Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2012, 01:45   #1
aik24
Fjording

KLM KLM - Pris på enveis-billett vs tur-retur

Dette temaet har garantert vært diskutert mange ganger tidligere.
Har likevel ikke klart å finne noe om det via søke-funksjonen.

Skal til Hannover på messe i mai 2013.
Tenkte da å bruke KLM's nye rute Ålesund-Amsterdam.
Nå har det seg slik at vi tenkte å kombinere med en ukes rundtur for å besøke familie og venner i Tyskland.
For å gjøre en lang historie kort, kona tar bilen på Kiel-fergen og henter meg i Hannover etter at messen er ferdig.
Altså jeg har ikke behov for en retur-billett med fly.

Sjekket prisene på klm.com
MEN, jeg forstår ikke prisene..!.

Priser enveis-billett Ålesund - Hannover 7. mai 2013 kl 06:30, med flybytte i Amsterdam koster: Kr. 5.850,-
Skulle jeg velge å bare fly til Amsterdam (det samme flyet, samme dato/kl), koster det: Kr. 6.811,-
Altså er det billigere å fly helt til Hannover (med flybytte) enn å bare fly til Amsterdam.

Så til det aller største mysteriet:
Prisen for tur/retur Ålesund - Hannover 7. mai 2013 kl 06:30, med retur 10.mai 2013: kr. 1.876,-
Har sett at det er noen regler om at dersom du er borte mer enn 3 dager får du gunstigere priser. Men, at det skal være så ekstremt forstår jeg ikke...

Spørsmålet er da:

1. Hva er logikken i at en gjennomgående flight Ålesund - Amsterdam - Hannover er billigere enn hvis du bare flyr Ålesund - Amsterdam (samme flight/tid AES-AMS)??

2. Hva er logikken i at en enveis-billett koster tre ganger mer enn en tur/retur-billett, når utreise på tur/retur er identisk med enveis-billetten???

3. Hva skjer dersom jeg booker en tur/retur og ikke dukker opp på returen?
Er det vilkår "med liten skrift" som gjør at KLM vil belaste meg tilsvarende en enveis-billett?
aik24 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2012, 06:49   #2
nime
ScanFlyer Silver

Default Re: KLM - Pris på enveis-billett vs tur-retur

Quote:
3. Hva skjer dersom jeg booker en tur/retur og ikke dukker opp på returen?
Er det vilkår "med liten skrift" som gjør at KLM vil belaste meg tilsvarende en enveis-billett?
Har sett rare priser med KLM mange ganger... enveis er helt sinnsvakt priset. Ville bestilt en tur/retur om jeg var deg, og bare droppet returen.

Burde ikke skje noe som helst om du ikke dukker opp på returen... ting skjer, og det er mye rart du kan bruke som en evt forklaring "in the unlikely event that they ask".

- forsinket til flyplassen (tog/buss-forsinkelse, trafikkork osv)
- sykdom
- endrede reiseplaner
- uforutsette hendelser

Last edited by nime; 13-12-2012 at 06:56.
nime is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2012, 07:29   #3
sentry
ScanFlyer Blue

Logikk og flypriser har lite med hverandre å gjøre, så akkurat det ville jeg ikke brukt tid eller krefter på. Når det gjelder "straff" for å ikke bruke returbilletten er det vel ikke annet enn at du ikke får refundert pengene du har betalt. Enveisbilletter er nesten alltid uforholdsmessig dyre, så planen din med å kjøpe t/r er helt legitim. Vil du være skikkelig ryddig kan du jo ringe og si at du ikke rekker returen slik at de evt vet at de kan selge setet til noen andre.
sentry is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2012, 07:35   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by aik24 View Post
1. Hva er logikken i at en gjennomgående flight Ålesund - Amsterdam - Hannover er billigere enn hvis du bare flyr Ålesund - Amsterdam (samme flight/tid AES-AMS)??
Forretningsreisende AES-AMS er villige til å betale en del mer for en direkteflight enn med flybytte og tap av tid, tilsvarende gjelder for AES-HAN (via AMS) - skal de selge den så må prisen noe ned for å konkurrere med andre selskaper. Enkelt og greit: tilbud/etterspørsel/vanlig prismekanismer

Enveisprisene til KLM er antagelig også fleksible, så de kan endres, med andre ord fokus på forretningsmarkedet

Mitt råd: Kjøp t/r billett og bare dropp returen uten noe mer dikkedarier

Old 13-12-2012, 07:38   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

1) Ålesund-Hannover er et annet marked enn Ålesund-Amsterdam, og de derfor prises forskjellen. Sistnevnte kan også ta en premium pga nonstop flight

2) Enveis prisen er jo det som kalles full fare og den dyreste billettkategorien de har

3) Bare å reise. Skjer ingenting om du ikke bruker returen
Reply

Posting Rules