Reiseleder søker desperat trøst i en tung stund

Solguden

ScanFlyer Blue

Jeg er en desperat reiseleder som har kontaktet det noen påståelige nordlendinger ville kalt den beste avisen i Norge, Nordlys, i et desperat forsøk på å få litt sympati. Denne tragiske kjærlighetshistorien jeg nå prøver å få formidlet til det norske folk startet på årsmøtet i desember i fjor. Jeg ble stemt frem til reiseleder for Stakkevollan G97 fordi jeg lovet at jeg skulle få "guutan" til Portugal uten problem. Valgseiren ble behørig feiret med boller og brus som Kari, vår materialansvarlige og mor til kjære Sven Åge, hadde stått for beskaffelse av. Vi feiret til langt på natt og jeg tror siste mann forlot klubbhuset ved 21.30 tiden. Helt villt!

Problemet som nå har oppstått er at jeg er en komplett idiot og ikke klarte å tenke lenger enn mine egen nesetipp, eller OSL som den har fått som kallenavn av guuuutan. Denne nesetippen skulle vise seg å måtte hvile mot vinduet på nevnte flyplass og bare se på at flyet forsvant uten oss.

Jeg satt meg ned tidlig morgenen dagen etter, fremdeles i bollerus fra den ville valgnatten, og begynte å se etter muligheter for guuuutan å komme seg til Portugal. Jeg begynte med de åpenbare valget for å komme seg til Vasco Da Gama's rike. TAP tenker dere kanskje, men det enkleste for oss her oppe er jo selvfølgelig Widerøe og Aeroflot. Nå viste det seg til min store overraskelse at Widerøe ikke flyr til Lisboa. Og vi som har fått indoktrinert at Widerøe har flybilletter til Norge og resten av verden. Men jeg er en smart mann, så når jeg sjekket hjemmesiden min Widerøe.no, og oppdaget at det ikke var luftens helter som skulle ta oss dit, men SAS og TAP med overgang i Oslo så var det jo et helt uaktuelt alternativ. Ikke det at jeg trenger en direkterute, vi nord for moralsirkelen er jo vant til å måtte stoppe både 4 og 5 ganger for å komme oss til naboen, men det var to meeeget gode grunner til å ikke booke det alternativet: Én, det var ikke propellfly. Jeg sier stopp om det ikke er turboprop! Og to, det var stopp i Oslo, og alle her oppe vet at man ikke kan stole på oslofolk! Nei, her var det bare å fortsette å lete!

Så stod jeg opp dagen etter, 27. desember og gikk inn på det andre selvfølgelige alternativet, Aeroflot! Men så hørte jeg på radioen i bakgrunnen at det var enda et fly fra Aeroflot som hadde måtte stenge ned en motor, så kanskje ikke pushe lykken denne gangen. Nei vi får prøve noen ikke-lokale flyselskap for å få guuuutan ned på cup!

Nyttårsaften kom, og det var i bakrus etter dette jeg kom opp med min geniale plan. Jeg var inne på itroms og surfet gjennom dagens intressante nyheter, og der dukket min redning opp! Rett under nyhetene om at det var nå budsjettvedtatt i fylkestinget å male nytt overgangsfelt i Petersborggata og at katten til Kristine endelig var kommet hjem etter 5 timer på rømmen, der var det et tilbud om nyttårssalg på norwegian.no. Tromsø-Oslo for 299 én vei var for godt til å la passere. Riktig hadde jeg fått en mail fra lagleder Åge-Karsten om hvordan det gikk med billettbestillingen og at jeg måtte huske å bestille gjennomgående billetter tur-retur. Haha for en tulling husker jeg at jeg tenkte Åge-Karsten var, det var jo kjempedyrt da jeg sjekket hjemmesiden min sist. Og nå satt jeg med et once in a lifetime tilbud om å komme seg til Oslo! Da får det bare være at de drittsekkene ikke ville gi oss OL! Jeg tenkte jeg kan heller "glemme" å rykke ned etter jeg har vært på toalettet. Lite slo det meg da hvor dum jeg kom til å se ut hvis hele laget ble stående igjen og se flyet dra uten oss, og jeg måtte svare til hvorfor overvåkningskamera hadde sett meg gå inn på toalettet og det ikke var rykket ned etter meg.

Jeg lo litt av vår lagleder når jeg bestillte billettene for slikk og ingenting! Hæstkuken har jo ingen økonomisk sans! Nå var det bare å bestille neste tur. Turen ble bestilt og jeg slapp med et varp på 250.000 kroner! Hahaha den gjennomgående billetten ville jo kostet oss 280.000! Håper noe drysser tilbake på meg husker jeg også jeg tenkte. Det tenker jeg ikke lenger nå...

Jeg fant en fin connection i Oslo. To timer er jo helt perfekt, det er jo alltid det jeg legger inn når jeg reiser på forretningsreiser til Trondheim. Bodø er jo like stor, eller større enn OSL, så da trenger nok neppe mine 20 pubertale 16 åringer mer enn to timer på å hente all bagasje, sjekke inn alt på nytt, gå gjennom sikkerhetskontrollen og forsøke å kjøpe snus i tax-free'n. Med denne idiotsikre planen kunne juni bare komme!

Men så gikk jo alt til helvete. Nå sitter jeg i klubbhuset og har akkurat gått gjennom hva som gikk galt og har måtte tåle hard kritikk fra spillergruppen. Moren til Kjartan-Kristoffer, Berit Louise, sa at jeg aldri får komme på samefolkets dag-feiring hos dem igjen, og noen av spillerene har tagget "Ole-Ruben skal dø!" på toalettet. Så nå strekker jeg ut hånden til det nord-norske folket i nedenforstående artikkel i riksavisen i første omgang, og resten av folket med dette innlegget, i et håp om å få litt sympati for at jeg ikke klarte å tenke lenger enn å kjøpe gjennomgående billetter til et helt fuckings fotballag!!

http://www.nordlys.no/nyheter/article6737807.ece

PS. hvis noen trenger en ny reiseleder for fotballaget sitt er jeg offisielt arbeidsledig.

Med vennlig hilsen UDUGELIG

BM 7833

Last edited:
Re: Reiseleder søker desperat trøst i en tung stund

Skjønner at det likevel er et marked for reisebyråer når folk ikke klarer booke en billett fra A til B.

Uff, må si at jeg føler veldig med deg. Utrolig bittert når sånt skjer. Jeg reiser selv gjerne med separate bookinger og har vært heldig så langt. Kjøreregelen min er riktignok minst fire timer connection og på utreisen gjerne en overnatting for å ha litt å gå på. Flyforsinkelser er dessverre ikke så uvanlig. Med et helt fotballag på slep antar jeg at læringskurven her ble ubehagelig bratt. Uansett, det som har skjedd har skjedd og det er ingenting å gjøre med det nå annet enn å se etter en mulig løsning. Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg på et vis så gutta kommer seg til portugal.

For å ikke gå på enda en smell så husk at om dere hadde t/r OSL-LIS så er nå også returen kanselert da dere ikke rakk første segment på den billetten. Om dere er raske får dere nye billetter OSL-LIS for mandag til under 4k stykket.

Dere kan jo sjekke reiseforsikringen (håper dere ikke har prøvd å spare litt der også) om det er mulig å få erstatning der, men jeg tror nok de fleste vil kreve mer enn 2 timer transit uten gjennomgående billett.

Får å få noen andre til å betale for nye billetter så holder det ikke med oppslag i Nordlys, du må få historien frem i riksmedia, for eksempel VG. Reklameeffekten av et oppslag i Nordlys om at noen har hjulpet en gruppe barn har for liten reklameeffekt i forhold til billettkosten.

Anbefaler å prøve å spre saken så raskt du klarer. De store redaksjonene har vakt døgnet rundt.

Last edited:

Huff. Ja, jeg skulle gjerne ha trøstet deg med etpar flasker whisky... (!)

Har uttallig mange ganger måtte fortelle folk hvordan dette foregår.
Noen lærer på den harde måten. En billett er ikke barebare. Kun fra et sted, til et annet. Ikke noe mer ansvar. Ikke noe tidspunkter. Har skjedd 1000vis av ganger før. Ingen lærer - alle tenker lavest pris.
- Jeg vet det er leit, og reglene er harde.

Både SAS og TAP er *A - det hadde vært best om du da hadde tatt kontakt med et av selskapene direkte, eller via reisebyrå - og er dere registrert i sportsforbund?

Om man er registrert i de store (sports) forbundene, så har man gjerne litt fordeler ved hjelp av gruppe-reiser, ekstra (gratis/rabattert) "utstyrs"-bagasje +++.

Om alt hadde gått ordentlig for seg (via reisebyrå med gjennomgående billetter eller via forbund) - så hadde dere blitt enten booket om (eller beste måten - TAP hadde visst dere hadde kommet sent inn og gjort egen handling deretter)...

Og ikke minst:
Fellesferie-starten er heller ikke en dans på roser. Alt er fullt. Proppa fullt.
Man hadde gjerne vært meget mye mer "forsikret" dersom en hadde ordnet med gjennomgående billetter. Kanskje dyrere, men selskapet hadde hatt mer ansvar (iflg EU-reglement). (husk at også SU/Aeroflot tar også ansvar - selvom det ikke virker slik).

Det er ikke alltid at man sparer seg til fant heller ...

Men jeg tar et godt glass whisky for dere.
- håper at det skjer noe positivt.

Nå er det offentliggjort - legg inn post her når det skjer noe.

Auuuuu, den der er vond..

Keep us posted..

En beruset reiseleder hjelper neppe. Her må man bare ta seg sammen og kontakte de som kan hjelpe.

Ja, du har gått på en fortjent smell. Du har til og med fått råd og bekymring for å sørge for at billetten var gjennomgående, og likevel takket nei. Beklager men du har personlig sørget for situasjonen laget ditt er i, og har kun deg selv og takke, du har holdt laget ditt for narr. Sånn nå har jeg sagt det, men du kan godt lese det en gang til.

Så når det gjelder laget ditt, så er det trist at din gjerrighet har ført de til en situasjon hvor du har ødelagt turen, egentlig burde du stått ansvarlig for ekstrakostnadene. For ser du realistisk på det så har du spurt DY om å fly de til Oslo og de har akseptert en kontrakt med deg innenfor deres vilkår. Og uvitene om dette har du kontaktet TAP om en reise fra OSL til LIS. De vet ingenting om at dere er ulike grupper, men får kanskje indikasjon på dette samme dag som dere legger ut på reise. At du attpåtil går til avisen og skyver ansvaret fra deg og over på DY (og TP?) er rett og slett hyklersk.

Likevel håper jeg at det ordner seg for laget og guttene, det er ikke deres feil.

Uff, må si at jeg føler veldig med deg.

Jeg leser det som et litt sarkastisk innlegg, og at det kanskje ikke er trådstarter som har vært reiseleder her.

- De kunne bidratt til å holde Portugalflyet igjen, slik at vi rakk det. I tillegg fikk vi beskjed fra dem om at vi måtte sjekke inn billettene på nytt i Oslo, og det forsinket oss ytterligere, sier Pedersen.

Hele denne posten faller tilbake på sin egen urimelighet. Les "deg" opp på regler i luftfarten, eller ta buss.

Skriftlig sarkasme er vanskelig, men trådstarter har gjort en god jobb her. Det kan ikke være noen tvil om at innlegget er sarkastisk ment og at faktisk reiseleder og trådstarter er to forskjellige personer.

Og for å slutte meg til de hoderystende: To separate bookinger (tabbe #1) med to timers forbindelse (tabbe #2) for et helt fotballag (tabbe #3) i verste ferietida! (tabbe #4) Reiselederen har min sympati, men han fortjener det ikke.

Ingen som forstod at dette var et sarkastiskt innlegg og at trådstarter ikke er den faktiske "reiselederen"?

"drittsekkene ", "Hæstkuken", "fuckings fotballag" etc vitner vel om at dette er en tulling?

Humoristisk innlegg! Flirte godt da jeg leste det. Synd for guttene, men lite sympati for de som har bestillt turen....

Ingen som forstod at dette var et sarkastiskt innlegg og at trådstarter ikke er den faktiske "reiselederen"?

Jo, etter "bollefest til langt på natt" :p:D:colgate:

Glimrende skrevet av trådstarter må jeg si. Lo godt underveis.
Det er vel dette som er beskrivende for ekte flyprat humor!:old

Det som forfjamser meg mest (med originalartikkelen), er ikke bare at man igjen beviser at er man for gjerrig så blir det dyrt, heller ikke bare at man er så ryggradsløs at man prøver å legge skylden på alle andre – men faktumet at man til og med går til pressen med det??

Stakkars ungdommer, håper de ikke lærer for mye av sine ”forbilder”.

Jeg tok heller ikke dette innlegget med en gang. Men ja... Det er ekte flyprat humor.

Jeg må innrømme at jeg har litt sympati med gutta jeg da. Ikke at det er noen andres feil enn deres, men jeg har erfart at det går an å gå skikkelig på trynet selv.

Jeg anser meg selv for en nokså erfaren booker, og "mitt eget reiseselskap" - Bongo's Tryllereiser - som booker litt for venner og familie har gått på en episk smell da man trodde man var flink og fikset det umulige for opphavet. Da syns jeg nokså synd på meg selv, men jeg klaget ikke i avisen.

Jeg leser det som et litt sarkastisk innlegg, og at det kanskje ikke er trådstarter som har vært reiseleder her.

Det var min første tanke også. God underholdning! :)

"drittsekkene ", "Hæstkuken", "fuckings fotballag" etc vitner vel om at dette er en tulling?
Jeg har erfaring med at alt og alle som har å gjøre med fotball er tullinger så for meg var dette bare en bekreftelse på at dette faktisk var riktig person.

Back