Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2006, 01:35   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....

Til dere som er teknikere / mekanikere eller som rett og slett vet svaret...

Lydene fra jetmotorer er jo veldig forskjellig, men, HVA er det som lager denne karakteristiske lyden fra RR motorene som bl.a BA har på sine 757'er?

http://www.flightlevel350.com/video_...ng.php?id=2386

Har reist noen ganger med BA's 757'er og blir like fascinert hver gang, og hver gang de var her oppe på ENGM før med disse prøvde jeg alltid å få med meg lyden fra terrassen her oppe....

Svar mottas med takk


__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 01:50   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,964
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Kom deg ut og hør på Icelandair-avgangen imorgen! Man får jo ståpels over det hele...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 02:06   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Jada jeg hører den og Er jo samma motorene, men HVA lager lyden a? Er det utformingen på fan-bladene eller noe?

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 02:26   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Det er rimelig spesiell lyd på andre RR motorer også, f.eks de på 333 og 777.
Felles er at alle er 3-spool, i motsetning til PW, CFM, IAE og GE (mulig det finnes unntak, men kommer ikke på noe i farten) som er 2-spool. Om dette gjør at lyden endrer seg markant skal jeg ikke si, men med 3 spool så har man mulighet for å optimalisere trykk i compressorstage på en annen måte.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 07:52   #5
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Quote:
Felles er at alle er 3-spool, i motsetning til PW, CFM, IAE og GE (mulig det finnes unntak, men kommer ikke på noe i farten) som er 2-spool.
Og neste spørsmål blir da, hva i HULESTE vil det si om en motor er 2 eller 3 spool?

Er det 2 eller 3 sett med fan's inni motoren?

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 13:53   #6
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Heisann, det er riktig som du sier Dag at RR bruker et tre (3) spool konsept, men den "gnage" lyden du høer er lyden fra viften. Når du kommer opp mot max TO RPM danner det seg trans-sonic og supersonic regioner ved tuppen av viftebladene. Har en illustrasjon fra GE som beskriver dette, men jeg kan ikke finne den i farten. RR var også en av de første til å bruke wide chord vifteblader, og de har en litt spesiell lyd, men du får det samme fenomenet på de mere tradisjonelle viftebladene som tidligere PW4000, CF6, CFM56-3 osv.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 14:05   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Jeg har hørt denne lyden veldig godt på SQ sine 777'er, men dog bare når man sitter forran motoren. Har som mange andre her ingen ide om hvordan lyden blir til, men den gnagelyden mens fra begynnelsen av takeoff of opp til man går over til vnalig climb, så er det rett å høre på.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 17:37   #8
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

ph-ndr
Quote:
Har som mange andre her ingen ide om hvordan lyden blir til
Jeg trodde det var det jeg forklarte ovenfor...?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 19:05   #9
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Er det lyden som hørest MEGET godt på min video fra Spanair A320 dere tenker på?
enml is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 19:52   #10
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Quote:
Originally posted by Dag Johnsen

ph-ndr
Quote:
Har som mange andre her ingen ide om hvordan lyden blir til
Jeg trodde det var det jeg forklarte ovenfor...?

Dag
Du gjorde det, var bare dårlig gramatikk fra min side; jeg har aldri skjønt hvor den har kommet fra før, men jeg har alltid gledet meg som en unge til å fly med SQ.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 20:03   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Man hører det ganske godt på CFM 320 og 330 med PW også.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 20:33   #12
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Hei Dag... her er et regnestykke for deg:

GE90 normal TO rpm ~104% N1 tilsvarer sirka 2300 RPM. Viftediameter er 3.124 m. Regn ut angulaer hastighet av viftebladtuppen. Finn lydens hastighet ved sea level ISA og se hvor naere du kommer...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 21:10   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

(2300o/min) / (60s/min) * 3.124m * pi = 376m/s (hørte jeg creep?)
Mach 1 ISA er vel ca 340m/s

Så, om dette er riktig, har du jobb til meg?
Hva blir neste, finne sentrifugalkraften på innfestningen for viftebladet?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 21:26   #14
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Dag, du kan hoppe rett opp i hoeyre sete paa B777. Med sentrifugalkraft bonuspoeng kan du rykke opp til vensre sete...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 21:33   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Hmm, da bør jeg vel vite vekten pr blad? Evt tyngdepunkt? Begynner å bli en del år siden jeg hadde dynamikk gitt...
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2006, 22:46   #16
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,964
Default Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Quote:
Originally posted by Dag Viking


(2300o/min) / (60s/min) * 3.124m * pi = 376m/s (hørte jeg creep?)
Mach 1 ISA er vel ca 340m/s

Så, om dette er riktig, har du jobb til meg?
Hva blir neste, finne sentrifugalkraften på innfestningen for viftebladet?

Gutta krutt!!
Blubird is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Regner med dere synes det er innafor å fly via Amsterdam når jeg skal til London Norge Rundt På 14 Dager Småprat 14 01-05-2018 09:26
Norwegian med teknisk feil på fly, snudde tilbake til OSL. Burde de ha fortsatt til BCN? Solguden Småprat 11 29-12-2014 11:06
Til dere med litt "innsyn" Jens W Flyforum 2 24-02-2007 13:46
Til dere med INNGÅENDE kjennskap til B737 Classic's ENGM RAMP Flyforum 13 06-06-2006 11:11
Fly landede med en pax mere end det tog af med! Guest Flyforum 0 02-01-2006 13:46


All times are GMT +2. The time now is 13:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.