SAS utvider IC-flåten med en A340 - LN-RKP

Lamox

ScanFlyer Silver
SAS utvider IC-flåten med en A340 - LN-RKP

SAS har nå inngått avtale om leasing av 1 ekstra A340-300 i 6 år, med overlevering i løpet av Q1 2013; senest 31.mars. Så vidt min kollega som var på info møte forstod, så dreier det seg om et eldre fly (ser #1xx), men med nytt interiør som er litt non standard i SAS; kun Business (med flat beds) og ecomomy. Ingen ecomomy extra, men nytt VFE i hele flyet.

Flyet er ikke tiltenkt spesielle nye ruter, men skal i sommersesongen dekke økningen som SFO + ekstra EWR utgjør i S13 i f.t kun BKK, være en reserve, samt gir mulighet for å starte opp igjen BKK til vinteren (kombinert med redusert program på USA) hvis den beslutningen tas. Grunnen til at det ble A340 i s.o A330 er at leasing kostnaden er ca den halve.

Flyet leases direkte fra Airbus, og er såvidt jeg forstod en ex Lan Chile maskin som var tiltenkt Air Canada. Ytterligere en A340 er under vurdering...
 
Last edited:
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

SAS har nå inngått avtale om leasing av 1 ekstra A340-300 i 6 år, med overlevering i løpet av Q12013; senest 31.mars. Så vidt min kollega som var på info møte så dreier det seg om et eldre fly (ser #1xx), men med nytt interiør som er litt non standard i SAS; kun Business (med flat beds) og ecomomy. Ingen ecomomy extra, men nytt VFE i hele flyet.

Flyet er ikke tiltenkt spesielle nye ruter, men skal i sommersesongen dekke økningen som SFO + ekstra EWR utgjør i S13 i f.t BKK, være en reserve, samt gir mulighet for å starte opp igjen BKK til vinteren (kombinert med redusert program på USA) hvis den beslutningen tas. Grunnen til at det ble A340 i s.o A330 er at leasing kostnaden er ca den halve.

Flyet leases direkte fra Airbus, og er såvidt jeg forstod en ex Lan Chile maskin som var tiltenkt Air Canada. Ytterligere en A340 er under vurdering...

Overraskende, og gledelig at SAS satser. Lav kapitalkostnad er nok et stort pluss for SAS i dag.
Edit: Leste feil.
 
Last edited:
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

SAS har nå inngått avtale om leasing av 1 ekstra A340-300 i 6 år, med overlevering i løpet av Q12013; senest 31.mars. Så vidt min kollega som var på info møte så dreier det seg om et eldre fly (ser #1xx), men med nytt interiør som er litt non standard i SAS; kun Business (med flat beds) og ecomomy. Ingen ecomomy extra, men nytt VFE i hele flyet.

Flyet er ikke tiltenkt spesielle nye ruter, men skal i sommersesongen dekke økningen som SFO + ekstra EWR utgjør i S13 i f.t BKK, være en reserve, samt gir mulighet for å starte opp igjen BKK til vinteren (kombinert med redusert program på USA) hvis den beslutningen tas. Grunnen til at det ble A340 i s.o A330 er at leasing kostnaden er ca den halve.

Flyet leases direkte fra Airbus, og er såvidt jeg forstod en ex Lan Chile maskin som var tiltenkt Air Canada. Ytterligere en A340 er under vurdering...

Wow, dette må sies å være en stor nyhet!

Blir spennende å se hvordan SAS løser utfordring med å rotere ett fly som ikke har 3 klasser. Hvis de klarer å holde den primært på en rute eller to går det vel greit. På business med flat beds blir det jo bare velstand selvsagt :)
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Overraskende, og gledelig at SAS satser. Lav kapitalkostnad er nok et stort pluss for SAS i dag, og en 346 kan ta med enorme mengder cargo hvis markedet er der. Skal man først ha en 340 som ikke er i SAS-config, så tror jeg 346 er det beste valget.

Les en gang til. En 343, ikke 346....
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Wow, dette må sies å være en stor nyhet!

Blir spennende å se hvordan SAS løser utfordring med å rotere ett fly som ikke har 3 klasser. Hvis de klarer å holde den primært på en rute eller to går det vel greit. På business med flat beds blir det jo bare velstand selvsagt :)

Et hett alternativ er visstnok å sette den fast på OSL-EWR, både på grunn av business class demand, og å unngå roterings problem i f.t de andre variantene. Og kanskje for å markere forskjell til DU "ekstra"...?
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Et hett alternativ er visstnok å sette den fast på OSL-EWR, både på grunn av business class demand, og å unngå roterings problem i f.t de andre variantene. Og kanskje for å markere forskjell til DU "ekstra"...?

Men er ikke det problematisk med tanke på at resten av bussene har base på CPH? Regner med vedlikehold og slikt må gjøres på CPH.
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Kun linjesjekker som gjøres utenom det tyngre, så det fikser de nok fint på OSL. Wow! Har hørt noen rykter, men trodde ikke det var annet enn eventyr - som så ofte før. Dette var gledelig!

Og selvfølgelig er det fornuftig å sette 'oddball'-maskinen i mest mulig forutsigbar schedule for å gjøre det så lett som mulig å håndtere ved uregelmessigheter.
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Dette var supre nyheter. Gratulerer til SAS. Å få til slike avtaler er ikke enkelt alltid :up:
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Kan det da i såfall være CC-CQG det er snakk om? Dette er MSN 167 og ble opprinnelig levert til Air Canada sent mars 1997.

Dersom flyet har standard LAN konfigurasjon skal det være C42 Y222.

Er det noen som har erfaring med LAN sine flat-beds?

Dan

EDIT: Slått på målstreken av HenrikP :)
 
Last edited:
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Men er ikke det problematisk med tanke på at resten av bussene har base på CPH? Regner med vedlikehold og slikt må gjøres på CPH.

Så vidt jeg vet så har de A330/340 kvalifiserte tech/mech også i OSL - de håndterer A330 både i OSL og STO allerede i dag. Større sjekker som evt krever en tur innom CPH er vel relativt sjeldne...
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Et hett alternativ er visstnok å sette den fast på OSL-EWR, både på grunn av business class demand, og å unngå roterings problem i f.t de andre variantene. Og kanskje for å markere forskjell til DU "ekstra"...?

Er det ikke mest fordelaktig å bruke A340 på de lange rutene til SFO og Asia og la A330 ta seg av de "korte" hoppene til østkysten? SAS sine godt voksne A330 har vel litt begrenset range med fornuftig payload. Men "langrutene" er kanskje dekket opp med A340 allerede?

Forøvrig tror jeg det vil være en fordel for SAS å ha et premium economy produkt når DU kommer inn.
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Er det ikke mest fordelaktig å bruke A340 på de lange rutene til SFO og Asia og la A330 ta seg av de "korte" hoppene til østkysten? SAS sine godt voksne A330 har vel litt begrenset range med fornuftig payload. Men "langrutene" er kanskje dekket opp med A340 allerede?

Når det bare er 4 a330 i flåten så må noen A340 gjøre korte hopp.A330 brukse jo bare til EWR og ORD.
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Er det ikke mest fordelaktig å bruke A340 på de lange rutene til SFO og Asia og la A330 ta seg av de "korte" hoppene til østkysten? SAS sine godt voksne A330 har vel litt begrenset range med fornuftig payload. Men "langrutene" er kanskje dekket opp med A340 allerede?

Forøvrig tror jeg det vil være en fordel for SAS å ha et premium economy produkt når DU kommer inn.

Problemet er at SAS har kun 4 A330, men 6 ruter som ideellt sett vel bør flys med A330: OSL-EWR, STO-EWR/ORD og CPH-EWR/ORD/IAD. Derfor burde jo SAS egentlig leaset en A330 i s.o en A340, men det er altså her leasing kostnaden kommer inn. Spesielt siden SAS nå vil ha en kapasitet som er noe større enn behovet; Da blir den faste kostnaden viktigere enn den variable.

Så når SAS altså har en A340 overkapasitet så er vurderingen at det er bedre å konsentrere denne litt "odde" varianten på EN rute istedenfor å mikse sen for mye. Ombygging til standard C/Y/M hadde blitt veldig dyrt. Spesielt når det nåværende interiøret er så nytt som det er, og vel er bedre enn SAS nåværende config (for Business og ecomomy), så hadde kanskje det vært en litt feil prioritering av begrensede ressurser...?
 
Last edited:
Re: SAS utvider IC-flåten

Virgin Atlantic har nettopp satt en A346 satt en på bakken i Frankeriket, var det ikke snakk om en eller to fra VS for en stund siden?
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

SAS sine godt voksne A330 har vel litt begrenset range med fornuftig payload.

SAS sine A330 er av 343X Og fra 2003 og dermed ikke så ille, selv om de mangler litt juice i forhold til en 2012-modell, er det allikevel mye bedre enn de fra midten av 90-tallet. SAS brukte jo iblant A330 til SEA, riktignok ikke fullastet


Virgin Atlantic har nettopp satt en A346 satt en på bakken i Frankeriket, var det ikke snakk om en eller to fra VS for en stund siden?

Ikke -600 det var snakk om
 
Re: SAS utvider IC-flåten

Virgin Atlantic har nettopp satt en A346 satt en på bakken i Frankeriket, var det ikke snakk om en eller to fra VS for en stund siden?

Denne det er snakk om her er en fra LAN.
Det har vært snakk om en eller to eks-VS fugler. Men da -300 serie.
-600 serien er ikke aktuell, da det krever en ekstra utsjekk av crew, samt endel logistikk som blir vanskelig.
Denne maskinen har vært planlagt lenge, og jeg sa vel for en 3-4 mndr siden på dette forum at endel spenndende ville skje.
Klarte ikke å forutse hvor spennede det ville bli (ref til siste måned) men mere dette jeg da hadde i tankene.
 
Re: SAS utvider IC-flåten

GOSH DARN...

Ikke bare har de fått stålkontroll på maten i Euro-C og god musserende vin, men nå har man jaggu et ekstra IC fly. Dævven, og grattis.
 
Re: SAS utvider IC-flåten

Så moro at SAS kan utvide IC-flåten litt. A340-300 er jo ikke såå uøkonomisk som alle vil ha det til, de fleste maskinene flyr jo ennå. Fordelen med A340 er vel at den sjelden har vektproblemer på 10-12-timers flighter så SAS kan vel trø inn så mye cargo de klarer - mye penger å hente der.
 
Back
Top