Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet)

Northrider

FlyKirurg
Vil ikke noen kunne regne det som streikebryteri å legge om drifta slik?

Nei, hvis kunden velger andre løsninger for å dekke problemene sine, kan ikke defineres som streikebryteri.
Streikebryteri for oss i Vekterbransjen er primært at vaktselskapene som utøver tjenestene for kunder, leier inn uorganisert arbeidskraft for å dekke de vaktene som er i streik.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Synes streikegeneral Vidar Roeren's kommentarer forteller hvor avlegs streik egentlig er.

Hva synes du om det Statoil gjorde?

– Jeg synes de kunne latt være. Det forringer vår effekt av en viktig kamp, sier han.

Ekstra fly
SAS setter inn ekstra fly i Molde for passasjerer i Kristiansund. Heller ikke dette er noe de kan gjøre noe med.

– Hvis SAS ønsker å gjøre dette, så kan de det. Men det er så klart ikke det vi ønsker. Vi ønsker å ha en streik og oppnå en effekt med det slik at vi kan komme i mål, sier han.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Synes streikegeneral Vidar Roeren's kommentarer forteller hvor avlegs streik egentlig er.

Ja, de er ute etter å ramme flest mulig av tredjeparten. Rammer de i det hele tatt motparten i konflikten?
:headbang

Det må være flott å være i et yrke der man kan ta viktige deler av landet som gissel når man forhandler om lønn. Tipper de får mye sympati rundtom!
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Ja, de er ute etter å ramme flest mulig av tredjeparten. Rammer de i det hele tatt motparten i konflikten?
:headbang

Det må være flott å være i et yrke der man kan ta viktige deler av landet som gissel når man forhandler om lønn. Tipper de får mye sympati rundtom!

Faktisk veldig mye støtte ute å går. De fleste har forståelse for at vi streiker, og ikke tjener all verdens, til tross for all dritten vi tar for at folk skal kunne gå trygt i byen eller sove trygt hjemme.
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for. :)
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Faktisk veldig mye støtte ute å går. De fleste har forståelse for at vi streiker, og ikke tjener all verdens, til tross for all dritten vi tar for at folk skal kunne gå trygt i byen eller sove trygt hjemme.
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for. :)

Hvor er "liker-knappen"? ;)
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

At de fleste har forståelse for at noen streiker og ødelegger ferier og foretningsreiser tviler jeg sterkt på . Dette er og blir en pain og ekstrakost for oss som har/hadde tenkt å reise
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status.
Veldig kort OT: For de som i likhet med meg har lurt på hva dette uttrykket kommer fra så er det "tyttebærene" på denne logoen:
securitas-logo.png
 
At de fleste har forståelse for at noen streiker og ødelegger ferier og foretningsreiser tviler jeg sterkt på . Dette er og blir en pain og ekstrakost for oss som har/hadde tenkt å reise

Problemet er jo netop at disse strejker rammer de forkerte. De virksomheder, der har været medvirkende til at presse arbejdsvilkårene til det yderste bliver kun ramt i begrænset omfang, mens de virksomheder der rent faktisk stadig har rimelige vilkår bliver ramt hårdt.

At påføre en i forvejen hårdt ramt flybranche yderligere mio-omkostninger er i mine øjne tåbeligt og dumt. Jeg har stor forståelse for at man vil kæmpe for ordentlige arbejdsvilkår, men man må ramme mere præcist end det her.

Strejker i så vitale dele af en branche tager langt flere uskyldige som gidsler end nødvendigt er. Det må handle om at ramme sin arbejdsgiver mest muligt - ikke at ramme flest mulige uskyldige.

Jeg har meget svært ved at tro på, at der er generel opbakning i befolkningen til så omfattende strejker.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Faktisk veldig mye støtte ute å går. De fleste har forståelse for at vi streiker, og ikke tjener all verdens, til tross for all dritten vi tar for at folk skal kunne gå trygt i byen eller sove trygt hjemme.
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for. :)

Det er ikke mange av streikene i vår jeg har særlig sans for. Men akkurat vekterstreiken har jeg en viss forståelse for. Selv om det må være fortvilende for flyselskaper og passasjerer å se på det som skjer og også ødeleggende for Norge som turistland ved inngangen til høysesongen!!

Men vekterne har overtatt vitale samfunnsoppgaver uten at noen ser ut til å verdsette jobben deres. I Norge, i motsetning til veldig mange andre land i Europa (kanskje er Norge helt spesielle her?), er det ikke politiet som kommer dersom det er bråk. Det er vektere. Politiet sitter på kontorer og leser sakspapirer og kommer først inn i en situasjon i etterkant. Og da er de mest sannsynlig mest opptatt av å vurdere om vekterne har utøvd noen form for vold, det er nemlig ulovlig må vite.:) For politiet er det, virker det, revnende likegyldig om publikum er blitt slått ned og utsatt for vold. Det som de er interessert i er hva vekterne har gjort.

Ingen av Oslo kjøpesentre kunne hatt åpent uten vektere. Knapt noen utesteder. Og på min arbeidsplass må svært mye virksomhet utsettes fordi vi er avhengige av vektere.

Allikevel er det slik at de tjener helt andre summer enn politiet for jobben sin. Samfunnet og politikerne er ikke villig til å ta inn over seg hvor ekstremt viktige vekterne er blitt for at tingene går rundt. Og mr. streikegenerel hos politiet personlig er ekstremt opptatt av at lønnsgapet mellom politi og vektere opprettholdes og økes. Jeg skjønner at vektere ikke gidder det i den mer og mer utsatte jobben de har. Selvsagt finnes det arrogante drittsekker blant vekterne (det har jeg selv opplevd)- men i hvilken yrkesgruppe finnes ikke slike? :8:
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Faktisk veldig mye støtte ute å går. De fleste har forståelse for at vi streiker, og ikke tjener all verdens, til tross for all dritten vi tar for at folk skal kunne gå trygt i byen eller sove trygt hjemme.
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for. :)

En ting hvorfor klarte ikke dere å godta når vekterne i Parat godtok tilbudet?

Det er vel heller ikke så veldig sannsynlig at dere vil få noe bedre tilbud enn Parat.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

En ting hvorfor klarte ikke dere å godta når vekterne i Parat godtok tilbudet?

Det er vel heller ikke så veldig sannsynlig at dere vil få noe bedre tilbud enn Parat.

Parat er et forbund som med tiden har gått mer og mer over til å representere flyplassvektere. Og Parat fikk igjennom sitt største forslag om økt tjenestetillegg for flyplassvektere. Når det var gjennomført, så godtok de et lønnshopp på 4.50 kroner timen og la vekk en rekke andre forslag.
Norsk Arbeidsmandforbund har de fleste av sine medlemmene sine(som meg selv) utenfor flyplassen, og vil at vekterne skal få lønnsforhøyelse primært i den grunnlønn vi alle har, ikke kun for tilleggene.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Flyselskapene taper 25mill pr dag i følge nyhetene i kveld, synd de ikke kunne saksøkt de fagforenings greiene slikt at de måtte betalt.
Så bra at vi IKKE kan saksøke fagforeningene. Er du virkelig så naiv at du tror at arbeidsgiver ville gitt arbeidstakere god lønn og ordnede forhold om arbeidstaker ikke hadde rettigheter?
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Så bra at vi IKKE kan saksøke fagforeningene. Er du virkelig så naiv at du tror at arbeidsgiver ville gitt arbeidstakere god lønn og ordnede forhold om arbeidstaker ikke hadde rettigheter?

Helt enig! Nå må folk slutte å undervurdere fagrøysla sin påvirkning på våre arbeidsvilkår, og jeg vil gjerne foreslå at alle prøver å sette seg inn i hvordan arbeidsmiljøet hadde vært uten en organisert makt som jobber for arbeidstagers interesser.

Jeg synes selvsagt ikke at en time kø på OSL var fornuftig forvaltning av min tid, men jeg har full forståelse for at vekterne kjemper for å sikre en fornuftig utvikling på lønn og vilkår.

Det finnes alltid latterlige aksjoner og streiker, men dette er vektøyet man har for å sikre forhandlingsmakt hos begge parter. Så lenge dette verktøyet brukes innenfor lovens rammer mener jeg at det er helt ok. Jeg lever helt fint med litt ulemper i et par dager for å sikre forsvarlige vilkår for arbeidere.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Så bra at vi IKKE kan saksøke fagforeningene. Er du virkelig så naiv at du tror at arbeidsgiver ville gitt arbeidstakere god lønn og ordnede forhold om arbeidstaker ikke hadde rettigheter?

Har selv vært fagforeningsleder engang i tiden, var en grunn til jeg meldte meg ut av det. Ser jo hva slags makt de har i dagens samfunn. Men du synes det kanskje er positivt at fagforeningene bidrar til å svekke lønnsomheten hos bedriftene? Og hvem tjener til syvende og sist på denne streiken? Mest sannsynlig ingen, mens en uskyldig tredje part blir påført million tap.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Men du synes det kanskje er positivt at fagforeningene bidrar til å svekke lønnsomheten hos bedriftene?
Oi, drøy påstand. Hvordan kan du dokumentere denne? Er det et faktum du presenterer her?
De har ikke slått deg at arbeidgivere kanskje ville utnytte sine medarbeidere om det ikke fantes regulativ?
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Oi, drøy påstand. Hvordan kan du dokumentere denne? Er det et faktum du presenterer her?
De har ikke slått deg at arbeidgivere kanskje ville utnytte sine medarbeidere om det ikke fantes regulativ?

Nå er det flyselskapene selv som har gått ut med at de taper 25mill pr dag pga denne streiken. Og jeg har ikke nevnt noe om at medarbeiderene til flyselskapa blir utnyttet. Det jeg skal frem til er at det er helt på bondelandet feil når en tredje part blir påført så mye i tap pga en streik. Skal man streike så bør det i hovedsak ramme den bedriften de hører til og ikke la andre blø for at de ikke er fornøyd med lønna.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Nå er det flyselskapene selv som har gått ut med at de taper 25mill pr dag pga denne streiken. Og jeg har ikke nevnt noe om at medarbeiderene til flyselskapa blir utnyttet. Det jeg skal frem til er at det er helt på bondelandet feil når en tredje part blir påført så mye i tap pga en streik. Skal man streike så bør det i hovedsak ramme den bedriften de hører til og ikke la andre blø for at de ikke er fornøyd med lønna.

Og hva er gjennomsnittsloennen i Norge i dag? Hvorfor tror man at Norge har eliminert seg fra stort sett all form for industri, produksjon og nysatsinger? Eliminerer du oljebransjen, er Norge paa fattigkassa i loepet av 2 sekund.

Konsekvensen av en vill loennsgalopp er at man tvinger paa bedrifter kostnader man ikke har raad til noe som da igjen leder til a) utflagging av arbeidsplasser eller b) import av billig arbeidskraft. Middelklassen i Norge ligger langt over gjennomsnittet paa verdensbasis.

Streik er en respektloes, avlegs aksjonsform, du trenger ikke akkurat vaere smart for aa skjoenne at det er tap av millioner av kroner hver eneste dag og at de kronene er tapt for selskapet og tapt for kundene som ikke faar gjort det de skal.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Og hva er gjennomsnittsloennen i Norge i dag? Hvorfor tror man at Norge har eliminert seg fra stort sett all form for industri, produksjon og nysatsinger? Eliminerer du oljebransjen, er Norge paa fattigkassa i loepet av 2 sekund.

Konsekvensen av en vill loennsgalopp er at man tvinger paa bedrifter kostnader man ikke har raad til noe som da igjen leder til a) utflagging av arbeidsplasser eller b) import av billig arbeidskraft. Middelklassen i Norge ligger langt over gjennomsnittet paa verdensbasis.

Streik er en respektloes, avlegs aksjonsform, du trenger ikke akkurat vaere smart for aa skjoenne at det er tap av millioner av kroner hver eneste dag og at de kronene er tapt for selskapet og tapt for kundene som ikke faar gjort det de skal.

Hvor er liker knappen? :colgate:

Hadde bare fagforeningspampene tenkt som deg Tommy....
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

De har ikke slått deg at arbeidgivere kanskje ville utnytte sine medarbeidere om det ikke fantes regulativ?

Det er nesten som man er nede i kullgruva paa 30 tallet :D

En bedrift som har suksess, kommer ikke dit uten aa ha ansatte som liker sin arbeidsplass og staar paa for at bedriften skal lykkes. Slik fungerer bedrifter i dag. Vi hadde ett overskudd paa 4 milliarder dollar i fjor, det ble betalt ut nesten 200 millioner dollar i bonuser, 400 millioner i provisjon, samt at bedriften ga 3,5% i generelt loennspaalegg. Og det er en bedrift med 30K ansatte uten en eneste organisert person. Vi investerer millioner hver eneste dag i ansatte: pensjonsordninger, forsikringer, etterutdanning og bonusordninger. En av de suverent viktigste og toeffeste oppgavene en bedrift har er aa tiltrekke seg talenter og ha en stabil, loyal gjeng med ansatte som trives. Det aa erstatte en ny person for en som slutter i en bedrift koster vanvittig mye penger og det er noe man gjoer alt for aa unngaa.

Det er ikke "vi mot dem" mentalitet i bedrifter med suksess lengre. Det er saa avlegs at jeg flirer naar jeg ser det sikre vaartegnet i Norge: Streik
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Det er nesten som man er nede i kullgruva paa 30 tallet :D

En bedrift som har suksess, kommer ikke dit uten aa ha ansatte som liker sin arbeidsplass og staar paa for at bedriften skal lykkes. Slik fungerer bedrifter i dag.

Dette er godt å vite når vi sikkert også i fremtiden kommer til å debattere lønns- og arbeidsvilkår i luftfarten. Ingen selskapet som har suksess utnytter sine ansatte...;)

Det er muligens en viss forskjell på om det er en bedrift med primært high-skilled ansatte, eller om det er en bedrift med stort innslag av blue-collar arbeidskraft.
 
Last edited:
Back
Top