Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2012, 10:53   #1
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

SAS Stavanger - Roma behind the curtains

Hei godtfolk, da får vi forsøke oss på en Trip report, første fra min side, så dere får være overbærende med meg. Dette er en trip report sett fra området «bak gardinen». Må øve meg litt for å se hvordan det blir, så får vi eventuelt komme tilbake med to rapporter fra område foran gardinen senere i år.

Så var dagen kommet for en liten ferietur til Roma. Reiserute var SVG-OSL-ZRH-FCO-OSL-SVG.

map SVG-FCO by RLygren, on Flickr

Fly på første legg var med SK4024 som hadde avgang 14:30. Da jeg hadde mer enn 150 timer avspasering til gode, tok jeg like godt fri fra jobb denne dagen også for å bruke formiddagen til mindre klargjøring hjemme.

Kom tidlig til flyplassen, og på tidlig ettermiddag var det som forventet lite folk på SVG.
Utskriving av bagasje tagger med påfølgende levering på bånd var unna på et par minutter, samme gjaldt turen gjennom sikkerhetskontrollen.

IMG_0595 by RLygren, on Flickr

Jeg hadde en liten koffert....

Hyggelig kar som sto ved båndet å sjekket boardingkort kommenterte at Roma var en flott by og vi ble ønsket en riktig god tur, (han kunne vel tenkt seg at det var ham selv som skulle på tur), men denne gangen var det ikke hans tur…

Vel inne i terminalen fant vi veien til gate 17, da avgang skulle skje herfra, fant en god plass i sofaen der Statoil har reklame opplegg, og der sovnet jeg… Våknet av at min kone fniste fornøyd etter at hun hadde avbildet meg sovende.

20 min før avgang, ble det fra en pen SAS ansatt formidlet at dem hadde solgt for mange billetter på denne flygningen, og at dem ønsket noen frivillige til å ta neste flight en time senere, økonomisk kompensasjon ville naturligvis bli gitt. Da vi hadde connection flight videre var dette utelukket for vår del.

Boarding startet 14:15, og vi var klar for push back til 15:30
Turen i dag skulle skje men LN-RCZ, jeg endte opp i sete 24B da min datter ville ha vindusplass. Så var det runde med safety demonstrasjon, så bar det avgårde til OSL.

IMG_0605 by RLygren, on Flickr

Vel i luften ble det annonsert gratis kaffe og te, den meget hyggelige flyvertinnen fra Bergen serverte meg kaffe, og det smakte god gammeldags fly kaffe, min arbeidsgiver har i for mange år hatt avtale med Norwegian så SAS blir ikke mye brukt lenger, dessverre. Det var faktisk ganske få passasjerer som ville ha kaffe.

Parkerte på gate 11 på OSL, så det ble en liten spasertur før vi entret avgang utland.

IMG_0607 by RLygren, on Flickr
Parkert på Gate 11

IMG_0608 by RLygren, on Flickr

IMG_0610 by RLygren, on Flickr

Min kone fikk utdelt sitt boarding card og tok med seg våre to døtre på handling i taxfree, mens jeg bare kjøpte en 3ltr rødvin og styrte direkte bort til Aquavit bar og bestilte en stor øl, 0,8? spurte jenten bak disken, ehee, det var da litt stort stotret jeg fram, og endte opp med en 0,6 som var nok på den tiden jeg hadde til disposisjon, kapret meg et vindusbord, og satt meg til å slappe av å nyte omgivelsene.

IMG_0611 by RLygren, on Flickr

Boarding om bord til LN-TUL fant sted fra Gate 44, vell ombord ble det opplyst om at slott tid var 17:20, dette til tross for at rutetid var 16:55.
Boarding

IMG_0613 by RLygren, on Flickr

Grei plass ombord

IMG_0616 by RLygren, on Flickr

Vi takset imidlertid ut mot rwy 19L og der stanset dem motorene og vi ble ventende der til 17:20, den forsinkede tiden ble tatt inn igjen og vi landet på rutetid på RWY 14 i ZRH og parkerte på gate A83. Underveis var det servering av gratis kaffe og te, samt muligheter for kjøp av kald mat og drikke.
Dem på Business og Economy extra fikk noe bedre stell, men samme seter, så reise med SAS på Business i Europe er nok bare waste off money.

Gardin ble trukket for...

IMG_0618 by RLygren, on Flickr

Forfriskninger ble anskaffet

IMG_0619 by RLygren, on Flickr

Approaching ZRH

IMG_0623 by RLygren, on Flickr

Gate for videre avgang til Roma var A82, så da bar det bare rett opp en trapp, så var vi på plass og der sto en A320 HB-IJW klar, ventetiden ble brukt til litt rekognosering og fly spotting, men like raskt som jeg hadde begynt med det, skyet det kraftig til og det tok til å blåse, regne, lyne og tordne kraftig, avgang ble forsinket med 60 min pga sent innkommende fly.

IMG_0630 by RLygren, on Flickr
Old 04-07-2012, 10:53   #2
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

SAS Re: Stavanger - Roma behind the curtains

Synes at denne kjerra ser litt skranglete ut, bedre med 500 og 600 versjonen som er noe bedre motorisert en denne...

IMG_0643 by RLygren, on Flickr

IMG_0632 by RLygren, on Flickr

IMG_0638 by RLygren, on Flickr

IMG_0645 by RLygren, on Flickrr

IMG_0651 by RLygren, on Flickr

Vell ombord hos Swiss fant jeg meg godt til rette i sete 28A, seat pitc var ikke spesielt god, ei heller setene som var av typen Sicma aeroseat eller noe i den duren.
Vi tok av på RWY 32 og etter noe manøvrering i luften under oppstigningen bar det strake veien mot FCO og Roma. Servicen om bord på Swiss var meget bra, selv på monkey, på den relativt korte turen ble der servert baugete og drikke med sjokolade som avslutning, på denne fantes det et Swiss emblem trykt i sjokoladeplaten.

IMG_0658 by RLygren, on Flickr

IMG_0660 by RLygren, on Flickr

IMG_0662 by RLygren, on Flickr

Ankomst FCO faktisk bare litt forsinket, mye slakk lagt inn her virker det som.
Første inntrykk av FCO er ikke noe å skryte av, det ser rett å slett slitt og bedritent ut.
Bagasjen brukte dem over 30 minutter på å frakte til bånd for utlevering.

IMG_0663 by RLygren, on Flickr

Flere som var lei av å vente på baggasje

IMG_0664 by RLygren, on Flickr

Da var det å finne veien til togstasjonen hvor Leonardo Da Vinci ekspress tog skulle gå ifra, det bar ut gjennom tollen, hardt høyre og like borti gangen på venstre hånd var der en rulletrapp som førte ned til en passasje under veien, i enden av denne var de rulletrapper opp i to trinn så var en kommet til togstasjonen.

Billett ble kjøpt på automat og siste toget var det vi tok, kl 23:40.

Dårlig standard på toget

IMG_0666 by RLygren, on Flickr
Old 04-07-2012, 10:58   #3
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

SAS Re: Stavanger - Roma behind the curtains

Ankom Termini stasjon 00:10, toget parkerte her på et spor som ikke førte inn til enden av Termini stasjonen, dermed ble det ca400 meter å gå inne på Terminalen.
Hotellet, UNA Hotell Roma, lå bare ett kvartal og to minutt å gå fra stasjonen. UNA Hotell Rome er ett 4 stjerners hotell og alle rom er av nyere dato, ulik størrelse men helt grei standard.

IMG_0667 by RLygren, on Flickr

IMG_0668 by RLygren, on Flickr

Etter at vi var inkvarert stakk madammen ut for å kjøpe noe greier, kom tilbake med en øl til meg som dere ser i bilde, utrolig? Ikke sant

IMG_0669 by RLygren, on Flickr

Detaljer

IMG_0670 by RLygren, on Flickr

Frokost var også kjempebra, her hadde dem tilogmed egen hylle med brød og kjeks produkter for dem med Cøliaki, meget imponerende må jeg si, har aldri sett lignende i Norge engang, og jeg bor mye på hotell.

Glutenfritt utvalg til frokost:

IMG_1763 by RLygren, on Flickr

I området Termini er der gode muligheter for god og rimelig mat, gaten nærmest stasjonen anbefales ikke, mye skitt og rikt innslag av slabbedasker som henger rundt.
Fikk sett Colosseum, Vatikanet, Spanske trappen, Trevi fontenen og en haug med gater, hadde pass på Roma City sightseeing, det er busser som kjører runder i byen, dem har to linjer, på denne måten sparer en seg for endel fotmarsj.

IMG_1553 by RLygren, on Flickr

IMG_1572 by RLygren, on Flickr

IMG_1612 by RLygren, on Flickr

IMG_1639 by RLygren, on Flickr

IMG_1680 by RLygren, on Flickr

Er jo litt svak for Thai jeg da, så dette fikk jeg også med meg:

IMG_1727 by RLygren, on Flickr

Turen hjem.
Tog fra Termini til FCO, billett kjøpt på automat, stemples før en begir seg ut på perrongen.
Termini togstasjon er heller ikke noe syn som en har positive minner om, virker slitt, gammelt og skittent.
Litt bedre standard på toget tilbake til FCO

IMG_0693 by RLygren, on Flickr

Togets endestasjon og eneste stopp var FCO, fra perrongen er det en innebygget bro over bilveien til Terminalen.
Togstasjon på FCO

IMG_0695 by RLygren, on Flickr

IMG_0694 by RLygren, on Flickr

IMG_0696 by RLygren, on Flickr

Terminalens ser ut som det jeg beskrev ved ankomsten…

IMG_0698 by RLygren, on Flickr

Da bagasjen var sendt i vei var det tur videre gjennom Security kontroll, området her ser heller ikke særlig godt ut, da vi var gjennom her kom standarden seg noe, men fortsatt mye for dårligt til å være en internasjonal flyplass for en europeisk storby. Jeg var ikke i stand til å finne en skikkelig kaffe eller restaurant engang i den delen som D gatene befinner seg, men da må jeg ta forbehold og si at jeg gadd ikke vandre mye rundt.

IMG_0700 by RLygren, on Flickr

IMG_0706 by RLygren, on Flickr

Det ble kjøpt noe chips, baugetes og cola som ble fortært på benken ved gate D5 hvor avgangen med SK 4114 skulle skje ifra.

IMG_0707 by RLygren, on Flickr

LH på plass

IMG_0714 by RLygren, on Flickr

Boarding startet 13:15 og LN-RCN var klar for push back 13:50. Tok av i fra Rwy 25, rett mot havet og fikk en fantastisk utsikt over den Italienske stranden, svingte mot nord og foretok to S manøvrer mens vi klatret mot marsjhøyde, fantastisk flott utsikt fra mitt sete 7F og når cruise altitude var nådd så en tvers over det sydlige Italia og ut over Adriaterhavet.
Samme servering her som på turen OSL-ZRH.

Last edited by Ruby; 04-07-2012 at 11:28.
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2012, 10:59   #4
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Default Re: Stavanger - Roma behind the curtains

Ingen gardin på denne maskinen

IMG_0715 by RLygren, on Flickr

IMG_0722 by RLygren, on Flickr

IMG_0727 by RLygren, on Flickr

Vell, siste legg var som første legg, så det trengs ikke beskrives.
Roma var en bra destinasjon, men varmt på denne årstiden.
Old 04-07-2012, 11:03   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flott førsterapport dette, så kom gjerne med flere.

Quote:
kjøpte en 3ltr rødvin
Var det ikke Italia du var på vei til?
Old 04-07-2012, 11:05   #6
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Når det er TAXFREE da er det sånn, bare MÅ kjøpe...
Old 05-07-2012, 11:31   #7
Kanon
ScanFlyer Molded

Bra rapport, med flotte bilder og fine beskrivelser
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2012, 21:00   #8
panerai
ScanFlyer Blue

Fin rapport. Roma er en fin by.

Jeg er enig i at 0,8 kan bli itt for stor pils.
panerai is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 06:33   #9
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Veldig bra første TR dette ruby1968l

Roma ser veldig flott ut, og må besøkes en gang....

Takk for flott rapport!

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 09:47   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takker for flott rapport med skarpe bilder. Opplegget ser ikke ulikt ut det jeg hadde med familien til Roma i oktober 2010 - synes selv flyplassen var helt håpløs, men vi fikk faktisk 30 Euro i stedet for loungeinvitasjon som vi kunne bruke på de håpløse spisestedene. Ellers moro at dere fikk den "svenske" LN-RCZ som denne våren har blitt overført til norsk produksjon.

Posting Rules