Og tilslutt dette.

Det var en god kyllingrett og dessert, forretten falt ikke helt i smak. Desserten var god den, som er deler av poenget.
Mens alt dette pågikk så underholdt man seg med en film.

I løpet av turen så havnet vi i noe turbulens i ny og ne, så skiltet med fest setebeltet ble slått på og av en del ganger. Men det er alltid kjekt med litt variasjon innimellom all den monotone flygningen.
Fant frem til en av radiokanalene som AC har sampler av, og satt og skrev litt notater til TRen.
Etter det så satt man og så på noen tv-episoder og en film frem til landing.

Før landing så fikk man servert en pre-arrival snack...

IMG_2471_zps7d2dd1c6.jpg

Som man begynte på før man kom på å ta bilde av.

Landet ca på tid og parkerte ved gate. Eneste “problemet” var at det var “feil” gate, så da måtte man ut helt bakerst. Der ble det brukt kjøretøy som kjørte opp til flyet, løftet seg opp til døren, og alle gikk om bord i disse “bussene” for å bli fraktet inn til riktig del av terminalen. Disse lignet veldig på de som de har på IAD.

Kom seg til passkontrollen hvor man ble stående i en halvtimes tid før man kom seg videre til tollen. Ble ikke stoppet for sekundær kontroll denne gangen, som har skjedd mer enn en gang før.

Etter å ha kommet seg ut så var det å finne en maskin man kunne mate med plastikk for å få ut litt verdifull bomull.

Så ble det å ta shuttlebuss til et loft i nærheten hvor man skulle tilbringe natten.

Etter å ha lagt fra seg koffert og bag på loftet så var det å finne veien inn til byen for å finne en bestemt restaurant.
Det ble 747 inn til byen hvor jeg hoppet av på stopp 10, hvor jeg så hoppet på metroen til Mont-Royal. Fra metrostasjonen i Mont-Royal så gikk jeg bort til La Banquise hvor jeg da skulle spise poutine igjen.

Der fikk man bord med en gang og fikk utdelt meny. Valgte en La T-Rex poutine og en stk brus. Litt venting ble det, men etter hvert dukket denne...

DSC_0087_zps6e62c437.jpg

... dukket opp på bordet.
Var fullt av folk rundt meg, så jeg tok bare kjapt bildet med mobilen uten å sjekke om det ble bra :drunk:

Den var meget god, og forsvant ned i det sorte hullet sammen med drikken.

Etter å ha nytt maten så begynte man på returen til loftet, hvor man tok samme rute tilbake.
Vel tilbake på loftet så var det å ta en tur på nettet, før jeg ble trøtt og la meg.

En sjokkofant... Den tør jeg knapt vise han. Gleder meg til fortsettelsen.
Antar at du og fnaten venter spent på et bilde fra Sponnolulu :p
Altså: *G for 20K miles hos Aegean, eller *S for 35K miles hos Lufthansa... Du lever opp til tittelen på TR'en, hvertfall ^_^

Venter på mer :)
Hehe
Den diskusjonen har vi jo hatt før :p
Og når kan man forvente neste del av denne TR'en Olav? Regner med at vi må vente til du er ferdig med hangoveren din etter i går? :-D
TRen vil nok dessverre komme litt i rykk og napp :drunk: Alt etter hvor god tid jeg får.
Hva er så hemmeligheten bak FTL status? Bor du i SVG får du vel den gratis uansett?
Det er mulig å få FTL-status hvis man jobber i et selskap innen oljå.
Med FTL-status så får man tilgang til LH sine lounger, pluss enkelte andre, når man reiser med Star Alliance.

Hehe
Den diskusjonen har vi jo hatt før :p

Når begrunnelsen er at "det føles ikke riktig å melde seg inn" i bonusprogrammet til et selskap fordi de ikke flyr til din lokale flyplass... Nå er ikke jeg av typen som klapper til folk i trynet uansett, men...

Det er mulig å få FTL-status hvis man jobber i et selskap innen oljå.
Med FTL-status så får man tilgang til LH sine lounger, pluss enkelte andre, når man reiser med Star Alliance.

Og hadde du giddet å joine Aegean så hadde diu nå hatt tilgang til enda flere lounger - og ofte de som er hakket bedre enn de du har tilgang til som FTL ;)

Når begrunnelsen er at "det føles ikke riktig å melde seg inn" i bonusprogrammet til et selskap fordi de ikke flyr til din lokale flyplass... Nå er ikke jeg av typen som klapper til folk i trynet uansett, men...
Dette blir et generelt svar, og ikke bare et svar til Martin.

Min mening er at man bør gjøre seg fortjent til de godene man får gjennom et lojalitetsprogram.

Ut ifra SVG flyr Sas, Lufthansa, KLM og BA, som har egne lojalitetsprogram, som er de realistiske å velge fra.
2 stk i *A, ett i ST og ett i OW, antallet huber for videre reiser dette gir er:
*A: 4 (OSL, CPH, FRA og LHR)
ST: 1 (AMS)
OW: 1 (LHR)

Så herifra så er det flest muligheter med *A. Så da er det logisk å gå for enten EB eller M&M. Så sant man ikke flyr så mye at flere program er fordelaktig.

Jeg flyr mest med SK og LH, derfor valgte jeg ett av dem da jeg valgte hvilket program jeg ville følge.

Aegean flyr ikke til Norge, og da heller ikke til SVG. Jeg synes at det ikke er vits i å melde seg inn i et selskaps lojalitetsprogram, når det er et selskap man ikke kommer til å fly med.

Skulle ting endre seg i fremtiden, så får man heller se om det er fordelaktig å bytte program. Ellers så blir jeg der jeg er ;)

Igjen får vi disse rapportene med oppdatering litt etter litt. Utrolig synd.

Helt seriøst, når personer på dette forumet bruker mye tid til å ta bilder, notere og senere sette dette sammen til en reiseskildring vi alle kan hygge oss med etterpå så blir det rett og slett for dumt å kalle det "utrolig synd". Alle som skriver tripreports gjør dette helt av fri vilje, og mange bruker mye tid på å sette de sammen, så er rett og slett ufint å komme med en slik kommentar.

Ellers veldig flott TR så langt, gleder meg til å se resten. :):)

Helt seriøst, når personer på dette forumet bruker mye tid til å ta bilder, notere og senere sette dette sammen til en reiseskildring vi alle kan hygge oss med etterpå så blir det rett og slett for dumt å kalle det "utrolig synd". Alle som skriver tripreports gjør dette helt av fri vilje, og mange bruker mye tid på å sette de sammen, så er rett og slett ufint å komme med en slik kommentar.

Ellers veldig flott TR så langt, gleder meg til å se resten. :):)

Tiltredes! Gleder meg til å se resten!

<mod>
Som en del av servicen på forumet her øsnker moderatorteamet å orientere brukerne om to funksjoner som ikke bare tilgjengelig, men sterkt anbefalt:

- For de som føler for å lette på humøret: gå ut døren, fortsett rundt kvartalet to runder, skulle du passere start får du likevel ikke 2.000 kroner.

- For de som forsøker å alarmere omverden om surstoffmangel øsnekr vi at dere trykker på report-knappen, så vil en moderator hjemsøke tråden og rydde bort gruff og heffalumper.

Nå tilbake til vår vanlige sending... en trip report med gull, grønne skoger, glitter og stas og litt hverdagshygge for alle i familien.

For M,
-A
</mod>

Til info så har det vært snakket om å fjerne postene 13-17, men jeg ønsker å ha dem der for å vise hvor "takknemlige" noen kan være.

Det er slike ting som kan gjøre at folk velger å ikke lage TRer i det hele.

Takk so far for topp rapport... Ingen hast med resten... På vei til, spes Kailua, hvor Barack og jeg alltid feirer jul :colgate:. Også senere i år... Stå på, venter spent på ferske tips..;)

Back