Re: Australia - Hovedtråd
Velkommen til forumet.
Her var det mye å ta tak i. Har litt dårlig tid, så det blir delvis i stikkordsform:
- flyplasskodene får du forklaring på ved å holde musen over.
- Fant SQ (Singapore Airlines) for et par tusen kroner mer enn BA pr pers fra Oslo (med kayak.no). Har ikke sjekket om bookingklassen(e) gir EuroBonus-opptjening.
- Om du kan reise en dag tidligere koster det 10 700 pr pers med KLM+Etihad. Du kan da kreditere Etihad-flightene til f.eks. AA (alle bookingklasser gir 100%), og bruke det som oneworld-program.
- for å kunne kjøpe LifeMiles må kontoen være opprettet før 1. august. Hvis du/dere har det, kan du kjøpe de resterende poengene til ca samme pris som kampanjeprisen ved å bruke cash+miles som betaling. Totalt kan man kjøpe 375 000 på den måten, men ca 300 000 gir best verdi.
- å ta ut bonusreiser i økonomi (Y) gir mye dårligere uttelling enn i business (C) eller første klasse (F), men dere er veldig sent ute for å få tak i to bonusseter i C. Jeg hadde enten gått for kjøpt billett i Y eller bonusbilletter i C hvis dere finner det.
- om du finner bonusseter er det lite sannsynlig at de forsvinner på minutter, men det kan endre seg på timer/dager. Så hvis dere har nok miles og finner ledige seter ville jeg ha booket kjapt.
Jeg tror min strategi hadde vært Dividend Miles. De har en pågående 100%-kampanje i august, og hvis dere registrerer dere nå vil dere rekke å kjøpe med bonus (kontoen må være 12 dager gammel). Det koster 120 000 miles t/r per person i business, og da kan dere også inkludere en gratis stopover en av veiene om ønskelig. Hvis dere kjøper 50 000 med 100% bonus + 20 000 til full pris kommer det totalt på ca 15 500 for 120 000 miles. De er ganske liberale når det gjelder rutevalg, og man får mye for pengene - ulempen er at man selvfølgelig ikke tjener poeng (eller status) på turen. For en så lang reise vil jeg likevel si at det er verdt det for å reise i business. Forutsetningen er jo at dere finner tilgjengelig seter begge veier - men dere kan sjekke det først, sette bookingen på hold, og så først kjøpe poeng, slik at dere ikke risikerer å brenne inne med dem.
Se
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91157 og
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95689