Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-11-2012, 13:28   #1
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Star Alliance Gjennomgående innsjekk WF-SK-TP

Skal reise SKN-BOO-OSL-LIS med WF, SK og TP. Gjennomgående billett utstedt av TAP.

Jeg har reist denne ruten i fjor , og da fikk jeg problemer med at WF bare kunne sjekke meg inn til OSL (baggasjen ble tagget helt frem). Ved ankomst til OSL henvendte jeg meg til SAS' servicesenter (siden TAP er i Star Alliance) for å få sete og ombordstigningskort på flyet til LIS, men jeg gikk da beskjed om at jeg måtte gå ut i innsjekkingsskranken. Med 60 min. tok jeg sjansen, men der ute fikk jeg beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg siden jeg allerede var sjekket inn. Noe boardingkort kunne jeg ikke få. Inn igjen gjennom security, ved gate på flyet til LIS prøvde jeg å henvende meg før gaten åpnet, men ble bedt om å vente til innsjekk startet. Da innsjekk startet ble det rødt lys da jeg prøvde meg med boardingkortet WF hadde gitt meg, igjen ble jeg tatt til side og bedt om å vente.

Da gatepersonellet til slutt hadde tid til meg ble de sure for at jeg ikke var sjekket inn. De hadde bestilt offloading av baggasjen min, men fikk reversert denne og fikk meg med på flyet. Plasteret på såret var at jeg fikk et komfortabelt business-sete (i økonomiklasse, gardinen var langt fremme på denne flighten).

Men likevel - hva bør jeg gjøre for å komme meg rett gjennom fra SKN til LIS denne gangen, om WF heller ikke denne gangen klarer gi meg sete og boardingkort for TPs avgang?

Last edited by blazius; 06-11-2012 at 15:30. Reason: rettet skrivefeil
blazius is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2012, 15:23   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Gjennomgående innsjekk WF-SK-TP

WF bruker SK's sjekkinnsystem. På OSL bruker TAP sitt eget innsjekkingssystem. Du skal normalt få gjennomgående boardingpass, men av og til svikter kommunikasjonen. I såfall er det nok bare på innsjekk og gate de kan få deg sjekket inn, da man ikke har tilgang andre steder. Men er det SAS som har handlingen på TAP? Jeg trodde det var Menzies ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2012, 15:31   #3
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
WF bruker SK's sjekkinnsystem. På OSL bruker TAP sitt eget innsjekkingssystem. Du skal normalt få gjennomgående boardingpass, men av og til svikter kommunikasjonen. I såfall er det nok bare på innsjekk og gate de kan få deg sjekket inn, da man ikke har tilgang andre steder. Men er det SAS som har handlingen på TAP? Jeg trodde det var Menzies ..
Aner ikke. Men det var ikke SGS.
Old 06-11-2012, 15:33   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Da kan ikke SAS Servicesenter hjelpe deg uansett..... du må kontakte selskapets agent,
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2012, 15:55   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Da kan ikke SAS Servicesenter hjelpe deg uansett..... du må kontakte selskapets agent,
Du må nok ut til TAP innsjekk landside.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2012, 16:09   #6
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Sist jeg reiste TOS-OSL-LIS med SK/TP fikk jeg bagasjen tagget helt frem, men bare BP til OSL. Fikk da sjekket inn og BP ved gate når den åpnet, og trengte ikke gå på sjekkinn.

Det er vel også mulig å sjekke inn på TAP-flighten på nett http://www.flytap.com/Norge/no/Homepage, og så bare få registret bagasjetag på gaten.
Old 07-11-2012, 07:30   #7
B736
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Aner ikke. Men det var ikke SGS.
Det er Menzies som handler TAP.
B736 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2012, 14:36   #8
LN-CMN
ScanFlyer Silver

I de tilfellene man ikke kan sjekke gjennom hele veien med TAP så gå til innsjekk for TAP, sånn at de kan legge til bagasjen din i systemet samt at du får boardingkortet ditt, ellers så skal det ikke være noe problem å gjøre dette i gate, så lenge det er noen der som har tid til det, men det er det ikke noen garanti for, det finnes også en servicetelefon for menzies ved gate 47.

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2012, 17:34   #9
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Sjekket inn på TP-flighten på nett nå (48 timer før avgang), hadde fått forhåndstildelt et godt sete og fikk printet Cartão de Embarque. Sjekker inn på WF/SK når det er 22 timer igjen til den avgangen i morgen, regner med at WF klarer å tagge baggasjen helt frem på mandag.
Old 01-12-2012, 18:00   #10
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Sjekket inn på TP-flighten på nett nå (48 timer før avgang), hadde fått forhåndstildelt et godt sete og fikk printet Cartão de Embarque. Sjekker inn på WF/SK når det er 22 timer igjen til den avgangen i morgen, regner med at WF klarer å tagge baggasjen helt frem på mandag.
Vist du ønsker BP helt frem, så er det kanskje ikke så lurt å sjekke inn før på flyplassen. Mener å ha lest at å "koble sammen" 2 bookinger ikke er mulig vist vist det er gjort OLCI på forhånd. Kan noen kanskje avkrefte/bekrefte?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2012, 18:55   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Vist du ønsker BP helt frem, så er det kanskje ikke så lurt å sjekke inn før på flyplassen. Mener å ha lest at å "koble sammen" 2 bookinger ikke er mulig vist vist det er gjort OLCI på forhånd. Kan noen kanskje avkrefte/bekrefte?
Quote:
Det som skjer hvis du gjør online innsjekk, er at du sjekker deg inn og blir registrert i systemet som innsjekket. Det er vel og bra.

Men når du nå går til WF, så vil SAS sitt innsjekk system gjøre en request på TCI (through check-in) til systemet som TP bruker. TP sitt system ser at du allerede er sjekket inn og rejecter denne. Det er ikke noe krise eller noe problem du har jo Boarding Pass, men bortsett fra at bagasje-informasjonen som WF-agenten legger inn, aldri blir videresendt til TP. Det blir dermed ikke kreert en s.k. BSM melding fra TP sitt system som skal sendes til sorteringsanlegget på OSL.

Hva som i praksis skjer når du kommer til OSL da, er at noen fra SK sender baggen i sorteringsanlegget. Anlegget har ikke noen melding på tag-nummeret, og blir dermed etter en tid "vraket" og blir sendt til en oppsamlingsbinge og må dermed manuelt behandles. Det tar den tiden som de som jobber hos MA har mulighet til, og i følge de prosedyrer de har fra TP i forhold til umatchet cnx bag. Det gjør ihvertfall at det forsinker behandlingen for videreforbindelser.

Det er en del andre ting som skjer her og, men forenklet forklart så er det som er ulempen med online innsjekk i transfer med bag.
Old 01-12-2012, 21:37   #12
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hva som i praksis skjer når du kommer til OSL da, er at noen fra SK sender baggen i sorteringsanlegget. Anlegget har ikke noen melding på tag-nummeret, og blir dermed etter en tid "vraket" og blir sendt til en oppsamlingsbinge og må dermed manuelt behandles. Det tar den tiden som de som jobber hos MA har mulighet til, og i følge de prosedyrer de har fra TP i forhold til umatchet cnx bag. Det gjør ihvertfall at det forsinker behandlingen for videreforbindelser.

Det er en del andre ting som skjer her og, men forenklet forklart så er det som er ulempen med online innsjekk i transfer med bag.
Da får jeg pakke det mest nødvendige for det første døgnet i håndbaggasje, så skal jeg melde om MA klarte brasene... Eventuelt får jeg se hva reiseforsikringen duger til.

Ellers så så jeg at TP-flighten på mandag er åpen i SAS' innsjekkingssystem (mens WF og SK ikke dukker opp). Så kanskje jeg skal prøve ny innsjekk fra SAS' sider i morgen og se om jeg får en gjennomgående innsjekk da.
Old 02-12-2012, 15:02   #13
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Quote:
Så kanskje jeg skal prøve ny innsjekk fra SAS' sider i morgen og se om jeg får en gjennomgående innsjekk da.
SAS' innsjekk viser TP-flighten, men tillater ikke innsjekk på den, selv om jeg går inn på TPs sider og kansellerer innsjekkingen der først. Så da har jeg to boardingkort, ett for WF+SK og ett for TP. Kan prøve å lete etter Menzies-telefonen LN-CMN nevner dersom det ikke er tilgjengelig betjening på gaten med en gang jeg kommer dit. Har ikke mer enn 0h55 til transfer i Oslo, men værmeldinga er god, så da burde det gå greit, om jeg ikke havner på bussing med avlevering ytterst på pir syd.
Old 06-12-2012, 01:52   #14
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Kan nok ikke fortelle om dette gikk - WF kansellerte avgangen sin, så det ble SK til LHR i stedet, overnatting der og deretter TP til LIS.
Reply

Posting Rules