Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2012, 20:15   #1
joamykle
ScanFlyer Blue

Default Annerledes TR: USA på tvers i småfly!

Som kanskje noen vet, er jeg for tiden i Florida og utdanner meg til trafikkflyger! Som en del av den utdannelsen er det en periode der man driver med timebygging, og i den sammenhengen bestemte jeg og en annen norsk kompis oss for å fly USA på tvers i januar!

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder, og noen korte beskrivelser fra denne turen!

Turen ble som sagt foretatt i januar i år, og utreiste var fra Fort Pierce, Florida (KFPR). Vi fløy en Beechcraft BE76 Duchess, N6003Y, som er en light twin!

Vi hadde booket flyet i 10 dager, og planen var i løpet av denne turen å kunne logge om lag 40 timer.

Det kostet oss en del ekstra å foreta denne form for timebygging, da skolen betaler fuel dersom vi timebygger lokalt i florida, mens nå fikk vi kun en mindre reimburstment for fuel fra skolen! I tillegg måtte vi ha hoteller underveis. Alikevel så fant vi ut at vi sannsynligvis aldri igjen kommer til å få mulighet til å fly USA på tvers i småfly, så dette var bare noe vi måtte gjøre!

Kanskje ikke alle er klar over det, men både i Florida, og ellers i USA kan det bli VELDIG kaldt i januar, det kan være mye dårlig vær, og flyet vårt er ikke utrustet for å fly i icing conditions, så derfor måtte vi forandre noen av planene underveis, blant annet droppe Roswell og San Fransisco.

Den endelige ruten ble som følger:

Fort Pierce FL - Bay Minette AL (fuelstop) - Sugarland/Houston TX (overnight) – Pecos TX (fuel og middag) – Falcon Field/Phoenix AZ (overnight)– North Las Vegas NV (flere netter…) – Santa Monica/Los Angeles CA (overnight)– Tucson AZ (overnight)– San Angelo TX (fuel og middag) – Gulfport MS (overnight) – Fort Pierce FL.

Undertegnede før avreise fra Ft Pierce med godflyet!

Ruten vår ut fra Florida. Måtte holde oss langs østkysten oppover, grunnet noe drittvær som kom inn fra Mexicogulfen.

Første stans for fuel var i Bay Minette, Albama! En liten og øde stripe, med selvbetjent fuel. Her hadde vi blitt litt lurt av ett kart, trodde det var matmuligheter i nærheten, men denne stoppen ble brukt til å fylle tankene, og ta på seg stilongs, hansker, og lue! Det var KALDT, og heateren i flyet er jo en tikkende brannbombe, så den brukte vi minst mulig!

Verden gikk videre mot Houston! Knyttnevetest, nja, ikke bestått!

På hele denne turen støttes vi oss til Foreflights geniale app til Iphone og Ipad både til filing av flightplanner, værbriefing, og også til å finne flyplassene vi skulle bruke! I denne appen er det nemlig en funksjon der man får opp fuelpriser, så mange av flyplassene vi valgte ble basert på dette!

En annen ting som imponerte meget var den serviceviljen man møtte over alt, selv om vi kom i ett lite småfly! Da vi landet i Sugarland ble vi tatt imot av nattevakten, på FBO’en (Fixed Based Operations, en «base» der man kan få fuel, få annen form for service som hvilerom, shuttleservice, flightplanning rom osv!). Denne var nattestengt, men da vi hadde meldt vår ankomst på forhånd, stod hun og tok oss imot, og en taxi stod på utsiden og ventet.

Natten i Houston ble tilbrakt på Best Western Sugarland Inn, og hotellet var helt kurant for en natt. Dagen etter reiste vi tilbake til flyplassen, og igjen lot vi oss imponere over servicen! Som bildet under viser var de fleste flyene der av ett annet «kaliber» enn vår Duchess, men alikevel ble vi behandlet meget godt, flyet var ferdig fuelet da vi ankom, og vi og vår bagasje ble kjørt ut til flyet i bil!

Bilde fra preflight på rampen i Sugarland.

Vi tok etterhver av fra Sugarland, og kom kjapt opp i IMC (instrument meterological conditions). Det er alltid en herlig følelse å ta av i gråvær, for så å bryte gjennom skylaget! Bildet er fra cruise, 8000ft på vei mot Pecos, Texas!

Nærmet seg mørkets fremgang da vi landet i Pecos, og dette bildet ble tatt fra rampen etter vi hadde parkert! Vakkert, og deilig å oppleve et fjelllandsskap som vi nå var i, sammenliknet med flate, noget kjedelige Florida, som jeg vanligvis flyr i!

Også i Pecos ble vi tatt imot med en enorm gjestfrihet! Vi ble invitert på hjemmelagede burritos hos kvinnen som drev den lille, lokale FBO’en, men da vi heller ville inn og se på, og spise i byen, fikk vi låne hennes private bil!

Slik så FBO’en i Pecos ut (eller FCT om du vil)

Deretter bar det inn til sentrum, der vi endte på Alfredos Mexican restaurant. Dette var av typen BARE skitne, store pickuper på utsiden, og fikk den følelsen da vi gikk inn og snakket norsk, at det ble helt stille et øyeblikk, hvor alle så på oss, før praten gikk videre! Den mexicanske maten var god, og billig!

Deretter bar det videre i nattens mørke mott Phoenix, Arizona, der vi skulle overnatte. Flighten foregikk i mørket, og på rundt 10.000 fot, som var MEA (minimum enroute altitude) på grunn av terrenget i området. På vei mot Phoenix fløy vi bl.a. over El Paso, som du her kan se fra 10.000 fot.

På plass i Phoenix bar det rett i seng, på Windemere hotell and conference center, som jeg ikke kan anbefale til noen. Hadde bestilt ikke røyk – fikk røykerom, rommet var skittent, hår på badet, og neste morgen klarte de ikke å skaffe oss en taxi tilbake til flyplassen heller.

Neste morgen var det blitt fredag, og klarte vi til slutt å lure til oss en taxi på egenhånd (type, «I was going to pick up someone else, but fuck them, I’ll drive you instead»!). Været var nydelig, og vi visste at neste stop var Las Vegas, der vi skulle tilbringe helgen, og stemningen var på topp da vi ankom flyplassen!

Flyplassen sett fra oven, da vi fløy en ODP (obstacle departure procedure) ut fra Falcon field pga de omkringliggende fjellene rundt Phoenix.

Og etter å ha gjort en 360’ climbing turn over Phoenix, var kursen satt nordvestover, mot Vegas, og naturen ble mer og mer spektakulær da vi fløy inn over Grand Canyon National park! Jeg lar bildene tale for seg selv:

Etter hvert startet innflygning mot North Las Vegas Airport, og vi fikk det strip på vår venstre side!

Ved landing i Vegas fortsatte den gode servicen, og vi ble møtt av Follow-Me bil, som ledet oss til vår stand, og vi ble deretter hentet av en annen bil, og kjørt inn til terminalen! Der ventet en taxi på oss, som tok oss inn til sentrum, der vi hadde booket oss inn 2 netter på Palazzo, i en Bellas suite.

Last edited by joamykle; 15-07-2012 at 20:22.
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 20:18   #2
joamykle
ScanFlyer Blue

Default Re: Annerledes TR: USA på tvers i småfly!

Her følger noen utvalgte bilder fra Las Vegas.

(Uklarheten i dette bildet gjenspeiler nok uklarheten i blikket mitt, etter litt for mange gratis drinker, servert av, eehm, lettkledde skjønnheter):

Da vi søndag formiddag skulle reise videre, viste det seg, i tillegg til å være dårlig vær som inkluderte sne på toppene rundt Las Vegas, moderate icing, og turbulens, at vi hadde noen småproblemer med flyet. Enden på den visen, til vår store sorg (ironi) var at vi måtte tilbringe først en, og deretter ytterligere en natt i Vegas, mens flyet ble fikset!

Da ble det i første omgang en natt på Encore at Wynn, på et standard rom med utsikt over the Strip:

Neste natt ble tilbrakt på Bellagio (som for øvrig var en stor skuffelse).

To dager på overtid ble flyet klart, på grunn av manko på dager i forhold til skjema, og en kaldfront som lusket rundt vestkysten, bestemte vi oss for å ta en svipptur innom Los Angeles før vi reiste tilbake østover, mot Florida. De neste bildene er tatt under vår ODP ut fra North Las Vegas, hvor man blant annet ser The Strip og KLAS.

Etter å ha vært uheldige med vinden hele veien østover, hadde vi endelig litt medvind mot Santa Monica airport i Los Angeles (og som dere ser, 3 grader ute…).

Etter landing i Santa Monica gikk turen i taxi til Sofitel LA, der jeg skulle prøve mitt Platinum kort (som ikke var verd plasten den er trykket på)… Hotellet imponerte heller ikke, små rom, upersonlig service, men et kurant nok bassengområdet til å ligge sentralt i LA:

I LA gikk ettermiddag og kvelden med til middag, og shopping, før jeg uventet endte opp med en privat omvisning i Beverly Hills på kvelden, som ble avsluttet med en flaske champagne på en takterrasse i Beverly Hills med utsikt over hele LA…

Neste dag måtte vi oppleve noen av turistfellene i LA, før vi fløy videre!

Et par bilder fra Santa Monica Pier

Flyet vårt før avreise fra Santa Monica i herlig vær:

Deretter ble det avgang med en interessant SID ut av Santa Monica, før vi fikk oppleve en utrolig vakker solnedgang over Stillehavet og Los Angeles:

Old 15-07-2012, 20:19   #3
joamykle
ScanFlyer Blue

Turen gikk deretter til Tuscon International Airport i Arizona, hvor det ble en overnatting i påvente av bedre vær. Og bedre vær ble det neste morgen, hvor vi hadde en fantastisk flight videre østover!

Her fløy vi tett opp mot Mexicos grense mellom Tuscon og El Paso(grønn strek på GPSen)

Det var for øvrig denne fronten vi fulgte hele veien hjem mot Florida:

Deretter var det en mellomlanding i San Angelo, Texas, der vi spise middag, og fuelet flyet! Igjen må jeg skryte av en utrolig service, her ble vi også møtt av en «Follow-me-golfbil» av eieren av den lille lokale FBO’en! Videre fikk vi låne denne golfbilen for å kjøre til en nærliggende restaurant for å spise middag!

Da vi kom tilbake var flyet ferdig fuelet, og vi ble sendt med et par flasker vann, et par hjemmelagede sjokoladecookies fra eierens kone, og et par poser nylig poppet popcorn!

Deretter gikk ferdig videre til Gulfport, Missisippi, hvor vi skulle overnatte! FBOen var egentlig stengt, men de satte igjen en kar som ventet på oss. Ved ankomst hadde de allerede booket ett rom på Hilton Garden Inn som lå rett ved flyplassen, og en shuttlebuss derfra var på vei for å hente oss!

Slik ser FBOen ut, utrolig bra standard, og alt til fri bruk, selv for oss i småfly!

Neste morgen var det bare sjarmøretappen igjen tilbake til Fort Pierce Florida, som gikk uten noen store hendelser!

En fantastisk tur og opplevelse, som jeg er utrolig glad for at jeg fikk muligheten til å gjennomføre!

Håper denne litt annerledes TR’en faller i smak
Old 15-07-2012, 20:31   #4
Fly med oss
ScanFlyer Gold

KULT! Så forfriskende annerledes. Jeg regner med at dette er en tur dere sent kommer til å glemme
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 20:33   #5
Thomas
ScanFlyer Rusty

Herlig, herlig!

Men du:

Quote:
I LA gikk ettermiddag og kvelden med til middag, og shopping, før jeg uventet endte opp med en privat omvisning i Beverly Hills på kvelden, som ble avsluttet med en flaske champagne på en takterrasse i Beverly Hills med utsikt over hele LA
Dette har ikke jeg hørt noe om?
Old 15-07-2012, 20:51   #6
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Takker for en annerledes og spennde rapport
Old 15-07-2012, 21:02   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Takk for en super småflyrapport
Old 15-07-2012, 21:12   #8
Kanon
ScanFlyer Molded

Super rapport for en tur minner meg om boka Flight of Passage om en noen mer moderne og komfortabel variant
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 21:24   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Super rapport, kunne tenkt meg å gjøre det samme en gang.
Old 15-07-2012, 23:04   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Veldig bra! Jeg likte også alltid å jobbe med FBO'ene. enormt mye hyggelige folk, selv om kanskje jeg fikk litt mer 'respekt' ettersom jeg som regel kom trekkende med en 757 eller fem ..

Moro å se Million Air-terminalen i GPT. Den var bare en rønne sist jeg var der.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 23:18   #11
nime
ScanFlyer Silver

Takk for flott tripreport!
nime is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 23:36   #12
Helikopter
ScanFlyer Blue

Helikopter's Avatar

Herlig rapport!
Helikopter is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2012, 01:32   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty

Fantastisk tur og rapport!
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2012, 01:49   #14
Toby91
ScanFlyer Silver

Toby91's Avatar

Utrolig flott! Hadde skolen her borte i Hillsboro latt oss tatt ett fly selv for over en uke hadde det fristet å gjøre det samme selv, bare andre veien! Tøft!

Sigma 10mm Fisheye F2.8 EX HSM
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX HSM
Canon 24-105L F4 IS USM
Canon 70-200L F2.8 IS USM
Canon 100-400L F4.5 - 5.6 IS USM
Toby91 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2012, 07:01   #15
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Meget bra "Annerledes TR"....

Fornøyelig og interessant lesning samt flotte bilder - mange mange takk!

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2012, 08:53   #16
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

Tusen takk, herlig lesning/titting en mandag morgen.
Old 16-07-2012, 11:21   #17
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Super annerledesrapport!
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2012, 12:22   #18
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Dette var bra! Veldig fin tur - godt dokumentert!
Old 16-07-2012, 19:06   #19
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk, likte dette meget godt ...

Hilsen ex-A pilot på kun Cherokee etc
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2012, 02:43   #20
joamykle
ScanFlyer Blue

Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger!

Ja Andreas, Million Air terminalen på GPT var blitt veldig bra, det var i tillegg til "loungen" bildet mitt viste, blant annet briefingrom og flightplanning rom, hvilerom, maintenance hangar, og gode baderomsfasiliteter! I tillegg er jo Million Air kjent for sine nye BMW 535i sedan som står til gratis disposisjon som crew cars! Legger ved et bilde av FBO'en fra utsiden!

Og Thomas, nice to know/need to know osv...
Reply

Posting Rules