Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2012, 20:21   #1
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Singapore Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.

Her kommer en trip report fra årets guttetur som gikk av stabelen med Singapore Airlines i Business Class. Turen gikk sammen med LN-JTL, (min bror for ordens skyld).

Først litt bakgrunnsinformasjon.

Interessen rundt flygende objekter har helt fra barndommen av vert mye over normalen, vi er begge oppvokst like ved innflygingen til BGO, skolen like strategiske plassert hvor frøken flyttet meg bort fra vinduet da oppmerksomheten var rettet mer ut og opp i luften enn mot undervisningen, søndagsturer gikk ofte til flyplassen for å se på fly, så fra livets start har interessen vert tilstede.

Singapore Airlines er et selskap jeg alltid hadde hatt lyst å fly med og min første tur med SIA var i 2007 på SQ351i ECO, som ble operert med en 777-200ER, det var god opplevelse som ga meg inspirasjon til å reise mer SIA, men da i Business Class... Dream on, ikke sant?

Da første A380 ble levert til SIA, ble en eventuell tur diskutert litt med min bror, han skulle også være med på tur sa han, jeg trodde først ikke på ham, men etter en stund skjønte jeg at han mente alvor. Jeg har også hatt et stort ønske om å fly 777-300ER som er motorisert med 2 stk GE90-115 som synger svært fin musikk, om en sitter foran dem da, så da måtte jo det ordnes på samme tur.

Av taktiske årsaker ble turplaner gradvis formidlet til min kone, dette for å unngå at det kom for brått på, samt for å unngå en eventuell revisjon av anskaffelsen, for en ønsker jo ikke noe revisjon av akkurat denne typen anskaffelser...

Vi bestemte at vi skulle reise høsten 2011 eller 2012, etter nærmere vurdering i januar 2011, besluttet vi at vi gikk for høsten 2012, dette ville gi oss et romsligere budsjett, noe som det kan være behov for når en skal velge flighter ut ifra selskap og flytype og ikke ha pris som en del av beslutningsgrunnlaget. Fant raskt ut at om en reiser multicity, så kostet den neste destinasjon bare noen tusenlapper ekstra, selv i Business Class, dette betydde at vi også måtte fly videre fra Singapore til en eller annen destinasjon, og da aller helst laaangt av sted.

Når destinasjon var bestemt hadde vi i utgangspunktet bare en alternativ reiserute til Singapore som var vurdert, og det var ruten via LHR, ruten om Zürich eller Paris vurderte vi ikke, dette for den aldri kom opp i noen av de utallige "test søkene" som ble foretatt i den forberedende fasen.
Imidlertid kom det meg i september 2011 for øre, at SIA fra 16. januar 2012 skulle starte opp med A380 på ruten SIN-FRA-JFK, da ble reiserute via Frankfurt meget aktuell. Ulempen med denne reiserute er at SIA ikke har egen lounge i FRA.

Plan fasen av en tur er noe jeg trives meget godt med og av denne grunn ble det søkt og lest mye på ulike nettsider.

Når vi var kommet til oktober 2011 begynte detaljsøkene på flybilletter på de datoer vi hadde sett oss ut.
SIA sin nettside når det gjelder fly søk var etter mine begreper mye for dårlig, iallfall på den tiden, enkel endring av søket gikk ikke, hver gang måtte en starte helt på nytt, mye error meldinger var der også.

Da vi hadde full oversikt over flighter sett opp imot flytypene A380 og 777-300 som vi ønsket å fly, kontaktet vi VIA Egersund, som var raskt ute med pristilbud på begge våre alternative reiseruter.
Prisen var noe over 5000,- rimeligere enn prisene på SIA sin nettside og dette pr person.
På grunn av bedre tid til å surre rundt på flyplassen, valgte vi reiseruten via FRA i kontra LHR til tross for manglende SIA lounge.
Jeg liker god tid, spesielt på utreise, da er det ferie og alt er bare velstand i min verden.

Så var vi kommet til setevalg, da alle våre SQ flighter var med long-hault Business Class er setekonfigurasjon 1 - 2 - 1, ble det vanskelig med vindusplass og samtidig sitte sammen. Vi ble enige om at mellom FRA-SIN- FRA skulle vi sitte sammen å nyte storslagne måltider og edle drikkevarer.
På første strekk til Singapore med A380 ble det valgt plasser noe bak i cabinen, for i mangel på vindusplass synes jeg at det fremmer mye bedre fly opplevelse å se mer av cabinen framfor en, en får blant annet med seg mer av det som skjer i cabinen og det synes jeg er artig.

Da det forelå bekreftelse på reiserute, flighter og seter, alt etter våre ønsker, ble billetter bestilt, men det var jo enda lenge til avreise, hele 302 dager, det ble lenge å vente…

AVREISE
Så er vi endelig kommet til 19. september 2012 og avreise, beina i dørken 04:00, kofferter står klare i gangen

Avreise hjemmefra i egen bil 04:35, bilen ble parkert på jobben min, så ble det 4 minutts drosje tur til SVG hvor vi ankom 05:15

Innsjekk raskt unnagjort.
Sees om et døgn.

Lite folk på Sola denne morgenen

Rett igjennom Security, venstre sving og inn i sjappa på innland da utvalg av lesestoff er mye bedre på innland enn på utland, men Airliners bladet hadde de ikke 

Ingen trengsel i taxfree.

Det ble Boarding fra gate 08, ingen priority boarding her.
Fant meg godt til rette i mitt sete 4A og vi var i luften 06:47, dette bilde er tatt av reisemakker som satt tvers over gangen

Det var D-ACPC som sto for transporten på denne første legg og setene ombord bar preg av å være helt nye, det luktet faktisk skinn i cabinen.

Ikke rart om reisemakker klager på smerter og stiv nakke, når han sitter slik over lengre tid 

Servering av nøtter å drikke før frokost uteble, vi startet rett på frokost som var bra.

og de siste smuler ble skylt ned med en Warsteiner.

Like før landing ser vi denne karen, SQ 26 som skal videre til JFK

Landet 08:25 i FRA, på den nye banen, bråbrems før det bar avgårde til fjernparkering hvor det ble tilhørende fin busstur, og denne gangen var dette spesielt artig, da SQ 026 takset nedover og bussen passerte motsatt retning, det virket som om vi kjørte under vingen, vi gjorde jo ikke det, med det er virkelig store dimensjoner på denne maskinen, den kom så brått på at vi ikke fikk tatt bilder av den .

Vi valgte å gå «i land», forsøkte oss nede i LH Welcome lounge, men fikk klar melding «Nein, kein Zugang für die Passagiere von Stavanger» vi trasket slukøret videre bort i T2 en tur å ble sittende her, det var noe for tidlig for at takterrassen var åpnet

Etter dette ble det en aldri så liten befaring rundt å kikke før vi gikk gjennom Security og emigration og videre ut i B piren.

Da LN-JTL hadde gullkort bar det rett mot Senator loungen i B

Meget trivelig lounge dette med fin utsikt og det hele. Her var imidlertid mye folk, men vi lykkes med å få vindusplass

Det hang noe gardingreier ned over vinduet så jeg måtte reise meg opp å henge over nabobordet for å få tatt bildet over.

Utvalg i loungens serverings område var kjempebra etter min bedømmelse.

Last edited by Ruby; 24-10-2012 at 07:27.
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 20:24   #2
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Default Re: Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.

Forlot loungen 11:45 og bega oss mot gate B46, på veien dit måtte vi ta noen bilder av ANA sin 787 som sto parkert

Personlig synes jeg at 787èn er en stilig maskin.

Så bar videre mot gaten hvor vi ankom akkurat da boarding ble annonsert

Vi brukte god tid ut gjennom gangbroen, hvert steg skulle nytes og dette synet var en herlig følelse

Vi ble tiltalt med etternavn da vi kom om bord og ble vist vei til våre seter, på rad 25.
Min stol for de neste 12-13 timer 

Cabinen til SIA bærer stort preg av å være luksuriøs, jeg vil nesten påstå at SIA sin Business Class kan sammenligne seg med andre selskapets First Class, uten at jeg har prøvd First.

Etter å ha tatt flere bilder og funnet oss godt til rette i de svært brede og komfortable stolene

Så ble predeparture drink tilbudt og det ble Champagne av sorten Charles Heidsieck, flott boblevann dette vell?

Komfortabelt sete med god plass for de fleste

Og flott opplyst vei i midtgangene

Stilig cabinbelysning

Og vi er klar for avgang, jeg må tilføye at jeg liker svært godt måten SIA presenterer kartet, mange detaljer er med

Det røk ikke ned mer enn ett glass Charles Heidsieck før pushback, men før vi tok av ble det tatt bestilling på "after departure drink" som for oss begge ble Gin-Tonic, denne ble servert etter at vi passerte 10 000ft.

Last edited by Ruby; 24-10-2012 at 07:30.
Old 23-10-2012, 20:25   #3
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Singapore Re: Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.

Da vi hadde passert Praha kom de rundt med første matbit av en serie på hele 5 retter, først ut med Prelude som besto av Satay, Cucumber, onion og spicy peanut sauce, dette er noe jeg liker meget godt 

Samt jeg fikk bestilt meg en ny runde med Champagne siden jeg ikke klarte mer en ett glass før take off.

Servering av drikke til mat ble meget godt synkronisert i de to midtgangene.

Til drikke valgte jeg en Italiensk rød vin som het, ja trekk pusten: 2009 Marchesi de Frescobaldi Tenuta di Castiglioni Toscana IGT, sallan asså, lurer på om vinen blir bedre å bedre jo lenger navnet er…
Jeg spurte om å få ta bilde av vinen, og da ville denne frøkna være med på bilde.

Vinen smakte bra, men den var litt kald etter min smak, noe jeg synes at den ofte er ombord på fly.

Mat rett nummer 2, Starter, besto av Duck liver terrine with smoked duck breast, celery and apple salad.

Så kom de rundt med påfyll av drikke, se så FA stråler

Mens vi satt her kom jeg til å tenke på hva jeg skrev for 6 måneder siden i innledningen, "nyte storslagne måltider og edle drikkevarer", og her var vi midt oppi det  Du verden så bra.
Gurgle gurgle ahhh

Hovedretten, rett nummer 3 var bestilt online på forhånd via SIA sin nett side en ukes tid før avreise fra utvalget i «book the cook», vi hadde begge bestilt Biff filet et eller annet, denne var perfekt stekt, var skikkelig saftig og smakte svært så bra, dette er den beste biffen jeg noensinne har spist om bord på et fly og trolig på høyde med de beste restauranter.

Til dessert, rett nummer 4 ble valget Tiramisu, en puddinglignende sak som var så god at jeg nesten glemte å ta bilde av den.

Her er de i gang med servering av Ost som rett nummer 5

Samt kaffe og konfekt

Cabin crew avsluttet etter dette sin serving, lyset ble dimmet ned og vi satt igjen uten å ha fått avslutningen med mer dram, men det var bare ett pling så var de på plass og tok bestilling av Singapore Sling.

Etter at Singapore slingen var drukket opp, gjorde LN-JTL klar sengen sin

og forsvant i drømmeland, mens jeg ble sittende å blomstre med kartet å følge med at Herr capitan holdt seg på riktig kurs

Jeg forsøkte meg omsider med en blund jeg også, men det er jo nesten komplett umulig, fikk meg en strekk, kjempet i 2- 3 timer og sov vel kanskje 1 time sammenlagt før jeg ga opp.

Da bestilte jeg meg en biff sandwich og en cola

Den var ikke før kommet på bordet mitt før reisemakker kjente lukten og bråvåknet, han var vel redd for å gå glipp av noe, så han plinget og bestilte seg det samme.

Frokostbestilling ble hentet inn ganske tidlig og besto av 4 ulike valg, serveringen startet ca 2,5 time før arrival med kaffe, frukt, yoghurt, cornflakes mm.

Til frokost spiste vi begge Thai nudels med reker, kamskjell og noe fiskestyr, det så ikke så godt presentert ut, men det er gjerne ikke så lett med denne typen mat, det smakte imidlertid fantastisk godt.

Jeg var ferdig med frokost da vi passerte like nord for Phuket.

Last edited by Ruby; 24-10-2012 at 10:44.
Old 23-10-2012, 20:26   #4
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Singapore Re: Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.

Belysningen tennes gradvis på morgenkvisten, det går mye i «red light belysning» ja.
Å jeg holder vakt over kurs og høyde.

Vi landet med et «BRAK» noe etter rutetid, vi satte kursen direkte mot SIA sin Silver Kriss lounge, en etasje opp i sørenden av T3.

Loungen er stor og meget trivelig, godt utvalg av både flytende og fast føde

Vi fant et bra sted å sitte og som forberedelse på neste flight, gikk jeg for å dusje, fikk pussa tenner og barbert meg og følte meg som en ny mann da jeg kom ut.

Fortsettelse kommer ila av uka når jeg har fått lastet opp flere bilder og lagt inn koder.

Last edited by Ruby; 24-10-2012 at 07:39.
Old 23-10-2012, 20:45   #5
rkvalvaa
ScanFlyer Blue

Fantastisk rapport med mange flotte bilder, gleder meg til fortsettelsen :-) business setene til SIA ser ut til å være langt bedre enn hos Lufthansa (2-2-2) og United (2-4-2), og kan kanskje mer sammenlignes med første klasse hos andre :-)
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 22:47   #6
apeks
ScanFlyer Silver

Steike, dette var knallbra !
Takk for titten
apeks is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 23:07   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Kanonfin rapport! Nydelige bilder, og SQ C ser virkelig bra ut. Det har stått på ønskelisten en stund, men man har liksom aldri klar å få det til.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 23:13   #8
-Sindre
ScanFlyer Blue

Bra rapport med fine bilder!
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 23:53   #9
barca
ScanFlyer Silver

Gleder meg til resten
barca is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 00:12   #10
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Det här var en riktigt bra rapport och jag ser fram mot fortsättningen.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 04:39   #11
jjessen
ScanFlyer Blue

Veldig bra rapport med fine bilder. Gleder meg til resten!
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 05:16   #12
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Veldig bra rapport så langt ruby1968l - ser frem til resten...

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 05:49   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty

Velskrevet TR med flotte bilder. God dokumentasjon
Old 24-10-2012, 06:22   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Takk for en veldig bra rapport… Det er jo nesten rart de ikke kaller dette for Business Extra eller lignende..

Ganske artig å sammenligne dette våre diskusjoner om LH eller SK er best - med eller uten folie osv.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 10:34   #15
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takk for en veldig bra rapport… Det er jo nesten rart de ikke kaller dette for Business Extra eller lignende..

Ganske artig å sammenligne dette våre diskusjoner om LH eller SK er best - med eller uten folie osv.

hehe, tenkte på det samme
apeks is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 14:02   #16
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Et spørsmål ang sete Business seten på long haul'n..

Hvordan er de å ligge i ? Blir de helt flate ? SAS sine er jo ikke gode, lurte bare på om disse var bedre å sove i ??
Old 25-10-2012, 21:03   #17
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Fantastisk flott rapport og bra med bilder *LIKER* Men tror kanskje noen blir fornærmet når du kaller Tiramisu for en pudding...... Det er en ostekake laget med egg,sukker,fingerkjeks,mascarponeost og espressokaffe...... Og den er veeeldig,veeeeldig god

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 21:07   #18
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by VirreVapp View Post
Et spørsmål ang sete Business seten på long haul'n..

Hvordan er de å ligge i ? Blir de helt flate ? SAS sine er jo ikke gode, lurte bare på om disse var bedre å sove i ??
De blir helt flate og er mye bredere enn fveks SK. I tillegg får en vel en madrass å ligge på? Fem år siden sist jeg prøvde så mulig jeg husker feil.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 21:37   #19
Fredrik KH
ScanFlyer Blue

så ut som en fantastisk flytur, misunner dere! Liker godt at du har med mye bilder, gjør en TR mye bedre med en gang
Fredrik KH is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2012, 21:00   #20
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
De blir helt flate og er mye bredere enn fveks SK. I tillegg får en vel en madrass å ligge på? Fem år siden sist jeg prøvde så mulig jeg husker feil.
Sengen blir helt flat, madrass er innbygget i stolen

Posting Rules