![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
SAS hadde et uimotståelig salg (vel, nesten) i april som jeg kastet meg over og fikk bestilt en helg til Washington D.C i pinsehelgen. KRS-IAD-KRS kom på i underkant av 4500,- noe som slettes ikke er så ille.
![]() Utreisen fredag 25.mai 2012 Startet dagen ikke så alt for tidlig, det er alltid behagelig med 09.35 Widerøe-avgangen til København. Dro vel hjemmefra litt før 0700 på morgenen og med fin, ny vei fra Arendal til Kristiansand er det lite å utsette på bakketransporten her på Sørlandet. ![]() På Kjevik fikk jeg printet ut boardingpass og levert fra meg et kolli. Det var ingen kø å snakke om i sikkerhetskontrollen og plutselig var jeg på “innsiden.” Kjøpte meg en yoghurt som frokost og ventet på at boarding skulle starte. Rute: KRS-CPH Flight: WF264 Fartøy: LN-WDI (Dash 8 Q400) Tid: 09.35-10.40 Klasse: Economy Sete: 11A Etter hvert kunne boarding også begynne, så da var det å komme seg gjennom parfymesjappa og ut til gate 1 hvor boardinglapp ble scannet og man ble ønsket god tur. ![]() På plass i mitt sete 11A kunne jeg konstatere at denne raden ikke har vindu. Litt nedtur, men hvis jeg vred hodet ca 190 grader mot venstre fikk jeg i det minste med meg litt av Kristiansand under utflyvingen. Avgang fra rullebane 22. ![]() ![]() Pollenstøv i havet! ![]() Åpen cockpitdør under cruise ![]() Etter litt kunne serveringen ta til. Gratis rundstykke med et lite salatblad og litt kjøttpålegg er ikke mer enn at man blir litt mett og tilfreds med situasjonen. Frokosten ble skyllt ned med en kopp te. Husker jeg synes serveringen tok litt tid, da det var en del ombord på helgetur til Køben og de skulle jo selvfølgelig ha både to og tre øl. Nevnte jeg at klokken enda ikke hadde passert 10.00? ![]() Vi startet innflygingen til København som rapporterte om høyt skydekke og en del kjøligere enn de nesten 20 gradene vi hadde forlatt på Sørlandet. ![]() Ned med hjula på vei mot rullebane 22L i CPH Vi ble busset til terminalen, hvor jeg tok en rulletrapp opp og så var jeg midt i terminalen på Kastrup. Ikke veldig lang transfertid i CPH men nok til at jeg fikk sett meg litt rundt.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Rute: CPH-IAD
Flight: SK925 Fartøy: OY-KBM (Airbus 340-300, Star Alliance) Tid: 12.20-15.00 Klasse: Economy Sete: 20B Gaten IAD-flighten skulle dra fra var C32, så etter en kjapp passkontroll bar det utover C-piren som er relativt kjedelig og bør ikke vies for mye tid før avgang. Beregnet som vanlig litt for god tid, så det ble til å slå i hjel den siste halvtimen før boarding inne på gaten, med iPadden og 40DKK/30min intenett som funket overraskende bra. ![]() OY-KBM ved gate før avgang Jeg hadde på forhånd valgt et godt sete (min definisjon på godt sete er helst grønt, eventuelt grønt/gult på Seatguru.com) og de 340ene med rad 20 er raden bak economy extra, så det gav litt ekstra benplass. Det setter jeg alltid pris på. Kan vel forøvrig nevne at de andre nødutgangsetene var opptatt da jeg foretok min bestilling. Vel ombord fant jeg meg raskt tilrette, og det ble annonsert over PA at dagens flight var smekkfull. Min sidekamerat sov for det meste hele turen, så han var ikke mye til bryderi. ![]() På SAS economy er alkohol gratis så lenge det bestilles med maten. Bestilte meg en Carlsberg og fikk den servert med SAS pretzels i orange pose vi alle har blitt så glade i. ![]() Middagen bestod av kjøttkaker, potetmos og gulrøtter. Ingen gastronomisk høydare men det var helt OK. Desserten var en sjokolade mousse, men jeg er ikke så fan av hverken sjokolade eller konsistensen på mousser, så jeg stod over den. Fikk meg et par timer på øyet, utrolig nok, før andre servering kunne begynne. Denne gangen ble vi servert en kald calzone. Selv om vi var nesten 50 minutter sene fra CPH landet vi nesten 5 minutter før tidtabellen i IAD på 01R. Parkerte som på B42/40 (mener det er en kombinasjonsgate?) En av mange grunner til at jeg alltid prøver å få et sete langt fremme i flyet på transatlantiske flyvninger, er at jeg som oftest da kommer meg fortere ut av flyet. Det var også tilfelle denne gangen. Men det hjelper ikke så mye, da alle uansett må inn i en av disse “plane mate” bussene som frakter transferpassasjerer til en immigrasjonskontroll, og IAD-final-destination passasjerer til hovedterminalens immigrasjon. Så da var jeg på en måte like langt. Da jeg gikk ut av bussen passet jeg likevel på å komme meg lengst mulig frem i køen. Og jeg lykkes vel rimelig greit med det, og var førstemann i køen til en av disse immigrasjonsoffiserene. Etter et par kjappe spørsmål og stempel i passet ble jeg ønsket “Welcome to America” og gikk til bagasjebeltet for å finne bagasjen min. Det drøyde jo selvfølgelig litt ut, siden det var mindre enn 10 min siden jeg hadde gått ut av flyet. Den dukket opp til slutt, og da kunne jeg gå gjennom tollen og ut i ankomsthallen. Tok en taxi til hotellet, og var på plass der etter ca 45 minutter gjennom litt rushtrafikk og veiarbeid.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hotellet mitt var DoubleTree Guest Suites Washington D.C lokalisert på New Hampshire Avenue. Helt OK standard, men ikke noe mer. Fikk litt dårlig info ved innsjekk, blant annet om frokost og slikt. Ble heller ikke oppgradert, men fikk et rom i 8.etasje (av 9)
![]() Etter en kjapp sondering av hotellrommet, kunne jeg konstantere at dette skulle bli en hyggelig helg, og jeg satte like så godt i gang med turistaktivitetene med en gang. Jeg var ikke klar over at det var et metrostopp ca 200 meter fra hotelldøren, så jeg fikk meg et par gnagsår som takk for gåturen fra mine joggesko. Men jeg hadde godt av å bevege meg litt etter så mange timer stille på et fly så det var vel like greit. Gikk nedover Virigina Avenue og tok sikte på å gå forbi Det Hvite Hus på Independence Avenue. Noe jeg klarte fint. Jeg var da tross alt orienteringsløper i mine “yngre” dager. Her er noen bilder fra første ettermiddagen/kvelden i Washington D.C: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Noen av Obamas folk kjører ut fra 1600 Pennsylvania Avenue
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Lørdag 26.mai var det tid for blant annet omvisning på US Capitol. Hadde på forhånd reservert plass på en av de mange daglige guidete turene. Tror jeg gjorde lurt i det, i og med at det var Memorial Day Weekend og ekstremt mye folk i by'n!
![]() ![]() ![]() Etter Capitolen og lunch på restauranten der, tok jeg metroen til stoppet “Smithsonian” og gikk derifra til the United States Holocaust Memorial Museum. Utrolig sterk opplevelse og jeg vil anbefale alle som er i D.C å dra dit. ![]() Et bilde fra innsiden av U.S.H.M.M Avsluttet lørdagen på Museum of Natural History. På vei dit satt jeg meg ned på en benk på National Mall og spiste en is. ![]() ![]() ![]() Lørdagskvelden spiste jeg forøvrig på en restaurant som er kåret til D.Cs beste sushi. Kaz Sushi Bistro. Fikk gode anbefalinger av servitøren, og sammen med hjemmelaget soyasaus og wasabi var det virkelig noe som smakte særdeles godt. Det var heller ikke spesielt dyrt. Kostet ca $7 for 1 makirull.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
På søndagsmorgen tok jeg metroen til Dupont Circle hvor det var et farmers market.
Kjøpte med meg en kurv med jordbær som jeg senere konsumerte fra en benk i Lafayette Square, rett nord for Det Hvite Hus. Spaserte litt oppover Embassy Row, men hadde på forhånd sett at den norske ambassaden lå alt for langt unna til at det i det hele tatt var mulig å ta seg dit til fots. Fant heller ikke ut hvilket metrostopp som var lurest, så jeg gikk kun forbi et par ambassader før jeg snudde. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Presidential Squirrel Så var det tid for et av helgens høydepunkt – Smithsonian National Air and Space Museum. På vei dit gikk man forbi en slik bygning: ![]() Før man kom seg hit: ![]() (ignorer linselusdamen) Inne i den bygningen var det mye rart. Mye av stor interesse. Noe av litt mindre interesse. Men alt i alt en super plass for flyinteresserte ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Amelia Earharts Lockheed Vega som hun krysset Atlanteren med!
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Gift shopen inne i museet var også veldig interessant. Mye spennende flystoff og materiell. Endte opp med en PanAm veske som jeg allerede er blitt veldig glad i
![]() På utsiden av flymuseet var det en slags Memorial Day parade av noe slags. Bikere er jo selvskrevne i en slik markering. ![]() Denne fyren hadde flagg for en hver anledning. ![]() Etter en liten pust i bakken på hotellet, bar det ut igjen, i den stekende solen. Det var ikke en dag den pinsehelgen hvor temperaturen var under 20 grader om natten eller 30 grader om dagen. Varmt og godt. Neste stopp var Arlington National Cemetery. ![]() ![]() ![]() The Eternal Flame og JFK og Jacquelines siste hvilested ![]() ![]() Vaktskifte på Tomb of the Unknown ![]() ![]() Til ære for de som gjorde det ultimate offer for landet sitt, i anledning Memorial Day, har de satt opp 200 000 flagg ved gravstøttene på gravgården. Et utrolig syn. ![]() Så var feriens siste dag kommet. Gikk meg en tur på morgenen og målet var Lincoln Memorial. Dessverre var veien dit sperret av, grunnet presidentens eskorte gjennom området om 7 timer i anledning Memorial Day som han skulle markere på nettopp Arlington. Så det ble en bomtur på meg. Fikk et fint bilde av Washington Monument da ![]() Bestilte drosje tilbake til flyplassen klokken 12, da jeg hadde forhåpninger om at check-in skulle starte litt tidligere slik at jeg kunne få sjekket inn, og tatt en tur innom den andre avdelingen til National Air and Space museum ute ved Dulles. Det gikk dessverre ikke an, så da var jeg stuck på IAD i et par timer før check-in åpnet klokken 14.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() ![]() Slik ser hovedterminalen på IAD ut fra utsiden Hjemreise mandag 28.mai Rute: IAD-CPH Flight: SK926 Fartøy: OY-KBA (A340-300) Tid: 17.15-07.15 (+1) Klasse: Economy Extra Sete: 17G Sjekket inn i businesskranken siden jeg er EBS. Der var det kun en herremann meg så det gikk fort. Sikkerhetskontrollen gikk greit. Damen foran meg i køen, en gammel, amerikansk lady, trodde jeg var TSA-officer siden jeg hadde på meg en blå skjorte (dog litt lysere enn den de ekte TSA-offiserene har) og hun stod med armene rett ut, ready for the freedom-pat. Jeg skjønte fort at hun trodde jeg skulle foreta sikkerhetssjekken på henne, så jeg kikket bort på en TSA-fyr som så det hele og gapskrattet. Pinlig der og da, utrolig morsomt i ettertid. En kjapp lunch/tidlig middag på Chipotle før det var tid for boarding. Jeg spurte om de hadde noen 2-setere i economy ledig, og da gateagenten svarte at det hadde han ikke, bestemte jeg meg for å oppgradere til Economy extra med poeng. 10000 poeng kostet det, og da jeg kom ombord i flyet og begynte å bla i CloudShop-bladet, så jeg hva jeg eventuelt kunne brukt nesten 10000 poeng på. Søren. ![]() ![]() Fant meg vel til rette på den bakerste economy extra raden, og etter boarding completed kunne jeg fastslå at jeg fikk en toseter for meg selv. ![]() Greit med benplass Diverse bilder fra IAD: ![]() ![]() ![]() ![]() På vei mot rullebane 30 ![]() Utflyvingen fra IAD Etter litt lett turbulens ut fra IAD, kunne serveringen starte. ![]() Starter med litt musserende og en Carlsberg ![]() Middagen! Bare det å kunne spise med ordentlig bestikk gjorde turen mange ganger bedre enn bak gardina Og etter en OK natts søvn var det tid for frokost. ![]() ![]() Frokosten ble servert sånn ca her ![]() Innflyving til CPH. Det er, unnskyld meg, lite som slår SASs orange-røde motorer mot knallblå himmel. Vi landet 10 minutter før rute i CPH på 22L og takset inn til C32. Jeg var tidlig ute av flyet, og det var ikke så mange transferpassasjerer, så null kø i hverken sikkerhetskontrollen eller passkontrollen.
![]() Last edited by Cecilie; 13-06-2012 at 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Rute: CPH-KRS
Flight: WF263 Fartøy: LN-WDL (Dash 8 Q400) Tid: 08.00-09.05 Klasse: Economy Sete: 17D Siste hoppet til Kjevik gjenstod. Det skulle -Whiskey Delta Lima ta seg av. ![]() ![]() På den kjappe turen over Skagerak, ble det servert samme type frokost som på veien ned til CPH på fredagen. ![]() SuperSpeed til Hirtshals ![]() Inn for landing på bane 04 på KRS ![]() Touchdown! Landet 5 minutter før rutetid. En kjapp tur innom duty free, før jeg møtte mamma på utsiden av tollen. Hun skulle kjøre meg til jobb. Og jeg rakk det. 09.59 spankulerte jeg inn i butikken hvor jeg jobber, etter tidenes morgen commute. En 8 timer transatlantisk flyvning og et lite hopp i en turboprop. ![]() Takk for at du tok deg tid til å lese min rapport!
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport
Så du dro ikke til National Air and Space Museum - Udvar-Hazy Center ved Dulles? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for en flott og detaljert rapport! IC med SAS er faktisk ganske bra, selv på Economy. Men supert med Economy Extra på vei hjem da.
Regner med du var god og trøtt på jobb, men det er det helt klart verdt for å få seg en luftetur over Atlanteren ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fin rapport med flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Star Alliance only.
|
![]()
Bra rapport! Flott
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En av de bedre rapportene jeg har lest her inne! Kjempebra.
Washington er supert. Har vært der 4 ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk! Nei jeg gjorde ikke det. Planen var jo egentlig å få med seg Udvar-Hazy også, men kun hvis jeg kunne ha sjekket inn bagasjen tidligere enn 14.00.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Haha, ja var rimelig kake på jobb, men kom meg gjennom arbeidsdagen uten altfor mye tull ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
D.C er absolutt en by jeg må tilbake til!
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
DCer en fin by. Mye å oppdage bak "the must see's".
Takk for turen! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for en flott og innholdsrik rapport, mange flotte bilder også
![]() SH
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Alltid kjekt med IC rapporter!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott rapport, fikk lyst å dra til DC. Var du alene eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Washington DC (IAD) - om flyplassen (transfer, til/fra, etc) | Tomba | Reiseforum | 14 | 18-11-2022 10:37 |
Hotell i Washington DC? | gardkarlsen | Reiseforum | 7 | 05-07-2011 18:30 |
Washington DC | Boeing | Reiseforum | 4 | 09-09-2009 22:38 |
Flybytte SK-UA i Washington (IAD)? | SpotOn | Flyforum | 14 | 02-07-2007 13:13 |
Hotelltips i Washington DC? | LCH | TripReports | 3 | 03-01-2007 11:38 |