![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]() Bakgrunn Til stor glede lanserte KLM nylig sitt nye World Business Class produkt. KLM får mye pepper når det gjelder de gamle loppekassene, dette er en meget etterlengtet oppdatering. Som ryktene spekulerte i falt valget på B/E Aerospace sin Diamond modell, lik som United bruker på sine ex-Continental maskiner. Først ute for retro er 22 stykk 747-400, etterfulgt av 15 stykk 777-200. Første fly med nytt produkt skal være på vingene allerede Juli i år. I anledning en jobbtur til Lusaka nå nylig tenkte jeg derfor å benytte sjansen til å rapportere fra nåværende WBC, om kort tid kanskje vi kan døpe tråden ”gammel WBC” og le av hele greia. Kort om ruten KLM gjenopptok ruten Amsterdam – Lusaka 15.mai 2012 etter at den ble lagt ned på midten av 90-tallet. Opprinnelig gikk ruten nonstop som KL561/562, men fom 29.oktober 2012 ble destinasjonen Harare gjenopptatt og bakt inn i Lusaka-ruten. Harare ble opprinnelig betjent av KLM via Johannesburg, men ble nedlagt i 1999. I dag går ruten tre ganger i uken som flight KL523 og flyr Amsterdam – Harare – Lusaka – Amsterdam. Ruten er lagt opp som en loop med samme flightnr på både tur og retur. Dette løses med crewbytte og turnaround i LUN hvor alle passasjerer må forlate flyet. KL523 betjenes med A332.
![]() Om setet Rent teknisk er ikke setene så ulike som de SAS bruker i dag. Den største forskjellen er selve skallet rundt setet som ikke er fixed shell, men av den typen hvor du ”recliner” ned hos naboen bak. I tillegg ligger skjermen i armlenet. Setene har god pitch på 60¨, bredde på 20.25¨og 170 graders recline. Alle setene har uttak for strøm og AVOD med en 10.4¨skjerm. På A332en er WBC delt i to med en liten minikabin bak galley. Siden setene ikke er fixed shell er det faktisk et poeng å velge bulkhead, derfor valgte jeg 6J i den lille kabinen. ![]() En kjapp lunsj i kantina, pannekaker med sirup og tomatjuice i ølglass. ![]() Dagens boardingkort. På AMS fungerer faktisk Sky Priority veldig bra. ![]() Velkomstkomiteen består av Billecart-Salmon og et amenity kit av Viktor&Rolf. I kitet finner man sokker, maske, tannbørste m/krem, lipsyl, penn og ørepropper. Alt (tom øreproppene) er V&R-branded. ![]() Straks man er i luften deles det ut hot towels, nøtter og drikke. Valget faller på (needless to say) Bombay Sapphire. ![]() Servicekonseptet og meny. ![]() ![]() Forrett i form av røkt laks med hollandaise mousse og litt nips, en smakfull start. I glasset er det Delaire, Sauvignon Blanc. ![]() Bestikk og mye annet av konseptet er designet av en hollender med navn Marcel Wanders. ![]() Til hovedrett faller valget på filet av Volwaard kylling med diverse naps. Fortsatt Delaire i glasset. Legg merke til timeglasset med salt og pepper, en morsom liten dings. ![]() "Can I have all of them?" Jasmineris med mango, mørk sjokolade og praline, Beemster, St. Aubin og frukt. ![]() Kaffe og litt sjokkis fra Van Wely. Amarula i glasset, fikk med et foredrag om marula treet på kjøpet av en hyggelig dame. ![]() På tide å flate ut stolen og sjekke ut AVODen (Comfsokken er selvsagt på). The Intouchables på skjermen. ![]() Vannflaske byttet ut med Bombay, film byttet ut med The DaVinci Code. ![]() Setekontrolleren. ![]() Man nærmer seg Zimbabwe. Det blir og servert litt småsnacks underveis, kunne velge mellom iskrem, sushi og dutch sausage rolls. Grei filmsnacks. Last edited by GinTonic; 02-05-2013 at 01:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]() ![]() Før landing i Harare blir det servert kveldsmat. En tunfisksalat og valget mellom vegetar lasagne eller kylling. Hadde kylling til middag, så jeg gikk for lasagnen. Dutch waffle mousse med karamellsaus til dessert, flotte saker. ![]() Før landing deles det ut Delft miniatyrhus, en del av greia til KLM som har blitt veldig populært. Er totalt 93 hus fylt med bols som du kan samle på. Valget faller på nr 37 og en landingsdrink. ![]() Harare. Ny by, mer champers. De fleste passasjerene de-boarder her, kommer en del nye på som skal tilbake til Amsterdam. Etter et kort opphold fortsetter vi mot LUN, rullebanen i HRE er en av de mer bumpy! ![]() Verden sett fra 6J. Hjemreise følger… |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Tusen takk for titten så langt! KLM World Business Class er ikke akkurat overrepresentert blant TR her inne, så dette er artig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
|
![]()
Tipp topp rapport!
Som Fly med oss sier, er det lenge siden vi har sett en longhaul KL biz rappport. Så jo slett ikke verst ut dette. Ikke ofte man ser såpass høye drikkeglass i biz. Litt klasse over det. Kan du forklare hva dette med "Sky priority" er for noe for oss uvitende? Takk for rapport! Ser frem til returrappporten!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
|
![]()
Flott rapport, har som oftest havnet på Delta metall når jeg har flydd med KLM til USA i business, relativt likt sete/service.
Bizflyer, Sky Priority er Skyteam sitt konsept for business og gull/platinum kort holdere (Skyteam Elite plus) med prioritert/business innsjekk, prioritert ombordstigning etc. Alt dette er merket med "Sky Priority" over hele verden hos de fleste Skyteam selskapene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]()
Flott rapport - det så da ganske hyggelig ut?
Har sendt den videre til en kompis som gjør alt han kan for å unngå KLM på IC, og derfor booker de mest snirklete ruter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Ser meget bra ut. Takk for titten!
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
Flott rapport. KLM er ikke blant mine favoritter p.g.a. et elendig bonusprogram, men er ganske bra aa fly med.
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Finfin rapport!
Og din opplevelse samsvarer veldig bra med min forrige uke til NY. Fikk tilbud om oppgradering fra eco til biz for 2200,- og slo selvføgelig til. Sete og omgivelser fungerer perfekt på en dagflight. Service og bevertning var veldig bra. Ble oppgradert til C på veien hjem med AF, og jeg må si KLM ligger langt foran på service. Det skal dog nevnes at hjemturen var nattflight. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Takk for utreisen, venter på hjemreisen. Den timeline-greia de delte ut var litt artig, har ikke sett den hos andre.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]() Maskinen har hatt turnover i LUN og det er klart for hjemreise. Ved OLCI valgte jeg 6A og til store glede skulle det vise seg at jeg var eneste passasjer i minikabinen. Men planen om å velte seg i alle stolene gjennom natten skulle vise seg å falle i grus da jeg (som antatt) straks etter take-off ble spurt om jeg ikke ville bytte til 3J. Siden det var vindu og uten nabo svarte jeg selvsagt ja. Under halvfull kabin i dag, sete 3A+B er satt av til crewrest med gardin rundt. ![]() Ved sete 6A står Viktor&Rolf akkompagnert av Billecart-Salmon for velkomsten. ![]() Hopper over til 3H og blir servert nøtter, vannflaske, tranebærjuice og hot towels. ![]() Menyer og frokostbestilling deles ut, GT bestiller pannekaker til frokost. ![]() Noe begrenset servering som det oftest er på nattflighter. ![]() Slenger med vinkart for de som er interessert i det. ![]() Enkel eller full servering, går selvsagt all-in og for biff. Cola i glasset. ![]() Til dessert: Tiramisù og amarula. ![]() Etter endt servering er det på med comfsokkene, hoppe over til 3J og flate ut stresslessen. Det naboen foran ikke vet er at man kan dra opp en luke som gjør setet litt mer "privat" rundt hodet. Han spiste forresten hele middagen i "reclined position", ganske imponerende. ![]() Diverse nips naps på toalettet. Rituals er samme greiene som SAS bruker i sine amenity kits. ![]() Våkner etter noen timers søvn. Damen er straks på pletten og tilbyr en fruktsmoothie og litt fersk frukt. ![]() Sete 3J dagen derpå. ![]() Frokost som tidligere beskrevet. Du kan velge mellom à la carte frokost 1.45 før landing, eller fort og gærli varianten 45min før landing. ![]() Etter endt servering er det ikke lenge igjen til AMS. Her er kabinen sett fra 3J. Nye Delft hus deles ut og forsegles i taxfree pose for oss som skal videre. ![]() Masse god og herlig pitch. GinTonic liker pitch. Bildet er tatt under descend og ikke lenge senere deiser vi ned i Amsterdam på tid. Fikk prøvd World Business Class både som dag- og nattflight på denne turen. Den største begrensningen er selvsagt setene som ikke kan sammenlignes med for eksempel BAs Club, men servicemessig synes jeg KLM absolutt leverer på høyde med de bedre sammenlignet med europeiske og nordamerikanske alternativer. Så snart de nye loppekassene er i hus blir WBC et hederlig produkt. Dette er hva vi har å se frem til: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]()
Takker og bukker for hyggelige tilbakemeldinger!
Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,472
|
![]()
Flott rapport, og er ikke mange fra KLM i C her inne
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Fortsettelsen var kjempespennende, tusen takk! Det harde produktet virker utdatert, selv når det sammenlignes med hva SK har å tilby. Men så blir det et kvantehopp når ny kabin så smått dukker opp i KL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 900
|
![]()
Takk for fin avslutning. Så ikke så dumt ut dette her. Litt utdatert kanskje, men slett ikke så verst som jeg hadde trodd! Takk for turen!
Btw. SAS har dessverre sluttet å bruke "Rituals" i amenity-kit'ene. Det er blitt byttet om til kjipere kit og innhold. Husker ikke hva det nye merket var. Men savner de gode Rituals "chapstick"-ene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Flott rapport GinTonic.
![]() Selv med en noe utdatert kabin - ser det jo unektelig komfortabelt ut...Meny, servicenivå osv. ser jo også ut til å holde grei standard. Mange takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
|
![]()
Dette så jo faktisk ikke så verst ut, men kabinoppgraderingen er vel ikke helt dum. Synd FB er så kjipe på IC awardreiser.
Tusen takk for en flott skrevet rapport! Fine bilder også ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]()
Tusen takk for fine ord
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SFO-JFK-AMS-KRS Delta/KLM Business | WooAa | TripReports | 5 | 28-08-2012 17:21 |
Del3 KRS-AMS-ATL-SFO Klm/Delta (Business/First) | WooAa | TripReports | 4 | 20-08-2012 01:06 |
Del1 KRS-AMS-ATL-SFO Klm/Delta (Business/First) | WooAa | TripReports | 2 | 20-08-2012 01:03 |
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM | grove | TripReports | 3 | 06-09-2011 10:51 |
KLM med retur til AMS på AMS-BGO ruten | LN-AFG | Flyforum | 0 | 01-12-2008 21:02 |