![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg serverer en kort trip-rapport fra to korte flyvninger siden det er et litt eksotisk selskap, nemlig Oman Air. Konklusjonen kommer først. Dette er selskapet som virkelig ønsker å levere, også på de korteste strekningene. Dette var del av en reise som begynte og vil avsluttes med Ethiopian Airlines. Jeg vil servere rapport fra den om jeg får tid.
Strekning: Khsabab (KHS) - Muscat (MCT) Selskap: Oman Air Flytype: ATR-42 Klasse: Economy (One-Class) Flytid: 1:00 Denne turen var en avstikker fra Emiratene til nabolandet Oman. Etter en natt på hotell i Khasab, helt på nordspissen av Oman ut mot Hormuz-stredet, bar det til den lille flyplassen i Khasab med hotellets ”complimentary shuttle” . Det var mange asiatiske gjestearbeidere som skulle ut og reise og det var mye bagasje som skulle med. Køen gikk sakte, men jeg fikk da til slutt sjekket inn og levert fra meg en bag. Khasab flyplass er ikke stedet for spotting da det kun kommer ett fly om dagen . ATR-42-flyet kom mens vi satt i avgangshallen og ble raskt tømt for passasjerer og bagasje og gjort klart til neste ladning. Først fikk en gruppe av tildekkede kvinner gå om bord, deretter resten. Nesten alle de 46 setene ble besatt, og de to kabinansatte, en av hvert kjønn, ønsket blidt velkommen om bord. Nordkysten av Oman er svært vakker og jeg hadde bevisst valgt setet lengst frem på høyre side for å se ut. Vi fløy ganske lavt og med lett skydekke var det god utsikt til kysten og inngangen til Hormuz-stredet. Det er ingen overdrivelse at dette er en av de travleste skipsleder i verden. Det så ut som en båtfestival ovenfra. Om litt ble det servert en muffins, med vann og juice til. Den italienske kapteinen (hørtes det ut om etter aksenten å dømme) annonserte ganske raskt at nedstigningen alt var begynt og at ankomst ville skje på tid. Landingen var myk og en buss ventet på oss og tok oss til innenriksdelen av terminalen. Muscat flyplass bygges ut for tiden for å tilpasse seg Oman Airs ekspansjonsplaner. Flyplassen er i dag relativt liten og oversiktlig. Hotellet hadde sendt en sjåfør som avtalt. Muscat er ikke verdens mest spennende destinasjon, men verdt et besøk. Havnen med promenaden, et fort og en souq må besees og god mat kan fortæres. I havnen lå også sultanens yacht, Omans svar på Kongeskipet var et staselig skue og sikkert svært behagelig å reise med. I Muscat kan man også finne verdens tredje største moské. Den er relativt ny og flott utsmykket. Ikke-muslimer er velkomne såfremt det ikke er tid for bønn. Oman er svært rolig i forhold til mange andre land i Midt-Østen, og selgere etc. er langt mindre pågående. Det er vestlige og tradisjonelle restauranter og butikker om hverandre, samt et stort innslag av asiatiske restauranter og butikker. Strekning: Muscat (MCT) - Abu Dhabi (AUH) Selskap: Oman Air Flytype: EMB-175 Klasse: Economy Flytid: 0:45 Turen tilbake til Emiratene gikk også med Oman Air. En taxi tok meg lekende lett til flyplassen. Jeg hadde sjekket inn på nett dagen før, men jeg hadde en bag å sende og ingen printer til boardingkortet, jeg tok en tur i en av skrankene, hvor det var lite kø. Kontrollene gikk uten problemer og jeg satte meg ned i en lounge jeg hadde adgang til med Priority Pass. En fin lounge med god plass og passe variert utvalg av mat. Jeg rakk en litt sen frokost da de var i ferd med å bytte til lunchmenyen. Det ble bussing til flyet, og det var nesten fullt i EMB-175. Det er kun 71 gode seter om bord i to klasser, og det var god benplass. Foran gardinen er det tre seter i bredden, bak er det fire. I tillegg er det PET, og hodetelefoner lå setet. Bagasjehyllene slukte ganske store bager. Det var hele fire flyvert(inner). Jeg vet ikke om dette er vanlig hos Oman Air, men reglene hadde vel ikke krevet mer enn to. Serveringen kom i gang. Det ble delt ut wraps, vann og juice. Varm drikke glimret med sitt fravær igjen. Det er det eneste jeg kan sette fingeren på. Resten av turen gikk uten store begivenheter og landing skjedde litt før tid. Abu Dhabi flyplass ser ut til å ha hentet inspirasjon fra CDG Terminal 1, med satellitter og underganger fra terminalen ut til gatene. Heldigvis er dette gjort langt mer elegant enn i Paris. Oman Air er litt i skyggen av resten av ”sandkasse”-selskapene, men det er absolutt et selskap i toppklassen. Den første turen var for all del bra, men den bar litt preg av å være en rute uten konkurranse. Annen flyving var imponerende med tanke på den korte flytiden. Jeg håper de melder seg inn i en allianse.
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N Last edited by jb1; 27-03-2013 at 07:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Alltid spennende med slike rapporter fra "ukjente" strøk. Når det gjelder flyplassen i Abu Dhabi er det nok mere enn utseende som den har tilfelles med CDG 1 - den er også bygget (og ble drevet) av ADP - Aeroport de Paris.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Eksotisk og flott beskrevet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Aha, det er nok ikke tilfeldig da. I Abu Dhabi så det riktig fint ut, men det var nok fint flott i Paris en gang også.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Interessant og spændende!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oman Air Business Class MCT-BKK, Champagne breakfast | SASID | TripReports | 16 | 23-09-2012 23:44 |
Oman Air Business BKK-MCT-FRA | C-klasse | TripReports | 10 | 05-07-2011 09:02 |
Ny dekor for Oman Air | Blubird | Flyforum | 12 | 26-02-2008 11:16 |
Oman Air och London | RolfL | Flyhistorisk forum | 0 | 16-12-2006 16:38 |