Med BA til India

Someone

Moderator
Medlem
Rapporten kommer litt stykkevis og delt for å advare først som sist, men så lenger man er raskere med å fullføre en deluxen så går det vel greit.

Uansett så var visstnok mitt nærvær krevet i India. Nærmere bestemt i Pune, så da var det ingen annen muligehet enn å komme seg dit. Foreløpig kvallifiserer jeg bare til economy extra, og kombinert med rutetabell og farge på kortet, samt at vi har en relativt god avtale med BA til Mumbai, gjorde at valget falt på dem OSL-LHR-BOM, også bil det siste stykket til Pune.

Old fashion bestilling med telefon til reisebyrå ni dager før avreise for reservasjon, også bekreftelse per telefon seks dager før.

En miks av 319/320 på OSL-LHR og 777-200ER LHR-BOM. Her bruker BA en miks av 777-300ER og 747-400 om vinteren, mens det i sommerhalvåret benyttes 777-200ER på deres to daglige LHR-BOM. Og etter statistikken å dømme går det stort dett med G-VIIx serien, som er BA sin første batch med 777-200ER, som vel er levert mellom 1997 og 1999, og spenneningen bestod da i om jeg fikk gammel eller ny WT? Eller om man også klarte å oppgradere

Uansett er det relativt premiumtunge fly med bare 224 seter, med 14F, 48C, 40Y+ og 122 economy, så ikke akkurat noen Kjosliner

ze7ynamu.jpg
 
Last edited:
Hadde tydeligvis gjort noe riktig, siden jeg fikk kona til å kjøre meg til OSL. Ikke mye kø i innsjekk og med en person foran meg i Biz-skranken til det ikke lange tiden å levere fra meg koffert og få boarding card skrevet ut. Ja, jeg valgte å sende bagasje siden jeg ikke gadd drasse rundt på travelproen på diverse flyplasser, samt min firehjuling av en Samsonite er utrolig "lettkjørt"

Relativt rask gjennom security, en liten pitstopp i taxfree før jeg befant meg i OSL lounge
ImageUploadedByTapatalk1366821952.147230.jpg

Droppet vaksiner, men greit med litt forebyggende for å unngå "Dehli-belly" for det
ImageUploadedByTapatalk1366821973.069791.jpg

Go to gate begynte å mase unødvendig tidlig, og så ingen grunn til å sitte på non-Schengen allerede en time før avgang og tvinne tommeltotter. Dog fikk jeg plutselig litt dårligere tid enn beregnet da jeg plutselig traff noen kjente og ble stående å prate slik at det ble ropt final boarding akkurat i det jeg var gjennom security
 
Boarding på BA767 på gate 51 skjedde i parallell med SAS sin tilsvarende LHR avgang på 53, og som nest sist kunne jeg gå ombord i G-EUPW, en A319 levert til BA i mars 2001.

Tre rader C med tre personer og ganske rundt 85% fullt i Y denne søndags ettermiddagen. Men hadde ledig midtsete ved siden av meg så var fornøyd. Benplassen på sete 8F var godkjent, selv om jeg foretrekker tynnere seter for bedre benplass, siden rumpa tåler slikt
ImageUploadedByTapatalk1366822720.550166.jpg

Opp i luften fra 19L og etterhvert kom serveringen i form av wraps, som en øl passer god til
ImageUploadedByTapatalk1366822783.677130.jpg

Ellers lite og rapportere og nøyde oss med en snau strafferunde over London.

Ankom ca 10 min før rutetid og parkerte på sydenden av T5 ved siden av enn lik maskin
ImageUploadedByTapatalk1366822893.097820.jpg

Ulempen med transfer i UK er en ekstra dokumentsjekk og sikkerhetskontroll, og selv om det ikke var mange foran meg ble jeg henvist til en kø full av franske pensjonister, som brukte uhorvelig lang tid på å komme seg gjennom
 
En rulletrapp ned, en rulletrapp opp, forbi skranken til Concordrommet (uhørt at de ikke slapp inn styreformannen i Flyprat.....vet de ikke hvem jeg er), opp en rulletrapp til, forbi noen hester med lampeskjerm på hodet og vips så var man i storkantina: BA galleries South.

Her var det hevdet det fantes is, men denne hadde BA gjemt godt, men etter litt eksperthjelp fra de BA-frelste her på forumet fant jeg det aller helligste
ImageUploadedByTapatalk1366823212.589584.jpg

Ellers var det en flott lounge, bra utvalgt av drikke, men som elefanter og andre skapninger har poengtert: Maten er ikke helt på topp. Pasta som er kokt i to timer er kanskje ikke en høydare. Men alt i alt et bra kantine

Forresten var Statoil representert på T5, og hadde tydeligvis sponset strømuttak i områdene for almuen
ImageUploadedByTapatalk1366823371.073758.jpg
 
Etterhvert ble gaten offentlingjort på skjermen og B46 innebar en tur med toget til B-piren, hvilken også betydde et raskt besøk i loungen det.

Ble etterhvert boarding og var gaten stod G-VIIN (levert 1998) klar for BA199 til Mumbai. Aner ikke med F da jeg ble sendt til høyre da jeg kom inn døren, men tilsynelatende relativt fullt i C, halvfullt i Y+ og tipper rundt 85% fullt i economy.

Var den nye oppdaterte World Traveller Plus som virker relativt fersk, og syntes alt i alt den ga et ganske elegant inntrykk, da jeg også er av typen som liker enkelt og ren design
ImageUploadedByTapatalk1366825667.471917.jpg

Hadde en toseter for meg selv her på rad 23 ved vindusrekka og kunne konstatere at knyttnevetesten lett ble bestått
ImageUploadedByTapatalk1366825733.541900.jpg

Pushback på tid og ble også annonsert beregnet landig før rutetid
Først var det klart for en omgang med innsektsspray før avgang. Den var visstnok "non-poisonous", selv om jeg ikke helt skjønte hvordan de skulle drepe ulumskhetene da? Og burde ikke det vært gjort ved ankomst eller er det virkelig så mye Malariamygg i april i London?

Men opp i luften kom vi og kunne sette kursen mot BOM

Veldig bra AVOD, av typen "nesten for mye å velge mellom" og benyttet sjansen til å omsider få med meg siste Bondfilmen: Skyfall
ImageUploadedByTapatalk1366826010.553482.jpg

I travelalerten jeg fikk før avreise ble det advart mot Malaria (blant mange andre gøyalt snacks) så tok litt påfyll kinin for å være på den sikre siden
ImageUploadedByTapatalk1366826106.321661.jpg

På WT+ får man restene etter Club har spist, men siden det kun var vegetarretten igjen gikk jeg heller for kyllingen fra Y
ImageUploadedByTapatalk1366826179.616593.jpg

Så et par melatonin så det ble noen timer på øyet, før det var tid for frokost etterhvert som vi nærmet oss BOM
ImageUploadedByTapatalk1366826242.425125.jpg

Lenge siden siste vingevask?
ImageUploadedByTapatalk1366826267.091948.jpg

Slummen rundt flyplassen
ImageUploadedByTapatalk1366826287.173876.jpg

Air India sin flåte av parkerte Lateliners
ImageUploadedByTapatalk1366826329.012655.jpg
 
Bra så langt :)

På WT+ får man restene etter Club har spist, men siden det kun var vegetarretten igjen gikk jeg heller for kyllingen fra Y

Ikke helt riktig. Hovedrettene er de samme som to av alternativene i CW, men det lastet egen WT+-catering.
 
Ikke helt riktig. Hovedrettene er de samme som to av alternativene i CW, men det lastet egen WT+-catering.

Rett skal være rett. ;)

Men takk for en fin rapport så langt. Hadde vært gøy å prøvd BA på longhaul en gang. Men Tiger, er det standard øl-alternativ ombord hos BA?

Hilsen lettere øl-entusiast.
 
Om det et standard vet jeg ikke, men kunne velge mellom Tiger og Heineken ihvertfall

Tiger ble kjøpt opp av Heineken - kan ha noe med det å gjøre. De hadde det da jeg fløy i mars med BA. Tiger er terrific! (bodd i Singapore :))

Flott rapport så langt, og som bildet ditt av vingen viser er ikke alle BA fly like hvite som de kanskje burde vært...
 
Flott rapport så langt, og som bildet ditt av vingen viser er ikke alle BA fly like hvite som de kanskje burde vært...

I følge enkelte er det et tegn på dårlig vedlikehold ;)
Flott rapport, og spesielt interessant siden jeg vuderer Avioskarusellen.
 
Takker for rapport, har ventet på rapport fra nettop ny wt+. Ser ut som at min mistanke om manglende leg-rest stemmer? Ser bare footrest. Kan du bekrefte dette?
 
Takk for rapport så langt.. Det er noe magisk og imperialistisk med BA long haul føler jeg (selv om jeg dessverre aldri har prøvd)

Utrolig interessant valg med Tiger på short haul fra OSL.
 
Takk for knallrapport så langt.

Om det et standard vet jeg ikke, men kunne velge mellom Tiger og Heineken ihvertfall

Har stort sett alltid fått Tiger i det siste. Ihvertfall på lange turer. Det er Heineken, Grolsch og Tiger. Før hadde de London Pride, men jeg husker ikke om de har det lenger. Synes ikke det smaker så bra i høyden.

I travelalerten jeg fikk før avreise ble det advart mot Malaria (blant mange andre gøyalt snacks) så tok litt påfyll kinin for å være på den sikre siden

Det der er alltid ekstreeeeeemt viktig. Jeg utsteder egne malariavarsel hver helg i Lillestrøm. Gleder oss til fortsettelsen.
 
Legg merke til hvor møkkete hvitfargen på 787'ene har blitt av å stå der i nesten tre måneder...

Er egentlig litt forbløffet over at de ikke er enda mer møkkete. Vi snakker Delhi her... Skulle sett den gamle terminalbygningen. Fy flate. :(


Flott rapport! Og takk :) for bildene fra WT+ på BAs 777. Har kun prøvd dem på 747, i del vesle kabinen bak F (sammen med en haug unger i sommer), og setene er jo helt anderledes der. Er de nye setene noe tess? Ser litt smale/harde ut?
 
Er egentlig litt forbløffet over at de ikke er enda mer møkkete. Vi snakker Delhi her... Skulle sett den gamle terminalbygningen. Fy flate. :(

Mumbai,ikke Delhi ;)


Flott rapport! Og takk :) for bildene fra WT+ på BAs 777. Har kun prøvd dem på 747, i del vesle kabinen bak F (sammen med en haug unger i sommer), og setene er jo helt anderledes der. Er de nye setene noe tess? Ser litt smale/harde ut?

Setene er OK. Bredden er ganske lik andre Y+ seter av denne slaget, og selv om de er noe harde syntes jeg de var ganske bra. Selv om det ikke blir noen kvallitetssøvn ut av det :p Men hadde midtgang på returen, neb vil anfefale vindu, da benplassen er endel bedre der pga boksen


Håper å få skrevet litt mer på rapporten i helgen
 
Etter ankomst BOM gikk det relativt greit gjennom immigration og toll, selv om i indisk tradisjon så er prosessene stykket opp i flere ledd, for å få arbeid til flest mulig

Så snart jeg var ute stod sjåføren klar, og imotsetning til hotellbestillingen de hadde gjort for meg til Mr Epsen, så var navnet mitt riktig på plakaten til vedkommende

Siden min endelige destinasjon var Pune, så bar det ut i trafikken og den ca 3,5t lange kjøreturen. Det som spesielt tok tid var å komme seg ut av Mumbai, for mellom selve Mumbai og Pune er det motorvei med bompenger og OK standard. Selv om det skal sies at de ikke helt skjønner konseptet med filer, elsker å tute, og kjøringen minnet om noe fra Mario Cart

Ellers var det en typisk jobbreise, og har derfor ikke så veldig mye interresant å rapportere fra selve oppholdet. Spiste nesten utelukkende indisk mat, men servert på steder jeg følte var ganske trygge. Så unngikk magetrøbbel endel i India opplever, selv om jeg for sikkerhets skyld tok litt forebyggende medisin hver dag ;)
ImageUploadedByTapatalk1367077004.213713.jpg

Det ble også noen av dette tidligere flyrelaterte ølet
ImageUploadedByTapatalk1367077054.000848.jpg

Trafikkork på returen til Mumbai etter en ulykke
ImageUploadedByTapatalk1367077090.525798.jpg

India i seg selv var et interresant opplevelse, og som endel har merket seg så holder ikke utbyggingen av infrastruktur helt følge med den økonomiske utviklingen, i enda større grad enn her hjemme, slik at trafikken er relativt kaotisk og massiv
 
Returen ble også med bil tilbake til Mumbai, og med god nok tid til å rekke en middag på Leela Hotel, rett ved flyplassen. Hvor man så passende tok en Bombay Saphire i bakhagen
ImageUploadedByTapatalk1367078182.041410.jpg

Returen gikk med BA138, med avgang 02:35, som definitivt ikke er noe favoritt, men etter to forsøk kom jeg meg ombord, denne anledningen i bussen siden flyet stod på fjernpark. Grunnen til to forsøk var at jeg manglet et stempel fra sikkerhetskontrollen og måtte derfor tilbake dit for å få det før jeg fikk boarde

Ombord i G-VIIH, levert i 1997, så det helt likt ut som i flyet ned. Så også dette hadde fått oppdatert kabinen.

Sen flight så ble kun servert en wraps før man gjorde et forsøk på å få seg noen timer søvn etter å sett den nyeste Bourne-filmen. Selv om jeg neppe endte med å sove mye mer enn tre timer

En drøy time før ankomst var det så tid for frokost, og valgte english fremfor veggis
ImageUploadedByTapatalk1367078522.923333.jpg

Ankomst litt før rutetid og parkerte på C piren. Dessverre har ikke BA noe formiddagsfly LHR-OSL så endte med å tilbringe nesten fem timer i loungen hvor jeg fikk unna litt jobb innimellom en god del avslapning

Siste strekket gikk med G-EUUW, en fem år gammel A320. Ikke mye å rapportere da jeg enten sov eller leste og serveringen var en eller annen wrap

Endel venting på OSL på bagasjen og som forventet fungerte ikke pritaggen på kofferten

Totalt ga turen meg 220 tier points ( 2x 90+20) og 23002 avios ( 2x 10055 + 1446)
 
Back
Top