Grounding av 787

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Og etter den siste tidens hendelser, har både ANA og JAL groundet sine Dreamlinere..

JAPAN'S two biggest airlines have grounded all their Dreamliners in the most serious blow yet to Boeing's troubled next-generation model after an All Nippon Airways flight was forced into an emergency landing.

The 787 Dreamliner has suffered more than a week of bad news that has prompted investigations by aviation regulators in Japan and the United States, Boeing's home market, although the US manufacturer insists the plane is safe.

http://www.heraldsun.com.au/travel/...mergency-landing/story-fn32891l-1226555052981
 
Ai, ai, dette bildet med rutsjebaner ute, må svi for Boeing PR messig. Er vel ikke umulig at noen i Seattle må ta hatten å gå snart, om dette fortsetter.

Regner med det er en nede i sand-dyngeland, som gnir seg i sine hender nå. Han har vel tenkt å grounde sine 787, og be om noen $$$ :rolleyes:
 
Re: JAL og ANA grounder sine 787

sånn skjer når man jobber under press og styre av boeing presser såpass mye for å få det nye flyet ut til salg
 
Re: JAL og ANA grounder sine 787

Hvor mange hendelser har det vært med slike etter oppstarten ?
 
Re: JAL og ANA grounder sine 787

Fra NRK 1 Morgennyt...

Tor Iversen, informasjonssjef, Luftfartstilsynet, viser til at flyet er godkjent både av amerikanske og europeiske luftfartsmyndigheter, og at det dermed også kan brukes i Norge. - Men etter at det har vært en rekke hendelser med Dreamliner de siste ukene, har vi notert oss at amerikanske myndigheter, sammen med produsenten, har varslet at de skal gjennomføre grundige undersøkelser av hendelsene. Vi vet at også et norsk selskap har gått til anskaffelse av denne maskinen, så vi vil selvsagt følge arbeidet som nå foregår i USA veldig nøye, uttaler han.

Åsa Larsson, informasjonssjef, Norwegian, har full forståelse for at det finnes mennesker som er litt urolige etter alle medieoppslagene. - Men vi avventer nå for å se hva konklusjonen blir ut av FAAs og Boeings undersøkelser, men for Norwegians del ser vi fram mot å få en Dreamliner i april, uttaler hun.
 
Re: JAL og ANA grounder sine 787

Ser ut til at et batteri igjen er årsaken. Om det er samme batteri sier artikklen ingenting om.
Forstår ikke helt hvorfor man velger li-ion batterier. Er jo nesten umulig å få slukket en brann i et sånt batteri. Man så jo på bilder fra forrige brannen at det ikke sitter helt heldig til. En ukontrolert brann vil skade mye annen avionic i området. Spennende å se hva som kommer ut av det. Batteri problemene er nok årsaken til at man velger gounde hele flåten
http://www.svt.se/nyheter/varlden/nya-plan-stoppas-efter-nodlandning
Samtliga 129 passagerare och åtta i besättningen evakuerades när planet landat på Takamatsu-flygplatsen. Problemet ska ha varit rök i cockpit orsakad av problem med ett batteri.

Enligt polisen skadades ett antal av passagerarna lindrigt under evakueringen.

Också ANA:s konkurrent Japan Airlines, JAL, låter sina sju plan stå kvar på marken tills man hunnit göra säkerhetskontroller av dem, uppger AFP.

Upprepade problem

Den senaste tiden har Dreamlinerplanen haft upprepade problem, trots Boeings försäkran om att planen är säkra. I förra veckan brann ett batteri i ett av JAL:s plan som stod tomt i Boston, USA och ett annat av flygbolagets plan hade en bränsleläcka på samma flygplats.

Transportdepartementet i Tokyo betraktar onsdagens nödlandning som en allvarlig händelse som kunde slutat i en olycka, enligt nyhetsbyrån Kyodo.
 
Last edited:
Re: JAL og ANA grounder sine 787

Ser ut til at et batteri igjen er årsaken. Om det er samme batteri sier artikklen ingenting om.
Forstår ikke helt hvorfor man velger li-ion batterier. Er jo nesten umulig å få slukket en brann i et sånt batteri. Man så jo på bilder fra forrige brannen at det ikke sitter helt heldig til. En ukontrolert brann vil skade mye annen avionic i området. Spennende å se hva som kommer ut av det. Batteri problemene er nok årsaken til at man velger gounde hele flåten
http://www.svt.se/nyheter/varlden/nya-plan-stoppas-efter-nodlandning

Vel alle batterier har sine utfordringer da hensikten med et batteri er å lagre mest mulig energi på liten plass, og således går ting galt om noe skjer med batteriet. Blybatterier er jo f.eks. fulle av svovelsyre, så om de går lekk så kan man få et stort etseproblem. Dette er dog mye lettere å håndtere, men blybatterier veier jo enormt mye.

Ni baserte batterier er vel kanskje den batteriteknologien som er "sikrest", ganske tunge og robuste batterier som ikke har all verdens levetid, men jeg kan ikke huske å ha hørt om så mange branntilfeller med dem.

Li-ion batterier er også etter min mening et underlig valg, særlig siden det har vært tilfeller hvor både laptop og mobilbatterier har eksplodert. Og plassering av en potensiell brannkilde nederst i en avionics bay tyder etter min mening på manglende vurdering av konsekvens. Slike batterier burde være bokset inne i brannsikre bokser et stykke vekk fra sårbar elektronikk. Mulig boeings ingeniører har forutsett at batteriet aldri ville komme til å brenne, men det hadde bare vært å ta et raskt litteratursøk så finner man fort ut at det er en kontinuelig risiko for det.
 
Re: JAL og ANA grounder sine 787

Den eneste grunnen til at det er topp sak hos NRK er at Norwegian har bestillit flyet.

Det har du nok mye rett i, men at så skjer er ikke veldig merkelig siden Norwegian (eller Kjos spesielt, det er vanskelig å skille person fra bedrift her...) har gått rimelig høyt ut på banen i media i forbindelse med innkjøp av disse "revolusjonerende" flyene.
 
Re: JAL og ANA grounder sine 787

Har Kjos kjøpt katta i sekken her?

Dette problemet vil de sikkert løse, og flyet vil sikkert gjøre jobben Norwegian ønsker i mange år framover. Dette er jo ikke første gang en ny flytype opplever store problemer etter at det er satt i drift - se bare på historien til DC-10.
 
Re: JAL og ANA grounder sine 787

Nå skal man vel ikke blåse dette helt ut av proporsjoner.
Enkelte tar jo like mye av som journalistene.
 
Re: JAL og ANA grounder sine 787

Dette problemet vil de sikkert løse, og flyet vil sikkert gjøre jobben Norwegian ønsker i mange år framover. Dette er jo ikke første gang en ny flytype opplever store problemer etter at det er satt i drift - se bare på historien til DC-10.
Jeg har også vært innom tanken rundt det som skjedde med den nye DC-10. Det var riktignok langt mer alvorlige uhell, men flytypen slet med ryktet lenge (og kanskje i hele karrieren).
La oss håpe at dette er en konstruksjons- eller produksjonsglipp som lett lar seg fikse slik at ikke dette flotte flyet vil slite med slikt framover. Jammen har Boeing hatt litt å slite med, både før og etter driftstart med B787.
 
Back
Top