L1011-500
ScanFlyer Silver

Hei hei, da var det dags for en ny trip report!
Årets store tur skulle ta meg til Asia. Nærmere bestemt Nord Korea. Man kan jo spørre seg hvorfor i all verden noen vil reise hit. For min del er svaret ganske enkelt; jeg har lest mye om NK og finner det veldig spennende og interessant, videre finner man ikke noe lignende noen andre steder. Derfor har jeg egentlig ganske lenge hatt lyst til å reise til dette noe spesielle landet. (Må bare si at jeg ikke støtter regimet i Nord-Korea på noen som helst måte!)
I forbindelse med reiser til NK er det en del lover og regler som gjelder. Bla kan ikke turister reise på egenhånd til landet, man blitt fulgt av to guider over alt. Alle reiser må også organiseres gjennom spesielle reisebyråer som igjen jobber sammen med «Korean International Travel Company», som er det nasjonale, nordkoreanske turistselskapet.
Jeg bestilte min reise gjennom det svenske selskapet Korea Konsult, og turen jeg meldte meg på var en liten 5-dagers «utflukt» fra 8-12 september. Bestilte turen i Januar, så jeg hadde go tid på meg til å ordne visum, flybilletter til Beijing, samt hotell i Beijing (Nesten alle turene til NK har avreise fra Beijing).
Bare en god uke etter turen til NK var i boks, kom jeg over et godt tilbud med SWISS OSL-ZRH-PEK til den nette sum av 4098,- , altså en ganske hyggelig pris, så det tok ikke lang tid før de billettene var i boks.
Hotell i Beijing ble bestillt i Juni, og valget falt på Hilton Beijing Capital Airport (lurer på hvorfor det ble Hilton :colgate: ) Ordnet også double entry visum til Kina på denne tiden. (Kom på etter hvert at jeg bare hadde trengt single entry, da jeg hadde under 24 timer til neste flight når jeg kom tilbake til PEK fra FNJ.
En måneds tid før avreise ordnet jeg billetter til OSL, og det ble SAS som skulle fly meg over fjellet. Da flyet til ZRH skulle gå på morgenen fant jeg ut at jeg skulle fly over til OSL dagen før så da trengte jeg en plass å bo. Valgte Scandic Oslo Airport, rimelige rom og har vært fornøyd me de før. På denne tiden sendte jeg også passet mitt til Sverige for å få NK visumet.
Kan også nevne at jeg var ganske glad når jeg la merke til at jeg skulle fly til Pyongyang på samme flight som flyentusiast-turen til Juche travel service , da den flighten var satt opp med IL-62. Men slik ble det ikke. En uke før avreise kom en mail med siste info om turen, og blandt infoen sto det at vi var booket om til en senere flight som skulle gå kl. 16:00, isteden for kl. 13:00. (Men hvis jeg ikke tar feil var forumet alikevel representert på 13:00-flighten også, i form av Eirik (?))
Vel, nok info, på tide å tra på tur!

05.09.2012
SVG-OSL, SK4042
737-700, LN-TUM
Avgang: 18:30
Ankom SVG ca 16:30, hadde med andre ord meget god tid på meg, men hadde ikke noe bedre å gjøre hjemme. Hadde sjekket inn og skrevet ut boarding pass dagen før, så det var bare å sende avsted bagasjen. Brukte selvbetjenings bag-drop’en og det var ingen kø her, så det tok ikke lange tiden før det bar mot sikkerhetskontrollen. Kom opp rulletrappen, men ikke lenger. Her startet nemlig køen, men den gikk forholdsvis fort. Passerte uten problemer etter ca 15 min.
Kjøpte meg den nyeste utgaven av Airliner World og ventet på boarding. Boarding startet i god tid, og var unnagjort ganske fort, men vi ble uansett forsinket ca 10 min pga flygelederne i Oslo.

Rudolf skulle også til OSL
Kom oss som sagt av sted ca 10 min etter rute og man kunne konstatere at man endelig var på vei. Ikke mye å skrive om denne flighten, en helt ordinær SAS flight over til Oslo hvor vi landet ca 15 min etter rutetid. Takset inn til terminalen og parkerte helt i enden av utenlandspiren hvor et par busser sto og ventet.

Gjorde ikke meg noe at vi ikke kunne gå rett inn i terminalen.
Etter at bussen hadde sluppet av alle ved innenlandspiren var det bare å gå å hente bagasjen. Etter at den va hentet av bånded tuslet jeg ut for å vente på bussen som går til Scandic. Her var det kaos av mennekser og ikke minst bagasjetraller over alt, så da bussen omsider kom måtte jeg nesten klatre over hele mengden for å komme fram til bussdøra. Vel,vel..Kom omsider til hotellet og fikk raskt sjekket inn og lokalisert rommet mitt. Rommet var som forige gang, helt greit, ikke det helt store, men greit i forhold til prisen.

Et dårlig bilde av rommet. Ikke så stort, men jeg hadde en følelse av at jeg kom til å få et større rom senere på reisen :colgate: Men mer om det senere..
Leste en del, og så en serie før jeg fant ut at det var på tide å finne bingen da jeg skulle opp forholdsvis tidlig neste dag.
Last edited: