IFE/AVOD - Nødvendig eller ikke (splittet fra AY sine nye bizseter)

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
IFE/AVOD - Nødvendig eller ikke (splittet fra AY sine nye bizseter)

så bra. det gjør ikke noe det. begynner å bli noe slitent, i allefall de ex af-maskinene, som jeg hadde ned til bkk. elendig underholdnings-system.

Hvor mange er det som egentlig benytter underholdningssystem ombord i fly? Jeg har alltid med meg en fullstappa ipad med det jeg har lyst til aa se paa. Er jeg den eneste?

Snakker vi her om en helt ny business eller har Finnair brukt 4 (!!) aar paa aa ikke oppgradere mikroflaaten sin?

Re: Finnair med nye A330 og nye biz-seter

Hvor mange er det som egentlig benytter underholdningssystem ombord i fly? Jeg har alltid med meg en fullstappa ipad med det jeg har lyst til aa se paa. Er jeg den eneste?

Nei, jeg tror ikke du er den eneste, men det er også mange som bruker underholdningssystemet så lenge det er av dugelig format med greit utvalg. Hvertfall det jeg har observert på de siste longhaul-turene.

Snakker vi her om en helt ny business eller har Finnair brukt 4 (!!) aar paa aa ikke oppgradere mikroflaaten sin?

Hvor mange? Massevis! Du er ikke den eneste, men du er i minoritet.

Til og med mora mi har en YFAVOD, Your Favorite Audio and Video On Demand (Ipad), det sier litt om hvor langt verden har kommet.

Jeg skjønner meg ikke på folk som legger vekt på AVOD når de er ute og flyr, eneste jeg har sett på de siste årene er airshow. Og man trenger ikke akkurat en personlig skjerm som kan vise on demand for å benytte seg av dette.

På samme måte vil jeg ikke kjøpe DVD-spiller i baksetet på min neste bil, siden et nettbrett gjør det bedre for en brøkdel av prisen.

Til og med mora mi har en YFAVOD, Your Favorite Audio and Video On Demand (Ipad), det sier litt om hvor langt verden har kommet.

Jeg skjønner meg ikke på folk som legger vekt på AVOD når de er ute og flyr, eneste jeg har sett på de siste årene er airshow. Og man trenger ikke akkurat en personlig skjerm som kan vise on demand for å benytte seg av dette.

På samme måte vil jeg ikke kjøpe DVD-spiller i baksetet på min neste bil, siden et nettbrett gjør det bedre for en brøkdel av prisen.

dette innlegget beskriver AKKURAT min oppfatning

Har naa tilbragt 10-11 timer paa vei fra Singapore til London og KrisWorld har ikke blitt skrudd paa en gang. Skal innroemme at jeg brukte KrisWorld til aa se en film jeg har ment aa faa med meg SFO-SIN, men iPaden er pakka med min musikk og mine filmer. Saa kontakten og de to USB portene foran nesen min er mye viktigere for meg. Igjen, ymmv

Jeg har vle ikke brukt noen selskap sine inflight-systemer på noen år nå, stort sett er det mer fredlig å plugge musikk i ørene og bare sløve. Det har vært et fåtalls unntak, men stort sett er det fett ett for meg hva de viser ombord.

Derimot så plager det mer at mange av disse USB-portene rundtom ikke kan lade iPad 3/4.

-A

På min tur til Thailand i jan/feb dette året hadde jeg med ipaden, men den ble aldri tatt fram ombord hos Emirates. Hvorfor okupere mye av bordet med en ipad, når man har skjerm i sete foran seg med flere hundre om ikke 1000 kanaler med underholdning:old

Den blir helt sikkert liggende nedpakket også på turen i november...

Re: IFE/AVOD - Nødvendig eller ikke (splittet fra AY sine nye bizseter)

Jeg tar aldri med meg annet enn musikk/podcaster på mobilen (og eventuelt en bok), så for meg er AVOD (+ eget headset med bra kvalitet, ikke de ubrukelige som blir lånt ut) helt klart en nødvendighet. Og jeg har inntrykk av at de fleste fremdeles bruker det, i hvert fall i økonomi - tror det er lenge til flertallet har med egen underholdning.

Jeg kan ikke huske sist jeg brukte AVOD ombord på langdistanseflyvninger.. Eller jo, I stand corrected. Rakk å se ferdig "The Campaign" ombord hos United mens vi var på bakken i Oslo da UA39 var veeeeeldig forsinket. Eneste grunn var at setebelteskiltet var tent, og dermed "personal electronic devices" var pakket i håndbagasjen over hodet mitt, og AVOD funker hos UA selv om man er på bakken. Det fikk jo forsinkelsen på halvannen time til å gå unna.

Bruker, som flere andre over meg har nevnt, heller min egen iPad hvor jeg er garantert at det er musikk og filmer på som jeg liker.

Dette må være n'te gangen denne diskusjonen er oppe ;)

Så jeg får svare det jeg pleier å svare. Jeg bruker AVOD, og så en hel fil med Tom Hanks på tirsdag. Jeg har aldri med iPad på tur lenger og gidder ikke bruke tid på å laste ned greier på Mac'en.

Det betyr ikke at jeg alltid ser hele filmer men litt TV, litt komedie, litt musikk og iblant en hel film.

Jeg synes det hadde vært stusselig om de tok det bort. Men jeg hadde nok ikke sagt opp jobben for det.

Jeg er litt på begge, sjekker alltid hva som tilbys av filmer og tv-serier ombord og ser gjerne på noen av de. Er IFE sett ferdig er det over på iPad, som har tv-serier eller film så jeg klarer meg. All musikk står jeg for selv. Når iPaden en gang erstattes med noe som det er lettere å lempe inn filmer på og ikke er så kresen, enten om det er annet netbrett eller ultrabook, så er det ikke umulig at IFE blir mer nedprioritert

Jeg har Kindle, iPad og mp3-spiller. Det er alt jeg trenger. Ser en film ombord en sjelden gang, men hvis jeg kan velge vil jeg heller ha et fungerende wifi-anlegg enn IFE ..

Nå har jeg knapt brukt IFE de ørten siste åra, men er ikke både lyd og bildekvalitet underlegen et typisk nettbrett eller pc? Jeg ser som regel 720p-filmer på en 12,5" skjerm, og det skal godt gjøres for en IFE-skjerm å gi et bedre bilde enn det.

Det er vel muligens litt forskjell på om man flyr business eller economy. Selv kunne jeg vel godt tenke meg å slippe å ha en løs iPad på "matbrettet" hvis man skal drikke litt kaffe eller noe annet godt, evt ha litt underholdning mens man spiser. Det er ikke akkurat utpreget godt med plass bak gardinen.

Nå har jeg knapt brukt IFE de ørten siste åra, men er ikke både lyd og bildekvalitet underlegen et typisk nettbrett eller pc? Jeg ser som regel 720p-filmer på en 12,5" skjerm, og det skal godt gjøres for en IFE-skjerm å gi et bedre bilde enn det.
Ja, bildekvaliteten er stort sett dårligere, men utenom det synes jeg AVOD vinner på mange punkter.
- Jeg har ikke nettbrett, og har heller ikke behov for det (utenom evt på reise). Det er mer å "drasse på", og jeg foretrekker å reise med lite verdisaker.
- Trenger ikke å tenke på å ha nok strøm og lagringsplass.
- Kan ofte brukes på bakken og under takeoff/landing
- Trenger ikke å "forberede" noe på forhånd ved å ha nok innhold, laste inn/konvertere til riktig format etc.
- Har enda ikke opplevd å ikke finne minst 1-2 filmer som virker interessante. Ofte bra filmer som jeg ellers ikke hadde sett.

Og den dårligere bildekvaliteten glemmer man etter noen minutter. Selv BAs gamle 744-AVOD ble jeg vant til, kanskje jeg er lite kravstor. ;) Det eneste jeg jevnt over er misfornøyd med, og som tablet hadde vunnet på, er navigering. Det er ofte et herk å spole om man f.eks. trykker ut av filmen ved et uhell. Og på medium-haul på 2-4 timer uten AVOD hadde tablet vært greit.

Nydelig klassisk tema :-) Jeg har aldri brukt noen iPad eller DVDman på fly. Har ikke tid til nedlasting og de greiene der. AVODen ombord for meg er viktig og digger å se gjennom programmet før man reiser for å bestemme seg for film/filmer man skal kose seg med. Sitte med dette utstyret innimellom bloody maryen og maten frister lite.

Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen hverken jobb eller privat som bruker medbrakt underholdning. Krisflyer og Emrates ICE synes jeg er fantastisk.

Er det noen flyselskap som lar deg streame på egen iPad fra server ombord?

Jøsses, skjønner jeg er blitt gammel, svært gammel, jeg med min bok i papir:old
Er slikt gått av moten nå:colgate:

Back