Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-06-2012, 19:23   #1
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
USA Kostnaden av en flight

US Airways redegjør for hvor mye de tjener på en flight med 100pax.
Kan det virkelig stemme at de bare har profitt av en pax`?

http://online.wsj.com/article/SB1000...%3Dinteractive
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	PJ-BH720A_MIDSE_G_20120606215401.jpg
Views:	971
Size:	52.4 KB
ID:	32356  
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 08-06-2012 at 19:37.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2012, 19:50   #2
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Kostnaden av en flight

Jeg har fått med meg at flybransjen er veldig konkurranseutsatt, men at det er så ille har jeg vanskelig for å tro??? Men dette er vel kun flybiletten, de tjener vel på salg av mat og drikke? Slik som Ryanair?
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2012, 20:21   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Kostnaden av en flight

Doug Parker uttalte under SMD2 at uten bagasjegebyr hadde US ikke kunne levert overskudd
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2012, 20:43   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Kostnaden av en flight

Delta rapporterte for noen kvartaler siden at de tjente ca 50 dollar per flight i snitt. Stramme marginer, ja ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2012, 20:56   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Kostnaden av en flight

Dette stemmer med min erfaring av moderne flyselskap. Her har vi jo:

a) bare belastet YQ for de første radene, typisk å glemme noen gebyrer i ny og ne.

b) service foregår alltid på andre rader enn hvor jeg sitter, jeg liker rad 2-3, her er det jo bare service lengre bak, siden det er på de radene de ansatte får betalt.

c) selskapene eier jo bare deler av moderne fly selv, noen har leaset motorerer, har leaseback på hele flyet, i dette tilfellet velger man å eie noen seterader midt i flyet.

d) tydelig går mye inntekter bort i at det skal være med alt for mange sånne flygende James Bond-typer, og typisk sånne programmer fra myndighetene, så sitter de for langt unna cockpit-døren til å gjøre noe nytte.

e) at det bare er et par seter langt bak, der jeg aldri sitter, som er vedlikehold er jeg enig med, det stemmer med at jeg pleier å ha minst en pute som ikke funker helt, og et bord som ramler ned ved takeoff.

f) typisk flyselskap, det ene setet som de tjener penger på, 26F, er det plassert en haug med andre folk rundt for å plage stakkaren som holder selskapet flytende, og kjenner vi revenue management rett, så har de vel glemt å selge setet som kun C-klasse og blokkere setet ved siden av.

Typisk flyselskap, alt sammen!

-A

Last edited by Utflyttet; 08-06-2012 at 20:58.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2012, 20:58   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Kostnaden av en flight

Det dette viser er vel ikke direkte per flight relatert, men en illustrasjon som viser at de har en margin på 1%.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2012, 00:14   #7
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Kostnaden av en flight

Det er vel ikke noe fasitsvar på dette men, hvilke flyvninger er det som tradisjonelt gir best revenue? Er det short haul eller er det long haul?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2012, 03:05   #8
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Kostnaden av en flight

Quote:
Originally Posted by LN-BLO View Post
Det er vel ikke noe fasitsvar på dette men, hvilke flyvninger er det som tradisjonelt gir best revenue? Er det short haul eller er det long haul?
Det er vel varierende fra selskap til selskap og strukturen de har. Jeg vil tro at hovedstadstriangeleet og OSL-[BGO|SVG|TRD] nok er veldig innbringende, mens for SQ feks vil du se at steder som HKG, ICN og LAX drar inn godt med gryn.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2012, 10:32   #9
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Kostnaden av en flight

IATA varslet vel at de forventet en margin på 0,2% i år i bestefall... Og folk syns det fortsatt er dyrt å fly..
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2012, 11:15   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kostnaden av en flight

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
IATA varslet vel at de forventet en margin på 0,2% i år i bestefall... Og folk syns det fortsatt er dyrt å fly..
For det første tror jeg ikke folk generelt synes det er dyrt å fly. For det andre er reduserte marginer en naturlig konsekvens av økt konkurranse. Konkurranse flytter ofte "gevinsten" fra selskapene til kundene (i form av reduserte priser). Vanlig markedsmekanisme sørger for at de selskapene som ikke evner å konkurrere lønnsomt med de nye prisene forsvinner fra markedet over en viss tid, noe som igjen kan bringe prisene noe opp. Overetablering i et marked er ikke et ukjent fenomen.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er kostnaden pr flytime? Tertit54 Flyforum 16 03-12-2008 16:07
Flight 90 imm Flyforum 1 02-04-2007 07:50


All times are GMT +2. The time now is 18:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.