Premiere

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Må innrømme at jeg var litt usikker på om dette bare skulle være en bilderapport eller med en del tekst, og jeg tror det kommer til å bli en slags mellomting, litt avhengig av hva som skal rapporteres.
Siden det er en liten premiere på denne turen, blir det også en del detaljer.

På grunn av den flotte vekterstreiken tidlig i juni måtte man være tidlig ute, og da går det selvsagt hverken flybuss eller flytog. Det ble derfor bil til OSL, for første gang på 5 år. Ankomst 03:45 og allerede da var det en god del folk på flyplassen. En del hadde overnattet også, og mange så ut som de hadde vært på fylla en god uke.
Knappe 10 minutter i innsjekkingskø, noe som var ganske uventet. I sikkerhetskontrollen var 2 sluser åpne, og når man var halveis fremme åpnet nr 3. Køen ble derfor plutselig temmelig kort, og i løpet av 10 minutter var man gjennom hele kontrollen. Lenger bak så derimot køen til å øke i lengde, så kanskje greit man var tidlig ute likevel.
Utenlandsterminalen var allerede ganske full av folk, og det ble bare verre og verre etter hvert som klokka nærmet seg 0600. Mange barnefamilier og eldre folk, og ikke overraskende få forretningsreisende. Loungen var ikke åpen så tidlig, så da fikk man sette seg ned og vente.
Vel inne i loungen ble det tid til en enkel liten frokost med juice, kaffe, youghurt og en skive.
Loungen i seg selv er grei nok, temmelig lik gullstuen både når det gjelder mat og andre tilbud. For en halvtimes opphold er det hipp som happ hvor man havner.
Et par loungebilder må til:
IMG_3326.jpg

IMG_3328.jpg

Litt utsikt:
IMG_3327.jpg

Buffet, med nok til en veldig enkel frokost:
IMG_3330.jpg

Ca 20 minutter før avgang var det på tide å bevege seg ned til gate 39, der flyet hadde stått fra kvelden før. Boarding begynte noen minutter senere, og like etter var man om bord. Flyet hadde ikke spesielt godt belegg denne dagen, jeg vil anslå under 50%. Foran gardinen var kun 2 av 12 seter tatt.
Plassen om bord var helt grei når man har ledig nabosete og setet foran står rett opp, men med stinn brakke er ikke dette et romslig fly.
Pushback på rute, takeoff på 01R, og etter klatring mot øst kunne vi sette kursen sørover.
Om bord ble det servert en enkel frokost. Ikke noe å rope hurra for, men smaken var helt grei. Vil vel egentlig sette dette på nivå med hva Lufthansa serverer i business og SAS i eco extra.
Rad 02:
IMG_3331.jpg

Småtrangt:
IMG_3332.jpg

IMG_3334.jpg

Kvasi-73H:
IMG_3335.jpg

Frokost:
IMG_3336.jpg

Servicen var hyggelig, men noe mer enn det.

Den loungen saa jo virkelig trivelig ut - er det paa OSL?

Ser jo ut som et godt alternativ til "fritidsklubb looken".

Det er OSL lounge ja.

Landing var omtrent på rutetabell, men pga taxi til terminal 2G var vi noe etter rutetid. Denne terminalen er et stykke ute i gokk, men heldigvis ble jeg møtt av en kar med en svart sak, Peugeot 508 tror jeg det var. Med ett var ikke transfer så ille som det har vært tidligere på denne flyplassen. Etter 5-6 minutter i bilen var det sikkerhetskontroll, en kort heistur og så var i det forjettede land. Man fikk en tour i loungen, som på denne tiden (09:30) var temmelig godt besatt. Full var den selvsagt ikke, men de fleste sittegruppene var opptatt.

Litt senere så det slik ut:
IMG_3354.jpg

IMG_3355.jpg

Deler av «restaurant»området
IMG_3379.jpg

IMG_3380.jpg

IMG_3382.jpg
IMG_3381.jpg

Red light district:
IMG_3356.jpg

Valget falt på denne delen av loungen. Ingen fin utsikt som fra FCL i FRA eller ZRH, men heller ikke den irriterende støyen man finner i RFL i Bangkok.
IMG_3345.jpg

IMG_3346.jpg

Loungen har en buffet som endres flere ganger pr dag, samtidlig som man har ala carte fra frokost-, lunsj-, og middags-meny.
Deler av formiddagsbuffeten så slik ut:
IMG_3347.jpg

IMG_3348.jpg

IMG_3349.jpg

Meny for ala carte på formiddagen:
IMG_3350.jpg

IMG_3351.jpg

Spennende begynnelse. Er det en gjetterapport alla Martin sine?

Hvilken klass var det forresten på AF? Economy?

Spennende begynnelse. Er det en gjetterapport alla Martin sine?

Hvilken klass var det forresten på AF? Economy?

Nei, det er ikke så spennende og innviklet som Martin sine, men det er noe annerledes likevel. Det kalles vel Premium Voyageur på det Air France leverer til OSL, operert av Air France Regional. Servicen er omtrent den samme som i AF business sist jeg fløy det, men man måtte vise gullkort for å komme inn i loungen. Når AF hadde business til OSL var det nok for å slippe forbi dragen.

Takk for fin rapport så langt, selv om jeg ikke skjønte hvilket selskap du skulle reise med før du var om bord :) Serveringen om bord så kjedelig ut, men loungen desto bedre. Skulle gjerne vært innom der som en avveksling fra SAS-loungen.

Nei, det er ikke så spennende og innviklet som Martin sine, men det er noe annerledes likevel. Det kalles vel Premium Voyageur på det Air France leverer til OSL, operert av Air France Regional. Servicen er omtrent den samme som i AF business sist jeg fløy det, men man måtte vise gullkort for å komme inn i loungen. Når AF hadde business til OSL var det nok for å slippe forbi dragen.
I kombinasjon med enkelte strekninger lar også OSL-CDG seg booke som C-klasse, til tross for at premium voyager er høyeste ombord-klasse. Dersom bookingen er C-klasse har man fortsatt tilgang til lounge uten Frequent Flyer-status.

Gleder meg til fortsettelsen!

Her skal (F)Lying Blues poengene brennes! For en trist frokost, papp og plast gallore.

Gleder meg til resten

I kombinasjon med enkelte strekninger lar også OSL-CDG seg booke som C-klasse, til tross for at premium voyager er høyeste ombord-klasse. Dersom bookingen er C-klasse har man fortsatt tilgang til lounge uten Frequent Flyer-status.

Gleder meg til fortsettelsen!

I så fall burde jeg hatt tilgang uten kort, men jeg måtte altså frem med kortet likevel. Loungen åpner 50 minutter før avgangstid, så man rekker ikke så mye der uansett.

Fint, rapport. Hvilken AF lounge var dette paa CDG?

Svaret kommer et innlegg lenger ned ;)

Last edited:
En liten snutt fra loungen:

http://youtu.be/Db9YB0SZN-E

Lite på menyen som fristet, så valget falt på en liten fiskebit, med boblevann fra kålholmen:
IMG_3352.jpg

Kelneren kom forbi og pushet en annen type boblevann, nærmere bestemt Lanson Alain Ducasse NV, en temmelig enkel variant. Lesestoff ligger på bordene, og jeg hentet denne i tillegg:
IMG_3371.jpg

Slik ser toalettene ut. God lydisolering(?), håndklær og såpe-artikler. God plass og rent og pent.
IMG_3341.jpg

IMG_3342.jpg

IMG_3343.jpg

IMG_3344.jpg

Det ble også tid til en liten høneblund i dette området:
IMG_3359.jpg

Som hadde denne utsikten:
IMG_3362.jpg

Dusjen måtte testes:
IMG_3378.jpg

IMG_3377.jpg

IMG_3375.jpg

IMG_3374.jpg

IMG_3373.jpg

Måtte ned i terminalen en tur for å handle noe, der så det slik ut. Loungen er for øvrig en etasje over avgangshallen, og plassert midt på 2E. Flott og luftig terminal, minner egentlig litt om BKK?
IMG_3365.jpg

IMG_3363.jpg

Litt utsikt over tarmac:
IMG_3364.jpg

Tilbake til heisen opp til loungen. Den ser temmelig anonym ut, og det er kanskje også poenget. Det er ikke en lounge man skal finne på egen hånd, man geleides dit enten fra sjekkinn eller fra ankommende fly.
IMG_3366.jpg

Last edited:
Restauranten måtte prøves, og etter kl 1200 var lunsj-menyen på plass. Her var det mye lettere å finne noe som fristet:
IMG_3383.jpg

IMG_3384.jpg

Forrett ble terrine av foie gras, sammen med kelnerens anbefaling av sauternes. Yam Yam, meget godt!

IMG_3385.jpg

IMG_3386.jpg

Deretter ble det melke-drikkende lam, sammen med litt gjæret druesuppe fra Bordeaux:
IMG_3387.jpg

Lammet var meget bra, og det minnet litt om juleribbe både på smak og konsistens (selvsagt uten så mye fett og svor). Vinen var litt for plomme-aktig etter min smak, men god nok.
IMG_3389.jpg

Stekte grønsaker til:
IMG_3390.jpg

Jeg droppet dessert fra menyen, siden det nærmet seg avgang med stormskritt. En liten titt på buffeten, som nå hadde fått nytt innhold:
IMG_3391.jpg

IMG_3392.jpg

IMG_3393.jpg

Valget fant på denne, sammen med en kopp kaffe:
IMG_3394.jpg

20 minutter før oppsatt avgangstid ble man hentet av assistenten, som tidligere hadde spurt om man ville være i loungen lengst mulig, eller være første mann om bord. Flyet sto på enden av piren, men det var ikke mer enn 5 minutter å gå. Helt fint å strekke litt på bena før en lengre flytur.
En liten oppsummering av loungen:
-Meget bra mat, spesielt lunsj-menyen
-Meget bra service. Kelnere gikk rundt til bordene og sofagruppene og spurte om man kunne tenke seg noe å drikke eller spise.
-Forholdsvis romslig, selv om det var en del folk der mellom 0915 og 1000. Deretter var det kun en håndfull personer
-Internett virket ikke når det var mer enn x antall brukere (dvs frem til kl 1000)
-Sikkerhetskontroll, passkontroll osv gjøres veldig smidig, på samme måte som i FCT.
-Personlig og meget hyggelig assistent-tjeneste, både ved ankomst og avreise
-Det var også senger tilgjengelig, men ligge-stolen var bra nok for en kort lur.
-Alt i alt den beste first-loungen jeg har vært i, selv om utvalget av mat ikke er like stort som hos Lufthansa.
-Anbefalingen fra de ansatte var å spise i loungen fremfor på flyet, siden de hadde egne kokker og ikke bare oppvarmet mat. Noe jeg støtter helt og fullt.

Assistenten sørget for «fast-track» forbi den lille gruppen som sto i kø for boarding, og like etter var man ombord i La Premiere på 777-300ER. Kabinen var helt full denne dagen, 8 av 8 seter var tatt. Det kunne se ut som det var en miks av jobb og fritidsreisende.
Dagens La Premiere har noen år på baken, det ble introdusert sammen med 777-300ER i mai 2004. Den er litt utdatert i forhold til en del konkurrenter, og den nyeste 380 har en nyere variant som har noen klare forbedringer. Mer om denne kan man lese her:
http://corporate.airfrance.com/fileadmin/dossiers/documents/press_releases/CP_A380_05.2012-en.pdf
777-300ER har 2 rader 1-2-1, mens 777-200ER kun har en rad. 380 har 2 rader, pluss et ekstra sete foran på venstre side.
Jeg legger ved et par bilder fra a.net, siden fotomulighetene ble litt begrenset:
2046249.jpg

1578888.jpg

1544872.jpg

1490606.jpg

Forholdsvis romslig, med god plass på «disken» ved siden av setet. Litt lite privatliv, men med en vinkel ut mot flykroppen sitter man vendt bort fra resten av kabinen. Forholdsvis rent og pent, alt virket og var i god stand.
IMG_3398.jpg

Utsikt fra 2A. Dette setet virket vesentlig mer slitt enn nabosetet over midtgangen, 2A er kanskje et av de mest populære setene ombord på et fly.
IMG_3397.jpg

Velkomstdrinken var boblevann med litt farge. Dessuten skal Air France ha litt kred for glassene. Selv om de kanskje ikke er like bra som Swiss sine glass, er det en god løsning som ikke minst fungerer bra når det er turbulent.
IMG_3396.jpg

777 er en favoritt, det er luftig og høyt under taket i forhold til 330 og 340.
IMG_3399.jpg

IMG_3401.jpg

Vi pushet en god stund etter rute, ca 30 minutter. Etter taxi rundt hele flyplassen ble det take-off nærmere en time etter rute, men på grunn av lite motvind skulle ikke dette ha noe å si.

Meget flott rapport. Tusen takk for denne flotte rapporten, må si jeg er fristet av sommer og sol når jeg ser bildene. Rett og slett en konge rapport, liker godt alle bildene og bra skrevet.

Da jeg var FB gull, gikk jeg tydeligvis til "feil" lounge på 2E. Man lærer noe nytt hver dag.

Tør man gjette at du skal til IAH?

Nei. Riktig retning, vestover, men jeg unngår sørstatene om sommeren. Som jeg skrev i en annen tråd, det er bedre alternativer lenger nord. Første stopp blir JFK.

Da jeg var FB gull, gikk jeg tydeligvis til "feil" lounge på 2E. Man lærer noe nytt hver dag.

Hjelper hverken med gull eller platinum for å komme inn i den loungen. Du må fly La Premiere, eller fly Affairs og bla opp 800 euro eller 57 000 miles.

Back