![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så er en Houston-rute oppe at vende igen:
http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=64809 Men som artiklen nævner, så er SAS's IC-fly allerede ret godt udnyttet. Går det an at have mindre end daglige fly til New York om sommeren fra Oslo? SAS slår sig jo bl.a. op på frekvenser. Så dog et bud på en løsning: Brug det BBJ-PrivatAir-fly som Gulf Air vist ikke længere bruger. Har vist en passende konfiguration og størrelse på denne noget udprægede business-rute ![]() Som fan af flere ruter til CPH, synes jeg den skal gå fra København via Stavanger til Houston, men bare mine subjektive ønsker ![]() Undrer mig lidt over, at Icelandair ikke hopper ind her med en rute fra Keflavik til Houston, hvis det marked er så attraktivt som angivet. Uanset hvad, vil jeg se noget mere før jeg tror på ruten etableres. Last edited by Fysikeren; 17-07-2012 at 01:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er 12 dager siden dette var omtalt i norske aviser:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105976&page=4 Så vil danskene at OSL-EWR skal kuttes Quote:
Last edited by Dag Viking; 17-07-2012 at 01:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Jeg har aldri skjønt hva som skulle være så stas og gjevt med en rute til Houston. For det første er det en by som svært få fritidsreisende vil være interessert i og faktisk de færreste business-reisende også (selvsagt minus oljeindustrien). For det andre vil ruten trolig måtte gå med andre og mindre fly enn dagens SKs longhaul-fly, noe som vil gjøre billettprisen skyhøy. I tillegg vil ruten sannsynligvis måtte gå innom CPH (?) og da blir det jo egentlig en ny SAS-rute fra CPH og ikke Norge. i tillegg virker det jo som noen i SAS fortsatt ikke er helt fortrolige med OSL-EWR??
![]()
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Denne artikkelen er bare "agurknytt" som spinner videre på uttalelsene i Aftenposten. Selv om check-in.dk har mange bra artikler, er det ganske mange av dem som bare er synsing uten kobling til intervjuer og reelle nyheter.
Hvorfor virker strategien diffus? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg arbeider i "oljå" i Stavanger og reiser til Houston med litt uregelmessig frekvens... Og det gjør mange av mine kolleger også. Det skjer masse spennende i Gulf of Mexico for tiden. Houston har masse verft, leverandører og kontraktører for oljeindustrien. I dag er det vanligst å fly Stavanger-Amsterdam-Houston med KLM. På jumboen til KLM sitter man ofte ved siden av en annen nordmann. Og i barene på flyplassen i Houston treffer man ofte på en Viking-fan (eller Ulf Sandnes). Slik har det vært i mange år. Om det er nok reisende til å opprette en egen rute mellom Stavanger og Houston vet ikke jeg, men KLM har i hvert fall tjent maaasse penger på denne forbindelsen i mange mange år.
Dersom SAS reduserer antall flyvninger mellom Oslo og New York så burde det være mulig å fly Oslo-Stavanger-Houston de dagene flyene er "ledig". Det er ikke så veldig mange "vanlige" turister som flyr til Houston, men siden det bor mange nordmenn i denne byen er det alikevel en god del som reiser fra Norge i ferien - for å besøke slekt og venner. Og nordmenn i Houston flyr "hjem" til Norge på tur for å delta i brylluper og desslike i "hjemlandet". Hvis ikke SAS "erobrer" denne ruta så kan det jo hende at Norwegian gjør det når de kommer i gang med flere Dreamlinere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er OSL-EWR den longhaul ruten til SAS som gjør det svakest?
Spør siden det spekuleres i at denne kan kuttes/reduseres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vel å trekke seg ut fra OSL og ARN på long haul, er vel det samme som å åpne døren for at en konkurrent skal kunne etablere seg. Så sånn sett er vel det neppe så lurt..
Men dersom all LH virksomhet ble sentrert til CPH vil jo SAS kunne tilby en helt annen bredde i sitt produkt med flere destinasjoner enn hva de kan i dag. I lys av det kan jo det være kjempesmart. Jeg tror SAS må satse på LH, men jeg er ikke så sikker på om å trekke seg ut av markeder er veien å gå. Jeg tror de trenger mer metall for å kunne møte konkurransen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lufthansa: A380, dagligt
KLM: 747, dagligt BA: 747, dagligt Air France: 777, dagligt Turkish Airlines: 777, 4 ugentlige (starter 2013). Der må vel være et forholdsvist stort behov til byen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
IAH er jo en star-hub, så det burde vel være mulig å få til en rute dit selv om det ikke er en stor leisure-dest?
LH skal jo sette inn A380 på FRA-IAH, så det må jo være et visst grunnlag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Lettere å feede inn til FRA enn til SVG .. her snakker man feed kun i en ende og minimalt potensiale fra det amerikanske markedet. Ja, du vil ha en del videreforbindelser til Mexico, Sørstatene og vestkysten, men IAH er for langt sør til å trekke til seg majoriteten, som skal til østkysten. LH har massiv feed fra Asia. Min siste flight FRA-ATL var stappfull av disse - og det er omtrent kun lokale ATL-pax. ATL har null betydning for LH som transferstasjon.
Det er rett og slett ikke volum nok. Hadde man funnet at det lønte seg med f.eks. en 'trekant' IAH-ABZ-SVG-IAH hadde CO gjort det for lenge siden. Last edited by LN-MOW; 17-07-2012 at 16:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvad med en ruteføring fra København med mellemlanding i Stavanger? Kan vel kombinere kravet om feed og direkte forbindelse fra Stavanger til Houston, selvom mellemlandinger ikke er populære.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er jo ikke noe problem å komme seg one-stop til IAH fra SVG med BA, LH eller KL, så at det er noe stort behov for en slik rute høres litt tvilsomt ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
At SAS eventuelt gjør en vurdering på Houston betyr vel ihvertfall at det må ligge forespørsel fra markedet. Eventuelt kan de vel se på statistikken på hvor mange som f.eks flyr til IAD,ORD og EWR som har connection videre til Houston.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Tidsmessig så kunne cnx tid med flybytte uten problem vært 30 min, hvorimot det nok tar 1 time å få sendt videre en 330 på mellomlanding. Med ytterligere cnx fra OSL, BGO, TRD og for den del STO, AMS, FRA, LHR etc kunne en kanskje fylt opp et fly? Uten at jeg på noen måte vil påstå å vite noe om passasjergrunnlaget til Houston... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Enig i, at os fra København nemt kan skifte fly i Stavanger. Spørgsmålet er bare, om man kan feede nok ind til Stavanger med passende rentabilitet. Omvendt har Stavanger mange interessante "lokale" olieruter, der måske kunne hjælpe en del på det, og forbindelserne til de andre skandinaviske hovedstæder plus Helsinki er formentlig nemt fikset.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Kjære snille SAS, lei inn flere fly, de er tilgjengelig på markedet, det er HELT sant! Ingen firma i verden har vel vokst seg større og tjent mer penger ved å kutte og skjære tilbake.
IC operasjonen er strukket til yttergrensen alt, det blir for dumt det dere holder på med idag. Få flåten opp på 20-25 fly og start nye ruter og behold de gamle.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvad skal CPH bruge en IAD-rute til? Hvis en evt. rute til Houston kommer i hus, så skal SAS da ikke satse på feeder-trafik. Hvis man er bosiddende andre steder i Europa er det en radikal omvej at flyve via CPH og Stavanger end f.eks. via AMS eller CDG, så det skal jo være fordi der er et rigtig stort behov for olie-industrien i Norge - og ikke i de resterende steder af Europa.
Uanset tror jeg ikke på ruten og som en anden skrev, så havde CO da gået ind på ruten hvis der var behov for den. Og som jeg læser det så vil de skære ned på OSL-EWR og benytte en A333 på ruten - ALL biz eller hvad? Det lyder ret usandsynligt... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bonusbilletter Stavanger- Houston med SAS direkte? | VirreVapp | Reiseforum | 2 | 27-06-2014 10:43 |
C check hos SAS på 737. | fokkeren | Flyforum | 2 | 15-03-2012 10:29 |
SAS check-in hjelp søkes | Startup | Reiseforum | 6 | 12-11-2009 15:46 |
SAS web check-in spørsmål | Someone | Flyforum | 17 | 04-01-2007 14:06 |
Check in SAS DK | Jan | Flyforum | 8 | 28-04-2005 16:22 |