• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

RNAV visual flight procedure ENGM/OSL

PointMergeArrival

ScanFlyer Blue
I et samarbeid mellom SAS, Norwegian, Avinor og OSL testes nå kurvede innflygninger til hovedflyplassen. Hensikten er å kunne tilby kortere, drivstoffbesparende innflygninger som også unngår å overfly tett bebygde områder som øvre del av Groruddalen, Ask, Gjerdrum, Skedsmokorset m.fl.
I testperioden har Luftfartstilsynet gitt en dispensasjon til å fravike støyforskriften som pålegger alle jetfly å være etablert på en rettlinjet innflygning i minimum 4000FT.
Foreløpig er dette kun testet til RWY01L men alle rullebaneender vil testes senere i år.
Disse innflygningene krever fint vær da det foreløpig er visuelle prosedyrer, men de er designet ihht. ICAO doc 9905 (RNP AR APCH) slik at de kan brukes også i IMC hvis vi kan ta de i bruk på fast basis når støyforskriften en dag revideres.
 

Attachments

  • RVFP APCH OSL.jpg
    RVFP APCH OSL.jpg
    138.3 KB · Views: 582
I et samarbeid mellom SAS, Norwegian, Avinor og OSL testes nå kurvede innflygninger til hovedflyplassen. Hensikten er å kunne tilby kortere, drivstoffbesparende innflygninger som også unngår å overfly tett bebygde områder som øvre del av Groruddalen, Ask, Gjerdrum, Skedsmokorset m.fl.
I testperioden har Luftfartstilsynet gitt en dispensasjon til å fravike støyforskriften som pålegger alle jetfly å være etablert på en rettlinjet innflygning i minimum 4000FT.
Foreløpig er dette kun testet til RWY01L men alle rullebaneender vil testes senere i år.
Disse innflygningene krever fint vær da det foreløpig er visuelle prosedyrer, men de er designet ihht. ICAO doc 9905 (RNP AR APCH) slik at de kan brukes også i IMC hvis vi kan ta de i bruk på fast basis når støyforskriften en dag revideres.
---
Jeg er ikke helt oppdatert her, men er det ikke sånn at visual appr. inn til ENGM har vært utilgjengelig (upon request) - etter at man satte i drift det nye innflygningssystemet - Point Merge? Når åpner man så opp for vis. appr, eller er dette allerede innført?

Mitt inntrykk er at innflygningene til Rwy 19 (L or R) når man kommer sørfra har skapt mye hoderisting hos de involverte piloter. Det å slepe seg rundt "viften" i vel 50 NM (worst case) i FL 100 er en miljøkatastrofe, og det har vist seg vanskelig å utnytte det mest moderne FMS-utstyr når man ikke har en "prediction" for descent.

Tally-Ho
 
---
Jeg er ikke helt oppdatert her, men er det ikke sånn at visual appr. inn til ENGM har vært utilgjengelig (upon request) - etter at man satte i drift det nye innflygningssystemet - Point Merge? Når åpner man så opp for vis. appr, eller er dette allerede innført?

Tally-Ho

Grafikken viser utførte flygninger. Visuelle innflygninger ble forbudt 07APR2011 da ny støyforskrift ble innført. Dette er en test med tillatelse til å omgå støyforskriften.
En slags "proof of concept" for å vise at kurvede innflygninger er i alles interesse.
 
Back
Top