SAS-Flybussen solgt

TG923

ScanFlyer Crusty
Medlem
Troverdige rykter melder i dag at SAS Flybussen er solgt til Norgesbuss.

Har ingen link å vise til.
 
Ja, dvs. at den nå er under samme eierskap som Flybussekspressens linjer i Oslo (Ski/Majorstua/Bekkestua)
 
Blir vel ingen større forandringer for passasjerene tenker jeg. I alle andre norske byer er det selskap som Nettbuss, Tide, Boreal etc. som kjører under "Flybussen"-brandet, og de ser da som regel ganske identiske ut med SAS-logoer og hele pakka (skjønt Nettbuss har begynt å fase inn et nytt livery uten SAS-logo til Værnes).

Forstår ikke at det kan være så mye penger i å selge et busselskap som har 1 rute, men kanskje litt strategisk å ikke ha noe som skiller så mye fra kjernevirksomheten under paraplyen?
 
Flybussen.no ser ut til å være eid av et DA-selskap med adresse hos Cominor. Er det noen som vet hva av merkevaren som ligger i dette selskapet?
 
Forstår ikke at det kan være så mye penger i å selge et busselskap som har 1 rute, men kanskje litt strategisk å ikke ha noe som skiller så mye fra kjernevirksomheten under paraplyen?

Det er vel pensjonsforpliktelser man skal kvitte seg med, i likhet med salget av bakkeselskapet?
 
Forstår ikke at det kan være så mye penger i å selge et busselskap som har 1 rute, men kanskje litt strategisk å ikke ha noe som skiller så mye fra kjernevirksomheten under paraplyen?

Men det kan også være vanskelig (dyrt) å ha et busselskap med bare en rute og noen få sjåfører i et meget presset marked. Større selskaper får bedre innkjøpsavtaler på både busser og drivstoff, det kommer stadig nye og mer kompliserte regler mht. sikkerhet, opplæring og kurs som selskapene og de ansatte må gjennomføre osv. I tillegg så handler det sikkert litt om både penger og fokusering på kjernevriksomhet.

Flybussen.no ser ut til å være eid av et DA-selskap med adresse hos Cominor. Er det noen som vet hva av merkevaren som ligger i dette selskapet?

Hvis jeg husker rett så ble flybussen.no brukt av "de andre byene" før Oslo også ble med på den web-siten.
 
Blir spennende å se om de viderefører ansattpris som SAS har på denne ruten *drømme drømme*
 
Torghatten er en solid og seriøs aktør. Når det ble salg et dette en god løsning.
 
Last edited:
Gjenstår jo å se hva dette medfører i praksis.
Flybussekspressen har nylig tegnet ny 5 årskontrakt med Norgesbuss om kjøring fra 2013 til 2018 og innkjøp av nye busser (Majorstuen/Bekkestua/Ski-rutene).

Det snakkes om samordning og at Flybussekspressen evt. skal gå ut av Nor-Waysystemet, men samtidig er jo Norgesbuss bare operatør av Flybussekspressens linjer, så tiden vil vel vise hva som skjer.
 
Back
Top