Norwegian etablerer nytt fraktselskap - Norwegian Cargo AS

Discus

Galley Slave
Medlem
Norwegian har etablert et eget fraktselskap. Selskapet skal koordinere og utnytte kapasiteten i hele rutenettet til flyselskapet ved å knytte til seg flere samarbeidspartnere.

Norwegian Cargo AS er et Norwegian-selskap som skal administrere de forskjellige internasjonale markedene via et bredt nettverk av General Sales Agents-avtaler (GSA). Markedet internt i Norden vil bli håndtert direkte av selskapet, noe som åpner muligheten for flere direkte avtaler.


http://media.norwegian.com/#/pressrelease/view/norwegian-etablerer-nytt-fraktselskap-858237
 
Spennende. Så ikke den komme sånn helt med det første. Men med tanke med oppstart av langruter med større fly så blir det jo sannsynligvis en god del større kapasitet. Og da er det sikkert lurt å a egne folk som tar seg av slikt.

Er vel ingen grunn til å tro at Norwegian med tiden vil starte med egne fraktefly, eller?
 
Spennende. Så ikke den komme sånn helt med det første. Men med tanke med oppstart av langruter med større fly så blir det jo sannsynligvis en god del større kapasitet. Og da er det sikkert lurt å a egne folk som tar seg av slikt. Er vel ingen grunn til å tro at Norwegian med tiden vil starte med egne fraktefly, eller?
Dette tyder pä at det finnes oppegäende folk hos NAS, folk som ikke har tid til ä sette seg i gyngestolen med kaffe/konjakk/sigar og venter pä Pensjon. Kanskje har de t.o.m. hört TwinAisleFeeders' teorier om meritten i 'First Concubine' vs 'Crazy Uncle' hva gjelder frakt-strategien : snart kommer NEO-flyene inn i fläten, om 2 og 1/2 är, det er pä tid ä rulle opp skjorte-ermene ! Og hvem vet : kanskje tygger NAS pä H2XQR Series-NEO, why not ?
 
Er det flere LCC eller andre sammenlignbare selskaper som har opprettet eget selskap for frakt?
 
Jeg synes det er positivt at DY satser mer på Cargo. Men er det noen som har noen gode hypotser om hvorfor man oppretter et eget AS?
 
Jeg synes det er positivt at DY satser mer på Cargo. Men er det noen som har noen gode hypotser om hvorfor man oppretter et eget AS?

Jeg ville tippet på det åpenbare: Enklere å se resultater eller mangel på resultater. Lettere å kjøre heile avdelinga i dass uten for store konsekvenser for øvrig drift, dersom det går dårlig.
 
Urifra de marginer som nok bla THAI har på cargo så kan det nok være lønnsomt å frakte Cargo til Østen, men den andre vegen og ikke minst til/fra USA er svært mye vanskligere. Mye kapasitet ledig og pressede priser.
Å være GSA og å selge cargo til "DY priser" kan sikkert være en lett jobb men det koster å ha med cargo på flyet i form av ground handling, frakthåndtering etc og ikke minst mere fuel.

Men i god gammel DY ånd så blir dette sikkert sett på som tilvalg i prisen ( som kofferten din, kaffe etc>):old
 
Dette tyder pä at det finnes oppegäende folk hos NAS, folk som ikke har tid til ä sette seg i gyngestolen med kaffe/konjakk/sigar og venter pä Pensjon. Kanskje har de t.o.m. hört TwinAisleFeeders' teorier om meritten i 'First Concubine' vs 'Crazy Uncle' hva gjelder frakt-strategien : snart kommer NEO-flyene inn i fläten, om 2 og 1/2 är, det er pä tid ä rulle opp skjorte-ermene ! Og hvem vet : kanskje tygger NAS pä H2XQR Series-NEO, why not ?

Haaper du har en backup pensjonsplan paa plass dersom ingen kjoeper ideen med 16 bagasjedoerer og 4 midtganger paa en A318 ;)

Er ganske saa overrasket over at de ikke har startet dette allerede. Ikke noe revolusjonerende enn at de oensker aa starte ett selskap for aa selge egen og annen kapasitet
 
... er ganske overrasket over at de ikke har startet dette allerede ...
To skandinaviske operatörer - to strategier : den ene har JetPak og selger ut, den andre har intet og starter Norwegian Cargo A/S. Gjett hvem av NAS og SAS som svömmer med strömmen, Tommy777 ? Selv tipper jeg at borte i Stockholm biter RG av sine negler og angrer fordi SAS solgte sin JetPak-avdeling. Maken for tabbe ! Flybilletter er idag simpelt hen bare "commodities" som tilsvarer flyselskapenes anrops-produkt : den egentlige butikken begynner först med salget av frills, ancillaries, IFE, ekstras ... og den som ikke har forstätt hvor vesentlige side-inntektene fra flyfrakten kan bli i det overordnete Yield-bildet kan bare legge nökkelen under matten og gä pä fisketur.
 
Last edited:
To skandinaviske operatörer - to strategier : den ene har JetPak og selger ut, den andre har intet og starter Norwegian Cargo A/S. Gjett hvem av NAS og SAS som svömmer med strömmen, Tommy777 ? Selv tipper jeg at borte i Stockholm biter RG av sine negler og angrer fordi SAS solgte sin JetPak-avdeling. Maken for tabbe ! Flybilletter er idag simpelt hen bare "commodities" som tilsvarer flyselskapenes anrops-produkt : den egentlige butikken begynner först med salget av frills, ancillaries, IFE, ekstras ... og den som ikke har forstätt hvor vesentlige side-inntektene fra flyfrakten kan bli i det overordnete Yield-bildet kan bare legge nökkelen under matten og gä pä fisketur.

Nå misforstår nok du litt hvordan dette fungerer ... Selv om SAS endrer på sin fraktdistribusjon, er det bare snakk om endring av salgskanal og ikke noen endring av satsing på cargo som helhet. Det er lite detaljer om cargo å finne i siste årsrapport, men som du ser, satses det fortsatt ..

SAS Cargo Group
Cargo space in the Group’s aircraft is marketed and sold through the
SAS Cargo Group, which serves a global market. SAS Cargo is market
leader in airmail and air-freight to, from and within Scandinavia due to
its high quality levels, competitive products and prices.
During 2012, the market for airmail and air-freight was characterized by significant overcapacity and therefore substantial price
pressure. The market had a positive trend in the first half of 2012
before stagnating and falling off. Freight volumes decreased about
5% in January−October 2012 compared with the year-earlier
period.
Despite challenging market conditions and price pressure, the
SAS Cargo Group managed to generate significantly more positive
and improved earnings compared with 2011.
 
To skandinaviske operatörer - to strategier : den ene har JetPak og selger ut, den andre har intet og starter Norwegian Cargo A/S. Gjett hvem av NAS og SAS som svömmer med strömmen, Tommy777 ? Selv tipper jeg at borte i Stockholm biter RG av sine negler og angrer fordi SAS solgte sin JetPak-avdeling. Maken for tabbe ! Flybilletter er idag simpelt hen bare "commodities" som tilsvarer flyselskapenes anrops-produkt : den egentlige butikken begynner först med salget av frills, ancillaries, IFE, ekstras ... og den som ikke har forstätt hvor vesentlige side-inntektene fra flyfrakten kan bli i det overordnete Yield-bildet kan bare legge nökkelen under matten og gä pä fisketur.

I tillegg til det som LN-MOW legger frem så må man huske på at jetpak nærmest var en speditør som drev med henting og bringing (de har biler og ikke fly;) ) - slik har vel ikke SAS mistet mye av pakkene som Jetpak tilbyr. En bare solgte noe som ikke hjemme i kjernevirksomheten.

Når det gjelder Norwegian og A320NEO er det på ingen måte sikkert at DY kommer til å operere disse - det har lenge vært Kjos sin plan å fortsette den virksomheten han har drevet i Advokatfirmaet med "Asset Utleie, Megling, Salg" og A320NEO passer utmerket inn i disse planene.
 
Kanskje vi snart får se slike i Norwegian farger da:

Freighter_2.jpg
 
Uansett farger - så er det ingen tvil om at det mye bedre laks ombord i Alaska sin 737 Salmon enn det noengang kan bli en DY 737 Salma. Snart er det Copper River run
 
Det kan hende at de en gang kommer med egne cargofly, men denne sattsingen var først og fremst opprettet fordi når deres LH-fly kommer, har de litt lastekapasitet som de kan bruke på frakt, og da var det ''naturlig''(?) å starte sitt eget fraktselskap...
 
TUIFlyNordic och Thomas Cook Scandinavia tar också med cargo i sina 767 & A330 på interkontentala charterlinjerna till bla Thailand och Karibien.
 
Back
Top