Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2013, 22:14   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Norge Martin gjør noe heeeelt annet: Norge på kryss

Så. Det skulle egentlig ikke skrives noe TR fra denne turen. Hva er det liksom å skrive om en innenrikstur? Men siden enkelte begynte å mase i God Morgen-tråden, så får jeg gjøre et forsøk.

Turen begynte ganske spontant. Etter endt arbeidsdag på torsdag var jeg passe sliten, og jeg følte litt for å komme meg bort littegrann. Jeg vurderte et par alternativer, og etter å ha sett at London var for dyrt og småvurdert Berlin, endte jeg opp med å drite langt i alt som het bonuspoeng og kantiner og flyplasser og flytyper sånne ting som jeg normalt lar bestemme hvor jeg drar på tur. Målet ble å komme seg vekk billig, og det var ikke så nøye hvor. Skulle man først vekk for å slappe av, så fant jeg ut at NSB var et fint sted å lete. Bergensbanen har jeg tatt ca. 200 ganger før (Tre måneder på Haakonsvern for en del år siden med ukentlige turer hjem, pluss er par turer senere), så da var det Trondheim eller Stavanger - ja, skulle jeg først teste en ny togstrekning, så skulle jeg teste hele. Det ble så avtalt kjapt med Olav (BSSW) at han ikke hadde noen planer den helgen, så jeg booket kjapt en togbillett til Stavanger. Totalpris: 589 (Minipris for 499 pluss 90 kroner for NSB Komfort).

Lette så etter hotell, og etter først ha booket Radisson Atlantic, endte jeg opp med Clarion Hotel Stavanger, et standard dobbeltrom til 950 kroner, inkludert frokost og wifi og hele sulamitten.

Retur: Ja, jeg må innrømme det. Jeg sjekket ba.com. De skulle ha ca. 4500 kroner fr SVG-LHR-OSL, så det var på ingen måte aktuelt, til tross for gratis wrap og cola ombord. Det ble SAS, booket hos Widerøe, til totalt 699 kroner.

Totalt: 589
+950
+699
=2238 kroner.

Ikke så altfor gærent, synes jeg selv.

Last edited by Martin; 20-01-2013 at 22:21.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2013, 22:46   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Martin gjør noe heeeelt annet: Norge på kryss

Første etappe var altså med NSB, og toget skulle gå fra Oslo S klokken 11:01.

Normalt på en lørdag, får jeg kanskje med meg Pop Quiz med Finn Bjelke på P1 klokka 11, dersom jeg er såpass ute av koma at jeg hører noe fra klokkeradioen på soverommet. Nå måtte jeg være i Oslo lenge før sendestart. Det betød at jeg måtte komme meg fra Maura med 09:13-bussen, men jeg siktet for sikkerhets skyld på 08:43. Det gikk skeis, da jeg kom ut på trappa, og tenkte: "kortholder og lommebok?". Stakk hånda kjapt ned i laptopveska i den lomma jeg trodde de lå, men det gjorde de ikke. Kjapt inn å lete uten resultat, før jeg fant de i en annen lomme i laptopveska. Nuvel.

Satte meg ned en 20 minutters tid, før jeg på nytt siktet på bussholdeplassen, og rakk 09:13-avgangen med goooood margin. Med billett kjlpt på app, var det bare å vise sjåføren iPhonen, og jeg fikk sitte på.

Vel framme på OSL, var det klart for neste etappe: NSB sine flørtetog. Før tok jeg som regel flytoget, men med bedre tider på NSB, og et enda enklere billettkjøpsystem enn Flytoget sine kortlesere, er jeg tilbale hos NSB. I tillegg har jeg nå en bedre connection på OSL på veg hjem fra Oslo enn de tre minuttene det var før ruteendringene. Mange klager på de nye rutene, men jeg er alt i alt fornøyd, til tross for at bussen korresponderer veldig dårlig med BA770 .

Etter 17 minutters venting, kom altså flørten rullende inn på spor 4, og jeg tenkte at "det er vel ikke så mange på disse intercitytogene en lørdag formiddag?". Jeg kunne samtidig stilt meg tvilende til pavens katolske tro, for her var det fullt, og veldig mange som reiste med barn. Lærte underveis at det var noen som skulle gå skøyter iført Disneykostymer i Oslo Spektrum den dagen, så det forklarte jo litt. Ble selv omringet av en flokk på fire som kom på på Lillestrøm, men de var overraskende veloppdragne. De slet nok litt med å skjønne forskjell på Romeriksporten og Oslotunellen, for da toget slakket litt av på farten inni Romeriksporten, begynte hun ene å mase om at "nå skal vi av inni tunellen, for det har jeg gjort før en gang!!". Antageligvis på Nationaltheateret, som ligger i neste tunnell.

Vel framme hadde jeg passe god tid, så det ble et par pitstop på Narvesen og Deli De Luca for litt lesestoff og noe å tygge på og drikke på: Et nummer av Guitar & Bass Magazine, et nummer av Airliner World, en boks Burn (den hvite/blå), en flaske 0,5 l Cola, en pasta-pesto-salat, og tre rosinboller (Ja, jeg tenkte ikke på å ta T-bilder, så jeg får heller beskrive litt mer detaljert).

Deretter var det å finne spor tre, der tog nummer 723 stod klart. Det var av typen "fjerntog type 7" i følge denne siden: http://tog.yzi.me/#anker_50
(Ja, jeg er litt tognerd også). Lokotivet var av typen El. 18, og vognene av typen A7 (NSB Komfort), BC-7 (NSB Familie), FR7 (Bistro/Kafe) og diverse andre undervarianter av B7 (http://tog.yzi.me/sk/Setekart_NSB_Fj...ype_7_2012.pdf)

En av NSB sine El.18 klar for turen til Stavanger.

Jeg fant setet mitt i første vogna (som altså var en A7, NSB Komfort) og fikk en toseter for meg selv hele turen. Det var visst "veldig fullt" i føllge konduktøren, men altså ikke helt. Vi var minst tre i umiddelbar nærhet av meg som satt alene heløe turen. Han ene så forresten ut som han var faren til Ravi.

Toget rullet avgårde, og jeg satt stort sett og slappet av, og nøt utsikten. Jeg må få si det: Det er fint med c-klasse og flyplasskantiner og alt det derre der, men å se vinter-Norge fra et togvindu er pokkern meg ikke feil det heller.

Vi rullet videre, og kom etterhvert til Kristiansand. Her skjer det spesielle at de snur toget. Det var jeg forøvtig klar over, da mine foreldre tok samme turen for noen år siden. Min mor satt mot kjøreretningen helt ned til Kristiansand, og da setet ved siden av min far ble lesig der (de satt "mot hverandre), flyttet hun seg dit. Så begynte toget å kjøre tilbake igjen .

Det som forøvrig skjer når de kobler fra lokomotivet, og kjører det rundt toget, er at det ikke er srtøm i toget. Da virker heller ikke nedspylingsfunksjonen på toalettene. Sånn til info... (Jeg som bare skulle være flink å gå mens toget stod rolig...)

Vi duret videre, og det ble en sjekk av matfasilitetene. Jeg endre med en Cæcarsalat, en Pepsi og en Snickers. Totalt over 100 kroner. Jeg turte ikke å tenke på hva hver ting kostet enkeltvis, men det smakte ikke vondt.

Det gikk på skinner videre (pun intended), og etter noen timer med mildt sagt dårlig mobildekning opp gjennom Vest Agder og Rogaland, ankom vi Stavanger på rute. Ikke verst det, eller?

Traff der på Olav, som viste meg den nye trappen sin:

Last edited by Martin; 22-01-2013 at 00:05.
Old 20-01-2013, 23:09   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Av hoteller hadde jeg endt opp på Clarion Hotell Stavanger, og det var også en positiv overraskelse. Ble kajpt sjekket inn av en hyggelig dame. Ble spurt om "dere trenger to nøkkelkort?" Jeg trengte bare ett. Var da bare jeg som skulle sove der?

Hadde som sagt bestilt et helt vanlig dobbeltrom, og ble positivt overrasket da romnummeret matchet denne døren:

Upgrade score hos Choice: 100%

Ellers hadde de et artig navn på en av suitene:

Det bar kjapt ut på en middag på en kinarestaurant, der jeg startet med kamskjell i originalinnpakning:

Glemte å fotografere hovedretten (var som sagt ikke i TR-modus), men avsluttet med banansplit:

Vi avsluttet deretter kvelden, og jeg trakk meg tilbake.

Som sagt var hotellet en positiv overraskelse: For det første var både froksot og wifi gratis (nor jeg tidligere kun har fått gjennom et gullkort ), og putene var KJEMPEstore! Og skikkelig digge. I tillegg varte frokosten i helgene helt til 12!! Endelig noen som skjønner at man ikke trenger å stå opp tidlig for å få spist før klokken 10 i helgen. Hvordan man kan kombinere frokost til 12 med utsjekk klokka 12? Neida, i helgene var utsjekk klokka 13

Jeg var allikevel klar og sjekket ut 11:59, og møtte Olav i døra. Flyet mitt skulle gå 18:30, så vi hadde goood tid. Vi fikk satt skvist oss inni Minien hans.

(Bildet tatt i en annen anledning, Courtesy of Olav)

Vi duret avgårde, og jeg fikk først en liten omvisning på jobben hans. Denne hang i kontorvunduet hans:

Vi duret videre, og tok en grundig sighgtseeing, kun avbrutt av en lunsj hos Pizzabakeren:

Siden Olav hadde på seg denne, så gikk vi for nettopp kylling på pizzaen:

Fine reklameplakater hadde de og.

Etter enda mer during med Mini, ble jeg til slutt satt av på Sola flyplass ca. to timer før avgang.
Old 20-01-2013, 23:43   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Så var det dags for flyvning.

Det var SAS som ble valget. Ingen spesiell grunn. DY var egentlig billigst - slv med sete og baggasje - men jeg endte allikevel med SAS. Forøvrig lå det ingen bonuskort inne på bookingen, veldig bevisst. Til tross for to *G-kort, så skulle det her flys statusløst, just for the heck of it .

Innsjekk var foretatt ved T-21:45. Ja, jeg vet. Urutinert. Jeg kan ikke noe for at Olav bestilte det restaurantbordet til samme tidspunkt som OLCI åpnet. Jeg ble straffet med BN2:

Jeg fikk funnet meg en automat, og så at mitt tidligere irritasjonsmoment over SAS sine automater ikke var på den automaten jeg brukte her.

Min hensikt med brukav automaten var å få ut et boardingkort, og en baggasjetag. På OSL har det tidligere medført ikke mindre enn TRE separete "innsjekkingsprosesser": Først en for å sjekke setekartet, om noen bedre har dukket opp. Når man valgte å beholde setet, trodde automaten at du var ferdig. Så begynne helt på nytt for å få utboardingkort, og deretter enda en gang for å få en baggasjetag.

På denne automaten fikk jeg opp en side, der jeg kunne krysse av hva jeg ville gjøre: Jeg hadde et bra sete, men ville ha ut boardingkort og baggajsetag, så jeg huket av de to, og trykket på "neste", så fikk jeg gjøre begge deler før jeg ble "kastet ut" av automaten .

På veg til bagdrop gikk jeg forøvrig forbi dette med et tungt sukk:

Ja, så var det bagdrop. Jeg må dønn ærlig innrømme, at jeg er mest vant til BA: Legg koffert på båndet, og passet på skranken. Sist jeg fløy innenlands, måtte jeg vis ID. Hvordan funket dette nå? Det ble min tur, jeg la kofferten på båndet, damen scannet den, og jeg kunne gå. Så lett var det altså .

Oppdaget først etterpå at jeg kunne ha testet en av Avinor-automatene, og brukt selvbetjent bagdrop. Vel vel, får ha det til gode.

Security var også ny siden sist jeg var der (2007), og var stor og fin. Fikk lagt ting nedi laptopveska, og stilte meg i kø. Ikke før halvvegs kom jeg på laptop og iPad. Lettere stressa, åpne veska, og fiske de opp. Det var fortsatt flere meter igjen (Jeg hater egentlig sikkerhetskontroller. Vil helst være helt klar før jeg stiller meg i kø, og blir stressa om jeg føler jeg bruker for lang tid når det blir min tur). Det ble min tur, og det peip ikke.

Vel airside, var det å kikke litt rundt, før jeg besøkte Narvesen: Et nummer av "Guitarist", en Snickers, en Cola, og tre boller. Dette ble inntatt rett ved gate 18, der jeg samtidig satt og chattet litt med Olav. Jeg kunne også bekrefte at flighten min skulle gå fra.... gate 18 . Den karmaen der, skulle jeg dog få betale tilbake senere på turen, men mer om det da.

Det ble etterhvert boarding. Hvordan fungerte det igjen da? Jeg var igjen vant til BA som skal se både boardingkort og pass. Viste damen boardingkort, og det var visst nok. Jeg fant vegen ombord i LN-TUH, som forøvrig fyller 13 år en av dagene, da hun ble levert Braathens den 30/1-2000. Setevalget var 11F som er nødutgang. Olav påstod han kunne ha skrudd på det flyet en gang i sin tid hos Braathens Technical Services, så jeg tenkte det var greit å sitte der .

Så var det karmaen... Avgang skulle være 18:30: Den ble 18:37. Jeg hadde i utganspunktet 20 minutter fra flyet skulle lande til første buss hjem (med innsjekket bagasje tok jeg kanskje en sjanse uansett, men). Nå var de 20 blitt til 13.

Sånn ellers tok vi av, og jeg fisket opp iPhonen (som var satt til Flght Mode før den ble slått av ved gate flr avgang) og hørte litt på en musiker jeg oppdaget sånn plutselig i det tidligere nevnte nummer av "Guitar & Bass Magazine" kalt Joanne Shaw Taylor:

http://www.youtube.com/watch?v=YJ4rJn9j2Pg

Hun er ganske flink til å spille også

Ellers en passe småfull flight, og jeg hadde en egen treseter. La forvrig merke til at denne nødutgansraden var konfigurert som en "førsterad": Altså med armblenebrett, og ingen brett på seteryggene foran. Er det vanlig?

Så landet vi, 19:20 var blitt til 19:28. Jaja, kunne hende vi fikk en gate litt nær.... Nei, det gjorde vi ikke. LN-TUH skulle videre til Heathrow, så vi parkerte på gate 50. Jeg er sikker på at noen tenkte at "Martin er så vant til gatenumre over 50, så send han dit" .

Det betød altså en liten busstur bort til ca. midt på terminalen, og jeg kunne bare glemme 19:40-bussen. Nuvel.

Siden telefonen også begynte å bli farlig tom for strøm, så tenkte jeg at litt cash til en bussbillett kunne være kjekt å ha, så det ble et uttak i DNB sin automat, der jeg fikk en 200-lapp, som jeg siden fikk "tatt høl på" hos 7-11 og fikk en cola og pølse tilbake

Deretter var det bare å sitte og blomstre og vente, og etterhvert kom 20:40-bussen, og jeg kom meg hjem med dem.

Alt i alt en bra ut. Dette var Norge på kryss. TIl sommeren blir det på langs!

Last edited by Martin; 22-01-2013 at 00:11.
Old 21-01-2013, 07:24   #5
darkcho
ScanFlyer Gold

Takk for rapporten, alltid hyggelig Kan du forklare meg hva BN2 står for på boarding kortet ditt? Alltid lurt på hva det er.
Old 21-01-2013, 07:36   #6
Peppep
ScanFlyer Gold

Seek and you will find osv osv.

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Den første som sjekker inn får Boarding Number 1, altså BN1, den andre BN2 - og sånn fortsetter det. Når det er sagt klarer jeg ikke helt å skille mellom Seq # og BN, er det noen forskjell? Seq # kom vel for kun få år siden som en erstatter for BN-systemet, men registrerer at SAS bruker begge på boardingkortene sine.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=39368
Old 21-01-2013, 08:13   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takk for fin rapport Martin. Kudos for at du faktisk sjekket snarveien via LHR på vei hjem. Men 4500,- er jo faktisk alt for mye. Tror det var 13-1500,- eller noe da jeg gjorde det jeg.

Ellers har jeg skikkelig sans for sånne turer der man bare klemmer til å gjør noe istedenfor å sitte hjemme og se på gullrekka. KONGEBRA!

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2013, 09:20   #8
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Takk for rapporten, alltid hyggelig Kan du forklare meg hva BN2 står for på boarding kortet ditt? Alltid lurt på hva det er.
BN=Boarding number, sjekker du inn som foerste passasjer faar du BN1. Martin var nok litt misfornoeyd med aa ikke faa BN1

Foroeverig fin rapport med en fin togreise. Jeg har reist Oslo S - Stavanger t/r en gang i de gode gamle dager. Det tok laaaang tid.
Old 21-01-2013, 10:25   #9
apeks
ScanFlyer Silver

Flott rapport.
Takk for titten
apeks is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2013, 11:18   #10
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Morsom og innfallsrik rapport. Og jeg setter stor pris på folk som går litt i detaljer, også på noe så tilsynelatende forutsigbart som en reise til og fra Stavanger.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2013, 11:23   #11
Scanflyer
ScanFlyer Blue

Scanflyer's Avatar

Strålende rapport som alltid, Martin!
Her ser man hva som i hovedtrekk gjør en rapport ekstra bra. Med detaljer og innlevelse trenger man ikke å ha reist jorden rundt i F for å skrive en interessant rapport.
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 09:35   #12
hanswest
SAS Customer

SAS Re: Martin gjør noe heeeelt annet: Norge på kryss

Flott rapport. Det er jo flest av de korte turene, så interessant å lese rapporter fra slike, spesielt når de er godt skrevet!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 12:53   #13
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Martin gjør noe heeeelt annet: Norge på kryss

Glimrende rapport! (Som ventet)
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules