Beograd i september/oktober

Glenn

ScanFlyer Gold
Tenker på en tur til Beograd i september eller oktober.
Noen som har vært der som kan anbefale steder å bo?
Maks ~800 kr/natta, og bør være sentralt.

Ellers er tips til steder å spise, ting man bør få med seg av interesse. :-)

Jeg vill anbefale deg deg og ikke bo i kjernen av sentrum da trafikken er stor og ALLE tuter nonstopp... Ellers er continetal hotel Beograd bra men gammelt. Mulig de har pusset det opp siden sist jeg var der for noen år tilbake. De har en SYYYKT stor mcdonalds i sentrum. for å nevne noe ;)

Jeg bor for tida i Beograd, og det er definitivt en by verdt turen! Først og fremst er det rett og slett en trivelig by med veldig få turister på høsten, og prisnivået er ganske hyggelig ifht. resten av Europa hså lenge du ikke forventer luksus. Mtp. overnatting kan det lønne seg å leie leiligheter hvis du tenker å bli lengre enn 2-3 dager, da hotellprisene generelt er for høye i forhold til standarden. Du finner moderne leiligheter etter Norsk standard til rundt 50-60 euro dagen tops, mens 4-stjerners hoteller som f. eks Zira og Slavija Lux i sentrum ligger i underkant av 100e for natta.

Når det gjelder mat er det en ting du bare MÅ få med deg; Rostilj, tradisjonell Serbisk grillmat, er helt fantastisk og du finner slike gatekjøkken over hele byen- så lenge det er lang kø utenfor vet du at de er gode..BG er en kafeby, så du finner kafeer på hvert hjørne, og det samme gjelder restauranter. Av severdigheter er en gåtur langs Kalemegdan og Knez Mihailova, hovedgågata, magisk- særlig på kveldstid- og ellers har du jo Skupstina, parlamentsbygningen, Beogradjanka, et av de høyeste byggene i byen, og Terazije-teateret(hvor jeg tror de i September fortsatt kjører Zona Zamfirova, en av de beste musicalene jeg noen gang har sett). Sikkert mye jeg glemmer i farta her, men hvis du vil se det ekte Serbia for hvermannen kan en tur over elva med trikken til Novi Beograd og blokkene der som ble bygd under kommunisttida være verdt å se. I samme bydel ligger også Usce og Delta city, to av de største kjøpesentrene i regionen, med priser som er halvparten av hva de er i Norge for f eks. Converse-sko og Levi's-jeans. Ellers er nattlivet i Beograd tja, vilt, og hvis du er en partyløve er klubbene som ligger ved Sava-elven definitivt verdt å få med seg.

Hope this helps! :)

Spørsmål: på noen søkemotorer får jeg opp SK til ARN/CPH og så videre med Air Serbia til BEG. Er det en interline avtale mellom disse? Jeg finner ingen info nemlig og lurer på om de snakker sammen [emoji4]

Takker for tips av bergejm! Tar gjerne i mot andre overnattingstips [emoji2]

Spørsmål: på noen søkemotorer får jeg opp SK til ARN/CPH og så videre med Air Serbia til BEG. Er det en interline avtale mellom disse? Jeg finner ingen info nemlig og lurer på om de snakker sammen [emoji4]

Takker for tips av bergejm! Tar gjerne i mot andre overnattingstips [emoji2]

Har flydd BEG - OSL via både CPH og ARN hvor første leg var med Air Serbia, fikk billett utstedt helt frem til OSL, i tillegg ble bagasjen sendt hele vegen.

Ellers kan jeg anbefale Skadarlija (bohemstrøket) med tradisjonell serbisk mat og livemusikk til de sene nattetimer. En tur til Nikola Tesla-museet er også verdt å få med seg, i tillegg til "Kuca Cveca" (House of flowers) hvor tidligere president Tito ligger begravd. Beograd har et helt ok kollektivtilbud med både buss og trikk, men det er enklest å komme seg rundt med taxi da prisene ligger langt under det vi er vant med i Norge.

Det er et flust av hoteller å velge mellom, i den litt høyere prisklassen kan jeg anbefale Falksteiner Hotel og Metropol Palace ellers er Slavija Lux, Hotel Nevski og Belgrade Art Hotel gode alternativer som ikke koster skjorta.

Last edited:
Back