AAdvantage - opptjening, bonusuttak, regler m.v.

Peppep

ScanFlyer Gold
Nå når mergeren mellom US Airways og American Airlines nærmer seg, har det blitt veldig mange spørsmål og diskusjon rundt dette i USDM-tråden. Å diskutere selve mergeren (overgangsregler, endring av turer etter mergeren som var bestilt tidligere o.l.) er for så vidt greit å ta i den tråden, men det har også blitt en del detaljdiskusjoner om selve AAdvantage-programmet, uttakstabeller, routingregler, fordeler/ulemper med videre. Dette blir jo helt off topic i USDM-tråden, og her kommer denne tråden inn i bildet. ;)

AA kjører også kampanjer for kjøp av miles, har sett opp til 30% bonus. Dette er likevel ikke så mye dårligere enn 100%-kampanjene til USDM som det høres ut som, fordi prisen for AA-miles i utgangspunktet er lavere. Effektiv pris for 65 000 AA-miles til tilbudspris (50+15) blir 1513 USD, eller 23,28 USD pr 1000 miles. Til sammenligning koster USDM-miles 18,81 USD pr 1000 når det er tilbud. Forskjellen er dermed på rundt 24 %, ikke 54 % som det kan virke som ved første øyekast.

Jeg kjenner ikke programmet godt nok til å lage noen guide/FAQ, men legger ved noen linker til relevante ressurser:

Uttakstabell hos partnere (legg merke til at det er énveispriser, stopover er kun tillatt til/fra USA): http://www.aa.com/i18n/disclaimers/aadvantageAllPartnerChart.jsp

Oneworld Explorer Award-tabell (avstandsbasert i stedet for énveis, med mer fleksible regler): http://www.aa.com/i18n/disclaimers/oneworld_awards.jsp

Ressurstråd på Flyertalk: http://www.flyertalk.com/forum/amer...rmation-about-aa-partner-oneworld-awards.html

FlyerGuide Wiki: http://www.flyerguide.com/wiki/index.php/AAdvantage_Program_Basics_(AA)

Gi meg gjerne tilbakemeldinger i tråden eller send PM hvis jeg bør legge til noe her i førsteinnlegget.

Last edited:
Fra USDM-tråden:
140K kjøpte poeng er jo fortsatt billig for et F-run.

Det som bekymrer meg, og som jeg ser har blitt tatt opp på andre forum, er betydelig redusert award tilgjengelighet i OW i forhold til *A. Noen synspunkter?
Mitt inntrykk er at det er litt både og. Mens Star Alliance stort sett har spredt tilgjengelighet her og der utover hele året (utenom f.eks. TG), er det med OW relativt enkelt hvis man har mulighet til å enten booke med en gang setene slippes (330 dager før?), eller hvis man er fleksibel og kan bestille en uke eller to i forveien. Har brukt litt tid i AwardNexus i dag, og det siste ser i hvert fall ut til å stemme. Finner f.eks. plenty av CX-tilgjengelighet fra Europa til HKG.

cx-awards.png

cx-awards2.png

Last edited:
AA Explorer Award kan potensielt være veldig gunstig, og de fleste av de restriktive reglene for vanlig bonusuttak enveis gjelder ikke her.

Fordeler:
- Tillater ubegrenset med stopovers (men totalt 16 segmenter)
- Krever ikke "published fare", det er uproblematisk å starte fra Norge
- Det er gratis å endre datoer/flighter, også etter avreise! (Men ikke rute, se under.)
- Nesten ingen begrensninger mht. "backtracking", man kan reise fritt på kryss og tvers, frem og tilbake - med noen få unntak

Ulemper:
- man kan ikke endre rute/selskap etter billetten er utstedt, kun datoer/flightnummer på samme selskap.
- kun én open jaw. Hvis man avslutter i en annen by enn utgangspunktet er det den ene, tillate open jaw-en.
- man kan maks være innom samme by tre ganger (to connections + én stopover) - dette er såpass fleksibelt at jeg nesten ikke tar det med som en "ulempe" :p

For eksempel skal denne ruten være uproblematisk, og koster 130 000 miles i C (+50 000 for F), med BA, CX, MH og JL: BGO-LHR-HKG-SIN-KUL-BKK-HKG-TPE-HKG-TYO-LHR-BGO. Og man kan stoppe så ofte eller sjeldent man vil, utvide eller korte ned turen underveis. Tror jeg skal kunne like meg hos AA. :cool:

Se denne oversiktlige guiden til Explorer Awards: http://hackmytrip.com/2013/01/aa-explorer-award/

Sone 9 er også spennende, inntil 50 000 miles i C koster bare 220 000 miles. Rasket sammen en rute, som er marginalt for lang (ett segment og 21 miles for mye), for å illustrere hvor bra det er: BGO-HEL-HKG-HND-SIN-SYD-JNB-CPT-LHR-NYC-YYZ-NYC-SFO-LAX-HNL-HKG-LHR-BGO. Dvs en tur til Asia, Australia og Afrika - og så hjem igjen (billetter LHR-BGO-LHR kjøpes utenom). Etter en pause på X uker/måneder fortsetter man med en RTW via USA og Asia igjen på samme billett!

Se mer her: http://ordtoanywhere.com/2013/01/14/maximize-your-miles-the-aa-oneworld-award/

Men fortsatt mye morsomt som ble tillatt med US Air da, men vi får se. OW er slettes ingen dårlig allianse. Selv brant jeg 100k poeng i *A. US Airs regler var jo helt sykt liberale og var man heldig med agentrulletten kunne man få rare rutinger (og i utgangspunktet ikke tillate rutinger også).

Men fortsatt mye morsomt som ble tillatt med US Air da, men vi får se. OW er slettes ingen dårlig allianse. Selv brant jeg 100k poeng i *A. US Airs regler var jo helt sykt liberale og var man heldig med agentrulletten kunne man få rare rutinger (og i utgangspunktet ikke tillate rutinger også).
For all del, men:

1) det kunne ta en del forsøk, og gikk ikke alltid som man ønsket.
2) USDM tillater bare to stopp, der det ene (egentlig) må være en *A-hub. AA tillater 15. Slik at de kreative rutene med USDM gir "bare" mer fleksibilitet til valg av selskap for oss flynerder, mens AA gir både det og mulighet for mer spennende reiseruter.
3) AA har mulighet for énveisbilletter til halv pris. Disse tillater MPM+25%, samme miles-grense som US bruker - men er begrenset av "published fare"-regelen.

Og en bonus - alle OW-selskapene er reelt mulig å få tak i. ;)

AA Explorer Award kan potensielt være veldig gunstig, og de fleste av de restriktive reglene for vanlig bonusuttak enveis gjelder ikke her.

Vekslet inn 700 000 Club Carlson poeng når US hadde bonus nettopp med tanke på denne. Flere muligheter for to ferier i et, 130 000 for to IC t/r i business, trenger sannsynligvis en posisjoneringsflight intra Europa, men allikevel en god deal.

Ett litt annet perspektiv her...

Uansett hvordan du vrir og vender paa det, vil det ikke loenne seg aa kjoepe poeng hos AA for aa benytte disse til aa brenne som US Air i premium cabin. Det aa paastaa at "det er ikke saa ille er F E I L. Kombinasjonen mellom dyrere kjoepspris og mye hoeyere pris for aa brenne, spesielt til Asia gjoer at ingen som tilhoerer ett forum som dette kjoeper poeng hos AAdvantage

Forskjellen mellom aa kjoepe poeng og faktisk flat out kjoepe business er forsvinnende lite.

Naar det gjelder det aa melde seg inn og benytte Aadvantage som bonusprogram for OW er det heller ikke noe jeg vil anbefale for folk bosatt i Norge. Den stoerste fordelen programmet gir er oppgraderinger innenriks USA. Dersom du ikke er EP (som krever 100K EQM per aar) har du ingen internasjonale oppgraderingsmuligheter som er verdt pengene. Det er uansett ikke verdt pengene fordi oppgraderinger internasjonalt per i dag kun kan benyttes paa AA metal, og AA flyr som kjent kun til USA fra Europa

BA er ett mye bedre program for folk bosatt i Skandinavia paa alle mulige plan.

Saa denne traaden er kun verdt det for aa brenne konverterte poeng, intet annet.

Fra USDM-tråden:

Mitt inntrykk er at det er litt både og. Mens Star Alliance stort sett har spredt tilgjengelighet her og der utover hele året (utenom f.eks. TG), er det med OW relativt enkelt hvis man har mulighet til å enten booke med en gang setene slippes (330 dager før?), eller hvis man er fleksibel og kan bestille en uke eller to i forveien. Har brukt litt tid i AwardNexus i dag, og det siste ser i hvert fall ut til å stemme. Finner f.eks. plenty av CX-tilgjengelighet fra Europa til HKG.

cx-awards.png

cx-awards2.png

140K poeng vil koste deg 4000USD. For en slik sum kan du kjoepe business og oppgradere til First hos en rekke selskaper. Fordelen er da selvsagt at du vil opptjene en haug med poeng, samt vil kvalifisere til status som er viktig aa ha paa de "normale" flightene man vanligvis har i loepet av ett aar.

Naar det gjelder tilgjengelighet, har Cathay brukbar tilgjengelighet deler av aaret. Det samme gjelder JAL. BA er veldig variabelt, de har ihvertfall satt paa bremsen over atlanteren og tilgjengeligheten aapnes ofte dagen foer avgang. Qantas er toeft over stillehavet, men er ikke umulig. Har selv ett par avganger booket paa poeng senere i aar (C)

Bakdelen er at man ikke har type Asiana eller Thai i OW som alltid er tilgjengelig, saa man maa planlegge litt bedre

Uansett hvordan du vrir og vender paa det, vil det ikke loenne seg aa kjoepe poeng hos AA for aa benytte disse til aa brenne som US Air i premium cabin. Det aa paastaa at "det er ikke saa ille er F E I L. Kombinasjonen mellom dyrere kjoepspris og mye hoeyere pris for aa brenne, spesielt til Asia gjoer at ingen som tilhoerer ett forum som dette kjoeper poeng hos AAdvantage
Jeg skrev "Dette er likevel ikke så mye dårligere enn 100%-kampanjene til USDM som det høres ut som, fordi prisen for AA-miles i utgangspunktet er lavere.". Hvorvidt det fortsatt er en deal man synes er bra nok totalt sett får være opp til den enkelte å vurdere, men det er ganske vesentlig at man ikke bare sammenligner "30% bonus" mot "70% bonus".

Kanskje det kan være aktuelt for å kjøpe det man evt. mangler etter konvertering fra US-miles. Opptjening av RDM går også ganske kjapt med 100% bonus, selv i økonomi, hvis man er PLT/EXP. For eksempel vil det koste meg ca 7500,- å kjøpe det jeg mangler for en enveis til Asia i F i høst. For f.eks. FRA-HKG-SIN i F (er usikker på om det vil være tillatt å legge til SIN-KUL med MH på samme booking) virker det som en grei deal som jeg vurderer. Er den utrolig fantastisk og one-of-a-kind? Nei, men det er veldig mye billigere enn å kjøpe F.

Det er uansett ikke verdt pengene fordi oppgraderinger internasjonalt per i dag kun kan benyttes paa AA metal, og AA flyr som kjent kun til USA fra Europa
Hvorfor er det ikke verdt det nettopp mellom USA og Europa da? Selv om det selvfølgelig hadde vært bedre om man også kunne oppgradere hos partnere (annet enn de dyreste bookingklassene).

BA er ett mye bedre program for folk bosatt i Skandinavia paa alle mulige plan.
Den eneste opplagte fordelen jeg ser med BA, er muligheten for billige oppgraderinger fra WTP til CW. Hva annet er mye bedre? Bruk av poeng ser mye dyrere ut, både selve Avios-prisen og skatter/avgifter, med unntak av på shorthaul.

140K poeng vil koste deg 4000USD. For en slik sum kan du kjoepe business og oppgradere til First hos en rekke selskaper. Fordelen er da selvsagt at du vil opptjene en haug med poeng, samt vil kvalifisere til status som er viktig aa ha paa de "normale" flightene man vanligvis har i loepet av ett aar.
4000?? Har du en ekstra dårlig pris? ;) 23,28 USD pr 1000 miles gir totalt 3259 USD for 140 000. At man ikke tjener opp poeng er (som alltid) relevant ved uttak.

Qantas er toeft over stillehavet, men er ikke umulig. Har selv ett par avganger booket paa poeng senere i aar (C)
Ja, men akkurat dette er enklere for oss europeere som reiser via Asia, i stedet for USA-Australia. På testsøkene mine har i hvert fall QF vært tilgjengelig fra Asia til Australia, både i C og F.

Jeg skrev "Dette er likevel ikke så mye dårligere enn 100%-kampanjene til USDM som det høres ut som, fordi prisen for AA-miles i utgangspunktet er lavere.". Hvorvidt det fortsatt er en deal man synes er bra nok totalt sett får være opp til den enkelte å vurdere, men det er ganske vesentlig at man ikke bare sammenligner "30% bonus" mot "70% bonus".

Men det koster jo 40% mer aa ta ut bonusbilletter i F til Asia. Litt viktig aa ta det med i betraktningen ogsaa

Kanskje det kan være aktuelt for å kjøpe det man evt. mangler etter konvertering fra US-miles.

Akkurat, men jeg ville ikke anbefalt aa kjoepe AA miles for noen annen grunn.

Opptjening av RDM går også ganske kjapt med 100% bonus, selv i økonomi, hvis man er PLT/EXP.

Og for aa oppnaa PLT, maa du fly 50.000 miles. For aa oppnaa samme status hos BA, maa du fly 2 1/3 WT+ t/r over atlanteren, mot 5 flighter med AA

For eksempel vil det koste meg ca 7500,- å kjøpe det jeg mangler for en enveis til Asia i F i høst. For f.eks. FRA-HKG-SIN i F (er usikker på om det vil være tillatt å legge til SIN-KUL med MH på samme booking) virker det som en grei deal som jeg vurderer. Er den utrolig fantastisk og one-of-a-kind? Nei, men det er veldig mye billigere enn å kjøpe F.

Det aa kjoepe miles ble startet paa grunn av DMs 100% kampanje i kombinasjon med clueless bookingagenter og meget gode rater. Ellers er det ikke en god deal overhodet. Det finnes ufattelig mange andre maater aa komme seg billigere og mye bedre opp til F paa.

Naar du brenner, mottar du feks ikke lifetime miles, EQM eller status bonus miles.

Hvorfor er det ikke verdt det nettopp mellom USA og Europa da? Selv om det selvfølgelig hadde vært bedre om man også kunne oppgradere hos partnere (annet enn de dyreste bookingklassene).

Som EP mottar du 8 Systemwide upgrades. Disse kan kun brukes paa AA metal. Har du ikke EP, maa du ut med cash (fra 500 dollar) i tillegg til poeng for aa oppgradere eget metal. Du kan selvsagt oppgradere fullprisbilletter hos andre OW partnere, men prisene er jo helt hinsides.

Den eneste opplagte fordelen jeg ser med BA, er muligheten for billige oppgraderinger fra WTP til CW. Hva annet er mye bedre? Bruk av poeng ser mye dyrere ut, både selve Avios-prisen og skatter/avgifter, med unntak av på shorthaul.

Snakket ikke du om F, da? Jeg betalte 2650 t/r USA i CW paa deres sommertilbud og oppgraderte til F for 10K poeng hver vei. For det mottar jeg 360 (?) Tierpoints, en haug med poeng og man trenger kun Silver for aa motta en 100% bonus og loungetilgang.

Fordeler med BA

1) billigst og enklest aa komme seg bekreftet til biz eller F paa betalte billetter enn noen andre selskap.
2) Enkelt aa opptjene og beholde status
3) Masse ruter i Europa, beste fordeler, op up med eget selskap
4) Skatter og avgifter maa du ogsaa ut med naar du brenner AA poeng paa BA. 5) Du faar ikke tilgang til lounger i USA med AA Plat eller EP]

Last edited:
4000?? Har du en ekstra dårlig pris? ;) 23,28 USD pr 1000 miles gir totalt 3259 USD for 140 000. At man ikke tjener opp poeng er (som alltid) relevant ved uttak.

Det tilkommer ogsaa skatter og avgifter opp til over 10% plus transaksjonsgebyr. Kampanjer som AA har gir deg bonus opp til kjoep av 50K poeng (som kampanjen naa, du mottar 30% ekstra, som er det beste de har) men maks for 50K poeng, saa 15K bonus for kjoep. Det vil si at du maa kjoepe 125K poeng til full pris og mottar da kun 15K som bonus.

Man maa jo sammenligne med hva alternativet er, dvs aa handle poeng. For 3500-4000 dollar, kan jeg kjoepe en revenuebillett med BA og oppgradere til F med poeng. For den billetten kan jeg opptjene halvparten av statuskort og en haug poeng. Og tilgjengeligheten for en revenue billett kontra bonusbillett er en HELT annen verden

Ja, men akkurat dette er enklere for oss europeere som reiser via Asia, i stedet for USA-Australia. På testsøkene mine har i hvert fall QF vært tilgjengelig fra Asia til Australia, både i C og F.

For en person eller to?

Last edited:
Men det koster jo 40% mer aa ta ut bonusbilletter i F til Asia. Litt viktig aa ta det med i betraktningen ogsaa
North-Asia er 110k med US, 140k med AA. 40% dyrere.
South-Asia er 110k med US, fortsatt 140k med AA. 27% dyrere.
South Pacific er 150k med US, 160k med AA. 6,7% dyrere.

Og for å ta South Pacific videre - US tar 120k t/r fra Europa i C, med én stopover tillatt. AA tar 150k for en veldig fleksibel Explorer Award med inntil 25 000 miles i C. F.eks. er BGO-HEL-HKG-SYD-SIN-HKG-LHR-BGO totalt 22 253 miles, så da har man 2 747 til overs for å legge til intra-Asia eller innenriks i Australia. Vil du ha noen dager i KUL i tillegg? Ingen problem, SIN-KUL-HKG i stedet for SIN-HKG forlenger ruten med 172 miles, og koster det samme. Gi meg en revenue-billett som kan matche det. ;)

2) Enkelt aa opptjene og beholde status
Tja, først og fremst hvis man reiser i betalte premiumkabiner. Billig økonomi gir lite TP.

Det tilkommer ogsaa skatter og avgifter opp til over 10% plus transaksjonsgebyr. Kampanjer som AA har gir deg bonus opp til kjoep av 50K poeng (som kampanjen naa, du mottar 30% ekstra, som er det beste de har) men maks for 50K poeng, saa 15K bonus for kjoep. Det vil si at du maa kjoepe 125K poeng til full pris og mottar da kun 15K som bonus.
Haha, jeg tar kanskje i for stor grad utgangspunkt i "best case", men du tar utvilsomt utgangspunkt i worst case hele veien.
1) Prisen jeg sjekket, inkl 30%-bonusen, var checkout-prisen. Dvs inkludert gebyrer. Prisen før dette er 22,7 USD pr 1000.
2) Å kjøpe miles til fullpris har aldri vært et tema.

For en person eller to?
Har bare sjekket for én.

Man maa jo sammenligne med hva alternativet er, dvs aa handle poeng. For 3500-4000 dollar, kan jeg kjoepe en revenuebillett med BA og oppgradere til F med poeng. For den billetten kan jeg opptjene halvparten av statuskort og en haug poeng.
Absolutt, og det er viktig å ikke se seg blind på miles og bonusprogram. Men det er ikke bare kostnaden som er en fordel, fleksibiliteten og muligheten for å inkludere flere steder på samme billett er også greit å huske. Eller det motsatte - kjøpte enveisbilletter er svindyre, awards koster (ofte) 50% av t/r.

Hei,

Jeg lurer litt på utregning av EQM og antar at noen av dere har mye mer innsikt enn meg. Har lest litt på opptjeningsvilkårene for AAdvantage men er usikker på følgende:

Når man skal regne ut EQM må man basere regnestykket på de faktiske milesene man flyr eller kan en regne med miles pluss eventuell Class-of-Service bonus?

På forhånd takk for svar :)

Det kommer an på bookingklassen, ikke (bare) Class of Service. Stort sett gir de billigste økonomiklasser 0,5 EQM pr miles flydd, dyrere økonomiklasser 1,0, og fullpris økonomi + alle business/first-klasser 1,5.

Se http://www.flyerguide.com/wiki/index.php/Miles_and_Points_(AA) og http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/eliteStatus/qualification-requirements.jsp

Feil

Du må skille mellom EQP og EQM.

AA har EQM opptjening og EQP opptjening. Kun EQP har ekstra statusopptjening, 1.5 på First/business.
Dersom du ikke reiser alt i business eller first, glem EQP siden de fleste Economyklasser gir .5

EQM derimot gis derimot alltid 100%, gjelder alle klasse. Kun bonus Miles (altså ikke EQM) i F og C. Så det å kjøpe noen businessbilletter for å tjene status raskere, det kan du bare glemme med AA. Det er etter min mening en STOR bakdel med programmet og jeg kjøper aldri premiumbulletter og setter dem på AA, jeg krediterer alltid slike billetter til BA som gir 200%

Dette er tabellen du må bruke, som du ser gir alle klasser 100%

http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/american.jsp

Feil

Du må skille mellom EQP og EQM.

AA har EQM opptjening og EQP opptjening. Kun EQP har ekstra statusopptjening, 1.5 på First/business.
Dersom du ikke reiser alt i business eller first, glem EQP siden de fleste Economyklasser gir .5

EQM derimot gis derimot alltid 100%, gjelder alle klasse. Kun bonus Miles (altså ikke EQM) i F og C. Så det å kjøpe noen businessbilletter for å tjene status raskere, det kan du bare glemme med AA. Det er etter min mening en STOR bakdel med programmet og jeg kjøper aldri premiumbulletter og setter dem på AA, jeg krediterer alltid slike billetter til BA som gir 200%

Dette er tabellen du må bruke, som du ser gir alle klasser 100%

http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/american.jsp
Ja, jeg blandet her - men det stemmer ikke at alle klasser gir 100% EQM-opptjening. Det er kun på AA-metall, hos mange partnere er det en del klasser som gir 0-50%. http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/main.jsp

Ja, jeg blandet her - men det stemmer ikke at alle klasser gir 100% EQM-opptjening. Det er kun på AA-metall, hos mange partnere er det en del klasser som gir 0-50%. http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/main.jsp

Som nevnt i link og diskutert over gir AA 100% i alle bookingklasser. Men det er feil at det er 100% opptjening kum på AA metal, også bl.a. BA og AY gir minimum 100% i alle klasser, flere andre partnere har også det.

Takker for svar, var noen sider der jeg ikke hadde sett.
Det som til slutt ga det enkleste svaret for meg hadde jeg totalt oversett og står i tabellen til AA lagt ved og merket i gult...

Skal fly et par segmenter i I klasse i oktober og må da regne EQP ut i fra base miles.
Men i utgangspunktet har det foreløpig ikke så mye å si. Skal fly 3 segmenter med AA og 3 med BA så får ikke 4 kvalifiserende legs hos noen av dem med en gang uansett.

Attachments

• AA.PNG
    AA.PNG
    16.6 KB · Views: 401
Back