![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vi ankom EWR med nytt pass og selvfølgelig ny ESTA . La merke til at vi sklei rett inn uten spørsmål, mens andre i vår kø og andre køer tok tid ...
Kommer vår tidligere innreise statistikk opp på skjermen ? De siste årene ble jeg ofte spurt om jeg var retired siden det var 3-5 innreise i året... ![]() Last edited by SQ 777; 09-09-2012 at 19:36. Reason: Feil i teksten |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
For meg virker det som om de har reisestatistikken på skjermen, basert på spørsmålene de stiller.
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ett av hovedmålene til DHS etter 9/11 var jo å få oppgradert og samkjørt datasystemene til de forskjellige enhetene innen departementet. Ting kan tyde på at dette begynner å komme på plass ..
![]() Hvis det er noen trøst, så er det ikke uvanlig at jeg får noen dype spørsmål også. Særlig hvis jeg har vært andre steder enn i Norge. Den sliter de litt med ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Spørsmålene kommer vel veldig ann på personen som sitter i luken. Noen ganger så får jeg sykt mange spørsmål om ditt og datt. Men andre ganger går jeg rett gjennom uten nesten et spørsmål. Den ene ganga spurte han i luka meg om hva jeg skulle i USA. Jeg svarte at jeg skulle på skole på MSU. Så sa han at der hadde han også gått og ønsket meg lykke til, og det var det eneste spørsmålet han spurte om. Scannet en finger så var det greit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ved siste inreise i sommer slapp jeg både scanning av fingre og spørsmål. En gjenganger pleier dog å bli hva jeg gjør der så ofte siden det vel er 17 stempel i nåværende passaporte!
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Min verste, må ha vært i Juli '08. Jeg og en kamerat skulle overnatte hos Tommy i Chicago, og hadde også tatt med litt norsk ost og syltetøy. At jeg hadde bekjente i USA, samt at det var tredje turen det året (med akkurat passe fint 90-dagers mellomrom mellom innreisedagene) fikk muligens fyren til å bli litt mistenksom. Jeg slapp heldigvis inn.
Nå i sommer syntes jeg det gikk overraskende lett. Jeg reise inn på en enveis billett med BA (og hadde booket en annen enveis med SQ ut igjen). Ingen spørsmål om hvordan jeg skulle komme meg ut igjen. Da jeg svarte FedEx på spørsmål om arbeidsgiver, mente hun tom. at vi burde sendes til USA på kursing innimellom. Følte meg faktisk velkommen ![]() Også var det den gangen tollerne spurte om høyde, kroppsvekt og bekjentskap til et eller annet kvinnemenneske. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
I ORD i mandags oplevede vi den nok hurtigste ekspedition nogensinde i US immigration.
Bare spørgsmål om hvad vi skulle i USA (rejse videre til CUN dagen efter) ellers intet - udover fingeraftryk. Forøvrigt den nok venligste officer vi nogensinde har oplevet. Stod udenfor ORD med bagagen præcist 25 min efter flyet landede ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå ha jeg ikke reist for mange gangene til USA.
Men sist gang i 2009 så ble vi galant møtt med en håndflate om å vente av passkontrolløren hvoretter han tok seg en bit av lunsjen sin, byttet ut tyggegummien sin med en ny en, pustet litt på fingeravtrykksleseren og puste denne, tok en ny bit av lunsjen sin før han nonchalant vinket oss bort med fingen. Deretter henvender han seg til kjerringa mi og begynner å spørre på en måte som illustrerer at han "couldn't care less" og han likte makten han hadde, om hva hun jobber med før han ombestemme seg og redirecter spørsmålet til meg, hvoretter jeg sier at jeg jobber som IT Enginieer, hvilket og stemmer hvoretter det er fem kjappe stempler i fem pass... Klart, det er jobben hans å være "skremmende", men dette var noe som ble ført inn i reiseboka mon under kategorien morsomt. ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har aldri, på 12-13 turer til USA, hatt noen problemer i immigration (bortsett fra en og annen lang kø). Og dette til tross for stempler med arabisk skrift i passet. ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har stort sett gått rimelig greit gjennom immigrasjonen, men en gang i mars 2007 ble jeg litt skremt. Ble spurt om hva jeg skulle (messe i vegas) og når jeg var på besøk til usa sist. Sa da at det var i New York i 2005, hvorpå spørsmålet var om det var business eller pleasure. Svarte pleasure, hvorpå spørsmålet kom hva jeg faktisk gjorde. Når jeg da svarte at jeg løp New York Marathon, så fikk jeg et stygt blikk og følgende kommentar "pleasure? Thats pain! I should have denied you entrance due to insanity!" så lo han høyt og vinket meg videre. Er jo ikke akkurat vant til spøker fra disse folka, så jeg ble rimelig paff, men fortet meg videre :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er helt tilfeldig det som skjedde med deg. Ikke relatert til om du er pensjonist eller om du hadde nytt pass, det er helt tilfeldig. For mitt eget vedkommede, GLEDER jeg meg til aa gaa igjennom passkontrollen i USA og blir aldri spurt saa mye som ett spoersmaal. Hvorfor? Global Entry maskinen kan ikke snakke ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Gjettet det om retired, vanlige amerikanere har ikke rare ferie, og da de ser jeg er ut og inn opp til 5 ganger i året, kan jeg vel ikke jobbe, så mye ferie har vanligvis ikke folk i USA...
![]() Og de smiler de når jeg sier :" I am the boss, not retired, and take as much vacation as I want " ... Rett inn.. Skal senere fortelle om vår " private immigration officer" på EWR... ![]() Vi fikk tilbud om Global Entry fra UA tidligere , men vet selvfølgelig at det ikke gjelder oss, men svarte på mailen... Generelt er EWR topp å komme inn på... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da vi ankom EWR i januar fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg hadde vært i Iran, har nemlig tre visum i passet, svarte kortfattet og han spurte meg ikke mer om det.
Med mitt første Iranske visum i passet var jeg forberedt på spørsmål om Iran da jeg hadde tre innreiser til USA ifm. skitur i Canada i 2009 (2 transfers på ORD + dagstur til Whitefish, MT), men fikk ingen spørsmål den gang. Last edited by Eriksan; 11-09-2012 at 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyplassen i Los Angeles (transfer, immigration m.v.) | Sondbjo | Reiseforum | 34 | 24-06-2024 10:48 |
US Immigration - under 18 | owj1310 | Reiseforum | 10 | 30-08-2013 17:47 |
CPH ser på mulighetene for US Immigration | Someone | Småprat | 31 | 01-05-2013 21:55 |
Nytt gull- og sølvmagasin fra SAS, med lounge pass | Someone | Reiseforum | 20 | 05-12-2011 07:36 |
USA-tur - Immigration | Hewitt | Reiseforum | 24 | 15-06-2010 18:17 |