INTRODUKSJON
Kjære alle sammen, jeg har ikke fått tid til å lese alle de fantastiske trip-reportene dere har skrevet iløpet av sommeren. Jeg gleder meg stort til å gjøre dette utover høsten når det blir mørkere og våtere, og man kan samvittighetsfullt sitte inn og lese hele dagen! Her er mitt bidrag.
Opprinnelig reiserute var som følger:
Faktisk reiserute:
Hver røde strek er en tur-retur reise, 7 totalt, altså tilsammen 14 flyturer.
Hva skjedde? Les videre...
BAKGRUNN
Først litt bakgrunn for valg av opprinnelig reiserute. Som jeg skrev i min forrige trip report (Min siste studie-reise) så har jeg bodd et år i Vancouver, Canada. Jeg elsker å fly, men foretrekker å "fly" i nysnø/pudder. I år har jeg hatt en helt ubegripelig snørik sesong i Whistler-Blackcomb. Min siste nysnø/pudder dag var onsdag 4. april hvor det kom 82cm på 48 timer. Jeg var så heldig å fikk dele denne dagen med mine brødre som var på besøk:
(Min bror er nesten 2 meter, og han forsvant nesten i all snøen!)
Jeg tenkte det var en meget flott avslutning på pudderkjøringen vinteren 2011/12. Når påsken var over, og min familie hadde dratt hjem, så kjente jeg allikevel et utrolig sug etter mer nysnø/pudder. Jeg følte jeg ikke kunne vente til November 2012, det var jo tross alt over 7 måneder til...
Tanken slo meg en natt: hva med å dra sørpå? Når vi har sommer her oppi nord, så er det full vinter i sør. Dette virket interessant syns jeg, og begynte å tenke hvor på den sørlige halvkule jeg kunne reise. Etter en stund kom jeg på at jeg har en venn i Christchruch (CHC), New Zealand, som jeg ikke hadde sett på mange år (13 år faktisk). Jeg hørte med han, og det syns han var kult. Jeg tenkte da å reise via Singapore (A380 fra London så klart!) og til CHC og være der i ca. 3 uker. Da ville jeg mest sannsynlig treffe en storm og dermed pudderforhold.
Noen dager senere så fikk jeg høre fra en venninne at hun skulle på sommer skole ved Cape Town, Sør-Afrika. Dette virket interessant, da det tross alt er vinter der også og dermed meget gode priser (lavsesong). I tillegg fikk jeg se en god venninne av meg som jeg nå til dags ikke får sett så ofte som jeg skulle ønsket. Da var Sør-Afrika og New Zealand spikret.
Mens jeg satt å så på ulike fly (og ski) muligheter mellom disse kontinentene fikk jeg opp mange Google Ads, og for første gang i mitt liv, så fungerte en slik på meg. Det var for et selskap som heter PowderQuest og som hadde guidet turer i Chile og Argentina. Grunnen til at jeg ikke hadde tenkt Sør-Amerika var en og alene pga språket. Videoer, som den under, økte lysten betraktelig: http://www.youtube.com/watch?v=yLe849e5yzk Jeg hørte med dem, og ble mer og mer betatt av tanken å kunne være på alle de tre kontinentene på den sørlig halvkule på en og samme måned. Jeg ønsket turen "Argentina Snow Adventure", men endte til slutt opp på "Summer Ski Escape, Chile" fordi de manglet folk på den andre.
Siden jeg fortsatt var student å regne, så hørte jeg med Kilroy om de kunne hjelpe meg. De ga meg LHR-SIN-SYD-JNB-GRU-EZE-LHR for NOK 26,000. Jeg måtte da i tillegg betale SYD-CHC-SYD, JNB-CPT-JNB og EZE-BRC-EZE, samt fly eldgamle British Airways 747 når jeg visste det gikk flere A380 mellom LHR-SIN-SYD hver dag. Personen hos Kilroy prøvde å hjelpe meg så godt hun kunne, men prisen økte ekstremt mye.
I mellom tiden prøvde jeg selv. Rekkefølgen ville være Sør-Afrika, deretter New Zealand og så Argentina for å få kabalen til å gå opp. Jeg fant fort ut at det beste ville være å ha Sør-Afrika og Argentina som base, og reise tur-retur utifra disse. Jeg valgte bevisste A380 med Lufthansa ned til JNB og tilbake, for å prøve deres A380. Deretter ble det en separat booking til CPT med South African Airways. Jeg hadde to valg, Qantas og South African Airways samarbeider på flyvningen fra Sør-Afrika til Australia. South African flyr til Perth, og Qantas til Sydney. Utfra min research, så lærte jeg at Qantas eventuelt ville sette inn A380 på ruten SYD-JNB. Dermed tenkte jeg å la denne ruten vente til en annen gang.
I etterkant ser jeg at de kanskje ikke vil gjøre det da "No extension for Qantas code share with South Africa Airways", men kanskje for en liten periode til: "Australia approves SAA, Qantas interim codeshare extension".
South African Airways flyr JNB-EZE 3-4 ganger i uken og jeg så at Aerolineas Argentinas (AR) hadde flyvninger direkte videre til Sydney (tidligere gikk disse via AKL). Jeg leste meg opp på disse og fant ut at det er en av de sikreste flyselskapene i verden (i vart fall ifølge Galleries: World's safest airlines), samt at jeg kanskje kunne være så heldig å fly en av de gjenværende A340-200'ene i verden før de "dør" helt ut. I tillegg virket det som en spennende flight routing som veldig få har flydd før. (Det går ca. 2-3 fly mellom Sør-Amerika og Australia hver dag, Qantas direkte/LAN via AKL til SCL og denne jeg tenkte.) Som dere sikkert ser fra den opprinnelig bestilte ruten til den faktiske, så er det her gigantiske problemer oppstår underveis. Mer om dette ved den aktuelle flighten.
Jeg satt svært mange dager etter skolen og tenkte på om jeg virkelig burde gjøre dette. Totalt ville det jo bli ganske dyrt, men samtidig billig i og med at jeg brukte JNB og EZE som base underveis (mye billigere enn Kilroy sitt alternativ). Når Alexander Dale Oen's tragisk døde ved månedsskiftet April/Mai, så tenkte jeg at det kunne skje meg når som helst også. Dagen etter bestilte jeg alle flights.
Kjære alle sammen, jeg har ikke fått tid til å lese alle de fantastiske trip-reportene dere har skrevet iløpet av sommeren. Jeg gleder meg stort til å gjøre dette utover høsten når det blir mørkere og våtere, og man kan samvittighetsfullt sitte inn og lese hele dagen! Her er mitt bidrag.
Opprinnelig reiserute var som følger:

Faktisk reiserute:

Hver røde strek er en tur-retur reise, 7 totalt, altså tilsammen 14 flyturer.
Hva skjedde? Les videre...

BAKGRUNN
Først litt bakgrunn for valg av opprinnelig reiserute. Som jeg skrev i min forrige trip report (Min siste studie-reise) så har jeg bodd et år i Vancouver, Canada. Jeg elsker å fly, men foretrekker å "fly" i nysnø/pudder. I år har jeg hatt en helt ubegripelig snørik sesong i Whistler-Blackcomb. Min siste nysnø/pudder dag var onsdag 4. april hvor det kom 82cm på 48 timer. Jeg var så heldig å fikk dele denne dagen med mine brødre som var på besøk:
(Min bror er nesten 2 meter, og han forsvant nesten i all snøen!)
Jeg tenkte det var en meget flott avslutning på pudderkjøringen vinteren 2011/12. Når påsken var over, og min familie hadde dratt hjem, så kjente jeg allikevel et utrolig sug etter mer nysnø/pudder. Jeg følte jeg ikke kunne vente til November 2012, det var jo tross alt over 7 måneder til...
Tanken slo meg en natt: hva med å dra sørpå? Når vi har sommer her oppi nord, så er det full vinter i sør. Dette virket interessant syns jeg, og begynte å tenke hvor på den sørlige halvkule jeg kunne reise. Etter en stund kom jeg på at jeg har en venn i Christchruch (CHC), New Zealand, som jeg ikke hadde sett på mange år (13 år faktisk). Jeg hørte med han, og det syns han var kult. Jeg tenkte da å reise via Singapore (A380 fra London så klart!) og til CHC og være der i ca. 3 uker. Da ville jeg mest sannsynlig treffe en storm og dermed pudderforhold.
Noen dager senere så fikk jeg høre fra en venninne at hun skulle på sommer skole ved Cape Town, Sør-Afrika. Dette virket interessant, da det tross alt er vinter der også og dermed meget gode priser (lavsesong). I tillegg fikk jeg se en god venninne av meg som jeg nå til dags ikke får sett så ofte som jeg skulle ønsket. Da var Sør-Afrika og New Zealand spikret.
Mens jeg satt å så på ulike fly (og ski) muligheter mellom disse kontinentene fikk jeg opp mange Google Ads, og for første gang i mitt liv, så fungerte en slik på meg. Det var for et selskap som heter PowderQuest og som hadde guidet turer i Chile og Argentina. Grunnen til at jeg ikke hadde tenkt Sør-Amerika var en og alene pga språket. Videoer, som den under, økte lysten betraktelig: http://www.youtube.com/watch?v=yLe849e5yzk Jeg hørte med dem, og ble mer og mer betatt av tanken å kunne være på alle de tre kontinentene på den sørlig halvkule på en og samme måned. Jeg ønsket turen "Argentina Snow Adventure", men endte til slutt opp på "Summer Ski Escape, Chile" fordi de manglet folk på den andre.
Siden jeg fortsatt var student å regne, så hørte jeg med Kilroy om de kunne hjelpe meg. De ga meg LHR-SIN-SYD-JNB-GRU-EZE-LHR for NOK 26,000. Jeg måtte da i tillegg betale SYD-CHC-SYD, JNB-CPT-JNB og EZE-BRC-EZE, samt fly eldgamle British Airways 747 når jeg visste det gikk flere A380 mellom LHR-SIN-SYD hver dag. Personen hos Kilroy prøvde å hjelpe meg så godt hun kunne, men prisen økte ekstremt mye.
I mellom tiden prøvde jeg selv. Rekkefølgen ville være Sør-Afrika, deretter New Zealand og så Argentina for å få kabalen til å gå opp. Jeg fant fort ut at det beste ville være å ha Sør-Afrika og Argentina som base, og reise tur-retur utifra disse. Jeg valgte bevisste A380 med Lufthansa ned til JNB og tilbake, for å prøve deres A380. Deretter ble det en separat booking til CPT med South African Airways. Jeg hadde to valg, Qantas og South African Airways samarbeider på flyvningen fra Sør-Afrika til Australia. South African flyr til Perth, og Qantas til Sydney. Utfra min research, så lærte jeg at Qantas eventuelt ville sette inn A380 på ruten SYD-JNB. Dermed tenkte jeg å la denne ruten vente til en annen gang.
I etterkant ser jeg at de kanskje ikke vil gjøre det da "No extension for Qantas code share with South Africa Airways", men kanskje for en liten periode til: "Australia approves SAA, Qantas interim codeshare extension".
South African Airways flyr JNB-EZE 3-4 ganger i uken og jeg så at Aerolineas Argentinas (AR) hadde flyvninger direkte videre til Sydney (tidligere gikk disse via AKL). Jeg leste meg opp på disse og fant ut at det er en av de sikreste flyselskapene i verden (i vart fall ifølge Galleries: World's safest airlines), samt at jeg kanskje kunne være så heldig å fly en av de gjenværende A340-200'ene i verden før de "dør" helt ut. I tillegg virket det som en spennende flight routing som veldig få har flydd før. (Det går ca. 2-3 fly mellom Sør-Amerika og Australia hver dag, Qantas direkte/LAN via AKL til SCL og denne jeg tenkte.) Som dere sikkert ser fra den opprinnelig bestilte ruten til den faktiske, så er det her gigantiske problemer oppstår underveis. Mer om dette ved den aktuelle flighten.
Jeg satt svært mange dager etter skolen og tenkte på om jeg virkelig burde gjøre dette. Totalt ville det jo bli ganske dyrt, men samtidig billig i og med at jeg brukte JNB og EZE som base underveis (mye billigere enn Kilroy sitt alternativ). Når Alexander Dale Oen's tragisk døde ved månedsskiftet April/Mai, så tenkte jeg at det kunne skje meg når som helst også. Dagen etter bestilte jeg alle flights.